Säästövinkkejä talouden korjaamiseen?
Tavoitteena olisi saada maksettua kaikki henkilökohtaiset velat pois.
Ei niitä kovin paljon ole (n. 5000) , mutta palkka pieni ja lisäksi autan aikuista, työtöntä lasta taloudellisesti toisinaan jonkin verran ruokaostoksissa.
Oon ite suunnitellut seuraavaa ja tehnytkin jo jotain:
- myynyt netissä osan vähän kalliimmista astioista
- myynyt ylimääräistä tavaraa livekirppiksellä
- myynyt tori.fi:ssa, mutta siellä ei oikein kauppa käy
Mitä muuta voisin tehdä?
Oon nyt listannut kaiken exceliin ja yritän maksaa etuajassa kaiken pois.
Olen tosi motivoitunut asian suhteen niin uskon kyllä, ettei tuohon nyt vuosikausia voi mennä.
Eihän?
Työpaikan vaihto parempipalkkaiseen ei ole realistinen vaihtoehto, koska en työvoimana ole ikäni vuoksi enää sieltä halutuimmasta päästä.
Kommentit (80)
Minä liputan myös youtuben hyviä penninvenytysvideoita, todella hyvää tukea saa niistä.
Laita kaikki exceliin, tulot ja menot. Analysoi, mitä menee vuositasolla mihinkin, ja budjetoi rahasi siten, että mukaan sisältyy myös säästö ja/tai velanlyhennys.
Aseta tavoite, esim viidessä vuodessa velka on pois ja säästössä on rahaa 1000e tai mikä onkaan sinulle mahdollista. Aseta pieniä välitavoitteita. Mitä tarkempi kirjaus ja suunnitelma, sitä parempi onnistumismahdollisuus sillä näet tilanteesi tarkasti ja olet sitoutunut siihen.
Omassa budjetissa on huomioitu useita kymmeniä rahanmenokohtia ja jokaiselle tarkka summa, jonka niihin varaan joka kuukausi. Näin tiedän tarkasti, paljonko on käytettävissä vaikka lemmikin varusteisiin tai auton renkaisiin. Myös hätäkassasarake löytyy. Välillä joku/jotkut kohdat näistä käy miinuksella, mutta rahaa kerääntyy näihinkin taas seuraavina kuukausina, tilillä rahaa kuitenkin on budjetin ansiosta.
Jos tuloja tai säästöjä ei ole tarpeeksi, menoja täytyy karsia tuloja ja säästöjä vastaaviksi.
Budjetin avulla voit tarkastella tilannettasi suurennuslasilla ja löydät keinon ja aikataulun, jolla saat haluamasi tulokset aikaan.
Upea tavoite! Ja eiköhän myös lapsen auttaminen ole samalla mahdollista, käärit vain hihat ja otat numerot haltuun. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siihen joku syy, että silmälasit on hankittu osamaksulla? Jos kyseessä on ns. perussilmälasien tarve, niin sellaiset saattaa saada ostettua alle satasella, kun ostaa kehykset "kyykkyhyllyltä" ja hyödyntää liikkeiden kampanjoita.
Kaksteholinssit, ikää jo sen verran että pakko. Maksoivat jotain 700 ja ostin aurinkolasit vahvuuksilla samaan aikaan. Pitää kokeilla seuraavan kerran ostaa erikseen lukulasit ja kaukolasit. Näkökyky muuttuu aika lailla tässä iässä lyhyelläkin ajalla
ap.
Noissa kannattaisi kuitenkin seurata kampanjoita, koska varsin usein keväällä/kesällä on aurinkolasit vahvuuksilla kaupan päälle, ei niistä kannata erikseen maksaa.
Juu siis ne sai kaupan päälle. Ja oli tuossa muitakin alennuksia. kakstehot ON kalliita, yritän jatkossa muita vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa tuo ilmaisu "laskujen jälkeen". Tätä käytetään usein, kun perustellaan sitä, kuinka vähän rahaa jää käyttöön.
Mitä ne mystiset "laskut" ovat? Aika isoja ne joka tapauksessa ovat, jos niiden jälkeen jää käteen vain neljäsataa kuussa.
Onhan nää aukaistu moneen kertaan sulle, aika mystinen olet, jos sinulle ei koskaan tule yhtään laskua maksettavaksi.
No esimerkiksi neljälapsisen, maalla asuvan perheen tammikuun laskuja:
-ylioppilaskokeiden maksu (kaksi kertaa vuodessa näitä nyt tulee pari vuotta)
- ei-oppivelvollisen lukiolaisen bussikortti
-sähkölasku
-sähkönsiirtolasku
-vakuutuslasku (auto-, talo-, metsävakuutus, kaksi kertaa vuodessa)
-henkivakuutuslasku (kerran vuodessa)
-puhelinlasku (viisi puhelinliittymää; yhdellä työsuhdepuhelin, josta ei tule laskua)
-erillinen nettiliittymälasku (koska tällä alueella puhelimen kautta ei saa riittävän luotettavasti toimivaa nettiyhteyttä etätyöskentelyä varten)
-Aku Ankka-lehden tilauslasku (harkinnassa, luovutaanko tästä, lehti on tilattu 50 vuotta, lasku kerran vuodessa)
Noista yllä mainituista laskuista voisi jättää pois Aku Ankan, ilman sitä tottakai tulee toimeen. Henkivakuutuskin on vähän siinä ja siinä, kannattaako se olla. Niin kauan kuin on asuntolainaa, niin pidän sen.
Lisäksi siis on asuntolaina ja auton osamaksu, joita en laske laskuiksi, vaan lainoiksi.
Siinä sinulle mystisiä laskuja.
Sori, mä hyppään tähän väliin! Pisti silmään tuo bussikortti, ootteko koittanut hakea koulumatkatukea? Pitäisi ilmeisesti olla ok lukiolaiselle, iällä/tuloilla/vanhempien tuloilla ei pitäisi olla vaikutusta.
Minkä ikäiset muksut ja paljoko on kännykkälaskut kokonaisuudessaan? Riittäisikö Moi-liittymät?
Mutta joo, aika simppeleillä laskuilla tekin meette Aku Ankasta huolimatta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa tuo ilmaisu "laskujen jälkeen". Tätä käytetään usein, kun perustellaan sitä, kuinka vähän rahaa jää käyttöön.
Mitä ne mystiset "laskut" ovat? Aika isoja ne joka tapauksessa ovat, jos niiden jälkeen jää käteen vain neljäsataa kuussa.
Onhan nää aukaistu moneen kertaan sulle, aika mystinen olet, jos sinulle ei koskaan tule yhtään laskua maksettavaksi.
-sähkölasku
-sähkönsiirtolasku
-puhelinlasku (viisi puhelinliittymää; yhdellä työsuhdepuhelin, josta ei tule laskua)
-erillinen nettiliittymälasku (koska tällä alueella puhelimen kautta ei saa riittävän luotettavasti toimivaa nettiyhteyttä etätyöskentelyä varten)
-Aku Ankka-lehden tilauslasku (harkinnassa, luovutaanko tästä, lehti on tilattu 50 vuotta, lasku kerran vuodessa)
Noista yllä mainituista laskuista voisi jättää pois Aku Ankan, ilman sitä tottakai tulee toimeen. Henkivakuutuskin on vähän siinä ja siinä, kannattaako se olla. Niin kauan kuin on asuntolainaa, niin pidän sen.
Lisäksi siis on asuntolaina ja auton osamaksu, joita en laske laskuiksi, vaan lainoiksi.
Sori, mä hyppään tähän väliin! Pisti silmään tuo bussikortti, ootteko koittanut hakea koulumatkatukea? Pitäisi ilmeisesti olla ok lukiolaiselle, iällä/tuloilla/vanhempien tuloilla ei pitäisi olla vaikutusta.
Minkä ikäiset muksut ja paljoko on kännykkälaskut kokonaisuudessaan? Riittäisikö Moi-liittymät?
Kela maksaa koulumatkatuen (joka on tälle ei-oppivelvollisuusikäiselle pienempi kuin samaa lukiota käyvälle kaksi vuotta nuoremmalle sisarukselle), mutta silti bussikorttiin täytyy laittaa omaakin rahaa, oppivelvollisuusikäiselle se koulumatkatuki riittää bussikorttiin. Lapset yläasteikäisiä-lukiolaisia, Moi-liittymät ei toimi täällä maalla (kuten mainitsin netin yhteydessä, on pakko olla erillinen nettiliittymä kotiin, koulussa sitten taas on pakko olla mukana älypuhelin jossa netti).
Vierailija kirjoitti:
Keskity maksamaan yksi velka kerrallaan kokonaan pois, siitä saat motivaatiota jatkoon, kun saat velkoja viivattua yli listalta.
Tai sitten keskity maksamaan korkeakorkoisin velka pois ensin, sitten seuraavaksi korkeakorkoisin, jne. Silloin säästät eniten rahaa kuluissa. Mutta voi olla motivoivampaa aloittaa maksamalla velkoja pois pienimmästä suurimpaan.
Jos velkoja on useampaan paikkaan niin kannattaa maksaa pienemmästä alkaen pois. Ainahan niissä on jotain "käsittelykuluja", joten pelkkä koron katsominen ei anna oikeaa kuvaa. Jos laskuja on 10kpl/kk, ja jokaisessa on 5€ ylimääräistä+korot, niin 5 laskun väheneminen tarkoittaa vain kulujen osalta 25€ säästöä.
Onko ap:lla joku taito mitä voit myydä? Pianotunnit, käsityöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-sähkölasku
-sähkönsiirtolasku
Kela maksaa koulumatkatuen (joka on tälle ei-oppivelvollisuusikäiselle pienempi kuin samaa lukiota käyvälle kaksi vuotta nuoremmalle sisarukselle), mutta silti bussikorttiin täytyy laittaa omaakin rahaa, oppivelvollisuusikäiselle se koulumatkatuki riittää bussikorttiin. Lapset yläasteikäisiä-lukiolaisia, Moi-liittymät ei toimi täällä maalla (kuten mainitsin netin yhteydessä, on pakko olla erillinen nettiliittymä kotiin, koulussa sitten taas on pakko olla mukana älypuhelin jossa netti).
Aivan, kiitos kun selvensit. Itsekin asun maalla (17km lähimpään kunnan keskustaan), mutta onneksi just meillä toimii ihan hyvin nuo kännyköiden netit, eri asia naapureille parinsadan metrin päähän. Etätöihin kun menen niin pakko hankkia laajakaista.
Ihan ensimmäisenä luopuisin tuosta ajatuksesta, että et voi saada parempaa työtä. Ainakin kannattaa yrittää löytää uusi työpaikka ja pyytää palkankorotusta nykyisessä työssä. Moni ihminen on alipalkattu ja ei sitä koskaan voi varmuudella tietää vaikka onnistaisikin, mitään en menetä yrittämällä.
Työttömällä aikuisella lapsellasi olisi elämässään hieman opittavaa, jos ei muka tule omillaan toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-sähkölasku
-sähkönsiirtolasku
Monilla meistä myös vesilasku ja jätteenkeräysmaksu jos asuu okt:ssa, syrjemmällä voi olla oma kaivo mutta toisaalta yksityistiestä tiekunnan lasku. Onhan noita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siihen joku syy, että silmälasit on hankittu osamaksulla? Jos kyseessä on ns. perussilmälasien tarve, niin sellaiset saattaa saada ostettua alle satasella, kun ostaa kehykset "kyykkyhyllyltä" ja hyödyntää liikkeiden kampanjoita.
Kaksteholinssit, ikää jo sen verran että pakko. Maksoivat jotain 700 ja ostin aurinkolasit vahvuuksilla samaan aikaan. Pitää kokeilla seuraavan kerran ostaa erikseen lukulasit ja kaukolasit. Näkökyky muuttuu aika lailla tässä iässä lyhyelläkin ajalla
ap.
Noissa kannattaisi kuitenkin seurata kampanjoita, koska varsin usein keväällä/kesällä on aurinkolasit vahvuuksilla kaupan päälle, ei niistä kannata erikseen maksaa.
Juu siis ne sai kaupan päälle. Ja oli tuossa muitakin alennuksia. kakstehot ON kalliita, yritän jatkossa muita vaihtoehtoja.
Monitehoja on jatkuvasti tarjouksessa 2 yksien hinnalla ja sangat kun ottaa poistomalleista niin ei paljoa maksa,...jollei mitään ominaisuuksia halua niin on halpaakin halvempaa.
Itse maksoin kaksista laseista 1400e, kaikilla ominaisuuksilla. Menee taas monta vuotta ennenkuin uudet tarvin. Pisimpään olleet kesti 10v, niistä meni joustosanka, ei saanut enää varaosia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensimmäisenä luopuisin tuosta ajatuksesta, että et voi saada parempaa työtä. Ainakin kannattaa yrittää löytää uusi työpaikka ja pyytää palkankorotusta nykyisessä työssä. Moni ihminen on alipalkattu ja ei sitä koskaan voi varmuudella tietää vaikka onnistaisikin, mitään en menetä yrittämällä.
Samaa 9lin tulossa sanomaan, eipä se ota jos ei annakaan katsella paremmin palkattua työtä tai työtä joka olisi lähempänä kotia että säästyisi matkakuluista.
-Nuori voi tehdä työttömyyskorvauksella keikkatyötä muutaman sadan euron edestä ilman, että se vaikuttaa tukiin. Ellei asu ihan korvessa niin kai jostakin löytyy jotakin pientä hommaa sieltä täältä. Sitten sun ei tarvitse häntä tukea.
-keittoruuat oli aika hyvä vinkki, itse käytän myös vanhanaikaisia puuropäiviä. 1 päivän viikosta kestää hyvin vähän kevyemmällä safkalla.
-voitko ilmoittautua lemmikkien hoitajaksi pientä korvausta vastaan? Ei suuren suurta tuloa, mut jotakin kuitenkin. Näistä on netissä palvelusivustoja tai fb-ryhmiä, missä etsitään hoitopaikkaa/tarjotaan hoitopaikkaa.
Kiitos aloittaja ketjusta! Mulla on osiltaan sama tilanne, kuitenkin eri. Mä en ole miesystävän kanssa saman katon alla, mutta siinä on yksi pieni rahareikä. Olen vielä opintovapaalla, mutta palaan kesäkuussa töihin takaisin.
Muutan ensi kuussa halvempaan asuntoon. Työmatkaa tulee 170km suuntansa, pystyn tekemään hybridinä eli käyn toimistolla kaksi päivää viikossa. Työmatkakulut lisääntyy +100€ kuukaudessa. Vuokra laskee 100€ euroa kuukaudessa plus vesimaksu eli yhteensä noin 130€ kuukaudessa. Jään voitolle siis +30€ kuukaudessa. Asumismukavuutta saattaa nostaa, koska saan tilavamman asunnon ja kauniimmasta kaupungista. Aina ei siis muuttaminen edullisempaan ole se juttu. Muut asumiskulut pysyvät suht samana. Maksan 8 kuukautta muuttokuluja takaisin, että hyödyn vuokran alenemasta.
Luottovelkaa on yhteensä lähemmäs 5000€. Kaksi luottokorttia. Maksan ensin pienemmän velan pois, koska siinä on suurempi korko. Itse lähtisin suuremman koron lainasta, koska kun lainamäärä pienenee, korko pienenee ja vapautuu enemmän rahaa maksaa lainoja. Täten pidemmällä juoksulla on edullisempaa maksaa suurikorkoiset pois nopeampaa. Kun laitat joka kuukausi saman summan niin hetken päästä huomaat, että sun lainan väheneminen on nopeampaa samalla summalla ja tuo mielihyvää.
Ruokakauppaan saa menemään ihan käsittämättömiä summia. Itse olen -90 -luvun lapsena tottunut syömään jopa hyvin karuakin ruokaa ja tähän olen palannut. Paljon perunaa, porkkanaa ja lihaa. Aamupalana puuroa (yleensä ohraa, koska vatsa ei kestä kauraa) ja mehusta tai marjoista keitettyä mehukeittoa. Mun ruokavalioon ei kuulu siis enää pahemmin tuontituotteita ja jos ei ole silloin budjetissa raaka-aineet niin niitä ei syödä. En koe menettäväni mitään. Itse en kannata sitä 5 kertaa päivässä syömistä. Kannatan sitä, että syön kun on nälkä ja se on yleensä 3 kertaa päivässä. Kai tulee luonnostaan pätkäpaasto, koska harvemmin syön klo 18 jälkeen.
Autoa en osta. Siitä olen pitänyt kiinni. Se ei vain kannata missään vaiheessa omassa taloudessa. Muilla saattaa kannattaa ja ne kulut pitää vain suhteuttaa sitten.
Mulla on noita telkkarin suoratoistopalveluita ja ne onkin lähes joka ilta käytössä. On kaksi palvelua. Mulla ei sit taas ole muita palveluita käytössä. Olen ne karsinut pois. Kirjat käyn hakemassa kirjastosta, musiikin kuuntelen radiosta tai lp-levyiltä kun kuuntelen.
Se, mihin rahaa menee on miesystävän luo matkustaminen. Hän siis on töissä milloin missäkin päin maailmaa (kirjaimellisesti) ja täten ei kaikki reissut ihan halvimmasta päästä ole. Haluan kuitenkin tuoda oman panokseni suhteeseen ja hän omansa niin tätä nyt tämä on.
Laskin, että kunnon kuurilla saan maksettua velkani pois jouluun mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset hyvistä ja asiallisista vinkeistä. <3
Pistän tämän ketjun kirjanmerkkeihin ja käyn päivittämässä tilannetta niin on joku kontrolli mulla.
t. ap
Miksi aikuinen tytär on työtön. Se on ongelmiesi juurisyy. Tyttö töihin ja itse hankkimaan elantonsa.
Keikkahommia henkilöstövuokrausfirmassa tekee silloin kun niitä on eli muutaman päivän kuukaudessa. Mitään vakituista, kunnollista ja säännöllistä ei ole tarjolla. Etsii kyllä koko ajan.
ap
Nyt on ihan hirvän paljon kesätöitä tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap:lla joku taito mitä voit myydä? Pianotunnit, käsityöt?
Voisin ehkä harkita toista työtä ilta- ja viikonlopputyöksi nykyisen rinnalle, mutten ole ihan varma, jaksaisinko. Ei ole soittotaitoa, askartelujuttuja oon joskus nuorena tehnyt jopa myyntiinkin saakka. Ehkä siitä saisi vähän lisätienestiä
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Monitehoja on jatkuvasti tarjouksessa 2 yksien hinnalla ja sangat kun ottaa poistomalleista niin ei paljoa maksa,...jollei mitään ominaisuuksia halua niin on halpaakin halvempaa.
Itse maksoin kaksista laseista 1400e, kaikilla ominaisuuksilla. Menee taas monta vuotta ennenkuin uudet tarvin. Pisimpään olleet kesti 10v, niistä meni joustosanka, ei saanut enää varaosia.
Mullakin ennen, mutta nyt kun ikää on, näkökyky vaihtelee tosi paljon. Reilu vuosi viimeisistä laseista ja tuntuu, etten nää niillä enää mitään. Tuo 700 euroa oli ihan joku kaikkein paras Specsaversin tarjous silloin kun ostin. ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos aloittaja ketjusta! Mulla on osiltaan sama tilanne, kuitenkin eri. Mä en ole miesystävän kanssa saman katon alla, mutta siinä on yksi pieni rahareikä. Olen vielä opintovapaalla, mutta palaan kesäkuussa töihin takaisin.
Muutan ensi kuussa halvempaan asuntoon. Työmatkaa tulee 170km suuntansa, pystyn tekemään hybridinä eli käyn toimistolla kaksi päivää viikossa. Työmatkakulut lisääntyy +100€ kuukaudessa. Vuokra laskee 100€ euroa kuukaudessa plus vesimaksu eli yhteensä noin 130€ kuukaudessa. Jään voitolle siis +30€ kuukaudessa. Asumismukavuutta saattaa nostaa, koska saan tilavamman asunnon ja kauniimmasta kaupungista. Aina ei siis muuttaminen edullisempaan ole se juttu. Muut asumiskulut pysyvät suht samana. Maksan 8 kuukautta muuttokuluja takaisin, että hyödyn vuokran alenemasta.
Luottovelkaa on yhteensä lähemmäs 5000€. Kaksi luottokorttia. Maksan ensin pienemmän velan pois, koska siinä on suurempi korko. Itse lähtisin suuremman koron lainasta, koska kun lainamäärä pienenee, korko pienenee ja vapautuu enemmän rahaa maksaa lainoja. Täten pidemmällä juoksulla on edullisempaa maksaa suurikorkoiset pois nopeampaa. Kun laitat joka kuukausi saman summan niin hetken päästä huomaat, että sun lainan väheneminen on nopeampaa samalla summalla ja tuo mielihyvää.
Ruokakauppaan saa menemään ihan käsittämättömiä summia. Itse olen -90 -luvun lapsena tottunut syömään jopa hyvin karuakin ruokaa ja tähän olen palannut. Paljon perunaa, porkkanaa ja lihaa. Aamupalana puuroa (yleensä ohraa, koska vatsa ei kestä kauraa) ja mehusta tai marjoista keitettyä mehukeittoa. Mun ruokavalioon ei kuulu siis enää pahemmin tuontituotteita ja jos ei ole silloin budjetissa raaka-aineet niin niitä ei syödä. En koe menettäväni mitään. Itse en kannata sitä 5 kertaa päivässä syömistä. Kannatan sitä, että syön kun on nälkä ja se on yleensä 3 kertaa päivässä. Kai tulee luonnostaan pätkäpaasto, koska harvemmin syön klo 18 jälkeen.
Autoa en osta. Siitä olen pitänyt kiinni. Se ei vain kannata missään vaiheessa omassa taloudessa. Muilla saattaa kannattaa ja ne kulut pitää vain suhteuttaa sitten.
Mulla on noita telkkarin suoratoistopalveluita ja ne onkin lähes joka ilta käytössä. On kaksi palvelua. Mulla ei sit taas ole muita palveluita käytössä. Olen ne karsinut pois. Kirjat käyn hakemassa kirjastosta, musiikin kuuntelen radiosta tai lp-levyiltä kun kuuntelen.
Se, mihin rahaa menee on miesystävän luo matkustaminen. Hän siis on töissä milloin missäkin päin maailmaa (kirjaimellisesti) ja täten ei kaikki reissut ihan halvimmasta päästä ole. Haluan kuitenkin tuoda oman panokseni suhteeseen ja hän omansa niin tätä nyt tämä on.
Laskin, että kunnon kuurilla saan maksettua velkani pois jouluun mennessä.
Tsemppiä, onnistut kyllä. Ja onnistun minäkin, mutten ihan noin nopsaan. Aloitan korkeakorkoisimmasta, mulla on yksi ihan pikkulaina jossa ei ole kuluja eikä korkoa niin se saa roikkua aikataulun mukaan. Huomasin tuossa kirppispöytää pitäessäni, että pikkuroinasta saa livekirppiksellä ihan hyvin siis kun vaan jaksaa hinnoitella jotain euron tai parin tavaraa niin niitä kyllä menee.
ap.
Mistä ostat silmälasisi? Esim. Lenswaylta saa tilaamalla erittäin toimivat ,edulliset lasit. Tietysti on oltava lasimääräys optikolta tms.