Nuorella koko seiskaluokka käymättä ja muuta apua ei tipu kuin lasut koulusta
Nuori sai viime syksynä lähetteen koulupsykologilta autismi-/asperger -epäilyn takia ja nyt vasta pääsee kunnon tutkimuksiin. Olen ehdottanut koululle että nuori pääsisi haasteidensa takia erityisluokalle jossa paremmat mahdollisuudet huomioida nuoren haasteet. Koulukyyti pitäisi olla myös, koska toiminnanohjaus on tasoa nolla. Älyä on mutta ei toimintakykyä. Mutta kun ei!
Lasta koitetaan väen vängällä tunkea isoon kouluun ilman avustajaa, mikä ei onnistu. Kaikki tavanomaiset keinot on kokeiltu tämän nuoren kanssa, mutta kun ei tahdota ymmärtää sitä että lapsi ei huvikseen jumita tai ole esim. pakkooireinen ja omissa maailmoissa. Lasuja tehdään koulusta vaikka tietävät hyvin mikä mättää. Käyn selittämässä samat asiat lasussa uudestaan ja uudestaan. Ehdotan samoja asioita ja kysyn että eikö muka mitään voida tehdä. Ei vissiin kun mumistaan vaan jotain hyödytöntä paskaa siitä miten nyt vaan pitäisi yrittää mennä sinne kouluun! Joo!! Sitten asia jää, kunnes uusi lasu samasta asiasta tippuu postiluukusta ja sama ralli jatkuu.
Nämä nuoret jotka nyt jäävät ilman tukea, ovat tulevaisuuden valtava kuluerä ihan joka tavalla. Tai sitten sijoitetaan se autisti joidenkin nuorisorikollisten kanssa samaan laitokseen ja tehdään autistista kahta ongelmaisempi seinähullu. Mahtavaa! Ja töissäkin pitäisi tässä yhden huoltajan taloudessa käydä, mikä näyttää nyt pahasti siltä että joudun romuttamaan talouden ja syrjäytymään lapseni kanssa kotiin.
Kommentit (161)
Eikö yhtään aikaisemmin ole tullut ilmi oppimisen vaikeus?
Se on inkluusiota se. Nuoret saavat kärsiä, jotta aikuiset pääsevät esittämään hyvää ihmistä. Olen pahoillani nuoresi puolesta. Opettajat eivät kuitenkaan voi tilanteelle mitään, sillä he eivät päätä erityisluokkapaikoista.
Vierailija kirjoitti:
"Nämä nuoret jotka nyt jäävät ilman tukea, ovat tulevaisuuden valtava kuluerä ihan joka tavalla."
Onko siitä mitään evidenssiä, että tuki ja panostus maksaisi itsensä takaisin? Missä ammatissa näkisit oman lapsesi?
No onko sitä sun mielestä varaa jäädä katsomaan kädet taskussa? Sijoitettu lapsi maksaa n tonnin päivässä. Varhainen tuki tulee tietysti halvemmaksi. Näkisin lapsen muusikkona tai ohjelmoijana, insinöörinäkin. Kuten sanoin, hän on älykäs.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö yhtään aikaisemmin ole tullut ilmi oppimisen vaikeus?
Ei ole oppimisessa vaikeuksia, vaan toiminnanohjauksessa.
Ap
Niillä on ne tietyt millä saa sen avustajan kouluun ja ovat päättäneet että tää diagnoosi ei vaan riitä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö yhtään aikaisemmin ole tullut ilmi oppimisen vaikeus?
Voi olla että on tullut, voi olla että ei. 7-luokalla vaaditaan paljon enemmän itseohjautuvuutta kuin 6-luokalla, jolloin hallittavalta vaikuttanut ongelma ei ehkä enää olekaan hallinnassa.
Missä asutte? Kai joillain alueilla on ruuhkaa ja resurssit tiukilla. Meillä ollut hyvin itensiivistä tukea lastensuojelun kuin koulunkin toimesta näin suht pienessä kunnassa asuvana. Esimerkiksi runsaiden koulupoissaolojen vuoksi on tuotu kotiinkin asti tukitoimia ja mietittiin jopa huostaanottoa.
Miten olisi tuo
Mikset ota kotikouluun jos ongelmana on kouluun meno fyysisesti, mutta on älykäs?
Miksi pitäisi olla koulukyyti? Vaikka on ongelmia toiminnanohjauksessa, ei se asia korjaannu sillä, ettei edes yritä itse.
Vierailija kirjoitti:
Mikset ota kotikouluun jos ongelmana on kouluun meno fyysisesti, mutta on älykäs?
Oisko vaikka siksi, että yh:lla ei ole vara jäädä lapsen kanssa kotiin koulua pitämään?
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Mikset ota kotikouluun jos ongelmana on kouluun meno fyysisesti, mutta on älykäs?
En ole opettaja, enkä osaa opettaa autistia. Tämäkin on kokeiltu. Sitä paitsi äitiin kohdistuu joka ikinen turhaumia. Mulla on myös työ jotta voidaan pitää katto pään päällä. Mutta sekin näyttää nyt huonolta tulevaisuuden suhteen.
Ap
Toivottavasti et raivoa opettajille tuohon tyyliin kuin aloituksessa. He kun eivät voi sille mitään, jos erityisluokka (onko niitä edes nykyisin??) paikkoja ei löydy.
Hänen pitäisi voida jatkaa omalla luokallaan ja elää rauhassa. Ei saisi jättää luokalle ja alkaa kenenkään manipuloida. Läksyjä voi katsoa yhdessä. Steinerkoulussa oppilaita ei jätetty. Peruskoulussa jotkut kävivät ysin uudelleen ja kymppiluokan, mikä oli nuorten kiusaamista. Vaikka vika oli opettajien toiminnassa osaksi ja sen ikäinen ei aina jaksa. Kuka tekee lasuja ja miksi. Kouluissa on joskus koulunkäyntiavustaja, mutta riippuu haluaako oppilas sen itse vai häritseekö se luokassa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla koulukyyti? Vaikka on ongelmia toiminnanohjauksessa, ei se asia korjaannu sillä, ettei edes yritä itse.
Typerys.
Käykö lapsi kuitenkin koulussa? Miten on mahdollista, että on kokonaan käymättä. Olen pahoillani lapsesi puolesta, että tilanne on tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset ota kotikouluun jos ongelmana on kouluun meno fyysisesti, mutta on älykäs?
En ole opettaja, enkä osaa opettaa autistia. Tämäkin on kokeiltu. Sitä paitsi äitiin kohdistuu joka ikinen turhaumia. Mulla on myös työ jotta voidaan pitää katto pään päällä. Mutta sekin näyttää nyt huonolta tulevaisuuden suhteen.
Ap
Onko lapsellasi siis vahvistettu diagnoosi vai oletatko vain asioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö yhtään aikaisemmin ole tullut ilmi oppimisen vaikeus?
Ei ole oppimisessa vaikeuksia, vaan toiminnanohjauksessa.
Ap
Kotiipetukseen sitten vaan
"Nämä nuoret jotka nyt jäävät ilman tukea, ovat tulevaisuuden valtava kuluerä ihan joka tavalla."
Onko siitä mitään evidenssiä, että tuki ja panostus maksaisi itsensä takaisin? Missä ammatissa näkisit oman lapsesi?