Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodilta outo selvitys neuvolakäyntiä varten

Vierailija
25.11.2006 |

Sain torstaina lapsen päiväkodista selvityksen lapseni kehityksestä yms neuvolaa varten. Eilen illalla luin sen läpi, ja muutama kohta todella herätti ihmetystä!

Esim. lapun allekirjoittanut lto kertoo siisteyskasvatuksesta että " Lotta (nimi muutettu) ei aina tunnista vessahätäänsä ja pissavahinkoja sattuukin viikoittain" . Meidän tytöllä (3v) on kyllä aina samat pikkuhousut ja sukkahousut jalassa kuin aamullakin, kun haen hänet päiväkodista. Pissapyykkiä ei ole pyykkikassissa ollut koskaan. Kotona ei ole pissannut housuun melkein vuoteen. Jos lapseni kastelisi allensa päiväkodissa, kai hänen alusvaatteensa sitten kastuisivat ja uudet vaihdettaisiin tilalle?! Lto on varmaan erehtynyt lapsesta!

Yhdessä kohtaa lto kirjoittaa myös, että tyttäreni ei ole kovin omatoiminen. Alempana samassa selvityksessä kyllä sanoo tyttäreni pukevan ja riisuvan hienosti itse (ja kieltäytyvän jos tarjotaan apua), menevän oma-aloitteisesti kysymään toisilta lapsilta pääseekö leikkiin mukaan, ehdottavan usein mitä leikkejä voitaisiin leikkiä tai mitä lauluja laulaa, menevän itsenäisesti käsienpesulle tarvittaessa, suoriutuvan wc-käynneistä itse, ja pärjäävän hyvin ilman aikuisen jatkuvaa läsnäoloa, osaavan keksiä itsekin itselleen tekemistä ilman aikuisen ohjausta. Omatoimisuudelta tuo mielestäni vaikuttaa. Sitäpaitsi, ne aikuiset kai ovat siksi siellä päiväkodissa, että keksisivät lapsille toimintaa, ohjaisivat leikkejä, ja auttaisivat tarvittaessa vaikka pukemisessa?

Lto:lla on varmaan mennyt lapset sekaisin, ihan oikeasti! Samassa ryhmässä on toinen samanniminen tyttö, molemmat aloittivat päiväkodissa syyskuun alussa, ja lto tuli heidän ryhmäänsä lokakuun alussa. Kehtaanko ottaa asian puheeksi maanantaina?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen saakka pitää luottaa vanhemman sanaan.. Ja onhan tuo nyt omatoiminen jos kuka. Yrittiköhän se lto antaa itsestään näin pätevän ja ammattitaitoisen kuvan. Että osataan sitä arvioida lapsia...

Vierailija
42/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mielestäni tuo on pelkästään hyvä asia. Harvalla vanhemmalla on sitä asiantuntemusta ja tietotaitoa havaita asioita, joihin pitäisi puuttua. Ja todella moni vanhempi vähättelee, peittelee eikä suostu myöntämään tosiasioita.

Eikä pidä unohtaa, että päiväkodin henkilökunta viettää arjessa enemmän aikaa lapsen kanssa kuin lapsen omat vanhemmat.

Ihan saman huomaa koulussa: todella moni vanhempi ei hyväksy tosiasioita, vähättelee ja peittelee. Ja todella moni ei edes kykene havaitsemaan lieviä häiriöitä, joihin kuitenkin tarpeeksi varhainen puuttuminen olisi olennaisen tärkeää.

terveisin ope koulun puolelta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eikä pidä unohtaa, että päiväkodin henkilökunta viettää arjessa enemmän aikaa lapsen kanssa kuin lapsen omat vanhemmat.

Tiedän mitä lapseni osaa, missä tarvitsee apua. Olen rehellinen ja myönnän jos lapsi apua jossain tarvitsee. Ei se ole häpeä, se on pelkästään lapsen parhaaksi!

Vierailija
44/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitään ylimääräistä (eikä edes sitä lakisääteistä) tehdä. Minun kuopuksellani oli kasvuhäikkää - itse sain ylilääkärille ja vähän muuallekin soittamalla lapsen tutkimuksiin - löytyi keliakia. Vanhemmalla on edelleen viisivuotiaana kaksi äännettä hukassa, mutta kun kaupunki säästää, puheterapeutillekin pitää tapella. Rokotuksissa on ollut mokia, samaten hammashoidossa. Eli tarkkaan on pitänyt kaikki itse ottaa selvää ja vaatia edes ne perusrokotteetkin...

Naurettava ajatus, että neuvola ja päiväkoti jotenkin lapsen parhaaksi mitään lippuja ja lappuja vaihtaisi. Lisää turhaa byrokratiaa vaan ja rahanmenoa, jotka aika ja raha on sitten taas poissa ihan siitä perushoidosta.

Vierailija
45/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...hän on vilkas ja levoton, mutta pari viikkoa aikaisemmin olleessa kasvatuskeskustelussa pk-väki korosti minulle, että se on erittäin positiivista, ettei ole kiusaamista. Totesivat, että monet ns. kiltit tytötkin (sellaiset, jotka eivät häiritse muuten ja hoitavat hommansa) saattavat kuitenkin kiusata kavereita.

Kysyin heti, että onko nyt kahdessa viikossa tapahtunut joku muutos käyttäytymisessä ja kerroin, että olisin halunnut heti tiedon asiasta. Lastenhoitaja sanoi, että sinun poikasi kiusaa ketään. Toistin, että tässä lapussa lukee niin...paikalle tuli ryhmän toinen opettaja (ope, joka ei siedä riehuvia pikkupoikia) ja hän alkoi paasata, että kylläpäs kiusaa ja on aina kiusannut (hän oli myös täyttänyt paperin). Toinen opettaja kuuli messuamisen ja tuli paikalle myös. Hän oli ihan tyrmistynyt ja alkoi pahoitella ja vaatia sen lauseen korjaamista. Jäivät sinne sitten riitelemään ja minä lähdin kotiin. Sain seuraavana päivänä uuden lomakkeen ja kaksi vastaan yksi oli tehonnut, kiusaamista ei siis ollut.

Vilkkaat pojat varsinkin joutuvat helposti silmätikuiksi ja aikuinen, joka ei heidän kanssaan osaa toimia, laittaa helposti kaiken näiden syyksi. Kannattaa olla tarkkana!

Vierailija
46/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota ihan reilusti puheeksi. Ei mitenkään syyttävästi eikä välttämättä edes epäilevästi vaan sano, että haluat tietää jos lapsellesi käy vahinkoja ja haluat tietää voisiko esim omatoimisuutta jotenkin kotona parantaa. Näin kun esität asian niin käy ensinäkin ilmi onko lapset menneet sekaisia ja toisekseen henkilökunta ei loukkaannu ja lähde puolustuslinjalle.

Vierailija
47/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein lapset käyttäytyvät hiukan eri tavalla päiväkodissa isossa ryhmässä kuin kotona oman perheen parissa. Sen takia monesti vanhemmilla on hiukan eri käsitys lapsestaan kuin päivähoitohenkilökunnalla. Kuinka moni meistä aikuisista olisi ihan oma itsensä 23-25 hengen ryhmässä? Joku hiljenee, jostain tulee ' pelle' , puhelias, määräilijä tai kaikkitietäjä jne. Rooleja riittää...

On lapsen etu, että vanhemmat ja ph-henkilökunta keskustelevat lapsen hoidosta aina, kun tarvetta ilmenee - kuten nyt taitaa olla kyseessä. Jos vähänkin mietityttää joku asia, niin kissa pöydälle vaan, ettei tilanne lähde kehittymään mihinkään epäluuloiseen tai kyräilevään suuntaan.

Lausunnon lopputuloksessa on tietysti osuutensa myös lto:n työkokemuksen pituudella tai verbaalisella lahjakkuudella. Joskus on vaikea löytää sanoja, joita ei voisi ymmärtää väärin.

Kysy siis vaan ihan rohkeasti esimerkkitilanteita, missä ei omatoimisuutta ole ollut ja sitä olisi kaivattu.

Vierailija
48/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat eivät sitten tunnekaan sitä omaa lastaan parhaiten. Kun eivät tajua, että lapsi ei välttämättä kodin ulkopuolella ole se sama suulas osaaja mitä on kotona.

Vierailija:

Vanhempien on vaikeampi valehdella neuvolassa, kun on mustaa valkoisella päiväkodista saatuna.

Vierailija:

Ei neuvola voi puuttua mitenkään lapsen hoitoon, jos vanhempi on sitä mieltä, että ongelmaa ei ole. Aika vakava pitää tilanteen olla, että mihinkään järeämpiin konsteihin ryhdyttäisiin.

Tuntuu siis täysin resurssien hukalta.

Vierailija
49/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka itse kokee tuntevansa lapsensa täydellisesti, tiedostaa ja hyväksyy hyvät puolet ja kehittymisen paikat, ei se tarkoita sitä, että kaikki vanhemmat näin automaattisesti tekisivät! kaikilla ei ole voimia, kykyja tai halua keskittyä lapsen asioihin.

Kun on saatu aikaan hyvä yhteistyömuoto neuvolan ja päivähoidon kesken, pitäisi olla tyytyväinen... kyse on kaikkea muuta kuin holhoamisesta.

Vierailija
50/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi kiinnostunut hänestä. Ei ne päiväkotihoitajatkaan mitään kaikkitietäviä kyllä ole.

Vierailija:

vaikka itse kokee tuntevansa lapsensa täydellisesti, tiedostaa ja hyväksyy hyvät puolet ja kehittymisen paikat, ei se tarkoita sitä, että kaikki vanhemmat näin automaattisesti tekisivät! kaikilla ei ole voimia, kykyja tai halua keskittyä lapsen asioihin.

Kun on saatu aikaan hyvä yhteistyömuoto neuvolan ja päivähoidon kesken, pitäisi olla tyytyväinen... kyse on kaikkea muuta kuin holhoamisesta.

Vierailija
51/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen uraputkiäidin muksut viettävät noin 10 tuntia viitenä päivänä viikossa saman lto:n kanssa. Voisin väittää, että tuo lto on lapsen paras asiantuntija. Kuinka äiti voi tuntea lastaan yhtä hyvin, jos hän näkee lastaan vain muutaman tunnin illalla ennen nukkumaan menoa, ja silloinkin muksu on väsynyt ja kiukkuinen.

Ihan tosi, ei ihme, jos th pyytää päiväkodista kirjallista selostusta lapsesta!

Heh, ja näin katkerasti asiaan suhtautui kotiäiti ;)

Vierailija
52/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämmöinen asia kuin kiukuttelu. Kotona kiukutellaan, päiväkodissa ei. Mitä päiväkotihoitajat tietävät mun lapsesta, kun eivät tunne lasta sellaisena, millainen hän on koko kirjossaan.

Vierailija:

Monen uraputkiäidin muksut viettävät noin 10 tuntia viitenä päivänä viikossa saman lto:n kanssa. Voisin väittää, että tuo lto on lapsen paras asiantuntija. Kuinka äiti voi tuntea lastaan yhtä hyvin, jos hän näkee lastaan vain muutaman tunnin illalla ennen nukkumaan menoa, ja silloinkin muksu on väsynyt ja kiukkuinen.

Ihan tosi, ei ihme, jos th pyytää päiväkodista kirjallista selostusta lapsesta!

Heh, ja näin katkerasti asiaan suhtautui kotiäiti ;)

Vierailija
53/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että neuvolan terveydenhoitaja saa " lausunnon" sekä tarhasta että kotoa.

Eiköhän neuvolassakin tajuta, että jokainen on erilainen ryhmässä ja kotosalla. Täällä noita tarhan lausuntoja tehdään esim koulua varten, mikä musta on ihan fiksua koska luultavasti lapsi tulee koulussa käyttäytymään ennemminkin samalla tavalla kuin tarhassa eikä kotona.

Ja tottakai voit ottaa puheeksi noi pissavahingot ja keskittymisjutut. Älä syytä tai kuulosta loukkaantuneelta, kysyt vain, että sattuuko vahinkoja, haluaisit tietää. Sillon tulee myös se selville jos lapset onkin sekotettu.

Vierailija
54/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi sekä vanhempien että päivähoidon henkilökunnan " lausunnot" ovat tärkeitä.

Molemmat siis näkevät lapsesta oikeita asioita, vaikka kokemukset voivatkin olla täysin vastakkaita,

Vierailija
55/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinusta esim. terveydenhoitaja lapsen psyykkisen ja fyysisen tilan asiantuntija? Tai lto? Hyvät hyssykät sentään! Oletko itse kenties th? Ymmärrän, että pk:ssa kirjoitetaan lausunto lapsesta, mutta väittäisin useimpien vanhempien kuitenkin olevan sen verran kiinnostuneita lapsensa kehityksestä, ettei valehtele neuvolassa -- se on kuitenkin paikka, josta saa lähetteen jatkotutkimuksiin jos tutkittavaa ilmenee. Mutta että neuvolasta saisi asiantuntijatietoa lapsesta -- salli mun nauraa! Meidän th-kätilö ei ainakaan ole vielä kertaakaan kertonut minulle mitään hyvää päivää kirvesvartta - lausetta syvällisempää. Eikä oma nuoruudentutkintoni lto mielestäni tee minusta lapsen psyykkisen tai fyysisenkään tilan asiantuntijaa. Jotain toki lapsen kehitystasosta osaan sanoa ja antaa arvioni, mutta että olisin asiantuntija, huh huh! Sen sijaan pidän itseäni varhaiskasvatuksen ja siihen liittyvän pedagogiikan asiantuntijana -- ja tietenkin oman tieteenalani (sosiaalipsykologia) tutkijana olen oman alueeni asiantuntija.

Vierailija
56/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lä lapsiani koskevissa asioissa ei ole mitään painoa, jos ne eriävät näiden ns. ammattilaisten lausunnoista. Ilmeisesti sen takia, että heidän mielestään mä valehtelen. Tää on varmaan yksi syy, miksi mä en ole monestikaan järin vakuuttunut näiden ammattilaisten ammattitaidosta. Jos mun eteen tuotaisiin esim. Tahkokallio, niin hänen ammattitaidostaan olisinkin jo vakuuttunut. Tosiasiahan on, että noi th:t, lto:t ja lastenhoitajat ei aina mitään järjenjättiläisiä ole. He kuvittelevat, että työnsä takia he tietävät paremmin kuin vanhemmat lasten kehityksestä yms., mutta kenellekään ei tule mieleen, mitä kaikkea ne vanhemmat ovat kenties oppineet tuon äiti/isä uransa aikana. Miksi me ei muka osattaisi arvioida esim. lapsen kehityksellisiä viivästymiä? Eikö me osata lukea, tulkita tekstiä, tarkkailla lapsiamme jne.?

Vierailija
57/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 :

Varmasti vanhempi on eräällä tavalla lapsensa psyykkisen ja fyysisen tilan asiantuntija jos on

koulutukseltaa psykologi/ terveydenhoitaja/ toimintaterapeutti/ LTO. Meillä kokoontuu moniammatillinen ryhmä säännöllisesti neuvolassa keskustelemassa alueen lasten edistymisestä, siis niiden joilla jotain ongelmia on tavattu.

Meillä kunnassa on esimerkki siitä kuinka psykologi näkee omat lapsensa paljon muita fiksumpana. Muiden poikalapsille suosittelee kouluun menoa vuotta myöhemmin jos on syntymäpäivä loppuvuodesta. Omansa on syntynyt loppuvuodesta ja hänen olisi pitänyt päästä kouluun vuotta aiemmin kuin muiden saman ikäisten. Ei psykologin älykkyysosamäärällä sentään niiiiiiin fiksuja geenejä siirretä. ;-)

Vierailija
58/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koette päiväkodin ja neuvolan vuorovaikutuksen jotenkin pahaksi, niin teillä on kyllä päässä vikaa.

Tiesittekö muuten, että kenenkään ei ole pakko käydä neuvolassa tai mennä päiväkotiin? Voitte hoitaa ne ipananne ihan itse kotona...

Vierailija
59/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos koette päiväkodin ja neuvolan vuorovaikutuksen jotenkin pahaksi, niin teillä on kyllä päässä vikaa.

Tiesittekö muuten, että kenenkään ei ole pakko käydä neuvolassa tai mennä päiväkotiin? Voitte hoitaa ne ipananne ihan itse kotona...

Vierailija
60/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa verrata lapsiensa kehitystasoa muihin ikätovereihin nähden. Mistä tiedät milloin lapsesi on kehityksestä jäljessä? Mikä on yksilöllistä eroa ja mikä jälkeenjäämistä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan