Surettaa että vain pariskunnilla on varaa omakotitaloon
Katselin huvikseni n. 200k omakotitaloja 25vuoden laina-ajalla niin minun täytyisi tämän hetkisellä korolla lyhentää lainaa n 1000€/kk eli eipä siinä paljoa muun elämisen jälkeen säästöön jää. Edullisempikin kelpaisi mutta ne on aikamoisia pommeja sisältä että se 100k menisi helposti remppaan. Kyllä yksin elävällä voi ollakin kaikenlaisia vaikeuksia.
Kommentit (69)
Normaalit ihmiset käy vakituisissa kokopäivätöissä ja elää parisuhteessa. Koko yhteiskunta on suunniteltu sen ympärille, koska enemmistö elää siten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan asuinkunnasta ja omasta palkkatasosta. Ei riipu mitenkään siitä, onko elämänkumppanina mies/nainen/muusu/mursu/ koira/lapsi.
No riippuuhan jos taloudessa kaksi työssäkäyvää aikuista esimerkiksi se pariskunta. Onhan 6000e/kk brutto enemmän kuin yhden ihmisen 3000e. Ap tai 200k lainanlyhennys 500e per henkilö eikä 1000e yhdelle. Ap
Eli etsisit kumppania ihan rahankiilto silmisissä ja muista sitten varmistaa, että hän tienaa riittävästi ja on valmis käyttämään rahansa teidän yhteiseen pottiin (kaikki ei ole, vaikka tuloja olisikin).
Eikö olisi helpompaa vaan koittaa nostaa omia tuloja? Kysy palkankorotusta? Vaihda työpaikkaa ja pyydää uudesta enemmän liksaa? Lisäkouluttaudu, jotta saat paremman palkan? Ala tekemään enemmän ilta- ja yövuoroja? Mikä nyt ikinä sun alalla toimisi.
Olen 41v mies ja omistan 240 000€ arvoisen velattoman omakotitalon. Työllä maksettu.
3 vuotta vanha velaton autokin pihassa. Miksi ei olisi varaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan asuinkunnasta ja omasta palkkatasosta. Ei riipu mitenkään siitä, onko elämänkumppanina mies/nainen/muusu/mursu/ koira/lapsi.
No riippuuhan jos taloudessa kaksi työssäkäyvää aikuista esimerkiksi se pariskunta. Onhan 6000e/kk brutto enemmän kuin yhden ihmisen 3000e. Ap tai 200k lainanlyhennys 500e per henkilö eikä 1000e yhdelle. Ap
Entäs jos sinkku tienaa itse sen 6000e/kk ja menisi parisuhteeseen sellaisen kanssa, joka on vaikkapa työtön ja saisi niin vähän työmarkkinatukea, että sinkku joutuisi maksamaan hänenkin kulunsa. Silloinhan se parisuhde vain heikentää sinkun taloudellista tilannetta.
Ihan oikeasti, sun taloudellinen tilanne ei johdu sun parisuhdestatuksesta, vaan sun pienistä tuloista.
On olemassa pienituloisia pariskuntia, keillä ei yhdessäkään ole varaa 200keur asuntoon ja vastaavasti esim. minä sinkkuna asun lasteni kanssa 300keur asunnossa.
Juuh, poikkeuksia on aina. 99% tapauksista kuitenkin on kaksi maksajaa, jolloin rahaa on käytettävissä 2x enemmän. Ei kukaan voi olla niin uuvatti ettei tätä ymmärrä :D
Ei se omakotitalo nyt niin erikoinen ja ihmeellinen asia ole. Mulla oli oma talo minlä valmistui vuonna 2009. Asuin siinä jokusen vuoden ja myin pois.
Sen jälkeen muutin maaseudulle rivitaloon missä asun edelleen. Varaa on ostaa oma talo mutta ei ole halua ostaa niin en osta.
Vierailija kirjoitti:
Olen 41v mies ja omistan 240 000€ arvoisen velattoman omakotitalon. Työllä maksettu.
3 vuotta vanha velaton autokin pihassa. Miksi ei olisi varaa?
Siksi jos töistä ei saa niin paljoa että saisi edes pankista lainaa tuon verran. Oletko hieman yksinkertainen??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on ihan vaan kyse liian pienistä tuloista, ei parisuhdestatuksesta.
No niinhän se on, mutta kaksi tämän tuloista ihmistä eläisikin jo mainiosti tuollaisessa talossa. Ap
Osta okt kimpassa jonkun kanssa.
Ihan samalla tavalla pariskunnat jakavat okt ihanuudet ja velvollisuudet, niin miksi et sinäkin?
Kimppa okt.
Eihän kukaan yhtään ajatteleva ihminen ota isoja lainoja tällaisessa tilanteessa. Työllisyydestä ei ole mitään takeita, inflaatio ja palkkakehitys on ihan posketonta, Euroopassa käydään sotaa, Suomen politiikka on aivan sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos sinkku tienaa itse sen 6000e/kk ja menisi parisuhteeseen sellaisen kanssa, joka on vaikkapa työtön ja saisi niin vähän työmarkkinatukea, että sinkku joutuisi maksamaan hänenkin kulunsa. Silloinhan se parisuhde vain heikentää sinkun taloudellista tilannetta.
Ihan oikeasti, sun taloudellinen tilanne ei johdu sun parisuhdestatuksesta, vaan sun pienistä tuloista.
On olemassa pienituloisia pariskuntia, keillä ei yhdessäkään ole varaa 200keur asuntoon ja vastaavasti esim. minä sinkkuna asun lasteni kanssa 300keur asunnossa.
Juuh, poikkeuksia on aina. 99% tapauksista kuitenkin on kaksi maksajaa, jolloin rahaa on käytettävissä 2x enemmän. Ei kukaan voi olla niin uuvatti ettei tätä ymmärrä :D
On se silti aika kyseenalaista, että sinkku meinaa, että parisuhde tarvitaan omakotitaloon, kun Suomi on täynnä omakotitaloissa asuvia sinkkuja. Eiköhän sen sinkun kannattaisi ihan vaan itse ottaa vastuu omasta taloudestaan. Aika erikoinen lähtökohta parisuhteelle muutenkin, että katos kun mulla ei riitä rahat haluamaani taloon, niin tulisitkos maksamaan siitä vähintään puolet :D Tosi seksikästä.
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia eikä kattoa, jos tulee vesivahinko esim. 1970-luvun.
Siksi kannaattaakin vakuuttaa ainoastaan täystuho isolla omavastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 vuotta vanha velaton autokin pihassa. Miksi ei olisi varaa?Siksi jos töistä ei saa niin paljoa että saisi edes pankista lainaa tuon verran. Oletko hieman yksinkertainen??
Ostin nuorena 20 vuotiaana rivitalon ja maksoin sen lainan pois. Niillä rahoilla ja lainalla ostin tämän omakotitalon ja nyt olen maksanut sen pois. Oletko todella noin yksinkertainen?
Pataseipäät kirjoitti:
Pysykää patalaiskat siellä kerrostaloissa , teillä putoaa heti housut jaloista omiksen pihassa kun pitäisi ottaa kädet pois taskuista...
Miksi olet ilkeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 vuotta vanha velaton autokin pihassa. Miksi ei olisi varaa?Siksi jos töistä ei saa niin paljoa että saisi edes pankista lainaa tuon verran. Oletko hieman yksinkertainen??
Ostin nuorena 20 vuotiaana rivitalon ja maksoin sen lainan pois. Niillä rahoilla ja lainalla ostin tämän omakotitalon ja nyt olen maksanut sen pois. Oletko todella noin yksinkertainen?
Meilläpäin eläkeläinen joutuu muuttamaan rivitaloasunnosta pois, koska koko taloyhtiöstä paljastunut paha kosteusvaurio. Remontti maksaa 70 000 per asunto.
Jos tinkii sijainnista niin ei todellakaan mene sataatonniakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin eläkeläinen joutuu muuttamaan rivitaloasunnosta pois, koska koko taloyhtiöstä paljastunut paha kosteusvaurio. Remontti maksaa 70 000 per asunto.
Mahtaako olla valesokkeli aikaan tehty?
Omakotitalossakin voi kaatua seinä, jos talo pohjasta ja alaseinistä kastunut.
Minua ei sureta yhtään. Muutaman tuttava pariskunnan puheita kuunnellen omakotitalo on ainainen rahareikä remppoineen. Milloin pitää uusia katto, kylppäriä, ulkoseiniä maalata tai jotain muuta korjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako olla valesokkeli aikaan tehty?
Omakotitalossakin voi kaatua seinä, jos talo pohjasta ja alaseinistä kastunut.
Noista 1960-luvun valesokkeli omakotitaloista ei saa edes remontoimalla nättiä. Ahdistavan näköisiä asuinalueita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, boomer.
Kyse on ihan vaan tuloista. Jos oot työtön niin juu ei varmaan oo varaa..