Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodilta outo selvitys neuvolakäyntiä varten

Vierailija
25.11.2006 |

Sain torstaina lapsen päiväkodista selvityksen lapseni kehityksestä yms neuvolaa varten. Eilen illalla luin sen läpi, ja muutama kohta todella herätti ihmetystä!

Esim. lapun allekirjoittanut lto kertoo siisteyskasvatuksesta että " Lotta (nimi muutettu) ei aina tunnista vessahätäänsä ja pissavahinkoja sattuukin viikoittain" . Meidän tytöllä (3v) on kyllä aina samat pikkuhousut ja sukkahousut jalassa kuin aamullakin, kun haen hänet päiväkodista. Pissapyykkiä ei ole pyykkikassissa ollut koskaan. Kotona ei ole pissannut housuun melkein vuoteen. Jos lapseni kastelisi allensa päiväkodissa, kai hänen alusvaatteensa sitten kastuisivat ja uudet vaihdettaisiin tilalle?! Lto on varmaan erehtynyt lapsesta!

Yhdessä kohtaa lto kirjoittaa myös, että tyttäreni ei ole kovin omatoiminen. Alempana samassa selvityksessä kyllä sanoo tyttäreni pukevan ja riisuvan hienosti itse (ja kieltäytyvän jos tarjotaan apua), menevän oma-aloitteisesti kysymään toisilta lapsilta pääseekö leikkiin mukaan, ehdottavan usein mitä leikkejä voitaisiin leikkiä tai mitä lauluja laulaa, menevän itsenäisesti käsienpesulle tarvittaessa, suoriutuvan wc-käynneistä itse, ja pärjäävän hyvin ilman aikuisen jatkuvaa läsnäoloa, osaavan keksiä itsekin itselleen tekemistä ilman aikuisen ohjausta. Omatoimisuudelta tuo mielestäni vaikuttaa. Sitäpaitsi, ne aikuiset kai ovat siksi siellä päiväkodissa, että keksisivät lapsille toimintaa, ohjaisivat leikkejä, ja auttaisivat tarvittaessa vaikka pukemisessa?

Lto:lla on varmaan mennyt lapset sekaisin, ihan oikeasti! Samassa ryhmässä on toinen samanniminen tyttö, molemmat aloittivat päiväkodissa syyskuun alussa, ja lto tuli heidän ryhmäänsä lokakuun alussa. Kehtaanko ottaa asian puheeksi maanantaina?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy nyt edes aiheessa.

Vierailija
22/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarhan tätihän oikeasti viettää tosi paljon aikaa lapsen kanssa verrattuna vanhempiin. Ja kai siellä neuvolassa kysytään vanhemman näkemyksiä lausunnon lisäksi?

Vierailija:

Kukas heistä kirjoittaa selvityksen. Eikö molemmissa tapauksissa vanhemmat ole lastensa parhaita asiantuntijoita? Ihan käsittämätöntä minunkin mielestäni. En voi ymmärtää, etteikö vanhempi voi kertoa ongelmista tai ylipäätään kehitykestä itse neuvolassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat kun usein turhaan liioittelevat lastensa taitoja neuvolassa. " Kyllä se kotona osaa palikkatornin koota ja palapelin rakentaa, nyt ei varmaan vaan haluu...." .

Vierailija:

Kukas heistä kirjoittaa selvityksen. Eikö molemmissa tapauksissa vanhemmat ole lastensa parhaita asiantuntijoita? Ihan käsittämätöntä minunkin mielestäni. En voi ymmärtää, etteikö vanhempi voi kertoa ongelmista tai ylipäätään kehitykestä itse neuvolassa.

Vierailija
24/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

19

Vierailija
25/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulutukseltaa psykologi/ terveydenhoitaja/ toimintaterapeutti/ LTO. Meillä kokoontuu moniammatillinen ryhmä säännöllisesti neuvolassa keskustelemassa alueen lasten edistymisestä, siis niiden joilla jotain ongelmia on tavattu.

Vierailija
26/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei neuvola voi puuttua mitenkään lapsen hoitoon, jos vanhempi on sitä mieltä, että ongelmaa ei ole. Aika vakava pitää tilanteen olla, että mihinkään järeämpiin konsteihin ryhdyttäisiin.

Tuntuu siis täysin resurssien hukalta.

Vierailija
27/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi ei mene koskaan oma-aloitteisesti vessaan tai käsienpesulle, ja päiväkodin neuvolalappusessa kehuttiin silti oma-aloitteiseksi kolmevuotiaaksi.

Kysy asiasta.

Vierailija:

Yhdessä kohtaa lto kirjoittaa myös, että tyttäreni ei ole kovin omatoiminen. Alempana samassa selvityksessä kyllä sanoo tyttäreni pukevan ja riisuvan hienosti itse (ja kieltäytyvän jos tarjotaan apua), menevän oma-aloitteisesti kysymään toisilta lapsilta pääseekö leikkiin mukaan, ehdottavan usein mitä leikkejä voitaisiin leikkiä tai mitä lauluja laulaa, menevän itsenäisesti käsienpesulle tarvittaessa, suoriutuvan wc-käynneistä itse, ja pärjäävän hyvin ilman aikuisen jatkuvaa läsnäoloa, osaavan keksiä itsekin itselleen tekemistä ilman aikuisen ohjausta. Omatoimisuudelta tuo mielestäni vaikuttaa. Sitäpaitsi, ne aikuiset kai ovat siksi siellä päiväkodissa, että keksisivät lapsille toimintaa, ohjaisivat leikkejä, ja auttaisivat tarvittaessa vaikka pukemisessa?

Vierailija
28/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

17/24

Vierailija
29/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien on vaikeampi valehdella neuvolassa, kun on mustaa valkoisella päiväkodista saatuna.

Vierailija:

Ei neuvola voi puuttua mitenkään lapsen hoitoon, jos vanhempi on sitä mieltä, että ongelmaa ei ole. Aika vakava pitää tilanteen olla, että mihinkään järeämpiin konsteihin ryhdyttäisiin.

Tuntuu siis täysin resurssien hukalta.

Vierailija
30/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että, kun hain lapselleni apua yli neuvolan, niin koko ajan lapseni tiettyja ei niin hyviä kehityksen piirteitä vähätellään. varmaan siksi, koska olin itse aloitteen tekijä. viivästynyt puheenkehitys ja keskittymiskyvyn ongelmia. turha vähätellä, jos lasten lääkäri on erityishoito lausunnon kirjoittanut.

Vierailija
31/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehän saavat päiväkodista tiedon lapsensa toimista siellä ja varmaankin ovat itsekin lastensa kanssa. Menee aivan käsittämättömäksi holhoamiseksi, jos ei lähdetä siitä lähtökohdasta, että vanhempi kertoo, miten lapsen asiat ovat. Sitäpaitsi, eihän siellä neuvolassa ole pakko käydä eli mitä ihmettä tässä vouhkataan ja hukataan resursseja ihan järjettömään.

Kyllä koulussakin lähdetään siitä lähtökohdasta, että opettajat tukevat perheiden kasvatustyötä ja pitävät vanhempia lastensa asiantuntijoina.

Vierailija
32/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin ne herättelee toisinaan. Kyllähän sitä neuvolassa ja hoitopaikassa sitten on vielä nuo palaverit joissa vanhemmat saa kertoa näkemyksensä. Ei vanhempia kokonaan ohiteta.

17

Vierailija
33/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä keskustella lapsen asioista muuten kuin kerran tai kaksi vuodessa? Ihan järkyttävää meininkiä.

Vierailija
34/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten otettiin käyttöön nämä moniammatilliset ryhmät ja niin se vaan löytyi kapea-alainen hahmottamishäiriö. Lapsi oli ennen päiväkotia pph:lla joilta siis ei lausuntoja neuvolaan pyydetty. En ymmärrä miksi niin kiihkeästi vanhemmat haluaa vastustaa oman lapsensa parasta vain siksi, että omat kasvot säilyisi. Kamalan itsekästä.

17

Vierailija:

että, kun hain lapselleni apua yli neuvolan, niin koko ajan lapseni tiettyja ei niin hyviä kehityksen piirteitä vähätellään. varmaan siksi, koska olin itse aloitteen tekijä. viivästynyt puheenkehitys ja keskittymiskyvyn ongelmia. turha vähätellä, jos lasten lääkäri on erityishoito lausunnon kirjoittanut.

Vierailija
35/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä päiväkodin henkilökunta keskustele teidän kanssa lasten asioista kuin muutaman kerran vuodessa joidenkin lappusten välityksellä. Ollaan kyllä aika metsässä, jos ongelmat selviää vasta tuossa vaiheessa.

Kyllä meillä otetaan ongelmat esille vanhempien kanssa heti, kun niitä ilmenee eikä tiputeta mitään pommeja kasvatuskeskustelujen yhteydessä.

Vierailija
36/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lapset menneet sekaisin ja lto on vasta lokakuussa hoitamaan tullut,

niin mikähän asiantuntemus sielläkään on? Aika heikoissa kantimissa se on tuossakin se lapsen oikeusturva - ja vanhemman, joka sitten yrittää selittää, että " ei tää edes ole meidän Lotta" ... Aikamoisen turvatonta minusta.

Vierailija
37/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös asioita jotka ei ole läsnä päiväkodissa. Lapsemme änkytti pahasti ja vasta päiväkodin keskusteluissa selvisi, että lapsemme ei änkytä lainkaan! Hän siis vain änkytti kotonaan ja vanhempien läsnäollessa. Kyseinen tapa meni ohi vuodessa. Naapurin poika oli opettanut änkyttämään ja lapsemme ihailevat häntä jostain syystä.

17

Vierailija
38/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ihmiset ovat näin nyssyköitä nykyään. tottakai kehtaat ja pitääkin selvittää asia!

Vierailija
39/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiasta toiseen..

mun pojalle on yhden kerran tullut " pissavahinko" eskarissa ja olivat siellä heti pesseet housut niin poika oli ne jo kohta saanut jalkaan, mutta ilmottivat reissuvihkossa. Sen jälkeen ei ole mitään ollut ja aina on varakalsarit repussa.

tuskin ne kuitenkaan ilmottamatta pesis sun lapset housuja siellä...

Vierailija
40/65 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla ei useinkaan ole valmiuksia kertoa lapsensa motoriikasta ja selviytymisestä eri tilanteissa.

Vanhemmat kun on puolueellisia. Jos minusta lapseni piirtää ok niin tosiasiassa hän saattaa olla motorisesti jäljessä ikäryhmäänsä parilla vuodella. Syyt saattaa löytyä sellaisista tekijöistä jotka esim paranevat toimintaterapian avulla.

Itse olin hhuolissani 5v:n huonosta kynän käytöstä ja ouhuin neuvolassa siitä useamman kerran (meillä lisäksi alle vuoden vanha lapsi, joten siksi olemme käyneet neuvolassa nyt useammin).

VAIN minun huoleni takia lapsi pääsi ' jatkotutkimuksiin' jossa kuitenkin todettiin, ettei " vikaa" ole. Pelkkää harjoituksen puutetta joka nyt sekin historiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme