Surettaa että vain pariskunnilla on varaa omakotitaloon
Katselin huvikseni n. 200k omakotitaloja 25vuoden laina-ajalla niin minun täytyisi tämän hetkisellä korolla lyhentää lainaa n 1000€/kk eli eipä siinä paljoa muun elämisen jälkeen säästöön jää. Edullisempikin kelpaisi mutta ne on aikamoisia pommeja sisältä että se 100k menisi helposti remppaan. Kyllä yksin elävällä voi ollakin kaikenlaisia vaikeuksia.
Kommentit (69)
Kyllä mun mieheni kakkosnainen osti itselleen omakotitalon. Rahat tosin suurelta osin sai mieheltään avioerossa.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun lasteni kanssa ja hyvin on varaa. Vaikka nyt opiskelen. Lainaa ei ole paljoa jäljellä. Sijainti kysymys, en kuitenkaan ihan korvessa asu, vartissa kaupungin keskustaan.
No kerroppa miten ostit talon yksin?
Pataseipäät kirjoitti:
Pysykää patalaiskat siellä kerrostaloissa , teillä putoaa heti housut jaloista omiksen pihassa kun pitäisi ottaa kädet pois taskuista...
Ai niinkö? Miksi sitten ei mökillä putoa?
Minun omakotitaloni maksoi 40000€.
Mitähän tekisin yksin omakotitalolla, kun lapsillakin on jo omansa. Nyt asun kivassa rivarikaksiossa ja nautin luonnon vihreydestä ympärilläni. Talohuolto hoitaa tarvittavat hommat jne. Ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Luoja on tuon niin järjestänyt, ettei yksineläjä vahingossakaan hanki riesakseen ja vastuulleen omakotitalon kiroja.
Vähintään pariskunta pitää olla, että kestää sen savotan, minkä okt tuo tullessaan.
Mikä savotta? Miksi jotkut kuvittelee, että omakotitalo on jatkuva työmaa?
Ei todellakaan ole. Se on ihan itsestä kiinni nysvääkö jatkuvasti jotakin. Totta kai taloa ja pihaa pitää huoltaa, mutta ei se nyt mikään jatkuva savotta ole. Vallan mainiosti pärjää yksin omakotitalossa esim. mun 76v. isä. Hän vieläpä itse kaataa metsässä puita, hankkii niille kyydin kotiin ja kotona sitten tekee polttopuita koska talon lämmitys on puilla. Eikä tuotakaan tarvitse koko ajan tehdä.
On kalliita uusia omakotitaloja ja tosi halpojakin vanhoja. Osasta ei pääse eroon edes nollahinnalla.
Asumismenoja voi lievittää se, jos hakee ja saa asumistukea:
https://www.kela.fi/yleinen-asumistuki-eri-asumismuotoihin#omakotitalo
Tosin tulorajat on omistetuissa omakotitaloissa paljon tiukemmat kuin esimerkiksi omistetuissa osakeasunnoissa. Vuokraan omakotitaloissa saa asumistukea samalla tavoin kuin muihinkin vuokra-asuntoihin - paitsi jos maksaa itse suoraan kulut, jolloin asumistuki myönnetään vuokralla asuvallekin samoin ehdoin kuin omistusasunnossa asuville omakotitalossa asuville myönnetään, eli tiukemmin tulorajoin.
Minkälainen sen omakotitalon pitäisi olla ,kuinka iso ja missä sijaitsee? Maailma on materiaalia täynnä ja jos itselle tekee remppaa jne en ymmärrä mikä niissä nyt niin palon maksaa. Painotan kyllä sitä että minkälainen ja se sijainti myöskin.
Mun lapseni rakennutti talon. Hoiti kaiken paperi ym jutut ihan itse. Ei ollut asioista mitän kokemusta, mutta kaikki meni hyvin ja velat kohta maksettu.
Asuminen on paljon halvempaa kuin esim vuokralla tai vastaavan kokoisessa osakehuoneistossa.