Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästövinkkejä talouden korjaamiseen?

Vierailija
21.03.2023 |

Tavoitteena olisi saada maksettua kaikki henkilökohtaiset velat pois.
Ei niitä kovin paljon ole (n. 5000) , mutta palkka pieni ja lisäksi autan aikuista, työtöntä lasta taloudellisesti toisinaan jonkin verran ruokaostoksissa.

Oon ite suunnitellut seuraavaa ja tehnytkin jo jotain:
- myynyt netissä osan vähän kalliimmista astioista
- myynyt ylimääräistä tavaraa livekirppiksellä
- myynyt tori.fi:ssa, mutta siellä ei oikein kauppa käy

Mitä muuta voisin tehdä?
Oon nyt listannut kaiken exceliin ja yritän maksaa etuajassa kaiken pois.
Olen tosi motivoitunut asian suhteen niin uskon kyllä, ettei tuohon nyt vuosikausia voi mennä.
Eihän?

Työpaikan vaihto parempipalkkaiseen ei ole realistinen vaihtoehto, koska en työvoimana ole ikäni vuoksi enää sieltä halutuimmasta päästä.

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on siis kaikenlaista , mm. silmälasien osamaksu ja auton remontteihin ja renkaisiin yms käytettyä luottokorttivelkaa ja lemmikin eläinlääkärikuluja.  On myös harrastuksesta aiheutuneita heräteostoksia. Niiden suhteen pitää tilanne korjata ja lopettaa tuhlailu mihinkään kalliimpiin ostoksiin

ap.

Vierailija
2/80 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluta vähemmän kuin tienaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisen lapsesi tulisi jo pärjätä omillaan. Onhan hän hakenut kaikki tuet? Kyllä niillä pärjää, kun tarkkaan katsoo. Sinun ei pitäisi velkaisena hänen kulujaan enää maksella, vaan keskity omien velkojesi poismaksuun.

Vai olikohan tämäkin provo, kun noin ilmeinen säästökohde tarjottiin heti aloituksessa.

Vierailija
4/80 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala antaa mitään vinkkejä, kun ei ole tietoa mihin käytät rahasi. Ylläolevan perusteella ainoat vinkit voivat olla, että hankkiudu eroon lemmikistä ja autosta.

Vierailija
5/80 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle jää palkasta käteen oman vuokraosuuteni ja laskujen jälkeen yleensä n. 400 - 500.

Siitä ei hirveän paljon pysty säästämään ja tuosta siis osuuteni ruokaostoksista ja auton käyttökulut vielä 

ap

Vierailija
6/80 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko -10% menoista ja +10% lisää tuloja mahdollinen yhtälö?

Vierailija
7/80 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity maksamaan yksi velka kerrallaan kokonaan pois, siitä saat motivaatiota jatkoon, kun saat velkoja viivattua yli listalta.

Tai sitten keskity maksamaan korkeakorkoisin velka pois ensin, sitten seuraavaksi korkeakorkoisin, jne. Silloin säästät eniten rahaa kuluissa. Mutta voi olla motivoivampaa aloittaa maksamalla velkoja pois pienimmästä suurimpaan.

Vierailija
8/80 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tsemppiä.

Hyvä juttu, kun haluat maksaa velkasi pois.

Vierailija
9/80 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tuossa kohtaa jos tulot on ollut pienet jo jonkun aikaa niin menoista karsiminen ei oikein enää onnistu, ei tässä maailman tilassa ainakaan. Ainoa vaihtoehto on lisätä tuloja. Yrität löytää jonkun sivutulon, toisen työn tai pientä yritystoimintaa työn ohelle.

Vierailija
10/80 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan hyvältä. Oon viimeisten kuukausien aikana yrittänyt panostaa työhön vähän enemmän ja tehnyt iltatöitä yhden  tai kaksi iltaa viikossa. .

Menoista lähtee 10 % , kun katson tarkemmin ruokaostoksia ja jätän ylimääräiset jutut ostamatta.  Oon jo sen verran korjannut ruokalistaa, että perunoita ja juureksia on lisätty ja teen paljon keittoja.

ap

Vierailija
11/80 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun minulla on ollut omaa rahaa käytössä, on minulla ollut budjetti. Tulot on koostuneet joskus opintotuesta, joskus pienestä palkasta (1000e brutto), joskus alemmasta keskipalkasta, joskus olen elänyt muutaman kuukauden tuloitta.

Kuun alussa maksetaan vuokra ja laitetaan laskutilille rahaa sama summa joka kuukausi. Se on summa, jossa on vuoden arvioidut sähkö-, vesi- yms laskut jaettu 12 kuukaudelle ja lisäksi aavistus pyöristetty ylöspäin, jos tulee vaikka lääkärikäyntejä tai muita yllättäviä. SAMALLA laitetaan sivuun etukäteen budjetoitu säästösumma.

Tämän jälkeen jäävä raha käytetään elämiseen, huvitteluun ja kaikkeen muuhun.

Eli etukäteen lasketaan, mikä on se välttämätön summa kuukaudessa ruokiin, tarvikkeisiin, bensoihi/bussilippuihin jne. Lisäksi budjetoidaan (mikäli vain mahdollista) vähän rahaa huvituksiin, jotta ei tule houkutuksia. Ja siis kaikki tämän summan ulkopuolinen laitetaan jo ETUKÄTEEN säästöihin. Se säästö voi ollu puskuri, asp-tili, osakkeet tai mitä tahansa elämäntilanteesta riippuen.

Vierailija
12/80 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) et auta aikuista lasta ennen kuin taloutesi on kunnossa.

2) kaikki muu oma kulutus syyniin.

3) maksa lainat yksi kerrallaan pois kalleimmista alkaen.

4) kun ensimmäinen laina on maksettu niin siitä säästyneet rahat seuraavan lainan hoitoon.

5) kun pari- kolme kalleinta lainaa on maksettu, vapautuneista rahoista osa sijoituksiin tuottamaan uutta rahaa (siis kassavirtaa tuottaviin sijoituksiin).

Kun olet velaton ja pieni pesämuna sijoituksissa voit harkita jälleen aikuisen lapsesi tukemista.

Vierailija
13/80 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on siis kaikenlaista , mm. silmälasien osamaksu ja auton remontteihin ja renkaisiin yms käytettyä luottokorttivelkaa ja lemmikin eläinlääkärikuluja.  On myös harrastuksesta aiheutuneita heräteostoksia. Niiden suhteen pitää tilanne korjata ja lopettaa tuhlailu mihinkään kalliimpiin ostoksiin

ap.

En tiiä. Miten niin monilla menee noihin lemmikkeihin niin paljon rahaa että sitten itse kärsivät vilua ja nälkää.

On meilläkin ollut kissaa ja koiraa mutta ei niitä ole tarvinnut eläinlääkärissä kuskata. Edellinen kissa eli 17 vuotiaaksi ja kerran kävi lääkärissä kun kellit poistettiin. Koirat käytetty rokotuksissa mutta ei ne maltaita maksa.

Vierailija
14/80 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan hyvältä. Oon viimeisten kuukausien aikana yrittänyt panostaa työhön vähän enemmän ja tehnyt iltatöitä yhden  tai kaksi iltaa viikossa. .

Menoista lähtee 10 % , kun katson tarkemmin ruokaostoksia ja jätän ylimääräiset jutut ostamatta.  Oon jo sen verran korjannut ruokalistaa, että perunoita ja juureksia on lisätty ja teen paljon keittoja.

ap

Ota talteen kaikki kuitit ja katso myös tiliotteelta menot. Jos sieltä löytyy joku muinoin unohtunut parin kympin toistuva maksu joka kuukausi jostakin sellaisesta, jota et nyt tarvitse, lopeta se.

Vierailija
15/80 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkan markan vinkit ruoka-ostoksiin molemmilla; sekä sinulla että lapsellesi. Tulisiko tuollain säästöä lisää per kk?

Vierailija
16/80 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle jää palkasta käteen oman vuokraosuuteni ja laskujen jälkeen yleensä n. 400 - 500.

Siitä ei hirveän paljon pysty säästämään ja tuosta siis osuuteni ruokaostoksista ja auton käyttökulut vielä 

ap

- halvempi asuminen

- halvemmat asumisen kulut, eli vedestä säästäminen, netin katkaisu kotoa jos puhelimessa on jne

- auton vaihto julkisiin

- auton käytön välttely, käytä vaik ihan pakollisiin, yritä sovitella kimppkyytejä tai kävellä alle 5 km matkat

- roti ruokakaupassa käymiseen. Joka ikisen tuotteen miettiminen, tarvitaanko sitä. Joskus tarvitaan herkkuja ja hemmottelua, mutta tarvitaanko joka päivä ja useita kertoja päivässä leipää, juustoa ja leikkelettä yms

Vinkit antoi muuten tyyppi, joka jättää 500 e/kk elämiseen. Työmatkaakin on 40 km suuntaansa eli bensaa menee, mutta siltikin tuo 500e jättää minulle rahaa käydä ravintolassa tarvittaessa prikin kertaa viikossa enkä myöskään juo halvinta kahvia. Siksi tiedän, että tuosta on mahdollista laittaa vaikka satanen sinne velkoihin jos tahtoa on.

Vierailija
17/80 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset hyvistä ja asiallisista vinkeistä. <3

Pistän tämän ketjun kirjanmerkkeihin ja käyn päivittämässä tilannetta  niin on joku kontrolli mulla. 

t. ap

Vierailija
18/80 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö enemmän juureksia ja vähemmän muuta. Juureksissa on paras hinta/ravintoarvo -suhde.

Vierailija
19/80 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräteostoksia harrastuksiin, vaikka on luottokortti- ja muuta velkaa? Oikeasti, harrastuksiin ei laiteta senttiäkään, jos se pitää ottaa velaksi ja muuhunkaan ei raha riitä. Lemmikin ell laskun voi laittaa luottokortille, olipa tilanne mikä hyvänsä, sen hyväksyn, ja autoremontin, mutta muita ei oikein.

Eli nyt lopetat käytännössä ja teoriassa kaiken rahankäytön muuhun kuin ruokaan ja laskuihin, ja kaikki ylijäävä raha lainojen lyhennyksiin. Maksa ensin pois kaikkein pienin, tai se, missä on suurimmat korko- ja muut lainanhoitokulut. Sen jälkeen maksat seuraavaksi pienimmän/kalleimman...

Yhtään senttiä et enää luottokortilla maksa (paitsi ell-kulut). Lapsellesi sanot, että nyt on niin tiukkaa velkojen takia, että rahaa ei ole antaa, mutta syömässä voi käydä luonasi (jos asuu samalla paikkakunnalla). Ruuasta voi säästää, jos tähän mennessä ei ole uhrannut sellaiseen ajatuksia.

Kun olet saanut velat maksettua, älä enää kerrytä enempää.

Itse maksan aina luottokorttiostot pois kuun lopussa (kun ei tule vielä korkoa), mutta maksan sillä vain työmatkojen niitä maksuja, joita työpaikan luottokortilla ei voi maksaa (esimerkiksi vr:n netistä ostetut liput), niistähän saan rahat jossain vaiheessa takaisin. Osamaksujakin on, kun auto hajosi korjauskelvottomaksi ja piti saada "uusi". Maksan kaiken liikenevän ylimääräisen siihen osamaksun perussumman päälle, saan sen nopeammin maksettua pois.

Olisihan se kivaa, kun olisi kunnon puskurirahasto, mutta ei ole. Eikä näinä aikoina oikein uskalla pankkiinkaan suuria varoja jemmailla... (onneksi ei sellaisia olekaan)

Vierailija
20/80 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap.

Taitaa olla provo-pilaa, auton kohdallikin puhutaan huolloista, ei remonteista, eihän kukaan kulujen kanssa taisteleva voi mitään autoja ja lemmikkejä pitää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan