Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästövinkkejä talouden korjaamiseen?

Vierailija
21.03.2023 |

Tavoitteena olisi saada maksettua kaikki henkilökohtaiset velat pois.
Ei niitä kovin paljon ole (n. 5000) , mutta palkka pieni ja lisäksi autan aikuista, työtöntä lasta taloudellisesti toisinaan jonkin verran ruokaostoksissa.

Oon ite suunnitellut seuraavaa ja tehnytkin jo jotain:
- myynyt netissä osan vähän kalliimmista astioista
- myynyt ylimääräistä tavaraa livekirppiksellä
- myynyt tori.fi:ssa, mutta siellä ei oikein kauppa käy

Mitä muuta voisin tehdä?
Oon nyt listannut kaiken exceliin ja yritän maksaa etuajassa kaiken pois.
Olen tosi motivoitunut asian suhteen niin uskon kyllä, ettei tuohon nyt vuosikausia voi mennä.
Eihän?

Työpaikan vaihto parempipalkkaiseen ei ole realistinen vaihtoehto, koska en työvoimana ole ikäni vuoksi enää sieltä halutuimmasta päästä.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitokset hyvistä ja asiallisista vinkeistä. <3

Pistän tämän ketjun kirjanmerkkeihin ja käyn päivittämässä tilannetta  niin on joku kontrolli mulla. 

t. ap

Miksi aikuinen tytär on työtön. Se on ongelmiesi juurisyy. Tyttö töihin ja itse hankkimaan elantonsa.

Keikkahommia henkilöstövuokrausfirmassa tekee silloin kun niitä on eli muutaman päivän kuukaudessa. Mitään vakituista, kunnollista ja säännöllistä ei ole tarjolla. Etsii kyllä koko ajan.

ap

Nyt on ihan hirvän paljon kesätöitä tarjolla.

Oon yrittänyt sanoa että hakisi. ap

Vierailija
62/80 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sen sijaan että autat lastasi pysymään työttömänä patista se töihin tai opiskelemaan ja hanki lisätyö itsellesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistän tämän ketjun kirjanmerkkeihin ja käyn päivittämässä tilannetta  niin on joku kontrolli mulla. 

t. ap

Miksi aikuinen tytär on työtön. Se on ongelmiesi juurisyy. Tyttö töihin ja itse hankkimaan elantonsa.

Keikkahommia henkilöstövuokrausfirmassa tekee silloin kun niitä on eli muutaman päivän kuukaudessa. Mitään vakituista, kunnollista ja säännöllistä ei ole tarjolla. Etsii kyllä koko ajan.

ap

Onko hän hankkinut mitään ammatillista koulutusta?

Vierailija
64/80 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos löydät myytävää 5000€ arvosta, niin ongelma on ratkaistu, olettaen, ettet ota enää mitään vippejä, velkoja tai osamaksukauppoja.

Muussa tapauksessa pitää vaan elää suu säkkiä myöten ja säästää kitkuttaa niin kauan, että saa velat kuitattua. Itse tein näin, ja sen jälkeen on ollut helppoa.

Vierailija
65/80 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ap

ap

Onko hän hankkinut mitään ammatillista koulutusta?

On hällä ammatti onneksi 

Vierailija
66/80 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos löydät myytävää 5000€ arvosta, niin ongelma on ratkaistu, olettaen, ettet ota enää mitään vippejä, velkoja tai osamaksukauppoja.

Muussa tapauksessa pitää vaan elää suu säkkiä myöten ja säästää kitkuttaa niin kauan, että saa velat kuitattua. Itse tein näin, ja sen jälkeen on ollut helppoa.

Kyllä kai myytävää löytäisi, ainoa vaan etten henno noista keräilyjutuista oikein luopua.

Väliaikatietona tähän kuun loppuun, että olen saanut nettikirppismyynneillä tässä kuussa lyhennettyä 100 euroa suunniteltua enemmän ja saldo näyttää tänään 4.700 euroa.

Kyllä tämä tästä. 

ap.

Vierailija
67/80 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tytär löytää työvoimakoulutuksen kautta töitä ? Itse en välitä hoitotyöstä , sitäkin koulutuksen kautta työhön reittiä on heillä monella paikkakunnalla . Minä opiskelin laitoshuoltajaksi tuolla tavoin ja kaikki kurssilta työllistyivät kurssin loppuun mennessä . Useimmat sai vakituisen työn heti ja sai valita mihin haluaa mennä .

Vierailija
68/80 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on siis kaikenlaista , mm. silmälasien osamaksu ja auton remontteihin ja renkaisiin yms käytettyä luottokorttivelkaa ja lemmikin eläinlääkärikuluja.  On myös harrastuksesta aiheutuneita heräteostoksia. Niiden suhteen pitää tilanne korjata ja lopettaa tuhlailu mihinkään kalliimpiin ostoksiin

ap.

Taitaa olla provo-pilaa, auton kohdallikin puhutaan huolloista, ei remonteista, eihän kukaan kulujen kanssa taisteleva voi mitään autoja ja lemmikkejä pitää.

Ei ole pilaa. Kyse henkilökohtaisista veloistani.

Maksetaan asumiskulut, yhteiset laskut, auton kulut  ja lemmikkiin liittyvät kulut miehen kanssa tasan puoliksi.  Maksoin luottokortin nollille nelisen vuotta sitten, nyt kuluja on taas sinne kertynyt.

ap

Luottokortin kanssa täytyy opetella se, että ei kerrytä sinne mitään. AINA maksetaan pois kaikki mitä pystytään, ja vasta sen jälkeen voi sitä käyttää, jos on ihan pakko. Oikeasti,  jos on luottokorttivelkaa, niin silloin ei osteta mitään heräteostoksia... etenkään velaksi.

Jos on tiukkaa niin luottokortti saksien väliin ja naps. Kyse on epäterveestä rahankäytöstä, luotoissa on korot jotka lisää maksettavaa. Jos sinulle o luottokortti myönnetty on sulla kuitenkin yli köyhyysrajan tulot. Johonkin tuhlaat rahasi, rahan käyttö on tuhlailevaa. Lemmikki on muuten yllättävän kallist pitää, elinkaikanaan lääkäreineen ruokineen maksaa helposti 50 tonnia.

Vierailija
69/80 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos aloittaja ketjusta! Mulla on osiltaan sama tilanne, kuitenkin eri. Mä en ole miesystävän kanssa saman katon alla, mutta siinä on yksi pieni rahareikä. Olen vielä opintovapaalla, mutta palaan kesäkuussa töihin takaisin.

Muutan ensi kuussa halvempaan asuntoon. Työmatkaa tulee 170km suuntansa, pystyn tekemään hybridinä eli käyn toimistolla kaksi päivää viikossa. Työmatkakulut lisääntyy +100€ kuukaudessa. Vuokra laskee 100€ euroa kuukaudessa plus vesimaksu eli yhteensä noin 130€ kuukaudessa. Jään voitolle siis +30€ kuukaudessa. Asumismukavuutta saattaa nostaa, koska saan tilavamman asunnon ja kauniimmasta kaupungista. Aina ei siis muuttaminen edullisempaan ole se juttu. Muut asumiskulut pysyvät suht samana. Maksan 8 kuukautta muuttokuluja takaisin, että hyödyn vuokran alenemasta.

Luottovelkaa on yhteensä lähemmäs 5000€. Kaksi luottokorttia. Maksan ensin pienemmän velan pois, koska siinä on suurempi korko. Itse lähtisin suuremman koron lainasta, koska kun lainamäärä pienenee, korko pienenee ja vapautuu enemmän rahaa maksaa lainoja. Täten pidemmällä juoksulla on edullisempaa maksaa suurikorkoiset pois nopeampaa. Kun laitat joka kuukausi saman summan niin hetken päästä huomaat, että sun lainan väheneminen on nopeampaa samalla summalla ja tuo mielihyvää.

Ruokakauppaan saa menemään ihan käsittämättömiä summia. Itse olen -90 -luvun lapsena tottunut syömään jopa hyvin karuakin ruokaa ja tähän olen palannut. Paljon perunaa, porkkanaa ja lihaa. Aamupalana puuroa (yleensä ohraa, koska vatsa ei kestä kauraa) ja mehusta tai marjoista keitettyä mehukeittoa. Mun ruokavalioon ei kuulu siis enää pahemmin tuontituotteita ja jos ei ole silloin budjetissa raaka-aineet niin niitä ei syödä. En koe menettäväni mitään. Itse en kannata sitä 5 kertaa päivässä syömistä. Kannatan sitä, että syön kun on nälkä ja se on yleensä 3 kertaa päivässä. Kai tulee luonnostaan pätkäpaasto, koska harvemmin syön klo 18 jälkeen.

Autoa en osta. Siitä olen pitänyt kiinni. Se ei vain kannata missään vaiheessa omassa taloudessa. Muilla saattaa kannattaa ja ne kulut pitää vain suhteuttaa sitten.

Mulla on noita telkkarin suoratoistopalveluita ja ne onkin lähes joka ilta käytössä. On kaksi palvelua. Mulla ei sit taas ole muita palveluita käytössä. Olen ne karsinut pois. Kirjat käyn hakemassa kirjastosta, musiikin kuuntelen radiosta tai lp-levyiltä kun kuuntelen.

Se, mihin rahaa menee on miesystävän luo matkustaminen. Hän siis on töissä milloin missäkin päin maailmaa (kirjaimellisesti) ja täten ei kaikki reissut ihan halvimmasta päästä ole. Haluan kuitenkin tuoda oman panokseni suhteeseen ja hän omansa niin tätä nyt tämä on.

Laskin, että kunnon kuurilla saan maksettua velkani pois jouluun mennessä.

Mikset tapaile sellaista jonka kanssa voi muuttaa yhteen ja perustaa perheen? Tuossa on kyse huvittelusta.

Vierailija
70/80 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Nuori voi tehdä työttömyyskorvauksella keikkatyötä muutaman sadan euron edestä ilman, että se vaikuttaa tukiin. Ellei asu ihan korvessa niin kai jostakin löytyy jotakin pientä hommaa sieltä täältä. Sitten sun ei tarvitse häntä tukea.

-keittoruuat oli aika hyvä vinkki, itse käytän myös vanhanaikaisia puuropäiviä. 1 päivän viikosta kestää hyvin vähän kevyemmällä safkalla.

-voitko ilmoittautua lemmikkien hoitajaksi pientä korvausta vastaan? Ei suuren suurta tuloa, mut jotakin kuitenkin. Näistä on netissä palvelusivustoja tai fb-ryhmiä, missä etsitään hoitopaikkaa/tarjotaan hoitopaikkaa.

Kai ymmärrät ettei mitään töitä saa. Työttömiä on satoja tuhansia ja kyllä monelle kelpaisi tuloja nostavat keikkatyöt. Töihin ei vaan mennä. Työtön ei kelpaa työnantajille.

Vierailija
71/80 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on siis kaikenlaista , mm. silmälasien osamaksu ja auton remontteihin ja renkaisiin yms käytettyä luottokorttivelkaa ja lemmikin eläinlääkärikuluja.  On myös harrastuksesta aiheutuneita heräteostoksia. Niiden suhteen pitää tilanne korjata ja lopettaa tuhlailu mihinkään kalliimpiin ostoksiin

ap.

Taitaa olla provo-pilaa, auton kohdallikin puhutaan huolloista, ei remonteista, eihän kukaan kulujen kanssa taisteleva voi mitään autoja ja lemmikkejä pitää.

Ei ole pilaa. Kyse henkilökohtaisista veloistani.

Maksetaan asumiskulut, yhteiset laskut, auton kulut  ja lemmikkiin liittyvät kulut miehen kanssa tasan puoliksi.  Maksoin luottokortin nollille nelisen vuotta sitten, nyt kuluja on taas sinne kertynyt.

ap

Luottokortin kanssa täytyy opetella se, että ei kerrytä sinne mitään. AINA maksetaan pois kaikki mitä pystytään, ja vasta sen jälkeen voi sitä käyttää, jos on ihan pakko. Oikeasti,  jos on luottokorttivelkaa, niin silloin ei osteta mitään heräteostoksia... etenkään velaksi.

Jos on tiukkaa niin luottokortti saksien väliin ja naps. Kyse on epäterveestä rahankäytöstä, luotoissa on korot jotka lisää maksettavaa. Jos sinulle o luottokortti myönnetty on sulla kuitenkin yli köyhyysrajan tulot. Johonkin tuhlaat rahasi, rahan käyttö on tuhlailevaa. Lemmikki on muuten yllättävän kallist pitää, elinkaikanaan lääkäreineen ruokineen maksaa helposti 50 tonnia.

Minulla on ollut luottokortti n. 30 vuotta. Käyttö oli hallinnassa hyvin, silloin kun vielä olin parempipalkkaisissa hommissa. ( Nyt tosiaan pahimpina kuukausina nettopalkka  1200) Viimeisten 10 vuoden aikana lipsunut. Viimeiset 2 vuotta ollut ihan koko ajan luottorajalla ja siinähän ei ole mitään järkeä tietenkään kun menee korkoa monta kymppiä kuussa. 

Pikkuostoksista kertyy kuukaudessa yllättävän iso summa, siis ihan muutaman euron jutuistakin. Pitää koittaa vältellä ostamasta turhaa. Laskin tuossa, että jos myyn netissä 500 kpl 10 euron tavaroita, saan kaiken maksettua. Urakkaa kerrakseen. Aloitan heti tänään

Vierailija
72/80 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Nuori voi tehdä työttömyyskorvauksella keikkatyötä muutaman sadan euron edestä ilman, että se vaikuttaa tukiin. Ellei asu ihan korvessa niin kai jostakin löytyy jotakin pientä hommaa sieltä täältä. Sitten sun ei tarvitse häntä tukea.

-keittoruuat oli aika hyvä vinkki, itse käytän myös vanhanaikaisia puuropäiviä. 1 päivän viikosta kestää hyvin vähän kevyemmällä safkalla.

-voitko ilmoittautua lemmikkien hoitajaksi pientä korvausta vastaan? Ei suuren suurta tuloa, mut jotakin kuitenkin. Näistä on netissä palvelusivustoja tai fb-ryhmiä, missä etsitään hoitopaikkaa/tarjotaan hoitopaikkaa.

Kai ymmärrät ettei mitään töitä saa. Työttömiä on satoja tuhansia ja kyllä monelle kelpaisi tuloja nostavat keikkatyöt. Töihin ei vaan mennä. Työtön ei kelpaa työnantajille.

Nimenomaan näin. Ja nuo keikkafirmat ovat vähän sitä sun tätä. Lupailevat töitä ja sitten kun toinen innoissaan  odottelee, saattaa tulla ehkä päivä tai kaksi kuussa. Pahimmissa tapauksissa on luvattu monen kuukauden työjakso ja sitten lopulta sitä ei ole tullutkaan.  

73/80 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailuttamalla puhelinliittymät saa usein lahjakortteja ruokakauppaan ja sillä tavoin voi säästää ruokaostoksissa. Kilpailutan puhelinliittymät itse säännöllisesti ja vaihdan operaattoria.

Yleensä tarjolla on lahjakortteja esim. S-kauppaan tai Lidliin. Netti on pullollaan eri sivustoja, mutta tällä sivustolla on kokemukseni mukaan ajantasaiset tiedot eri operaattoreiden tarjouksista ja nytkin näköjään Telia tarjoaa 50e lahjakorttia Lidliin: https://puhelinliittymatarjoukset.fi/ usein myös noita tarjouksia ei löydy suoraan operaattoreiden sivuilta, mutta tuo sivu kokoaa tarjoukset samaan paikkaan.

Yleensä ei tarvitse edes lopulta vaihtaa liittymää, kun nykyinen operaattori lähestyy sitten vastatarjouksella missä monesti myös lahjakortti tulee kaupanpäälle. Helppoa rahaa ja säästää samalla ruokaostoksissa.

Vierailija
74/80 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhtikuun alussa velat 4700, nyt 4040  eli  660 euroa vähemmän

Oon onnistunut keräämään kaikenlaisen sälän myynnillä kymppejä sieltä sun täältä ja tuhlannut vähän normaalia vähemmän. 

ap.

Vierailija
75/80 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilannepäivitys kesäkuun alussa. Muutaman onnistuneen vähän isomman nettikaupan jälkeen henkilökohtaisten luottojen kokonaissaldo nyt 3800.  Kaikenlaista kympin sälää oon myös myynyt jonkin verran, parisataa niistäkin yllättäen kertynyt.

ap. 

Vierailija
76/80 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyskuun tilanne  3570, olen kyllä ostellut kesällä kaikenlaista, mutta myynytkin toisesta päästä niin parisataa on keväästä lyhentynyt. Nyt pitää taas terästäytyä ja panostaa nettimyyntiin. Vois kokeilla vaatteiden myyntiäkin, niitä on vähän liikaa

-ap

Vierailija
77/80 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti olet ap edennyt! Hyvä onkin niitä nyt maksaa ns hyvän sään aikana. Tuolla menolla olet pian velaton, ja puskurikin kasassa!

Vierailija
78/80 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan aikana olin lomautettu ja se kyllä opetti.

Yritin myydä tarpeetonta, söin vain puuroa koko päivänä, keräsin pulloja, kävin leipäjonossa. Enkä ostanut mitään.

Niin ne laskut tuli maksettua ja muutama kg lähti pois.

Heti, kun pääsin takaisin töihin, menin hammaslääkäriin ja allin kerää puskuria. Joka kk lyhennän vähän extraa asuntolainassa

Vierailija
79/80 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienosti olet ap edennyt! Hyvä onkin niitä nyt maksaa ns hyvän sään aikana. Tuolla menolla olet pian velaton, ja puskurikin kasassa!

Ajattelin, että saan tuosta summasta puolet maksettua jouluun mennessä, kun oikein pinnistän. Lapsellakin hetken aikaa töitä niin tilanne vähän helpottanut. 

-ap

Vierailija
80/80 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala säästää niihin "yllättäviin" kuluihin, joihin luottokorttia käytät. Muuten et pääse koskaan kierteestä eroon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi