Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyihmiset uupuvat töissä, vaikka viikossa on vain viisi työpäivää ja työ on fyysisesti kevyttä? Ennenhän Suomessa tehtiin töitä kuusi päivää viikossa, kun lauantaikin oli työpäivä.

Vierailija
20.03.2023 |

Ennen Suomessa oli kuusi työpäivää yhtä vapaapäivää kohti. Nykyään on alle puolet tuosta eli vain 2,5. Silti jengi nykyään "uupuu" ja "väsyy" töissä. :O

Itse epäilen hyvin vahvasti että "työuupumus" on jonkinlainen ay:n keksimä juttu, työntekijöille järkätty konsti hankkia ylimääräistä vapaata.

Terve työkykyinen ihminen ei uuvu nykyajan työelämässä, koska työ on fyysisesti kevyttä.

Kommentit (148)

Vierailija
1/148 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pitää hoitaa itse, esim pankkiasiat ja lapset ovat 24/7 vanhemmillaan jos ei ole maksettua apua koska ihmiset on nykyään epäyhteisöllisiä.

Vierailija
2/148 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen 5 ihmstä teki ne työt jotka nyt tekee 1 ihminen. Työtahti oli leppoisa, eikä ollut mitään tulostavoitteita, joihon pitää yltää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/148 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta lasta sinulla on, kuinka monta vuotta olet pärjännyt täysin yksin ilman kenenkään apua ja tehnyt täyttä viikkoa työtä? Tänään on Hesarissa juttu, jossa nuoret aikuiset uupuu ja masentuu jo isovanhempansa syövästä, eivätkä kykene käymään töissä. Entä sitten monilapsiset, tukiverkottomat perheet, joissa äidit hoitaa suurimman osan kotitöistäkin palkkatöiden päälle, ja palstan mukaan pitäisi hoitaa vielä mieskin.

Vierailija
4/148 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki pitää hoitaa itse, esim pankkiasiat ja lapset ovat 24/7 vanhemmillaan jos ei ole maksettua apua koska ihmiset on nykyään epäyhteisöllisiä.

Pankkiasiat?

Vierailija
5/148 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pitää kaiken olla isompaa ja kalliimpaa kuin naapurilla. Ja se palkka ei riitä.

Mukulille satojen eurojen luurit ja kaikki muu, perheen lukuisat harrastukset, useampi auto talliin, isot lainat joka suuntaan, pirullinen kiipiminen ja vttumaiset työkaverit juonineen, on hankittava vene ja mökki,  pröystäiltävä jokavuotisilla aurinkorantojen ja laskettukeskusten lomilla, on elämysmatkailtava, lenneltävä kuumailmapallolla, kiivettävä vuoria, riippuliidettävä, käytävä retriiteissä ja maljahoidoissa, suoritettava niin paljon kuin ehtii ja vielä näytettävä ikuisesti nuorelta ja sporttiselta.

Kun mikään ei riitä.

Vierailija
6/148 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uupuminen on naurettava sana, muotia olla niin uupunut ihan kaikesta, silti jaksetaan juosta ripsihuollossa, kynsistudiossa, brunsseilla, somettaa, sanoittaa kaikkea miltä muka tuntuu, kaikki on nykyään näitä ihmisiä vastaan, kukaan ei tue, sallikaa minun nauraa..... Kyllä on porukka ihan hukassa.

Vierailija
7/148 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäpä ne lapset ennen oli?

Hoidettu lapset ja pyykit sekä lämmitykset ruuan kasvatuksineen.

Nyt on joillain ylivoimaista saada kaupasta ruoka kotiin kannettua.

Vierailija
8/148 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työuupumusta valittaessa saa helpolla saikkua. Silloin on kiva matkustaa vaikka pikku kaupunkilomalle, eikä siihen tartte kuluttaa vuosilomapäiviä.

Näin ainakin meidän naapurin naapurissa. Työuupumus parani päivässä, saikku oli kaks viikkoa. Lomalainen ehti käydä 2 eri kaupunkilomalla Euroopassa.

Vierailija
9/148 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa luulee, että pitkät oäivät polttaa loppuun, vaikka näin ei ole. Ennen rekkakuskit teki tuplatunnit viikossa, nykyään itsekin teen asennusalan yrittäjänä kesäkaudella 13 päivän työputkia yhdellä vapaapäivällä ja päivien mitta +15 tuntia.

loppuun polttaa jse, että joutuu ylisuuren työkuorman eteen ja samaan aikaan sen hoitamiseen on liian vähän aikaa (eli tiukat aikaraamit) ja joku taho painostaa tai muistuttaa tästä.

Rekkakuskit palaa loppuun, kun ajojärjestelijä käskee ajaan Turusta Rovaniemelle, mutta poliisi sakottaa, jos matkaan menee yli 9h. Koska se on mahdotonta, mutta vaadittua, alkaa työntekijä palamaan loppuun.

Toimistolla paletaan loppuun, kun työaika on 8-16, ylitöistä ei makseta ja pomo hengittää niskaan ja työtä jää jatkuvasti tekemättä.

Tunnolliset - eli parhaat työntekijät - palaa helpoiten loppuun.

Vierailija
10/148 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja omien lasten hoito ulkoistetaan muille.

Vierailija
11/148 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini oli kolmen lapsen kotiäiti, ei hän käynyt töissä. Meillä kävi sen lisäksi, että äiti oli kotona, myös kunnan maksama kodinhoitaja + mummot hoitamassa. Nykyään ei saa mitään. Olen joutunut sairaana konttaamaan kivuissani, oksentamaan pottaan, paskomaan alleni ja hoitamaan samalla kolme pientä lasta. Mies oli ulkomaankomennuksella töissä, eikä ketään kiinnostanut. Ei neuvolaa, ei ketään isovahemmista, ei ketään. Onneksi selvisimme kaikki hengissä. Tätä on 2020-luvun yhteisöllisyys, suvun tuki ja matalan kynnyksen palvelut perheellisille.

Vierailija
12/148 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uupuminen on naurettava sana, muotia olla niin uupunut ihan kaikesta, silti jaksetaan juosta ripsihuollossa, kynsistudiossa, brunsseilla, somettaa, sanoittaa kaikkea miltä muka tuntuu, kaikki on nykyään näitä ihmisiä vastaan, kukaan ei tue, sallikaa minun nauraa..... Kyllä on porukka ihan hukassa.

Täytyy kyllä kysyä, että miten itsensä hemmottelusta kukaan uupuisi?

Vierailija
13/148 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti aina kertoo kuinka kasarilla (toimistotyössä) hän työaikana kävi kampaajalla, virastoissa, huollattamassa auton, pankissa jne. kuulemma hyvin oli aikaa hoitaa kaikki omat asiat myös työajalla :D

Vierailija
14/148 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtahti oli ennen ihan erilainen plus se perheen kotiarki oli helppoa, eikä selviytysmitaistelua kuten nykyään.

Vierailija
15/148 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin lapset hoidettiin isovanhemmilla eikä harrastuksiin kuljetettu. Nykyään itsekkäät isovanhemmat viettävät eläkkeellä pelkkää mää-aikaa kiinnostumatta lapsenlapsistaan tai siitä jaksaako se oma lapsi ruuhkavuosia.

Työtahti oli paljon leppoisampi. Nyt ne isot ikäluokat ovat vanhoja ja sairaita ja potilaita tulee ovista ja ikkunoista. Ennen oli toisinpäin, potilaita oli vähän ja isot ikäluokat niitä hoitamassa.

Vierailija
16/148 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työuupumusta valittaessa saa helpolla saikkua. Silloin on kiva matkustaa vaikka pikku kaupunkilomalle, eikä siihen tartte kuluttaa vuosilomapäiviä.

Näin ainakin meidän naapurin naapurissa. Työuupumus parani päivässä, saikku oli kaks viikkoa. Lomalainen ehti käydä 2 eri kaupunkilomalla Euroopassa.

Työuupumuksestä nimenomaan ei saa sairauslomaa.

Vierailija
17/148 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos molemmat vanhemmat töissä, niin vaikka mummulla hoidossa. Ja en tiedä mitä meinaat "ennen"? Jotain 1900-luvun alkuako? Itse olen 80-luvun lapsi ja olin mummulassa hoidossa ja mummu hoiti jopa enemmän kuin omat vanhempani.

Vierailija
18/148 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen kroppa kestää fyysistä työtä kuormittumatta henkisesti enemmän kuin aivotyötä. Aivot vie aivan suunnattomasti energiaa ihmisellä, itseasiassa suurimman osan energiasta mitä ihminen käyttää. Kun aivot joutuu suurelle kuormitukselle niin se myös vaikuttaa fyysiseen jaksamiseen henkisen lisäksi. Eli kun aivot väsyy, väsyy koko ihminen. Kun kroppa väsyy, väsyy vain kroppa ja aivot vähemmän. Ennen tehtiin fyysistä työtä joka ei kuormittanut aivoja ja siksi ihmiset myös jaksoi paremmin. Lisäksi vapaa-aika ei sisältänyt jatkuvaa ärsyketulvaa aivoille, joten saivat levätä. Nykyään lepoaikaa ei ole.

Vierailija
19/148 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tehnyt nuorena kuusipäiväistä työviikkoa. Fyysisessä työssä ei ollut vaikeuksia, etenkin kun vielä oli terve kroppa.

Oon myös tehnyt normaalityöviikkoa kovin tuotanto-odotuksin ladatussa aivotyössä. Kun pää alkaa ylikuumeta, niin parin päivän lepo ei jossain vaiheessa enää riitäkään. Eikä ylimääräisten tuntien lisääminen lisää samassa suhteessa tuottavuutta, aivot ei enää vaan toimi, ne tarvitsee lepoa enemmän kuin lihakset.

Ihmisillä on nykyisin liikaa henkistä rasitetta ja liian vähän fyysistä, siksi voidaan pahoin.

Vierailija
20/148 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n työ ja perhe-elämä ei taida olla kovin vaikeaa... Joku helppo aivot narikkaan -duuni lapsettomalla sinkkuihmisellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän