IS: Joku sieppasi Teijan rahat pankkiautomaatista - mites itse olisitko nyysinyt massit vai toiminut rehellisesti?
Esim jos olet seuraava jonossa ja edellinen unohtaa rahat luukkuun, miten toimisit?
Kommentit (101)
Ihminen joko on varas, tai ei ole. Minä en ole varas.
Ottaisin ne, mutta veisin vaikka poliisiasemalle. Pelkäisin liikaa, että kärähtäisin, jos veisin ne ja se olisi pirun noloa ja huono omatunto tulisi varmasti. Saattaisin hetken odotella siinä tulisiko joku etsimään niitä.
Mulla ei ole tarvetta nyysiä kenenkään masseja. Veisin kaupan infoon tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, ei teidän tarvitse viedä rahoja mihinkään infopisteisiin tai lähikauppoihin tai juosta huhuillen ja rahoja heilutellen ympäri kylää. Se automaatti ottaa ne rahat takaisin, jos jätätte ne rauhaan.
Mikähän tuo aika mahtaa olla minkä kuluttua ottaisi ne takaisin?
Kyllä se ihan minuuteissa on, koska on käynyt monesti niinkin, että hidastelija ei ole ehtinyt laittaa korttejaan ja kuittejaan lompakkoon ennen kuin automaatti on jo imaissut rahat takaisin.
Toistan, tuollaisessa tilanteessa ÄLKÄÄ kuskatko niitä rahoja mihinkään. Odotelkaa se pari minuuttia tms. ja katsokaa ettei kukaan ota rahoja, niin ne menevät takaisin tilille.
No tuossa tapauksessa veisin läheiseen kauppaan tai infoon.Kadulta löydettäessä en varmaan veisi minnekään.Lompakon toki sitten.
Vierailija kirjoitti:
Minä en välttämättä luottaisi kauppojen infoihin, vaikka olisi kaksikin asiakaspalvelijaa rahoja vastaanottamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en välttämättä luottaisi kauppojen infoihin, vaikka olisi kaksikin asiakaspalvelijaa rahoja vastaanottamassa.
Harvoin niitä rahoja kukaan poliisilaitokseltakaan kyselee puhumattakaan että pystyisi ne omikseen todistamaan. Kyllä ne päätyvät ihan poliisin kahvi- ja virkistysrahastoon.
En ole ainakaan milloinkaan nähnyt satasnippuja myytävänä poliisin löytätavarahuutokaupassa.
Jos joku luuli että se on Taikaseinä
Toimittaisin rahat pankkiin.
Automaatissa on kamera, joten pystyisivät sen sekä lokitietojen perusteella selvittämään kenellä rahat jäivät nostamatta.
Nykyään kun tiedän että automaatti nielaisee rahat niin jäisin sitä odottamaan jos en kerennyt nähdä kuka siinä automaatilla edelläni oli.
Joskus nuorena ja tyhmänä menin automaatille jossa oli iso summa rahaa odottamassa. En tosissaan tiennyt että rahat palautuisivat hetken kuluttua automaattiin ja oikealle tilille joten otin ne siitä ja vein kaupan kassalle joka oli automaattin vieressä ja kerroin mitä oli tapahtunut. Kassa vaan kiitti mua siinä eikä selittänyt enempää, ex sitten kotona haukkui mut koska kuuluu yleissivistykseen tietää mitä automaattiin unohdetuille rahoille tapahtuu ja nyt olin sotkenut tässä useamman ihmisen asioita.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten käsitys rehellisyydestä on muuttunut huomattavasti sitten 80-luvun.
Myös yhteiskunta on muuttunut huomattavasti siinä ajassa ja arvot koventuneet. Silloin ei lyöty lyötyä, niin kuin nyt tehdään. Taatusti ottaisin rahat.
T sairas ja työkyvytön
Entäs jos soittaa 112:een? Silloin ei ainakaan syytettäisi varkaaksi. Ja saisi ohjeet miten toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin ottanut ne rahat jos sitä edellistä automaatilla käynyttä ei olisi näkyvissä. Ihan sama vaikka tekisi rikosilmoituksen, Suomen poliisilla ei ole aikaa, mielenkiintoa eikä osaamista selvitellä moisia pikkujuttuja.
Entä kun Natural Born Killers tulee hakeen takaisin rahat?
Toi alku meni sulla kyllä ihan oikein
Sanoisin, että oppirahat on sunkin maksettava vaikka kuinka olisi syntymävikoja.
Ellei päässä satu olemaan kommandopipo, olisi aika typerää ottaa niitä rahoja siitä aukosta, kun automaateissa on kamerat.
Odotin pankkiautomaatille tokana. Vähän ihmettelin edelläolijan hermostunutta toimintaa. Hän säntäsi pois paikalta varsin rivakasti.
Huomasin, että käyttämänsä kortti oli vielä lukijalaitteessa ja näytöllä näkyi tilin saldo. Rahaa tilillä oli yli 15 000 euroa. Hän oli siis tehnyt vasta saldokyselyn.
Olisin voinut siitä sujuvasti tietysti jatkaa ja nostaa sen verran kuin käyttörajoitus olisi antanut myöten. En tietenkään jatkanut.
Vierailija kirjoitti:
Eikös automaateilla ole kamerat? Eli en ottaisi.
Mitä sitten? Ei kuvasta näe henkilöllisyyttä. Usein ovat vielä heikkolaatuisia. Meinaatko että poliisi julkistaisi kuvan "Tunnistatko tätä henkilöä hän vei automaatista rahat". Etenkin kun siihen ei välttämättä edes liittyisi rikosta.
En oikein ymmärrä tätä juttua. Minulla unohtui kerran setelit otto-automaattiin niin rupesi kuulumaan kova piippaus koneesta hetken päästä ja käännyin takaisin hakemaan rahat. Jos en olisi silloinkaan havahtunut niin kone olisi nopeasti imaissut rahat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri oli uutinen lehdessä, joku oli löytänyt lompakon ja vei sen ärrän kiskalle, kiskan myyjä nyysi rahat mutta palautti lompakon omistajalle kun hän sitä tuli kyselemään.
Sellaista. Tapahtumapaikka maan paras kaupunki, hhahaha, eli turku.
Kyllä olen vienyt poliisilaitokselle, viidenkympin setelin, taisi olla vielä markka-aika. No poliisilaitos oli lähellä. Nykyäänhän nuo eri paikat ovat niin kaukana että siihen menisi kerties koko päivä ja kustannuksia miltei koko rahan edestä.
Muuten kyllä joka pitäjässä pitäisi olla keskeiset asioimispisteet, pankki, posti, poliisi, apteekki yms. Kuka haluaisi saada ääneni vaaleissa??