Yle: Suomi on kuudetta kertaa maailman onnellisin maa
"The World Happiness Report 2023 -julkaisun mukaan Suomi on jälleen maailman onnellisin maa. Korona- ja kriisivuodet eivät näytä vaikuttaneen globaalilla tasolla ihmisten tyytyväisyyteen elämäänsä."
Lähde: https://yle.fi/a/74-20022690
Kommentit (325)
Onnellisuutta on täysin mahdotonta mitata, sen enempää kuin mitään muutakaan tunnetta.
Se, että vielä julistetaan kokonaisia maita onnellisiksi tai onnettomiksi, on koko maailmanhistorian älyttömin pelleily.
Voidaan toki tutkia erilaisia olosuhteita, joita numeroilla voidaan mitata, ja olettaa, että niiden perusteella jossain maassa on paremmat edellytykset olla onnellinen (tai edes tyytyväinen), mutta itse onnellisuutta ei kuitenkaan voi mitata mitenkään.
Tämä vuosittainen julistus on kuin märkä rätti naamaan kaikille niille onnettomille, masentuneille, syrjäytyneille suomalaisille, jotka näin syyllisestään omasta huonosta tilaneestaan. Olen varma, että se aiheuttaa ihmisissä ahdistusta on onnettomuuden tunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Jos osaa arvostaa ilmaista koulutusta, terveydenhoitoa, rauhaa, ravinnon riittävyyttä, demokratiaa ja tasa-arvoa ja turvallisuutta, niin Suomihan se on.
Täytyy olla oma valinta, jos hankkiutuu ikävyyksiin.
Ei tuo "onnellisuus" tarkoita mitään ihanaa naminaminamia, se on nimenomaan tarkoittaa perusturvallisuutta elämässä.
Tästä venäläinen työkaverini "nuhtelee" suomalaisia: emme osaa arvostaa sitä mitä meillä on, vaan ruikutamme turhista. Venäjällä on turha edes haaveilla "asioiden yleisestä toimivuudesta" etenkin isompien kaupunkien ulkopuolella.
En kuitenkaan katsoisi että olemme onnellisin maa. Mutta yksi vähiten epäonnistuneimpia.
Suomi on onnellusin maa maailmassa.
Jos joku on sössinyt oman elämänsä perseelleen tai on kurjuutensa suossa.
Se on hänen ikioma mokansa.
Niitä on jokaisessa valtiossa.
He eivät oo tässä mittauksessa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että tämä maa on onnellinen. Sen kansalaiset eivät.
Onnellisuuslistan kärjessä on tuttuun tapaan Suomen tavoin muut pohjoismaiset hyvinvointivaltiot. Onko näissäkin mielestäsi sama tilanne, että kansalaiset eivät ole onnellisia? Tai toisin päin, mistä maasta niitä onnellisia kansalaisia oikein löytyy, jos ei tämän tutkimuksen kärkimaista?
Oletko mieluummin oikeassa vai onnellinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on koko Euroopan korkein työllisyysaste. Suomalaisista 73,8% koko kansasta lapset ja vanhukset mukaan luettuna käy töissä ja saa palkkaa.
Aika jännä. Miksi sitten suomessa velanotto kasvaa ja miksi suomessa maksetaan aivan älyttömästi tukirahoja ihmisille, jopa heille ketkä on työelämässä mukana?
"....jotka ovat työelämässä mukana."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnellisuuslistan kärjessä on tuttuun tapaan Suomen tavoin muut pohjoismaiset hyvinvointivaltiot. Onko näissäkin mielestäsi sama tilanne, että kansalaiset eivät ole onnellisia? Tai toisin päin, mistä maasta niitä onnellisia kansalaisia oikein löytyy, jos ei tämän tutkimuksen kärkimaista?
Muutamat KÄNKKÄRÄNKÄT ovat vakio Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Palsta vääristää käsitystä Suomen onnellisuudesta, koska tämä on pääasiassa surkimusten kokoontumispaikka. Eivät onnelliset ihmiset aikaansa täällä tuhlaa, masentuneet valittajat vain. Vaikka teidän elämänne olisikin paskaa, suomalaisilla menee kokonaisuutena hyvin. Ja sehän teitä veetuttaa!
Tervetuloa kerhoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamat KÄNKKÄRÄNKÄT ovat vakio Suomessakin.
Ai, mää vai? Siis olet mieluummin oikeassa, asia tuli selväksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka teille valittajille työnnettäis vaahtokarkkeja persiiseen, kannettais kultalautaselta käteistä ja siliteltäisiin päätä joka päivä, ei se teille kelpaisi. Valitus jatkuisi. Vaikka sitten siitä, että tänään vaahtokarkit oli valkoisia, eikä vaaleanpunaisia.
Muuttakaa pariksi vuodeksi esim Afganistaniin viihtymään.Niin ja unohdin mainita että olen hyväosainen, saan muhkeaa palkkaa joka kuukausi ja minulla on kumppani joka jakaa elinkustannukset kanssani. Älkää köyhät valittako!
Kai mä olen hyväosainen. Mulla on vakityö, elämänkumppani ja ystäviä. Olen terve. Saan elää rauhallisessa ja vauraassa maassa. Ymmärrän, että asiat voisivat olla yhteiskunnassa paremminkin joltain osin, mutta ennen kaikkea, että ne voisivat olla paljon, paljon huonomminkin.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, auta itse itseäsi. Tämä asenne puuttuu Suomesta, ja on todellinen tie " onneen". Uskokoon ketä haluaa tätäkin " tutkimusta".
"ketä"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä todellisuus on sitä että työtä ei tahdo saada, hoitoon ei pääse, selkäänpuukottajia sekä kiusaajia niiden riesana kenellä töitä on, byrokratian tappaa kaikki ideat, rakenteellinen korruptio vie yhteisen hyvän sisäpiirille, kaikesta verotetaan aivan homosti mutta mätä julkinen sektori tuhlaa kaiken sumeilematta. Onhan näitä onnellisuuden merkkejä vaikka kuinka.
Kerropa missä on paremmin? Mistä maasta meidän kannattaa ottaa oppia, että sinun asiasinolisivat arjessasi paremmin? Tai mihin muuttaisit? Ja miksi et sitten muuta?
Minäkin haluaisin vastauksen tuohon, koska olen varsin onnellinen/iloinen ihminen Suomessa. Ja olen kyllä nähnyt tätä maailmaa ihan tarpeeksi, että on kanttia sanoa noin.
Montako kertaa teille pitää sanoa että tietyt asiat toimii joko huonosti tai ei ollenkaan ennen kuin te uskotte että niille pitäisi tehdä muutakin kuin koittaa agressiivisesti estää niistä valittaminen?
Just sinun asenteesi tekee suomesta surkean maan koska et halua mitään muutettavan kun just sinulla on kaikki loistavasti ja haluaisit muidenkin tyytyvän osaansa kun pelkäät että sinulla menee huonommin jos käytetään aikaa noiden rikkiolevien asioiden korjaamiseen.
Pahempi vaihtoehto on se, että olet ehkä sitä porukkaa jonka tehtävä olisi korjata nuo asiat muttet halua koska joko et osaa tai sitten olet laiska ja koitat estää asiasta valittamisen pitääksesi kovapalkkaisen paikkasi vaikket tee mitään palkkasi eteen.
Johan pomppas, että mitä. Tässä maassa kaikki on heittänyt häränpyllyä ja pyllistely vaan kiihtyy.
Ei saa olla mies eikä nainen, vaan seitsemää muuta sorttia.
Uimahalleihin joka säädylle omat uimavuorot. Naiset ilman rintaliivejä tai miestenkin on puettava rintaliivit.
Kouluissa opetus ja lasten oppimisen taso on jo vailla vertaa, Viro huitelee kympillä ohi.
Neuvolaan vietävä baby on joku oletettu, ei saa kutsua pojaksi tai tytöksi, karmeaa.
Poliisi ohjeistaa ettei naisen kannata kulkea yksin kaduilla, naisella tulee olla mies, siis saattaja jotta ulos uskaltaa.
Muuten hoitoon olen tarvittaessa vielä päässyt ja hyvä niin koska minä maksan siitä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Mitä te kaikki sitruunanaamat täällä vielä teette, jos tämä maa on teistä niin kurja ja kamala ja muualla on paremmat edellytykset onneen?
Tiedätte itsekin, että vika on asenteessanne.
Määrittele onni! Ja kuka sinä olet kenenkään asennetta rääpimaan? Jonain päivänä saat elämältä sirtuunoita, onko sinulla mahdollisuus tehdä niistä mehua?
Jos suomalainen tietää, että onnellisuutta kysytään kansainvälistä vertailua varten, niin se valehtelee vaikka mustan valkoseksi, että voitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos osaa arvostaa ilmaista koulutusta, terveydenhoitoa, rauhaa, ravinnon riittävyyttä, demokratiaa ja tasa-arvoa ja turvallisuutta, niin Suomihan se on.
Täytyy olla oma valinta, jos hankkiutuu ikävyyksiin.
Ei tuo "onnellisuus" tarkoita mitään ihanaa naminaminamia, se on nimenomaan tarkoittaa perusturvallisuutta elämässä.
Tässä on kaikki silti pielessä jos oikein katsotaan. Se ilmainen koulutus ja sen taso on laskenut kokoajan. Mukamas uudistetaan koulutusta ja samaan aikaan moni yläkoululainen ei osaa lukea. Pisa-tulokset vaan laskevat. Tästä on ollut julkisuudessa paljon. Monessa koulussa kiusataan ja moni nuori voi huonosti. Nuorten mielenterveysongelmat kasvussa. Terveydenhoidossa kokoajan ongelmia. Hoitoon ei pääse. Synnyttäjiä käännytetään ovelta jopa ja vauvoja kuolee. Mielenterveyspalveluihin ei pääse lainkaan tai saa jonottaa. Tarvittavia testejä ei tehdä ja saa tapella hoidostaan. Rauha järkkyy, kun esim väkivaltaiset "ryhmät" ryöstelevät ihmisiä. Ruoka on kallista. Kalliimmasta päästä koko maailmaa. Bensa myös. Samaan aikaan palkat laahaavat perässä. Poliitikot eivät ratkaise oikeita ongelmia. Työttömiä syyllistetään ja esim kukaan ei osaa ottaa kantaa terveydenhuollon tai koulujen ongelmiin. Tasa-arvo ei näy jos katsoo erilaisia ihmisiä. Joillakin menee liiankin hyvin. Moni taas kamppailee. Ihmisten "luokkaerot" ovat kasvaneet. Turvallisuus ongelmia on. Kouluväkivallankin muodossa paljon. Muutenkin turvallisuustilanne heikentynyt. Kirjoitit, että se on oma valinta jos hankkiutuu ikävyyksiin. Minä en ainakaan valinnut kiusaamista, syrjäytymistä tai työttömyyttä. En koe, että tein mitään niin ikävää, että ansaitsin sen kaiken. Minulle Suomi ei näytä niin hienolta. Tämä vaikka kuinka moni maa olisikin ikävämpi paikka. Ja kun luen esim nuorena itsemurhan tehneistä niin mietin itseänikin. Ei ole ollut aina kaukana ne ajatukset.
Vierailija kirjoitti:
Eikös nämä ole jotain tilastotietoja vain ja siitä vedetty johtopäätökset? Esim. puhdasta vettä tulee hanasta niin olet onnellinen...
Ei ole, vaan tämä tehdään aina kansalaisille hyvin yksinkertaisella kyselyllä, eli kerro onnellisuutesi asteikolla 1-10.
Suomalaisethan valittaa koko ajan ihan kaikesta, vaikka asiat olisivat miten hyvin. Paradoksaalisesti juuri tällä asialla asiat saadaan yleensä hoitumaan melko hyvin. Eli olemme onnellisia siksi, että olemme perustyytymättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan johdetaan itsemurha tilastoja.. Pieni ristiriita.
Ja taas pitää ikivanhaa tietoa toistella.
Itsemurhatilastoissa Suomi on nykyään keskitasoa, aika samoissa Ruotsin kanssa. Esim. Yhdysvalloissa ja Belgiassa tehdään enemmän itsemurhia väkilukuun nähden, puhumattakaan joistain oikeasti hirveistä maista, kuten Venäjä ja monet Afrikan maat.
Voisitte ihmiset päivittää tietojanne maailmasta sen sijaan, että painatte menemään jollain 80-luvun "totuuksilla".
"TUTKIJAT KERTOVAT | 26/08/2021
Itsemurhien määrä on puolittunut, mutta nuoret huolettavat
Suomessa tehtiin 746 itsemurhaa vuonna 2019, mikä on puolet vähemmän kuin 1990-luvun huippuvuosina. Hyvästä kehityksestä huolimatta parannettavaa yhä on ja olemme yhä EU:n kärjessä nuorten itsemurhissa. Masennuksen varhaista hoitoa pitäisi edelleen tehostaa ja tarjota lyhyitä intensiivisiä hoitojaksoja useammin, toteaa professori Jyrki Korkeila. Nuorten naisten itsemurhakuolleisuus on kymmenessä vuodessa jopa lisääntynyt. "
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo maanantai aamuna linja-autossa töihin meneviä matkustajia niin tämä onni oikein pursuaa heidän kasvoiltaan.
Ihan sama ilmiö se on muuallakin maailmassa aamutuimaan kun ihmiset pakkautuvat julkisiin ja kiirehtivät töihin. Ei siellä joka kanssaistujalle hymyillä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa asiot on ihmisillä hyvin. Esimerkiksi jos jäät työttömäksi niin saat noin 700 euroa ansiosidonnaista, noin 400 euroa asumistukea, noin 200 euroa lapsilisää ja lopuksi vielä noin 150 euroa toimeentulotukea mikä on yhteensä noin 1450 euroa per kuukausi mikä on erittäin hyvä sosiaaliturva työttömälle.
Laskit vähän yläkanttiin. Itse kun saan sen 700 euroa tukea. Suomihan on saanut Eu:lta moitteita kuinka tukien tasot eivät kata sitä kuinka kallista täällä on elää. Tämä esim asumisen kulujen tai ruoan yms kanssa. Nyt tilanne vielä pahenee kaiken kallistuessa.
Ihminen, auta itse itseäsi. Tämä asenne puuttuu Suomesta, ja on todellinen tie " onneen". Uskokoon ketä haluaa tätäkin " tutkimusta".