Naiivi suhtautuminen työttömiin
On hämmentävää huomata että vaaliehdokkailla ja oikeilla aikuisilla on niin lapsellisia ajatuksia kuten "työttömät patistettava töihin", "tuet pois" ja niin edespäin. Aivan kuin työttömyys olisi kenenkään valinta, tai edes hauskaa. Voin sanoa että siinä tunteessa ei ole mitään hauskaa kun ei tiedä saako vuokran maksettua ensi kuussa ja kun parikymppinen virkailija käskyttää sinua kuin koiraansa. Itsemääräämisoikeuden menetys vain siksi että menetti työpaikkansa on pahimpia kokemiani tunteita.
Minä katsoin tilastoista avointen työpaikkojen määrän ja työnhakijoiden määrän. Hakijoita oli lähes kolme kertaa enemmän kuin työpaikkoja. Olenko jotenkin huippuälykäs vai mistä johtuu ettei kukaan muu ole tajunnut ettei töitä ole edes olemassa kaikille? Miten työttömät vaan maagisesti "pakotetaan" töihin jos mitään töitä ei heille ei ole? Osan kansasta on ilmeisesti aivan kuin pakko olla työttömänä että systeemi toimii. Mielestäni on kafkamaista että te-toimisto pyörittää työttömiä ihmeellisten temppuratojen läpi eikä kukaan suostu tiedostamaan huoneessa istuvaa elefanttia: töitä ei ole kaikille.
Kommentit (959)
raataja kirjoitti:
Tunnen monia pitkäaikaistyöttömiä, joille ei kelpaa muut, kuin pimeät työt. Raskasta elättää näitä työnvieroksujia ja väkisin tulee mieleen onko tuet liian suuria, kun asunto, lääkkeet, sähkö ym ym ovat näille ilmaisia.
Vaihdan mielelläni osia kanssasi. Tule sinä työttömäksi niin minä otan sinun palkkatyösi, käy minulle. Tietäisit ainakin sen jälkeen mistä puhut, etkä suoltaisi tuollaista tietämättömien sontaa suustasi.
Että mites on, milloin vaihdetaan osia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaahan työttömät tutustua nyt puolueiden vaalipuheisiin tarkasti ja KÄYKÄÄ ÄÄNESTÄMÄSSÄ! Äänestämättä jättäminen tarkoittaa sitä, että tämä sama touhu vain jatkuu vuodesta toiseen ja kohta on käytössä aktiivimalli 57. Tuskin kukaan voi allekirjoittaa kaikkia puolueen puheita, mutta kannattaa silti etsiä sieltä se, mikä edes yrittää parantaa työttömien tilannetta jollain tavalla.
Rikkaat äänestävät aina ja siksi heidän tilanne onkin hyvä. Äänestämättä jättäminen on sama, kuin äänestäisit Kokoomusta.
Kyllä, olen myös vaaliviranomaisena virallisena vaalipäivänä. On poliitikko sukulaisena.
Tuosta saa luottamustoimi merkinnän cv:hen.
Kun olen palkkatuella niin en kerro, että poliitikko on sukulaisena, koska mielenkiinnolla kuuntelen ihmisten oikeat mielipiteet.
Hönön sukulainen 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂 eikä mitään siis ole saanut aikaan, paitsi hönöilyä 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Niin, haukutte poliitikkoja kahvitauolla ja sitten sanotte, että on kokous ja haette lupia siltä yksiköllenne ja sukulainen kuuli kun haukuitte sen. Tyhmiä päälliköitä ja johtajia kyllä löytyy.
Hönö luulee olevansa vaikuttajan sukulainen 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
miten vaikuttavaa 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Yks tuttu ja yks sukulainen. Kerran kuulin ja jostain luin.
Hönön logiikkaa 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Sisko on jopa lähisukulainen eli jääviysongelma.
Yksikön johtaja voisi olla vähän paniikissa, kun lukisi : etunimi, sukunimi, jäävi
sisko JOPA lähisukua 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Niin, johtaja voikin olla pian entinen johtaja 😂
Otti työttömän palkkatuella ja joutui itse irtisanotuksi, kun puhui tyhmiä.
Hönön kosto on 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Mitä opimme tästä. Älä ikinä töissä kahvitauolla hauku ketään äläkä arvostele. Et tiedä kuka on kenenkin sukulainen. Ja naimisissa olevilla naisilla ei ole samaa sukunimeä kuin sisarilla. Heillä on miehensä sukunimi.
Esim. Elli Salonen os. Järvinen
Kun on eri sukunimi kuin sisarella niin ihmiset ei osaa yhdistää.
Avioliitossa yleensä otetaan miehen sukunimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei työttömiä päästettäisi työpaja tyyppisesti vaikuttamaan työllisyyden ongelmiin ja pullonkauloihin? Parhaita asiantuntijoita asiassa.
Täytyyhän tämä satoja tuhansia suomalaisia koskeva osattomuus jotenkin ratkoa.
Kaikkeen muuhun maailmanparantamiseen löytyy rahaa älyttömästi ja intoa.
Työttömiin suhtaudutaan alentuvasti ja halveksivasti - heitä pidetään epäonnistuneina ja huonoina ihmisinä. Sen takia heitä ei voi päästää päättämään omista asioistaan eikä kehittämään omia olojaan, vaan kaikkien aloitteiden ja toimenpiteiden pitää tulla parempien ja ymmärtäväisten ihmisten taholta. Jos jotain toista vähemmistöä kohdeltaisiin samalla tavalla ja siitä ryhmästä puhuttaisiin samaan tyyliin kuin työttömistä, asiasta olisi jo nostettu iso haloo, mutta työttömien kohdalla kaikki epänormaali ja epäasiallinen onkin normaalia.
Työttömiä on palkkatuella virastoissa, mutta nolointa on olla siivooja.
Itse olin palkkatuella kaupungin yksikön päällikön sihteerinä. Olin esim. kokouksissa kirjoittamassa muistioita.
Osa on Oikeustaloilla kirjoittamassa muistioita oikeudenkäynnissä palkkatuella.
Pakko osata 10 sormijärjestelmä. Se opetettiin kyllä koulussa.
Ei opeteta
Opetetaan, kun on tradenomi.
Ei opeteta
Kyllä opetetaan. Silloin ei tarvitse katsoa näppäimistöä ollenkaan ja kirjoittaa nopeasti. Kokouksissa pitää olla nopea kirjoittamaan.
Siis pitikö sinun oikeasti käydä koulussa asti opettelemassa kymmensormijärjestelmä? Itse en ole koskaan sitä missään opiskellut vaan olen opetellut sen aivan itse.
Se kuului pakolliseen peruskurssiin. Pitää kirjoitaa A 4 alle minuutissa.
raataja kirjoitti:
Tunnen monia pitkäaikaistyöttömiä, joille ei kelpaa muut, kuin pimeät työt. Raskasta elättää näitä työnvieroksujia ja väkisin tulee mieleen onko tuet liian suuria, kun asunto, lääkkeet, sähkö ym ym ovat näille ilmaisia.
Mä olen pitkäaikaistyötön ja kela maksaa vain työmarkkinatuen.
Ihan omasta pussista pitää kaikki maksaa, nytkin sähkö ja siirto oli 450e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaahan työttömät tutustua nyt puolueiden vaalipuheisiin tarkasti ja KÄYKÄÄ ÄÄNESTÄMÄSSÄ! Äänestämättä jättäminen tarkoittaa sitä, että tämä sama touhu vain jatkuu vuodesta toiseen ja kohta on käytössä aktiivimalli 57. Tuskin kukaan voi allekirjoittaa kaikkia puolueen puheita, mutta kannattaa silti etsiä sieltä se, mikä edes yrittää parantaa työttömien tilannetta jollain tavalla.
Rikkaat äänestävät aina ja siksi heidän tilanne onkin hyvä. Äänestämättä jättäminen on sama, kuin äänestäisit Kokoomusta.
Kyllä, olen myös vaaliviranomaisena virallisena vaalipäivänä. On poliitikko sukulaisena.
Tuosta saa luottamustoimi merkinnän cv:hen.
Kun olen palkkatuella niin en kerro, että poliitikko on sukulaisena, koska mielenkiinnolla kuuntelen ihmisten oikeat mielipiteet.
Hönön sukulainen 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂 eikä mitään siis ole saanut aikaan, paitsi hönöilyä 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Niin, haukutte poliitikkoja kahvitauolla ja sitten sanotte, että on kokous ja haette lupia siltä yksiköllenne ja sukulainen kuuli kun haukuitte sen. Tyhmiä päälliköitä ja johtajia kyllä löytyy.
Hönö luulee olevansa vaikuttajan sukulainen 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
miten vaikuttavaa 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Yks tuttu ja yks sukulainen. Kerran kuulin ja jostain luin.
Hönön logiikkaa 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Sisko on jopa lähisukulainen eli jääviysongelma.
Yksikön johtaja voisi olla vähän paniikissa, kun lukisi : etunimi, sukunimi, jäävi
sisko JOPA lähisukua 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Niin, johtaja voikin olla pian entinen johtaja 😂
Johtajan elintasoa ei kyllä makseta 580 työmarkkinatuella, mutta oma vika. Olisi ollut hiljaa tauoilla ja miettinyt mitä puhuu.
Että minä vihaan tuota nauru hymiötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei työttömiä päästettäisi työpaja tyyppisesti vaikuttamaan työllisyyden ongelmiin ja pullonkauloihin? Parhaita asiantuntijoita asiassa.
Työttömiin suhtaudutaan alentuvasti ja halveksivasti - heitä pidetään epäonnistuneina ja huonoina ihmisinä. Sen takia heitä ei voi päästää päättämään omista asioistaan eikä kehittämään omia olojaan, vaan kaikkien aloitteiden ja toimenpiteiden pitää tulla parempien ja ymmärtäväisten ihmisten taholta. Jos jotain toista vähemmistöä kohdeltaisiin samalla tavalla ja siitä ryhmästä puhuttaisiin samaan tyyliin kuin työttömistä, asiasta olisi jo nostettu iso haloo, mutta työttömien kohdalla kaikki epänormaali ja epäasiallinen onkin normaalia.
Itse olin palkkatuella kaupungin yksikön päällikön sihteerinä. Olin esim. kokouksissa kirjoittamassa muistioita.
Ei opeteta
Ei opeteta
Kyllä opetetaan. Silloin ei tarvitse katsoa näppäimistöä ollenkaan ja kirjoittaa nopeasti. Kokouksissa pitää olla nopea kirjoittamaan.
Siis pitikö sinun oikeasti käydä koulussa asti opettelemassa kymmensormijärjestelmä? Itse en ole koskaan sitä missään opiskellut vaan olen opetellut sen aivan itse.
Mutta koulussa piti sen takia käydä. Jokainen tervejräkinen pystyy opettelemaan sen aivan itsenäisesti. Tai ei sitä tarvitse edes opetella - sen oppii kuin itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VierasteIija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KansaIainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi Kokoomus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudun tilanne on eri kuin muun maan. Silti tilannetta kommentoidaan usein juuri sen kautta. Ei tarvitse mennä kuin sata kilometriä Helsingistä, niin työpaikkaa ei välttämättä helposti saa. Tai vaikeastikaan.
Jep. Ja silloin pitää olla valmis muuttamaan sen työn perässä sinne missä sitä on. Ei se ole yhteiskunnan etu, että elätetään peräkammarinpoikia jossain muuttotappiokunnassa tekemässä leivästä paskaa. Jos koet että sun on jostain käsittämättömästä syystä pakko fyysisesti oleilla jossain Näkkäläjärvellä, niin valmistaudu kustantamaan se itse. Valtion velvollisuus ja intressi se ei ole.
No sehän nimenomaan on valtion velvollisuus.
Vai meinaatko että kaikkien suomalaisten pitäisi muuttaa Helsinkiin?
Valtion velvollisuus elättää kansalaisensa? Toi on vähän liian paksua jopa sun kaltaiselta kaverilta 😂
No enhän nyt noin sanonut. Oletkos ihan järjissäsi edes.
Valtion velvollisuus on huolehtia koko valtion alueen kunnista ja niiden asuttavuudesta.
Eihän se nyt käy että pienet kylät autioituu ja lahoaa kokonaan aloilleen kun porukka joutuu lappamaan pk-seudulle asumaan niiden työpaikkojen perässä. Tätä pitää valtion hoitaa ja vahtia koko ajan.
Miksi niitä pieniä kyliä pitäisi ylläpitää Valtion varoin? Jos ne ovat elinkelvottomia, mikä niiden arvo on? Tottakai jokainen saa valita asuinpaikkansa just sieltä mistä haluaa, mutta ei pidä olettaa että joku muu kustantaisi sen.
Eivät kyllä asuinkelvottomia ole ollenkaan. Kyse oli ainoastaan siitä, miten työpaikkoja ja työnantajia saataisiin lisää. Joku väitti aiemmin, että Helsingissä töitä kyllä riittäisi. Mutta ei kaikki suomalaiset työttömät voi muuttaa Helsinkiin. Ihan järjetöntä.
Helsingissä on 34000 työtöntä. Ei siellä töitä riitä.
Olen tässä muutaman päivän sisällä lukenut monta ketjua työttömyydestä ja pienituloisista, ja on huvittavaa, miten ristiriitaista "kyykytystä" niissä kaikissa on. Juuri eilen luin jotain ketjua, missä työttömille neuvottiin, että maakunnista löytyy halpoja asuntoja vaikka kuinka, työtön on hyvä vaan ja pakkaa tavaransa ja muuttaa halpaan asuntoon sen sijaan että vie pääkaupunkiseudulla asumalla verorahoja ja asunnon sellaista oikeasti tarvitsevalta.
Tässä ketjussa sitten työttömien pitäisi kaikkien muuttaa kaupunkeihin - kilpailemaan samoista työpaikoista JA asunnoista kuin kaupunkien omat työttömät ja köyhät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei opeteta
Ei opeteta
Mutta koulussa piti sen takia käydä. Jokainen tervejräkinen pystyy opettelemaan sen aivan itsenäisesti. Tai ei sitä tarvitse edes opetella - sen oppii kuin itsestään.
Eipä näytä monikaan oppineen kovin hääppöisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei opeteta
Ei opeteta
vuonna kivi ja kirves, mut tuo akka nyt onkin hiukka yksinkertainen muutenki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei opeteta
Ei opeteta
Sinä et näytä oppineen paljoakaan kirjoittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei opeteta
Ei opeteta
Sinä et näytä oppineen paljoakaan kirjoittamisesta.
Miksi jankutat aataminaikaisesta taidosta.
Ei ne korkeimmin koulutetut mitään sun sormijärjestelmiä tartte. Apulaiset paukutelkoot vaikka peukaloillaan ja palkka sen mukaan.
Olin joitakin kuukausia työttömänä ja työllistyin, kun työllistin itse itseni itsenäiseksi ammatinharjoittajaksi. Osa työttömistä voisi työllistyä itsenäisiksi ammatinharjoittajiksi tai yrittäjiksi. Kyllä töitä tekevä keksii. Miksi pitäisi olla se joku muu ihminen, joka tarjoaa työt? Keksipä itse, tee itse. Ryhdy omaksi pomoksesi ja kanna työllistymisen kulut ja taloudelliset riskit ihan itse, äläkä odota, että tulee joku muu ihminen tarjoamaan kaiken valmiiksi. Ei ole kaikilla aloilla mahdollista työllistää itse itseänsä, mutta monilla aloilla on mahdollista. Kyllä joutuu ihmiset olemaan jouten, jos eivät itse keksi itselleen mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät EIVÄT maksa veroja, työttömyystuki ei ole itse tienattua eli tuottavaa rahaa.
Luukulta toiselle siirtelyä vain siitä napsaisu.
Työttömyyskorvauksessa (tai ainakin se peruspäiväraha mitä itse saan, mitään muuta en sitten saakaan) on itse asiassa korkeampi veroprosentti kuin sitä yli tuplaten korkeammassa palkassa.
Kysyin, onko tässä jokin virhe, ja minulle vastattiin vain, että "tuissa on aina korkeammat veroprosentit", ikään kuin se selittäisi mitään.
Voi kun sais olla työtön. Olen niin loppu tähän työntekoon. Mutta en osaa edes sairauslomaa hakea, vaikka olen jo todella uupunut. Ajatus työttömyydestä kuulostaa nykyään jopa houkuttelevalta.
Mä jouduin nostamaan ne viimeiset pari sataa tililtä käteisellä, koska muuten tulis karenssi. Ei saa edes sitä 20e/kk laittaa köyhä työtön l uuseri laittaa kato sivuun. Joka tililtä tiliote ettei oo euroakaan ylimääräistä.
Käteen jää n.200e/kk vuokran jälkeen, elämä on leveetä. T. Vaikka tiskarin lomittajaksi, ilmaista työvoimaa mutta kun ei sekään kelpaa 🙃
raataja kirjoitti:
Harva tuollaiseksi keplottelijaksi syntyy. Jotkut kasvavat sellaiseksi, kun yrittävät p*skoista lähtökohdista tehdä elämästään siedettävämpää. Mutta sitäkin useampi ei ole tarpeeksi ovela vaan tyytyy kohtaloonsa.
Sinä rankaisisit kaikkia työttömiä saadaksesi nuo keplottelijat kuriin, ja arvaa vaan, auttaisiko se edes. Keplottelijat mukautuvat uuteen tilanteeseen ja keksivät uusia kieroja tapoja keplotella. Tavallaan näillä ihmisillä, jotka keksivät aina uusia pimeitä (ja jopa rikollisia) keinoja tienata rahaa, on jotain kieroon kasvanutta yrittäjähenkisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Puoli miljoonaa kirjoitti:
Luvut ovat valitettavasti paljon pahemmat. Suomessa on työministeriön tilaston mukaan lähes puoli miljoonaa te-toimistoon ilmoittautunutta työnhakijaa. Lisäksi piilotyöttömät. 370 000 on kokonaan ilman työtä, loput ovat lisätöitä haluavia vajaatyöllistettyjä.
Avoimia työpaikkoja on tarjolla heille noin 50 000. Niin te-toimistossa kuin muilla alustoilla (tilastokeskus tutkii). Näistä 30 % määräaikaisia. Ja monet ei elätä, on nollasopimusta, vähäistä tuntityötä jne. Ja avoimiin ei palkata työtöntä vaan työpaikan vaihtaja pääsääntöisesti, mikä ilmenee myös työllisyyskatsauksesta.
Eli 500 000 hakijaa ja 50 000 työpaikkaa. Vaikka työllisyysaste on ollut ennakoitua parempi ja ennätyksellisen hyvä viime vuonna, ei tilanne ole työttömän kannalta edelleenkään hyvä. Hyvät luvut selittyvät osa-aikatyön kasvusta.
Kenen etu tämä puolen miljoonaan työvoimareservi on? Ja vaalien alla työvoimapolitiikasta toimittajiakin kiinnostaa vai ulkomailta saatava halpatyövoima.
Mitä puolueet aikovat tehdä sen eteen, että koulutetut, osaavat kantasuomalaisetkin saavat töitä? Eikö korkeakoulutettu työtön ole oikea työtön millekään puolueelle?
Mitä teette työttömien hyväksi? Kokoomuksen ei tarvitse vastata, tarjolla on ollut vain pilkkaa ja huonovointisuutta.
Tammikuussa työllisyyskatsauksen mukaan työnhakijoita oli 480 000. Laaja työttömyys eli kokonaan työttömät ja tukitoimissa olevat oli yht. 370 000.
Lisää lukuja. Aktivointipalveluissa lähes 100 000 ja pitkäaikaistyöttömiä 85 000. Miten Uusimaa? Esimerkiksi Uudellamaalla työttömiä työnhakijoita oli valtava määrä, 84 000 henkilöä, ja avoimia paikkoja oli alueella 28 000.
Ei luulisi toimittajien ohittavan näin suurta inhimillistä kärsimystä ja suurta ongelmaa, mutta niin vain tapahtuu. Vuodesta toiseen. Kärsimään joutuu työttömän lisäksi tietenkin myös lähipiiri eli kuinkakohan paljon? Vähän jos joutuu penkomaan asiaa, niin toimittajien osaaminen ja into loppuu. 🙁 Uutisointi ja vaaliväittelyt ovat pääsääntöisesti ihan hölynpölyä.
https://www.temtyollisyyskatsaus.fi/graph/tkat/tkat.aspx?ssid=230318200…
Kas kas. Pyydettiin, että työvoimapulaa huutavat ja työttömyyttä vähättelevät kommentoisivat tässä ketjussa asiaa välillä jostain todennettavien tietojen avulla. Tilastot esimerkiksi kun kertovat ihan toista tarinaa. Miten kävi? Vain yksi näköjään yritti selittää mustaa valkoiseksi. Muut vaan jatkavat suu vaahdossa mutuilua ja takapenkiltä huutelua. Perustelutoivomus on siis edelleen voimassa.
Vaikka suurtakin parannusta on työllisyydessä tapahtunut, niin musertavat luvut ovat edelleen työttömyydessä. Ja sen seurauksena valtava inhimillinen hätä sadoissatuhansissa perheissä. Miten työvoimapolitiikka saa niin vähän palstatilaa mediassa ja vaalikeskusteluissa, se on yhä vaan niin kummallista. Tosiasioita ei kaivata eikä kaiveta, vaan uskotaan ihan kaikenlaista höttöä, yleensä vientiteollisuuden ja elinkeinoelämän tarkoin harkittua viestintää. Edes ay-liikettä ei kiinnosta työttömät (ainakaan korkeakoulutetut työttömät).
Ja jottei totuus unohtuisi. Toistetaan. Tällä hetkellä noin 500 tuhatta te-toimistoon ilmoittautunutta työnhakijaa. Kokonaan työttömiä 370 tuhatta henkilöä. Pitkäaikaistyöttömiä lähes satatuhatta. Samaan aikaan avoimia työpaikkoja haettavana on noin 50 tuhatta. Sisältäen kaiken mahdollisen, myös määräaikaiset ja tuntityöt. Sisältäen myös muille alustoille kuin te-toimistoon ilmoitetut työpaikat. Kamala tilanne työttömien kannalta 😥
(ks. viimeisin TEM työllisyyskatsaus ja viimeisin Tilastokeskuksen tutkimus).
Mitä opimme tästä. Älä ikinä töissä kahvitauolla hauku ketään äläkä arvostele. Et tiedä kuka on kenenkin sukulainen. Ja naimisissa olevilla naisilla ei ole samaa sukunimeä kuin sisarilla. Heillä on miehensä sukunimi.