Suomalaisen ja ruotsalaisen kulttuurin eroja
Olen niitä itse viime aikoina tutkaillut Ruotsista käsin. Mielenkiintoisen samanlaiset maat, mutta kun vähän pintaa raaputtaa niin erot ovat yllättävän suuria.
Jaan tähän ketjuun pian myös omia havaintojani.
Kommentit (291)
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen mielenmaisema on järvi (tai meri), Sauna ja hiljaisuus. Vain kuikka huutaa jossain ja mielen täyttää onni. En tiedä mikä on ruotsalainen mielenmaisema mutta luulen että se ei ole täysin sama?
Se on huvilalla perheen, suvun ja ystävien kesken rapujuhlat snapsilauluineen ja leikkeineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaiset ovat patologisia valehtelijoita. Niillä on vähän samanlainen suhtautuminen totuuteen kuin venäläisillä.
Me suomalaiset vain emme ymmärrä, että lähes kaikilla muilla on meitä kierompi tapa suhtautua totuuteen.
Suomalaisten totuudellisuus ja yleinen suoraselkäinen rehtiys on asia, jota arvostan todella korkealle.
Ongelman tästä tekee se, että monet ruotsalaiset on aikalailla suomalaisen näköisiä ja oloisia mutta mitä isompi päällikkö, sitä suurempi p.skan puhuja. Eikä niitä hävetä yhtään... tosi hankalia yhteistyökumppaneita. Norjalaiset on rehdimpiä tai sitten vaan parempia tässäkin lajissa.
Suomalaiset onnistuvat olemaan melankolisia, mutta onnellisia. "Kel onni on, se onnen kätkekööt" kuvaa hyvin suomalaisuutta. Ruotsalaiset ovat iloisia ja näyttävät iloa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaiset juo tummapaahtoista kahvia, Suomalaiset keskipaahtoista. Itse pidän paljon enemmän ruotsalaisista kahveista.
Ruotsista tuleekin laadukkaammat kahvit! Myöskin täällä meillä, Ruotsin tapaan, kulutetaan enemmän tummapaahtoista kahvia etelässä/kaupunkialueilla, kun taas pohjoisessa/maaseudulla kuluu enemmän vaaleapaahtoista kahvia. Kaupungeissa näkee usein enemmän "ruotsalaistyylistä" elämää kuin muualla.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen mielenmaisema on järvi (tai meri), Sauna ja hiljaisuus. Vain kuikka huutaa jossain ja mielen täyttää onni. En tiedä mikä on ruotsalainen mielenmaisema mutta luulen että se ei ole täysin sama?
Ruotsalaiselle se on kenties istua terassilla kaupungin vilkkaan ostoskadun laitamilla hyvästä kahvista ja pullasta nauttien?
Suomessa taas aamu kahvit laiturin nokassa kuikan huhuilua kuunnellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaiset haluavat suomalaisia enemmän olla mannermaisia ja ihailevat esimerkiksi Ranskaa suuresti. Suomalaiset naureskelevat omalle outoudelleen ja en ole huomannut samanlaista kaipuuta olla kuin Ranska. Jotkut toki ihailevat Ruotsia ja haluavat olla kuin Ruotsi.
Ihailevat Ranskaa? Miten perustelet?
Sukujuuret Ranskasta. Ranska oli ennen vanhaan puhekieli Ruotsin hovissa toisena kielenä.
Niin se oli Joroisten kartanoissakin. Mut ruottalaisihan nekin oli.
Ruotsalaisilla on hilpeää ja menevää tanssimusiikkia, suomalaisilla taas "itsemurhatangoa" kuten eräs ruotsalainen tuttavani sitä ihmetellen kuvaili.
Ruotsissa en ole ilokseni nähnyt neukkukuutioita.
Itse koen niin, että Suomessa ollaan aidosti suvaitsevaisempia kuin Ruotsissa. Saa olla sosiaalinen ja iloinen, mutta myös introvertimpi hyväksytään. Saa pukeutua hyvin ja näyttävästi, mutta myös vaatimattomampi asu käy. Meillä ehkä ollaan alussa varautuneempia, mutta lopulta kuitenkin otetaan vieraskin mukaan yhteisiin juttuihin helpommin. Koen suomalaisen kulttuurin kaikesta varauksellisuudesta huolimatta lämpimämpänä.
Ruotsissa työskennelleenä kaipaan Suomessa työnantajan tarjoamia ilmaisia kahveja, joilla osoitetaan välittämistä työntekijästä.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa en ole ilokseni nähnyt neukkukuutioita.
Olen nähnyt, käypä vaikka Tukholman Rinkebyssä tai Jöngköpingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat syvällisempiä.
Vaikka tämän sanominen ei monia miellytä, niin suomaisten taito pohdiskella filosofisesti ja syvällisesti on luultavasti pitkälti venäläistä vaikutetta, siellähän se on erittäin yleistä. Samoin paljon muutakin kulttuurillisia vaikutetta on tullut idästä, kuten kirjallisuus, baletti, näytelmät, kuvataidettakin. On idässä siis paljon hyvääkin, ei ehkä päättäjissä ja eliitissä, mutta tavan kansassa ja kulttuurissa.
Miksi tuo olisi venäläistä vaikutusta? Kyllähän suomalaisugrilaiset ovat voineet vaikuttaa venäläiseen sielunmaisemaan, olivat ugrit enemmistönä Venäjällä ennen kuin slaavit työntyivät alueelle etelästä. Iso osa nykyvenäläisten geeniperimää on nimenomaan suomalaisugrilaista.
Vierailija kirjoitti:
Itse koen niin, että Suomessa ollaan aidosti suvaitsevaisempia kuin Ruotsissa. Saa olla sosiaalinen ja iloinen, mutta myös introvertimpi hyväksytään. Saa pukeutua hyvin ja näyttävästi, mutta myös vaatimattomampi asu käy. Meillä ehkä ollaan alussa varautuneempia, mutta lopulta kuitenkin otetaan vieraskin mukaan yhteisiin juttuihin helpommin. Koen suomalaisen kulttuurin kaikesta varauksellisuudesta huolimatta lämpimämpänä.
Ruotsissa työskennelleenä kaipaan Suomessa työnantajan tarjoamia ilmaisia kahveja, joilla osoitetaan välittämistä työntekijästä.
Samaa mieltä muuten, mutta kaikkialla ei katsota hyvällä jos pukeutuu liian hyvin ja näyttävästi.
Ruotsalaiset hienohelmaisia hannuhanhia. Useimmat kulkevat kuin kuninkaallinen siniveri virtaisi suonissa.
Suomalaiset taas enemmän jalat maassa, kovasti töitä tekemässä asioiden eteen eikä niinkään tuuriin uskoen.
Ruotsalaiset pyöhkeitä, suomalaiset nöyriä!
Mä en enää voi ottaa ruotsalaisia vakavasti kaiken sen jälkeen, mitä oon kuullut firman Ruotsin konttorin touhuista. Niin uskomattoman lapsellista taistelua pikkuasioista ja toisaalta ympäripyöreää hymistelyä kun pitäisi olla jotakin mieltä. Vaikuttavat jotenkin keskenkasvuisilta.
Ruotsalainen lakaisee kaikki ongelmat maton alle ja sulkee silmänsä. Ongelmista ei puhuta koska se olisi kiusallista. Yksi hyvä esimerkki tästä on maahanmuutto, ongelmat räjähti käsiin jo vuosia sitten, mutta silti touhua jatkettiin aivan kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en enää voi ottaa ruotsalaisia vakavasti kaiken sen jälkeen, mitä oon kuullut firman Ruotsin konttorin touhuista. Niin uskomattoman lapsellista taistelua pikkuasioista ja toisaalta ympäripyöreää hymistelyä kun pitäisi olla jotakin mieltä. Vaikuttavat jotenkin keskenkasvuisilta.
Ei saa kenellekään tulla paha mieli! Tai saa, mutta sitä ei saa sylkeä suoraan kasvoille vaan pitää vain antaa olettaa, että nyt ollaan vakavamman äärellä, mutta ei missään nimessä näytetä, että nyt sitten ollaan siinä...
Ruotsalaiset ei suutu eikä heitä ota itsetunnon päälle vaikka suomalaiset menee NATO:on ennen heitä. Jos olisi toisinpäin, niin kyllä heitä haukuttaisi pettureiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaiset ei suutu eikä heitä ota itsetunnon päälle vaikka suomalaiset menee NATO:on ennen heitä. Jos olisi toisinpäin, niin kyllä heitä haukuttaisi pettureiksi.
Suomella on valtava maaraja Venäjän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on enemmän itäisiä vaikutteita ja suomalais-ugrilaisuudesta nousevia hienoisia eroja jotka näkyvät erityisesti idässä, pohjoisessa. Esimerkiksi musiikkimme on melankolisempaa, ruokamme itäisempää.
Myös pohjanmaalaisissa näkyy pitkälti itäisiä piirteitä kuten vaikkapa Dannyssä korkeat ulkoneavat poskipäät, viirusilmät jne. Eivät muistuta lainkaan ruotsalaisia tai edes nk. rantaruotsalaisia.
Monella ruotsalaisella on vinot viirusilmät.
Danny ei ole pohjalainen ja hänellä on sukujuuria ulkomaille,
Todella monella ruotsalaisella on suomalaiset juuret
Vinot silmät ei kuitenkaan kerro suomalaisuudesta. Täällä ei ole sellaisia silmiä. Katso esim. Efva Attling.
Efva attlingilla on suomalaiset juuret
Sukujuuret Ranskasta. Ranska oli ennen vanhaan puhekieli Ruotsin hovissa toisena kielenä.