Naiivi suhtautuminen työttömiin
On hämmentävää huomata että vaaliehdokkailla ja oikeilla aikuisilla on niin lapsellisia ajatuksia kuten "työttömät patistettava töihin", "tuet pois" ja niin edespäin. Aivan kuin työttömyys olisi kenenkään valinta, tai edes hauskaa. Voin sanoa että siinä tunteessa ei ole mitään hauskaa kun ei tiedä saako vuokran maksettua ensi kuussa ja kun parikymppinen virkailija käskyttää sinua kuin koiraansa. Itsemääräämisoikeuden menetys vain siksi että menetti työpaikkansa on pahimpia kokemiani tunteita.
Minä katsoin tilastoista avointen työpaikkojen määrän ja työnhakijoiden määrän. Hakijoita oli lähes kolme kertaa enemmän kuin työpaikkoja. Olenko jotenkin huippuälykäs vai mistä johtuu ettei kukaan muu ole tajunnut ettei töitä ole edes olemassa kaikille? Miten työttömät vaan maagisesti "pakotetaan" töihin jos mitään töitä ei heille ei ole? Osan kansasta on ilmeisesti aivan kuin pakko olla työttömänä että systeemi toimii. Mielestäni on kafkamaista että te-toimisto pyörittää työttömiä ihmeellisten temppuratojen läpi eikä kukaan suostu tiedostamaan huoneessa istuvaa elefanttia: töitä ei ole kaikille.
Kommentit (959)
Kun kerrotaan tilastoja avoimista työpaikoista, syntyy väärä mielikuva, että ne olisivat vain työttömiä varten.
Todellisuudessa nämä paikat ovat avoimina, koska työelämässä on kiertoa.
hmiset vaihtavat työpaikkaa ja tilalle palkataan joku, joka sitten sanoutuu irti edellisestä paikastaan ja hänen paikkansa on sitten auki.
Työttömät ovat mukana hakemassa näitä kierrossa vapautuvia paikkoja muitten hakijoiden mukana.
Siitä on tietysti jo parikymmentä vuotta, kun oma äitini joutui jäämään sairaseläkkeelle tuki- ja liikuntaelinsairauksiin kuuluvan sairauden takia reilusti viisikymppisenä. Tuntuu silti hullulta että nyt kun itse sain diagnoosin täysin samasta sairaudesta vähän vaille viisikymppisenä plus samalla diagnoosin tuon sairauden aiheuttamasta kroonisesta hermokivusta, sain vain paperin etten kykene raskaaseen työhön. Äitini sai välittömästi päätöksen työkyvyttömyydestä, kun vauriot näkyivät röntgenkuvassa. Minulle taas väitettiin vaurioiden olevan normaaleja tässä iässä, vaikka alan johtava asiantuntija totesi jo vuosikymmen sitten, että minulla täytyy olla niihin perimästä johtuva alttius.
75% työllisyydestä iso osa on niitä osa-aikatöitä. Osa jopa muutama tunti viikossa ja nollatunti sopimuksia. Mielestäni ei voida puhua onnistumisesta. Ei niillä muutaman tunnin töillä kukaan elä. Esim. kaupat palkkaavat vain osa-aikaisia. Ja kuten moneen kertaan täällä on mainittu 500000 työtöntä vastaan 50000 avointa työpaikkaa. Mihin työllistätte ne 450000 työtöntä tai osa-aikaista?
Vierailija kirjoitti:
kokoomuksen edustaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystuki on saatava vastikkeelliseksi, meillä ei yksinkertaisesti ole varaa elättää loisia. Kyllä täällä kaikille töitä löytyy, kenenkään ei tarvitse maata kotona toimettomana:) Minun mielestäni se on ihmiselle etuoikeus, että hän saa ansaita elantonsa itse kunniakkaasti ahkeralla työllä:) Ja jokaisen sivistysvaltion velvollisuus on järjestää ihmisille tuo mahdollisuus. Siksi kokoomus :)
Tempputyöllistetyt mukaan laskettuna Suomessa on yli puoli miljoonaa työtöntä. Kerro meille mitä työtä heille kaikille olisi tarjolla ja miksi tuet pitäisi laittaa vastikkeelliseksi? Miksi tuen saajia ei palkattaisi "virallisesti"? Sinun riistäjäkapitalistisessa logiikassasi ei ole mitään järkeä.
Joo sori en mä ollu tosissani. Teille köyhille on vaan niin kiva vittuila aina völillö
5000 ihmistä kuolee kuukaudessa. Me nautitaan, kun yrityksiä menee konkurssiin ja omaisuus lähtee yrittäjiltä.
N. 60000/v. Viimme v. syntyi n. 33000. -Suomalaiset ovat keskim. jo aika vanhoja.
N. v. 83 näppäilin tietsikalla ensi kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla eläkkeelle jääneillä on naiivi suhtautuminen työttömiin. Esimerkiksi 80-vuotias isäni kertoo kaikille, että olen työtön. Olen tehnyt 10 vuotta keikkaa mm. sairaanhoitajana ja lähihoitajana. Saatan olla työssä 5 viikkoa yhtäperää ja sitten kuukauden työttömänä tai saatan olla keikkatyössä, missä minulla on 16-tuntisia työpäiviä. Teen myös muita ammattikoulutuksia tarvitsevia työkeikkoja. 40- ja 50-luvulla syntyneiden mielestä olen työtön ja häpeäksi koko suvulle!
Onko sulla varaa kuunnella jonkun homekorvien arvioita omasta elämästä niiden kupatessa joka ikisen sentin mikä veroilla saadaan revittyä työikäisten selkänahasta. Ei ole varaa kuunnella ja huomioida. Valitse seurasi paremmin ja sinua tukevia ihmisiä toksisten paskiaisten sijaan.
Nämä ihmiset ovat aikanaan tehneet työtä ja maksaneet sinunkin neuvolaa ja koulutusta.No kerroppa paljonko itse maksat veroja vai oletko saamaton luuseri eli työtön?
Jos ihminen on nyt 80v ja jäänyt 90-luvulla eläkkelle, niin hän on vanhimmillaankin ollut vasta 57v jäädessään eläkkeelle(v1999) ja jos on jäänyt jo aijemmin, niin on ollut vieläkin nuorempi.
Juuri miehen kanssa puhuttiin, miten 70-luvulla pääsi jo helposti 50v eläkkeelle. Nyt ei pääse vaikka on toinen jalka haudassa ja eläke ikä on minullakin 64, 5 vuotta. Vielä pitäisi jaksaa muutama vuosi.
Tuokin huutelija isä, joka tytärtään moittii on ilmeisesti nauttinut tähän ikään missä minä nyt olen jo kymmenisen vuotta eläkettä.
Täytyy kyllä ihmetellä, millä alalla tuon kirjoittajan isä on ollut, jos noin nuorena pääsi eläkkeelle. Minun isäni täyttää myös 80 ja jäi vasta 2000-luvun loppupuolella eläkkeelle, olisiko ollut 2007.
Vierailija kirjoitti:
Siitä on tietysti jo parikymmentä vuotta, kun oma äitini joutui jäämään sairaseläkkeelle tuki- ja liikuntaelinsairauksiin kuuluvan sairauden takia reilusti viisikymppisenä. Tuntuu silti hullulta että nyt kun itse sain diagnoosin täysin samasta sairaudesta vähän vaille viisikymppisenä plus samalla diagnoosin tuon sairauden aiheuttamasta kroonisesta hermokivusta, sain vain paperin etten kykene raskaaseen työhön. Äitini sai välittömästi päätöksen työkyvyttömyydestä, kun vauriot näkyivät röntgenkuvassa. Minulle taas väitettiin vaurioiden olevan normaaleja tässä iässä, vaikka alan johtava asiantuntija totesi jo vuosikymmen sitten, että minulla täytyy olla niihin perimästä johtuva alttius.
Tuossa on aina ollut paljon hajontaa. Minun äitini myös parikymmentä vuotta sitten sairastui, sairauteen joka myös aiheutti kroonisia kipuja vei lopulta loppuelämäksi pyörätuoliin. Kesti 10 vuotta päästä eläkkeelle. Selkeästi työkyvytöntä ja lopulta liikuntakyvytöntä ihmistä pyöriteltiin työkkärin listoilla, lähetettiin kursseille ja mitä kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on aina ollut paljon hajontaa. Minun äitini myös parikymmentä vuotta sitten sairastui, sairauteen joka myös aiheutti kroonisia kipuja vei lopulta loppuelämäksi pyörätuoliin. Kesti 10 vuotta päästä eläkkeelle. Selkeästi työkyvytöntä ja lopulta liikuntakyvytöntä ihmistä pyöriteltiin työkkärin listoilla, lähetettiin kursseille ja mitä kaikkea.
Täysin normaalia toimintaa työkkäriltä ja kelalta. Työkyvyttöntäkin ihmistä saatetaan kiusata vuosia pakottamalla hänet kaikenlaisiin "työllistymistä edistäviin toimeenpiteisiin", vaikka henkilön työkyvyttömyydestä olisi useamman lääkärin lausunto. Kelassa on ihmeparantajia, jotka voivat tehdä omat diagnoosinsa asiakasta/potilasta näkemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kookoomuksen malli menee läpi niin osa-aikatyöntekijät ei saa enää soviteltua päivärahaa, koska sitten ansiosidonnaisen keräämisaika 12 kuukautta ja saa 200 päivää. Ja jos asuu työssäkäyvän puolison kanssa niin ei saa asumistukea.
Ja korontarkistuksia on nyt keväällä, kesällä ja syksyllä. 200 000 lainassa nousee korkokulut 200 kuukaudessa.
Ei ole paljoa nousu.
Vierailija kirjoitti:
75% työllisyydestä iso osa on niitä osa-aikatöitä. Osa jopa muutama tunti viikossa ja nollatunti sopimuksia. Mielestäni ei voida puhua onnistumisesta. Ei niillä muutaman tunnin töillä kukaan elä. Esim. kaupat palkkaavat vain osa-aikaisia. Ja kuten moneen kertaan täällä on mainittu 500000 työtöntä vastaan 50000 avointa työpaikkaa. Mihin työllistätte ne 450000 työtöntä tai osa-aikaista?
Tämä. Suurin osa uusista työsopimuksista on osa-aikaisia. Joka käytännössä tarkottaa muuta kuin 3500 euron mediaanipalkkaa, palkka voi olla helposti alle 2t kuussa. Eli virallisella köyhyysrajalla vaikka käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä on kyllä, mutta ne eivät vain kelpaa työttömille koska tuet ovat liian suuret.
Ei, vaan palkat liian pienet.
Tämä. Siis mistä johtuu että melkein kaikissa avoimissa työpaikoissa palkka on max 2400/kk tai 12e/h? Mikä tähän on syynä? Naurettavia palkkoja !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virkailija soittaa joka kolmas kuukausi. Se on aika pientä verrattuna siihen, että työssä ollessa pomo hengittää niskaan joka arkipäivä kello 8-16.
Puhuuko työhaluinen näin? Ei. Eli onko meillä elämäntapatyöttömiä? Kyllä.
Töitä on, jos haluaa töitä tehdä. Johtajan työ johtajan palkkoineen ja opettajan työaikoineen ei välttämättä kävele ovellesi. Se saattaa olla raskasta, se saattaa vaatia kompromisseja muussa elämässäsi, mutta töitä on,
Sun väite on perusteeton niin kauan et määrittele tarkemmin, mitä työtä on (ja nyt aikuisen oikea määritelmä eikä mitään persu/kokoomus väsynyttä selittelyä risujen keräämisestä tai kadunnurkilla lehtien myymisestä.) Jostakin syystä koskaan ei kukaan kerro, mitä työtä on. Ja kun kysyn, mitä nämä hmiset itse tekevät työkseen, ei tule vastausta,
"Kyllä tekevälle aina töitä löytyy" -ihmiset pitäisi aina jättää omaan mitättömään arvoonsa. Ei heillä ole mitään tietoa mistä kaikille halukkaille löytyisi töitä ja jos jonkin työn mainitsevatkin, niin se on aina jokin toisia ihmisiä häiritsevä homma, kuten puhelinmyynti. Minä tiedän, että puhelinmyyjistä on "huutava pula", mutta siihen on syynsäkin, eikä puhelinmyyntityötäkään sentään kaikille Suomen sadoille tuhansille työttömille riittäisi.
Taitaa puhelinmyyntityötkin olla pian menneen talven lumia, kun niihin saa tilalle toimivan AI:n.
Miten ihmeessä sellainen voidaan edes sallia? Puhelinmyynnin pitäisi olla kiellettyä, teki sitä opiskelija tai kone.
Työnantajia pitäisi vastuuttaa palkkaamaan erilaisia työntekijöitä eikä kaikkien yleisesti kokoajan haukkua ja patistaa työttömiä vaan menemään töihin. Se ei meinaan ole kovin helppo tehtävä "vaan mennä töihin". Työnantajilla on narut käsissään joita häikäilemättä käytetään esim. te-toimiston sivuilta tehdyt hakemukset hylätään niitä edes vilkaisematta koska ovat muka "automaattisesti" työnhakuvelvoitteen takia työtä hakemassa eikä omasta halustaan.
Monta hyvää työntekijää putoaa kelkasta jo siinä vaiheessa.
Osatyökykyiset ja sairaat työnhakijat pitäisi eriyttää näistä "terveistä" hakijoista ja kehittää erilainen polku heidän työllistämiseksi jos työkykyä jäljellä on.
Nyt työkyvyttömät roikkuu te-toimiston listoilla pakotettuina erilaisiin toimiin jotka eivät johda työllistymiseen kun kukaan ei heitä palkkaa.
Työttömyysluvut pienenisi suuresti kun työkyvyttömät poistuisi listoilta eläkkeelle ja osatyökyvyttömät pääsisi työelämään esimerkiksi työkokeilujen ja sopimustyöpaikkojen kautta.
Mutta ei kun kurjuutta vaan jatketaan niidenkin osalta joiden työhönpaluu on mahdoton yhtälö. Näin kasvaa työttömien määrä kun lisää vaan pukkaa työkyvytöntä ihmistä byrokratian rattaisiin pyörimään.
Eriyttäkää osatyökyvyttömien ja työkyvyttömien työnhaku ja kehittäkää suunnitelma/tuki heidän työllistämiseen tai eläkkeelle pääsemiseen älkääkä kasvattako työttömien nimellistä määrää.
Onkohan TEM ja sen työllisyysosasto muuten alisuoritunut ministeriöstä ehkä huonoiten? Niiden ideoinnit työllisyysasioissa vuosien varrella poliitikkojen päätettäväksi ovat jääneet mun mielestä hyvin vaatimattomalle tasolle. Eivätkä puolueet eikä ay-liike ole suoriutuneet yhtään paremmin.
Mutta tehtiinpä edes joku selvitys, joka julkaistiin iltapäivällä. Katsotaan innostaisiko se toimittajia vihdoin nostamaan työllisyysongelmat vaalikeskusteluun.
https://valtioneuvosto.fi/-/1410877/suomen-suunta-ehdotukset-tuottavuud…
Eräs ystäväni, joka on eläkkeellä on kateellinen minulle, työttömälle. Hän tulee mielestäni paremmin toimeen. Kuinka katkera pitää olla eläkeläisen kun on työttömälle kateellinen? Taidan poistaa hänet pian kaveripiiristäni.
Vierailija kirjoitti:
Yksi hyvä keino poistaa työttömyys olisi se, että työttömyystukirahat ja työkkäritätien palkat käytettäisiin siihen, että kaikki työttömät palkattaisiin töihin joko kunnille tai valtiolle. Eli esimerkiksi jos työtön saa tällä hetkellä tukia 650 euroa kuussa, niin jatkossa hänelle annettaisiin osa-aikatyö josta hän saisi sen samat 650 euroa.
Tilastojen siivoamista. Ei se 650 euroa kuussa riitä elämiseen. Tekisin sen kyllä ihan mielelläni, ei siinä mitään, mutta ei se riitä mihinkään, eikä ole oikein sanoa, että noin vähän töitä tekevä ja lisää haluava ei olisi todelisuudessa työtön edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan TEM ja sen työllisyysosasto muuten alisuoriutunut ministeriöistä ehkä huonoiten? Niiden ideoinnit työllisyysasioissa vuosien varrella poliitikkojen päätettäväksi ovat jääneet mun mielestä hyvin vaatimattomalle tasolle. Eivätkä puolueet eikä ay-liike ole suoriutuneet yhtään paremmin.
Mutta tehtiinpä edes joku selvitys, joka julkaistiin iltapäivällä. Katsotaan innostaisiko se toimittajia vihdoin nostamaan työllisyysongelmat vaalikeskusteluun.
https://valtioneuvosto.fi/-/1410877/suomen-suunta-ehdotukset-tuottavuud…
Asiat on virheellisesti jätetty työmarkkinajärjestöille, jotka tunnetusti eivät työttömien asioita ole edistäneet. Aika monen pitäisi hävetä saamattomuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajia pitäisi vastuuttaa palkkaamaan erilaisia työntekijöitä eikä kaikkien yleisesti kokoajan haukkua ja patistaa työttömiä vaan menemään töihin. Se ei meinaan ole kovin helppo tehtävä "vaan mennä töihin". Työnantajilla on narut käsissään joita häikäilemättä käytetään esim. te-toimiston sivuilta tehdyt hakemukset hylätään niitä edes vilkaisematta koska ovat muka "automaattisesti" työnhakuvelvoitteen takia työtä hakemassa eikä omasta halustaan.
Monta hyvää työntekijää putoaa kelkasta jo siinä vaiheessa.Osatyökykyiset ja sairaat työnhakijat pitäisi eriyttää näistä "terveistä" hakijoista ja kehittää erilainen polku heidän työllistämiseksi jos työkykyä jäljellä on.
Nyt työkyvyttömät roikkuu te-toimiston listoilla pakotettuina erilaisiin toimiin jotka eivät johda työllistymiseen kun kukaan ei heitä palkkaa.
Työttömyysluvut pienenisi suuresti kun työkyvyttömät poistuisi listoilta eläkkeelle ja osatyökyvyttömät pääsisi työelämään esimerkiksi työkokeilujen ja sopimustyöpaikkojen kautta.
Mutta ei kun kurjuutta vaan jatketaan niidenkin osalta joiden työhönpaluu on mahdoton yhtälö. Näin kasvaa työttömien määrä kun lisää vaan pukkaa työkyvytöntä ihmistä byrokratian rattaisiin pyörimään.Eriyttäkää osatyökyvyttömien ja työkyvyttömien työnhaku ja kehittäkää suunnitelma/tuki heidän työllistämiseen tai eläkkeelle pääsemiseen älkääkä kasvattako työttömien nimellistä määrää.
Työkanava Oy on Suomen valtion kokonaan omistama ja hallitsema valtionyhtiö, jonka omistajaohjauksesta vastaa työ- ja elinkeinoministeriö. Yrityksen tehtävänä on edistää osatyökykyisten ihmisten työllistymistä ja tukea heidän siirtymistään avoinna oleviin työpaikkoihin. Työkanavan toiminta alkoi vaiheittain 2022. Wikipedia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta hyvää työntekijää putoaa kelkasta jo siinä vaiheessa.Osatyökykyiset ja sairaat työnhakijat pitäisi eriyttää näistä "terveistä" hakijoista ja kehittää erilainen polku heidän työllistämiseksi jos työkykyä jäljellä on.
Mutta ei kun kurjuutta vaan jatketaan niidenkin osalta joiden työhönpaluu on mahdoton yhtälö. Näin kasvaa työttömien määrä kun lisää vaan pukkaa työkyvytöntä ihmistä byrokratian rattaisiin pyörimään.Eriyttäkää osatyökyvyttömien ja työkyvyttömien työnhaku ja kehittäkää suunnitelma/tuki heidän työllistämiseen tai eläkkeelle pääsemiseen älkääkä kasvattako työttömien nimellistä määrää.
Työkanava Oy on Suomen valtion kokonaan omistama ja hallitsema valtionyhtiö, jonka omistajaohjauksesta vastaa työ- ja elinkeinoministeriö. Yrityksen tehtävänä on edistää osatyökykyisten ihmisten työllistymistä ja tukea heidän siirtymistään avoinna oleviin työpaikkoihin. Työkanavan toiminta alkoi vaiheittain 2022. Wikipedia
Valitettavasti määrät ovat kovin vähäisiä. Mutta muutamalle onnekkaalle osatyökykyiselle tietenkin hyvä asia tämä uusi työn välitysyhtiö. Täysin työkykyisiä on myös vailla työtä, satoja tuhansia. Jos olet koulutettu asiantuntijatyöhön ja olet puoli vuotta ilman työtä, et sitä enää saa. Miltään alalta. Niin raakaa on peli.
Aika monilla se työt ei nappaa, johtuu siitä, että ulosottomies jättää kelan tukien verran. Eli töissä käymisestä tulevat kulut on suoraan poissa entisestäänkin huonosta elintasosta. Miks kukaan haluis, että tekee tuottavaa työtä jollekin ja ysärin laman jäljiltä tai konkurssista on maksettavaa niin paljon, ettei pysty vuosikymmeniin maksaa nitä pois.
Työllisyys lisääntyisi jos velallisen työnteko saataisiin kannattavaksi.