Surettaa että vain pariskunnilla on varaa omakotitaloon
Katselin huvikseni n. 200k omakotitaloja 25vuoden laina-ajalla niin minun täytyisi tämän hetkisellä korolla lyhentää lainaa n 1000€/kk eli eipä siinä paljoa muun elämisen jälkeen säästöön jää. Edullisempikin kelpaisi mutta ne on aikamoisia pommeja sisältä että se 100k menisi helposti remppaan. Kyllä yksin elävällä voi ollakin kaikenlaisia vaikeuksia.
Kommentit (69)
Nostitteko veroprosenttia? Kiinteistövero nousi monessa kaupungissa ja kunnassa ja korkovähennys poistui.
Pataseipäät kirjoitti:
Pysykää patalaiskat siellä kerrostaloissa , teillä putoaa heti housut jaloista omiksen pihassa kun pitäisi ottaa kädet pois taskuista...
Sulla taitaa olla heikossa kunnossa psyyke ja talous. Otitko liikaa lainaa ja nyt tuli housujen putoamiset mieleen kun pitää vyötä kiristää :D
Mulla olis ollut varaa ok-taloon ja itseasiassa omistankin puolet sellaisesta, mutta valitsin asua kerrostalossa keskisuuren kaupungin palvelujen lähellä. Ostin kämpän omalla rahalla ja jäi ylikin. Voin vakuuttaa ettei laiska olisi velaton ja näin varakas etkä ole sinäkään, möyhääjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä halvimmat omakotitalot 10000-20000 e muuttotappiokunnissa.
Mutta nyt tulee se EU remontti eli öljylämmitys pitää vaihtaa maalämpöön, maksaa 30 000 euroa ja sähkölämmitystaloihin eristeet.
Ei sitä direktiiviä tule koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta nyt tulee se EU remontti eli öljylämmitys pitää vaihtaa maalämpöön, maksaa 30 000 euroa ja sähkölämmitystaloihin eristeet.
Maalämpö pitää vaihtaa vuoteen 2032 mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä direktiiviä tule koskaan.
Se hyväksyttiin jo, vain muotoilua mietitään.
Vierailija kirjoitti:
Luoja on tuon niin järjestänyt, ettei yksineläjä vahingossakaan hanki riesakseen ja vastuulleen omakotitalon kiroja.
Vähintään pariskunta pitää olla, että kestää sen savotan, minkä okt tuo tullessaan.
Jollekin voi tulla yllätyksenä että minä nimenomaan kaipaan sitä "savottaa". Kerrostaloelämä on hirveää kun ei ole mitään tekemistä, telkkarin ja netflixin katselu ei kuulu mielipuuhiini. Kaikista mieluiten tekisin pihatöitä. Ap
Kyllä minulla helposti olisi laittaa asunnon lyhennykseen sinkkuna 1000/kk. 2000€/kk olisi kipurajalla mutta selviäisin siitäkin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan asuinkunnasta ja omasta palkkatasosta. Ei riipu mitenkään siitä, onko elämänkumppanina mies/nainen/muusu/mursu/ koira/lapsi.
No riippuuhan jos taloudessa kaksi työssäkäyvää aikuista esimerkiksi se pariskunta. Onhan 6000e/kk brutto enemmän kuin yhden ihmisen 3000e. Ap tai 200k lainanlyhennys 500e per henkilö eikä 1000e yhdelle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla helposti olisi laittaa asunnon lyhennykseen sinkkuna 1000/kk. 2000€/kk olisi kipurajalla mutta selviäisin siitäkin hyvin.
minun netto kuukaudessa on noin 2200 enkä mielestäni pärjäisi. Ap
Kaikilla suomalaisilla työssäkäyvillä on varaa omakotitaloon. Pitää vaan hankkia se riittävän syrjästä - kaikkea ei voi saada.
Kyllä minulla on yksin 200 000 e makotitalo, 20 v laina-ajalla. Puolet jo maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla on yksin 200 000 e makotitalo, 20 v laina-ajalla. Puolet jo maksettu.
paljon sinun nettotulot/kk? Ap
Meillä olisi varaa omakotitaloon, mutta meillä ei olisi varaa asua siinä ainakaan hulppeasti. Ostettiin kerrostalo kolmio 300000€, ei lainaa ja asumiskulut ovat pienet.
Bulllshit. Naapurustossa asuu heppu, joka osti eroperheeltä itselleen kämpän ja on asunut nyt siinä 10 vuotta. Naikkosia näkyy silloin tällöin, mutta ei todellakaan vakituisia vaan hetken huvituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalämpö pitää vaihtaa vuoteen 2032 mennessä.
Ei tarvitse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luoja on tuon niin järjestänyt, ettei yksineläjä vahingossakaan hanki riesakseen ja vastuulleen omakotitalon kiroja.
Vähintään pariskunta pitää olla, että kestää sen savotan, minkä okt tuo tullessaan.Itse asiassa pääsee helpommalla, koska saa itse päättää mitä ja milloi tekee.
T:#7
Mä asun yksin töllissäni, mutta kyllä se on se tölli joka päättää mitä ja milloin tehdään. Akuutteja hommia ei pääse laistamaan tai muuten ei ole kohta asuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähintään pariskunta pitää olla, että kestää sen savotan, minkä okt tuo tullessaan.Jollekin voi tulla yllätyksenä että minä nimenomaan kaipaan sitä "savottaa". Kerrostaloelämä on hirveää kun ei ole mitään tekemistä, telkkarin ja netflixin katselu ei kuulu mielipuuhiini. Kaikista mieluiten tekisin pihatöitä. Ap
Osta joku halpa, alkeellinen pikku mökki harrastuksen puutteeseen.
Mulla on samasta syystä tuommoinen. Kiva, että pääsee kumminkin välillä lepäämään osakkeen sohvalle ja pespemään pyykit koneella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä pidä vaihtaa. Alamme lämmittämään biopolttoöljyllä, niin ei tarvi mitään vaihtaa ja aurinkopaneelit katolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähintään pariskunta pitää olla, että kestää sen savotan, minkä okt tuo tullessaan.Jollekin voi tulla yllätyksenä että minä nimenomaan kaipaan sitä "savottaa". Kerrostaloelämä on hirveää kun ei ole mitään tekemistä, telkkarin ja netflixin katselu ei kuulu mielipuuhiini. Kaikista mieluiten tekisin pihatöitä. Ap
Osta joku halpa, alkeellinen pikku mökki harrastuksen puutteeseen.
Mulla on samasta syystä tuommoinen. Kiva, että pääsee kumminkin välillä lepäämään osakkeen sohvalle ja pespemään pyykit koneella
Omakotitalossa ei voi pestä pyykkiä koneella ja maata sohvalla? 😂
Riippuu ihan asuinkunnasta ja omasta palkkatasosta. Ei riipu mitenkään siitä, onko elämänkumppanina mies/nainen/muusu/mursu/ koira/lapsi.