Säästövinkkejä talouden korjaamiseen?
Tavoitteena olisi saada maksettua kaikki henkilökohtaiset velat pois.
Ei niitä kovin paljon ole (n. 5000) , mutta palkka pieni ja lisäksi autan aikuista, työtöntä lasta taloudellisesti toisinaan jonkin verran ruokaostoksissa.
Oon ite suunnitellut seuraavaa ja tehnytkin jo jotain:
- myynyt netissä osan vähän kalliimmista astioista
- myynyt ylimääräistä tavaraa livekirppiksellä
- myynyt tori.fi:ssa, mutta siellä ei oikein kauppa käy
Mitä muuta voisin tehdä?
Oon nyt listannut kaiken exceliin ja yritän maksaa etuajassa kaiken pois.
Olen tosi motivoitunut asian suhteen niin uskon kyllä, ettei tuohon nyt vuosikausia voi mennä.
Eihän?
Työpaikan vaihto parempipalkkaiseen ei ole realistinen vaihtoehto, koska en työvoimana ole ikäni vuoksi enää sieltä halutuimmasta päästä.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on siis kaikenlaista , mm. silmälasien osamaksu ja auton remontteihin ja renkaisiin yms käytettyä luottokorttivelkaa ja lemmikin eläinlääkärikuluja. On myös harrastuksesta aiheutuneita heräteostoksia. Niiden suhteen pitää tilanne korjata ja lopettaa tuhlailu mihinkään kalliimpiin ostoksiin
ap.
Taitaa olla provo-pilaa, auton kohdallikin puhutaan huolloista, ei remonteista, eihän kukaan kulujen kanssa taisteleva voi mitään autoja ja lemmikkejä pitää.
Ei ole pilaa. Kyse henkilökohtaisista veloistani.
Maksetaan asumiskulut, yhteiset laskut, auton kulut ja lemmikkiin liittyvät kulut miehen kanssa tasan puoliksi. Maksoin luottokortin nollille nelisen vuotta sitten, nyt kuluja on taas sinne kertynyt.
ap
Luottokortin kanssa täytyy opetella se, että ei kerrytä sinne mitään. AINA maksetaan pois kaikki mitä pystytään, ja vasta sen jälkeen voi sitä käyttää, jos on ihan pakko. Oikeasti, jos on luottokorttivelkaa, niin silloin ei osteta mitään heräteostoksia... etenkään velaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on siis kaikenlaista , mm. silmälasien osamaksu ja auton remontteihin ja renkaisiin yms käytettyä luottokorttivelkaa ja lemmikin eläinlääkärikuluja. On myös harrastuksesta aiheutuneita heräteostoksia. Niiden suhteen pitää tilanne korjata ja lopettaa tuhlailu mihinkään kalliimpiin ostoksiin
ap.
Taitaa olla provo-pilaa, auton kohdallikin puhutaan huolloista, ei remonteista, eihän kukaan kulujen kanssa taisteleva voi mitään autoja ja lemmikkejä pitää.
Eikö kehäkolmosen ulkopuolella asu kulujen kanssa taistelevia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Maksetaan asumiskulut, yhteiset laskut, auton kulut ja lemmikkiin liittyvät kulut miehen kanssa tasan puoliksi. Maksoin luottokortin nollille nelisen vuotta sitten, nyt kuluja on taas sinne kertynyt.
ap
Luottokortin kanssa täytyy opetella se, että ei kerrytä sinne mitään. AINA maksetaan pois kaikki mitä pystytään, ja vasta sen jälkeen voi sitä käyttää, jos on ihan pakko. Oikeasti, jos on luottokorttivelkaa, niin silloin ei osteta mitään heräteostoksia... etenkään velaksi.
Tiedän. En ole valitettavasti ollut koskaan erityisen säästäväinen ja joskus aiemmin, kun oli parempipalkkainen työ, tuo onnistuikin. Mulla on tuo heräteostosten teko tietynlaista lohtushoppailuakin eli henkinen ongelma, sen tiedän.
ap
Mun on ainakin helpompi "olla pihi" kun katson siihen innoittavia youtube videoita. Mun suosikkeja on Frugal money saver, Under the median ja Prepper Princess. Niistä saa aina hyviä säästöideoita.
Vierailija kirjoitti:
Syö enemmän juureksia ja vähemmän muuta. Juureksissa on paras hinta/ravintoarvo -suhde.
Ihan huuhaata. Lihassa on ravintoaineita moninkartaisesti ja lisäksi protskua ja energiaa, sekä hyviä rasvoja. Juureksissa on lähinnä vettä ravintoaineiden kanssa. Juurekset ovat vihanneksia edullisempia kasviksia, mutta eipä niitäkään kannata nälkäänsä syödä, lisukkeeksi vain.
Tee niitä ilmastotekoja, niillähän se suomenkin talous pelastetaan.
Ensin ostat pari tuhat hevosvoimaista, lapsityövoimalle teetettyä, sähköautoa ja sitten asennat maalämmön, pimeää puolalaista työvoimaa käyttäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Eikö kehäkolmosen ulkopuolella asu kulujen kanssa taistelevia?
Asun ja elän seudulla, jossa julkinen liikenne kulkee suuntaansa suunnilleen kerran aamulla ja kerran illalla eli se ei varsinaisesti ole logistiikkavaihtoehto
ap,.
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset hyvistä ja asiallisista vinkeistä. <3
Pistän tämän ketjun kirjanmerkkeihin ja käyn päivittämässä tilannetta niin on joku kontrolli mulla.
t. ap
Miksi aikuinen tytär on työtön. Se on ongelmiesi juurisyy. Tyttö töihin ja itse hankkimaan elantonsa.
Nyt ollut 3 viikkoa ilman sokeria ja pullaa. Kaupasta ostaessa tuon pelkän ruoan ja hyvät jäävät kauppaan. Vaikka ruoka kallistunut kovin niin kyllä huomaa kun karkit, sipsit, suolapähkinät, limpsa, jäätelö ja pullaa en kotia ostanut. Teen itse ruoan ja valmiita eineksiä vähentänyt myös. Olen sinkku.
1. Pidä tarkkaa budjettia ja tilipäivänä laita heti säästöön/velkojen maksuun rahat, sitten ei loppukuusta enää vain pysty tekemään turhia ostoksia kun sitä rahaa ei ole varattuna niille. Tiukassa talouspinteessä luovuus kukkii.
2. Käy läpi kaikki laskut. Maksatko jostain jäsenyydestä jonka olet unohtanut? Koska olet viimeksi kilpailuttanut sopimuksia?
3. Silmäile läpi verokortti. Onko siellä jotain mitä et ole muistanut tai osannut hyödyntää, mikä voisi auttaa pienentämään nykyistä veroprosenttia että käteen jää enemmän tuohta?
4. Ruokakaupasta saa helposti isot säästöt kun elää pihisti. Reseptissä lukee "mozzarella" - no se on kallista, käytä halvempaa tai skippaa kokonaan. Reseptissä lukee "paprika" - taas, älytön hinta tällä hetkellä, korvaa se porkkanalla. Huomioi kilohinnat ja tarjoukset. Kaikenlaiset jukurtit, rahkat ja mehut jää siis kauppaan.
5. Pystytkö kasvattamaan ruokaa omalla pihalla/parvekkeella?
6. Tulojen kasvattaminen esim tavaroiden myynnillä, pullojen palautuksella, lisävuoroilla töissä tai neuvottelemalla palkankorotuksesta voisi olla paikallaan. Onnistuuko 2. työpaikka hetkellisesti nykyisen rinnalle? Ikärasismi on totta, mutta ainahan sinä voit yrittää vaihtaa työpaikkaa, siinähän ei mitään menetä :)
7. Aikuinen lapsi töihin ja voitte vuoroin ostella toisillenne jotain ruokasäkkejä. Minä ostelen omille vanhemmilleni joskus ruokaa ja saan heiltä sitten vaihtokaupassa leivonnaisia, hedelmiä ja kahvia :D
8. Pienituloisena auto voi olla myös melko välttämätön töiden vuoksi ja lemmikki on henkinen voimavara monelle, joten näitä en poistaisi elämästä. Kuitenkin myös järkevää rahankäyttöä näissä.
9. Keskity lumipallo-efektiin lainojen maksussa, joko kalleimmasta tai pienimmästä lainasta alkaen (riippuu miten kallis on se kallein, miten pieni on pienin).
10. Kovasti onnea, vaikutat mukavalta! :)
Minua kiinnostaa tuo ilmaisu "laskujen jälkeen". Tätä käytetään usein, kun perustellaan sitä, kuinka vähän rahaa jää käyttöön.
Mitä ne mystiset "laskut" ovat? Aika isoja ne joka tapauksessa ovat, jos niiden jälkeen jää käteen vain neljäsataa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset hyvistä ja asiallisista vinkeistä. <3
Pistän tämän ketjun kirjanmerkkeihin ja käyn päivittämässä tilannetta niin on joku kontrolli mulla.
t. ap
Miksi aikuinen tytär on työtön. Se on ongelmiesi juurisyy. Tyttö töihin ja itse hankkimaan elantonsa.
Keikkahommia henkilöstövuokrausfirmassa tekee silloin kun niitä on eli muutaman päivän kuukaudessa. Mitään vakituista, kunnollista ja säännöllistä ei ole tarjolla. Etsii kyllä koko ajan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa tuo ilmaisu "laskujen jälkeen". Tätä käytetään usein, kun perustellaan sitä, kuinka vähän rahaa jää käyttöön.
Mitä ne mystiset "laskut" ovat? Aika isoja ne joka tapauksessa ovat, jos niiden jälkeen jää käteen vain neljäsataa kuussa.
Vakuutukset, puhelin, sähkö, yksi hammaslääkärilasku oli n. satasen ja lisäksi terveyskeskuksen käyntimaksu 45 euroa. Puolet vuokrasta. Luottokorttilasku tietysti myös. Ja ne lainojen kuukausittaiset normaalit lyhennykset . Nettopalkka alimmillaan n. 1200, mitä se tässä kuussa valitettavasti oli. Toisinaan enemmän
ap
Onko siihen joku syy, että silmälasit on hankittu osamaksulla? Jos kyseessä on ns. perussilmälasien tarve, niin sellaiset saattaa saada ostettua alle satasella, kun ostaa kehykset "kyykkyhyllyltä" ja hyödyntää liikkeiden kampanjoita.
Jos on jo auto ei ole mitään järkeä siirtyä julkisiin. Auton kulut juoksevat koko ajan. Polttoaine tulee halvemmaksi kuin bussilippu. Mutta sen voi tehdä, että suunnittelee ajot, ei erillisiä kauppareissuja tai hupiajeluja.
Vierailija kirjoitti:
Onko siihen joku syy, että silmälasit on hankittu osamaksulla? Jos kyseessä on ns. perussilmälasien tarve, niin sellaiset saattaa saada ostettua alle satasella, kun ostaa kehykset "kyykkyhyllyltä" ja hyödyntää liikkeiden kampanjoita.
Kaksteholinssit, ikää jo sen verran että pakko. Maksoivat jotain 700 ja ostin aurinkolasit vahvuuksilla samaan aikaan. Pitää kokeilla seuraavan kerran ostaa erikseen lukulasit ja kaukolasit. Näkökyky muuttuu aika lailla tässä iässä lyhyelläkin ajalla
ap.
Mahtavaa kuulla, että olet ymmärtänyt että huonosta lainasta on päästävä eroon. Paljon hyviä neuvoja jo saitkin. Velkojen maksun lumipalloefekti on hyvä ja motivoiva.
Tiliotteet (3kk on ihan hyvä) tosiaankin kannattaa syynätä läpi. Itse tekisin vielä Exceliin kulutaulukon. Joskus jos on jotain tarpeetonta jota ajattelee että on ok ostaa vähän väliä, kannattaa katsoa paljoko kyseinen ostos on maksanut kun sitä ostelee vähän väliä kolmen kuukauden aikana.
Tsemppiä! Tässä vaiheessa kannattaa aina muistaa että vuoden päästä tähän aikaan saattaa olla hyvin eri tilanne. Se motivoi.
Vierailija kirjoitti:
Onhan nää aukaistu moneen kertaan sulle, aika mystinen olet, jos sinulle ei koskaan tule yhtään laskua maksettavaksi.
No esimerkiksi neljälapsisen, maalla asuvan perheen tammikuun laskuja:
-ylioppilaskokeiden maksu (kaksi kertaa vuodessa näitä nyt tulee pari vuotta)
- ei-oppivelvollisen lukiolaisen bussikortti
-sähkölasku
-sähkönsiirtolasku
-vakuutuslasku (auto-, talo-, metsävakuutus, kaksi kertaa vuodessa)
-henkivakuutuslasku (kerran vuodessa)
-puhelinlasku (viisi puhelinliittymää; yhdellä työsuhdepuhelin, josta ei tule laskua)
-erillinen nettiliittymälasku (koska tällä alueella puhelimen kautta ei saa riittävän luotettavasti toimivaa nettiyhteyttä etätyöskentelyä varten)
-Aku Ankka-lehden tilauslasku (harkinnassa, luovutaanko tästä, lehti on tilattu 50 vuotta, lasku kerran vuodessa)
Noista yllä mainituista laskuista voisi jättää pois Aku Ankan, ilman sitä tottakai tulee toimeen. Henkivakuutuskin on vähän siinä ja siinä, kannattaako se olla. Niin kauan kuin on asuntolainaa, niin pidän sen.
Lisäksi siis on asuntolaina ja auton osamaksu, joita en laske laskuiksi, vaan lainoiksi.
Siinä sinulle mystisiä laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksteholinssit, ikää jo sen verran että pakko. Maksoivat jotain 700 ja ostin aurinkolasit vahvuuksilla samaan aikaan. Pitää kokeilla seuraavan kerran ostaa erikseen lukulasit ja kaukolasit. Näkökyky muuttuu aika lailla tässä iässä lyhyelläkin ajalla
ap.
Noissa kannattaisi kuitenkin seurata kampanjoita, koska varsin usein keväällä/kesällä on aurinkolasit vahvuuksilla kaupan päälle, ei niistä kannata erikseen maksaa.
ap