Miksi nykyihmiset uupuvat töissä, vaikka viikossa on vain viisi työpäivää ja työ on fyysisesti kevyttä? Ennenhän Suomessa tehtiin töitä kuusi päivää viikossa, kun lauantaikin oli työpäivä.
Ennen Suomessa oli kuusi työpäivää yhtä vapaapäivää kohti. Nykyään on alle puolet tuosta eli vain 2,5. Silti jengi nykyään "uupuu" ja "väsyy" töissä. :O
Itse epäilen hyvin vahvasti että "työuupumus" on jonkinlainen ay:n keksimä juttu, työntekijöille järkätty konsti hankkia ylimääräistä vapaata.
Terve työkykyinen ihminen ei uuvu nykyajan työelämässä, koska työ on fyysisesti kevyttä.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pitää hoitaa itse, esim pankkiasiat ja lapset ovat 24/7 vanhemmillaan jos ei ole maksettua apua koska ihmiset on nykyään epäyhteisöllisiä.
Pankkiasiat?
Niin nämähän hoituu parilla klikkauksella. Enne tehtiin reellä koko päivän kestäväreissu isolle kirkolle herra pankinjohtajaa tapaamaan. Onkin tosiaan nykyisin tuo pankkiasiointi mennyt aikaa vieväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pitää hoitaa itse, esim pankkiasiat ja lapset ovat 24/7 vanhemmillaan jos ei ole maksettua apua koska ihmiset on nykyään epäyhteisöllisiä.
Pankkiasiat?
Kyllä. Ennen riitti kun kävelit pankkiin ja sanoit pankintädille: Hoida nuo.
Eri
Jonnet ei muista
Jatkuvat häiriöt avokonttorissa
Työuupuminen ei useinkaan liity mitenkään työn fyysiseen rasitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Työuupuminen ei useinkaan liity mitenkään työn fyysiseen rasitukseen.
Saattaa se kuitenkin olla osa yhtälöä. Fyysisyys työssä stressaa (tietää että sen vuoksi raskas työvuoro) ja esimerkiksi jos uupunut ei tykkää työnsä fyysisestä osuudesta.
Tähän viimeisimpään voi tietenkin sanoa "ammatinvalintakysymys", mikä on mun mielestä typerä argumentti, sillä usein argumentin käyttäjät ei vaan keksi muuta sanottavaa, vaan on pakko saada jotain näpäytettyä vielä kerran.
Olosuhteita voi olla minkälaisia.
Nykyihmiset on lihavia ja täysin rapakunnossa. Armeijankin kuntotulokset laskee hälyttävästi vuosi vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No menepä kokeilemaan kuljetusalaa, jossa työpäivät ovat n. 15-tuntisia, kuinka kivaa on, että töitä on vain viitenä päivänä viikossa. Kaikki työt eivät tänä päivänäkään tapahdu toimistossa klo 8-17 välisenä aikana
Raskasta työtä tekevät duunarit eivät nimenomaan uuvu(kuin ehkä lähempänä eläkeikää terveyden pettäessä). Sen sijaan maailma näyttää olevan liian kova paikka siistiä toimistotyötä tekeville naisille, jotka joutuvat jäämään sairaslomalle, koska eivät tule toimeen työpaikan muiden naisten kanssa. Toinen ryhmä näyttää olevan lukiolaiset tai ensimmäisten vuosien yliopisto-opiskelijat. Onko mitään typerämpää kuin stressata jostain arvosanoista, joilla ei ole loppuviimeksi yhtikäs mitään väliä.
Suomalainen yhteiskunta näyttää tuottavan oman napansa ympärillä pyöriviä säälittäviä lapasia, joiden resilienssikyky on täydellisen olematon. Melkein toivoo että imperialistiryssä tulee vierailulle, niin kermaperseet saavat vähän perspektiiviä ongelmiinsa.
Höpsis. Rekkakuskit, rakennusalan työntekijät yms. harvat jaksavat eläkeikään, vaan he jäävät työkyvyttömyyseläkkeelle. Ja mitä ihmeen raskasta työtä tekevät rekkakuskit tai raksamiehet, kun koneet ja teknologia hoitavat työt. Rekkakuskien työ suurimmaksi osaksi istumista ja raksamiehen jaloilla seisomista.
Sinulla varmaan löytyy tutkimustietoa noista naisten toimistotöistä, kun he eivät tule toimeen keskenään?
Rekkakuskin työn raskaus tulee siitä, että työajat ovat niin järjettömät, se vie sekä fyysisen että henkisen terveyden aika helposti. Kuorma-autokuskina ollut poikani meni keskellä yötä töihin ja alkuillasta kotiin. Ei siinä paljon muuta elämää ole. Välillä teki sellaista hommaa, missä oli paljon kantamistakin. Ravintolaruokia vei paikkoihin, jonne oli ahtaita portaita, ei siinä tekniikka auttanut. Tämä näin sivuhuomiona.
Ihmisten käytös.Asiakaspalvelutyössä varsinkin varmaan nykyään tosi rankkaa.Toki sain itsekin melkein turpiin asiakkaalta 20 vuotta sitten kassalla.Ja joo muutenkin nyt digiaikana kaikkeen pitää vastata heti.Itselläkin menee puolipäivää vastatessa kyselyihin...
Nykytyössä on ihan eri lailla henkistä painetta ja riskiä työn menettämisestä, jos ei esim. ole tarpeensi hyvä. Sellainen fyysinen tekeminen (mitä suurin osa töistä ennen oli) voi olla henkisesti jopa hyvä juttu, mutta se, että istut hirveässä paineessa tietokoneella ja yrität keksiä jotain, millä saat pomosi luottamuksen ansaittua, se on sellaista henkistä painetta ja epävarmuutta, ja siihen uupuu. Ei sillä ole mitään tekemistä fyysisen suorittamisen kanssa. Moni paineista työtä tekevähän päinvastoin rentoutuu tekemällä vapaa-ajallaan vaikka remontti- tai pihahommia. Niitä nyt voisikin varmaan puuhastella 6pvä/vko uupumatta.
Vierailija kirjoitti:
Työuupumusta valittaessa saa helpolla saikkua. Silloin on kiva matkustaa vaikka pikku kaupunkilomalle, eikä siihen tartte kuluttaa vuosilomapäiviä.
Näin ainakin meidän naapurin naapurissa. Työuupumus parani päivässä, saikku oli kaks viikkoa. Lomalainen ehti käydä 2 eri kaupunkilomalla Euroopassa.
Sairausloma työuupumusdiagnoosilla on palkaton.
Työtahti on kiristynyt aivan älyttömästi 80-luvun alusta. IT-ala, jolla itse olen, varsinkin. Teet monta projektia samaan aikaan ja yrität hanskata kaikki uudet työkalut ja menetelmät ja jokaisen asiakkaan eri pyörittää bisnestä. 1995 - 2005 mulla oli monta yli 100 matkapäivän vuotta, eikä työviikko tarkoittanut viittä työpäivää ja 38 viikkotuntia. Samoin miehellä. Sen ohella kodin ja perheen pyöritys sitten vielä. Oli se rankkaa. Minut pelasti pari expat-vuotta kotiäitinä ja nyt odottelen, että saavuttaisi kunnialla eläkeiän.
Eilen tuli TV2:sta dokumentti Happy Worker. Löytyy Areenasta. Siinä käydään läpi juuri tätä teemaa ja selitetään, miksi niin moni uupuu. Kannattaa katsoa.
Tämänkin palstan mainoksissa pyörii avoimet työpaikat, joissa haetaan moniosaajia, guruja, ninjoja ja ties mitä muuta ja yhden paikan kuvauksessa on kuvailtu vähintään 2-3 työpaikkaa. Eli yhdeltä ihmiseltä odotetaan useamman työntekijän panosta, silti palkkaa maksetaan vain yhdelle.
Itsestä kyllä tuntuu, että nykyään ei ole oikein missään välissä mitään mahdollisuutta levätä kunnolla. Varsinkin töissä on koko ajan älytön kiire, koko ajan on joku julkaisu tai isompi tapahtuma nurkan takana ja kun siitä on päästy, niin jo odottaa seuraava kiire. Ihmisiä ei palkata lisää ihan sillä verukkeella, että jos kiire loppuukin ja ihmisiä jäisi toimettomaksi, joten koko ajan joutuu joku venymään.
Kotielämässä taas molempien vanhempien pitää käydä töissä, samoin lasten isovanhempien pitää olla töissä. Ei saisi syödä valmisruokaa vaan itse pitäisi tehdä terveellistä ruokaa alusta alkaen, mutta ateriarytmin pitää olla säännöllinen ja ruuan valmista viimeistään klo 17 kun työt loppuu klo 16. Liikuntaa pitäisi harrastaa, kotityöt pitäisi tehdä ja muut juoksevat asiat hoitaa jossain ihmeen välissä. Ja jos työajalla jotain hoidat niin ne tunnit pitää korvata myöhemmin.
Mitään kotiapua ei julkiselta enää saa, ja yksityisenä jos meinaa sellaista ostaa niin pitäisi olla miljonääri.
Tuntuu että koko yhteiskuntaa on kokoajan viritetty enemmän sellaiseen suuntaan, että jokaisen pitäisi suorittaa aivan täydellisesti koko ajan. Minkäänlaisia virheitä ei sallita ilman älytöntä syyllistämistä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan työelämän vaatimuksia ei voi edes verrata aiempiin. Työnteko oli ennen lasten leikkiä verrattuna tämän päivän tehokkuus vaatimuksiin.
Tämä on totta olen nähnyt työelämän kehityksen 80- luvun lopusta alkaen. Nauru on toimiston käytävillä loppunut. Ei ole kellään aikaa. Tehtiin ennenkin kovasti töitä, mutta oli rennompaa. Nykyään kovat tulostavoitteet. Pienemmällä porukalla tehdään työt. Ennen sihteerit hoitivat käytännön asiat. Nykyään tehdään kaikki itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan työelämän vaatimuksia ei voi edes verrata aiempiin. Työnteko oli ennen lasten leikkiä verrattuna tämän päivän tehokkuus vaatimuksiin.
Tämä on totta olen nähnyt työelämän kehityksen 80- luvun lopusta alkaen. Nauru on toimiston käytävillä loppunut. Ei ole kellään aikaa. Tehtiin ennenkin kovasti töitä, mutta oli rennompaa. Nykyään kovat tulostavoitteet. Pienemmällä porukalla tehdään työt. Ennen sihteerit hoitivat käytännön asiat. Nykyään tehdään kaikki itse.
Meiltäkin on jääneet sihteerit eläkkeelle, ja kaikki heidän työtehtävänsä on ripoteltu muille. Ja ne edut mitkä sillä sihteerilläkin oli ennen eläköitymistään! Ei puhettakaan, että samanlaisia olisi tarjolla kenellekään nuoremmalle työntekijälle, vaikla työn vaativuus on ihan eri luokkaa.
Pankkiasiat nykyisin=pikavipit, lainojen yhdistelyt, maksuaikojen muutokset, ulosottomiehen väistely, osarimaksut. Meneehän siinä päivä viikossa jopa pari.
Ylipainosta se johtuu. Ainakin mun työpaikalla ylipainoiset ovat niitä jotka saikuttaa joka välissä ties minkä masennuksen tai kivun takia.
Vierailija kirjoitti:
Ylipainosta se johtuu. Ainakin mun työpaikalla ylipainoiset ovat niitä jotka saikuttaa joka välissä ties minkä masennuksen tai kivun takia.
sama huomio täällä
Taidat olla aika uupunut ja lukossa.