Naiivi suhtautuminen työttömiin
On hämmentävää huomata että vaaliehdokkailla ja oikeilla aikuisilla on niin lapsellisia ajatuksia kuten "työttömät patistettava töihin", "tuet pois" ja niin edespäin. Aivan kuin työttömyys olisi kenenkään valinta, tai edes hauskaa. Voin sanoa että siinä tunteessa ei ole mitään hauskaa kun ei tiedä saako vuokran maksettua ensi kuussa ja kun parikymppinen virkailija käskyttää sinua kuin koiraansa. Itsemääräämisoikeuden menetys vain siksi että menetti työpaikkansa on pahimpia kokemiani tunteita.
Minä katsoin tilastoista avointen työpaikkojen määrän ja työnhakijoiden määrän. Hakijoita oli lähes kolme kertaa enemmän kuin työpaikkoja. Olenko jotenkin huippuälykäs vai mistä johtuu ettei kukaan muu ole tajunnut ettei töitä ole edes olemassa kaikille? Miten työttömät vaan maagisesti "pakotetaan" töihin jos mitään töitä ei heille ei ole? Osan kansasta on ilmeisesti aivan kuin pakko olla työttömänä että systeemi toimii. Mielestäni on kafkamaista että te-toimisto pyörittää työttömiä ihmeellisten temppuratojen läpi eikä kukaan suostu tiedostamaan huoneessa istuvaa elefanttia: töitä ei ole kaikille.
Kommentit (959)
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, miksi osa on niin kateellisia työttömille. Mäkin oon ollut työtön, mutta saanut sen verran töitä oman sivutoimisen yritystoiminnen ja yhden muun paikan kautta, että voi olla ettei enää tartte työttömyyspäivärahaa nostaa (onneksi) Tykkään kummastakin työstä ja saan niistä energiaa arkeeni. En haluaisi olla etenkään pidempään työttömänä olleen asemassa, koska tiedän, miten työttömyys jo lyhyemmänkin aikaa syö mieltä ja energiaa. Enkä mä ainakaan haluaisi vaan maata sohvalla, vaan kaipaan arkeeni paljon muutakin. Onneksi on olemassa vapaaehtoistyötä yms, joiden kautta voi saada mielekkyyttä arkeen. Väitän kuitenkin, että suurin osa työttömistä ja ihmisistä kaipaa elämäänäsä jotakin merkityksellisyyttä eikä jaksaisi vain maata päivät pitkät ellei ole esim. uupunut tai muuten sairastunut. Toki jos vihaa omaa nykyistä työtään, niin kai se pitkäaikaistyöttömänkin arki alkaa näyttää hohdokkaalta.
Itse olen pitkäaikaistyötön ja en "makaa sohvalla" vaan harrastan kaikenlaista, esim. patikointia, pyöräilyä ja käsitöitä. Vietän aikaa kumppanin, ystävien ja koiran kanssa ja en ole ns. syrjäytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaahan työttömät tutustua nyt puolueiden vaalipuheisiin tarkasti ja KÄYKÄÄ ÄÄNESTÄMÄSSÄ! Äänestämättä jättäminen tarkoittaa sitä, että tämä sama touhu vain jatkuu vuodesta toiseen ja kohta on käytössä aktiivimalli 57. Tuskin kukaan voi allekirjoittaa kaikkia puolueen puheita, mutta kannattaa silti etsiä sieltä se, mikä edes yrittää parantaa työttömien tilannetta jollain tavalla.
Rikkaat äänestävät aina ja siksi heidän tilanne onkin hyvä. Äänestämättä jättäminen on sama, kuin äänestäisit Kokoomusta.
Kyllä, olen myös vaaliviranomaisena virallisena vaalipäivänä. On poliitikko sukulaisena.
Tuosta saa luottamustoimi merkinnän cv:hen.
Kun olen palkkatuella niin en kerro, että poliitikko on sukulaisena, koska mielenkiinnolla kuuntelen ihmisten oikeat mielipiteet.
Hönön sukulainen 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂 eikä mitään siis ole saanut aikaan, paitsi hönöilyä 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Niin, haukutte poliitikkoja kahvitauolla ja sitten sanotte, että on kokous ja haette lupia siltä yksiköllenne ja sukulainen kuuli kun haukuitte sen. Tyhmiä päälliköitä ja johtajia kyllä löytyy.
Hönö luulee olevansa vaikuttajan sukulainen 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
miten vaikuttavaa 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Yks tuttu ja yks sukulainen. Kerran kuulin ja jostain luin.
Hönön logiikkaa 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Sisko on jopa lähisukulainen eli jääviysongelma.
Yksikön johtaja voisi olla vähän paniikissa, kun lukisi : etunimi, sukunimi, jäävi
Johtaja alkaisi miettiä, että kuka on lähisukulainen ja mitä hän on mennyt haukkumaan.
Hönölle lähisukua 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaahan työttömät tutustua nyt puolueiden vaalipuheisiin tarkasti ja KÄYKÄÄ ÄÄNESTÄMÄSSÄ! Äänestämättä jättäminen tarkoittaa sitä, että tämä sama touhu vain jatkuu vuodesta toiseen ja kohta on käytössä aktiivimalli 57. Tuskin kukaan voi allekirjoittaa kaikkia puolueen puheita, mutta kannattaa silti etsiä sieltä se, mikä edes yrittää parantaa työttömien tilannetta jollain tavalla.
Rikkaat äänestävät aina ja siksi heidän tilanne onkin hyvä. Äänestämättä jättäminen on sama, kuin äänestäisit Kokoomusta.
Kyllä, olen myös vaaliviranomaisena virallisena vaalipäivänä. On poliitikko sukulaisena.
Kun olen palkkatuella niin en kerro, että poliitikko on sukulaisena, koska mielenkiinnolla kuuntelen ihmisten oikeat mielipiteet.
Hönön sukulainen 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂 eikä mitään siis ole saanut aikaan, paitsi hönöilyä 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Niin, haukutte poliitikkoja kahvitauolla ja sitten sanotte, että on kokous ja haette lupia siltä yksiköllenne ja sukulainen kuuli kun haukuitte sen. Tyhmiä päälliköitä ja johtajia kyllä löytyy.
Yksikön johtaja voisi olla vähän paniikissa, kun lukisi : etunimi, sukunimi, jäävi
sisko JOPA lähisukua 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Niin, johtaja voikin olla pian entinen johtaja 😂
Tunnen monia pitkäaikaistyöttömiä, joille ei kelpaa muut, kuin pimeät työt. Raskasta elättää näitä työnvieroksujia ja väkisin tulee mieleen onko tuet liian suuria, kun asunto, lääkkeet, sähkö ym ym ovat näille ilmaisia.
Kyykytetäänkö ns. vanhojakin työttömiä (yli 55 v.) kuten muita aktiivimalli 2:ssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otti työttömän palkkatuella ja joutui itse irtisanotuksi, kun puhui tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kenenköhän sukulaista olet täällä hönöksi haukkunut tyhmä.
kenen köhän sukulainen 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Kröhmmmmmmmm
Hönön köhän
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otti työttömän palkkatuella ja joutui itse irtisanotuksi, kun puhui tyhmiä.
Hönön kosto on 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Eli harrastat lähes kaikkea muuta, paitsi verojenmaksua.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystuki on saatava vastikkeelliseksi, meillä ei yksinkertaisesti ole varaa elättää loisia. Kyllä täällä kaikille töitä löytyy, kenenkään ei tarvitse maata kotona toimettomana:) Minun mielestäni se on ihmiselle etuoikeus, että hän saa ansaita elantonsa itse kunniakkaasti ahkeralla työllä:) Ja jokaisen sivistysvaltion velvollisuus on järjestää ihmisille tuo mahdollisuus. Siksi kokoomus :)
Tiesithän, että nimitys "loiset" on alkuperältään n atsi-ideologiasta kotoisin? Sillä nimityksellä kutsuttiin juut alaisia heidän mustamaalauskampanjoissaan. Siksi: EI kokoomus , joka kannattaa myöskin t r a n s -sekoilua, lasten altistamista tälle suk upuolt en vaihtelulle ja suk uel inten silp omi selle. Hyi hi..o, miten iljettävää politiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei työttömiä päästettäisi työpaja tyyppisesti vaikuttamaan työllisyyden ongelmiin ja pullonkauloihin? Parhaita asiantuntijoita asiassa.
Täytyyhän tämä satoja tuhansia suomalaisia koskeva osattomuus jotenkin ratkoa.
Kaikkeen muuhun maailmanparantamiseen löytyy rahaa älyttömästi ja intoa.
Työttömiin suhtaudutaan alentuvasti ja halveksivasti - heitä pidetään epäonnistuneina ja huonoina ihmisinä. Sen takia heitä ei voi päästää päättämään omista asioistaan eikä kehittämään omia olojaan, vaan kaikkien aloitteiden ja toimenpiteiden pitää tulla parempien ja ymmärtäväisten ihmisten taholta. Jos jotain toista vähemmistöä kohdeltaisiin samalla tavalla ja siitä ryhmästä puhuttaisiin samaan tyyliin kuin työttömistä, asiasta olisi jo nostettu iso haloo, mutta työttömien kohdalla kaikki epänormaali ja epäasiallinen onkin normaalia.
Työttömiä on palkkatuella virastoissa, mutta nolointa on olla siivooja.
Itse olin palkkatuella kaupungin yksikön päällikön sihteerinä. Olin esim. kokouksissa kirjoittamassa muistioita.
Osa on Oikeustaloilla kirjoittamassa muistioita oikeudenkäynnissä palkkatuella.
Pakko osata 10 sormijärjestelmä. Se opetettiin kyllä koulussa.
Ei opeteta
Opetetaan, kun on tradenomi.
Ei opeteta
maksaja kirjoitti:
Eli harrastat lähes kaikkea muuta, paitsi verojenmaksua.
Me kaikki maksamme veroja. Sinäkin olet todella kateellinen työttömille. Työelämä onkin yleensä ahdistavaa, siitä ei pääse mihinkään.
Työttömät EIVÄT maksa veroja, työttömyystuki ei ole itse tienattua eli tuottavaa rahaa.
Luukulta toiselle siirtelyä vain siitä napsaisu.
Töitä ja veroja hautaan asti kirjoitti:
Samaa mieltä aloittajan kanssa. On ihmisiä jotka eivät haluaisi olla työttömiä mutta asialla on erilaisia puolia.
Pitääkö sen työn olla oman alan työ jos toisesta saa kuitenkin rahaa ja se on tilapäistä? Pysyt kyllä työttömänä jatkossakin jos olet lukenut itsesi nippelihärpäkkeenvääntäjäksi ja asut Perähikiällä jossa ei ole tietenkään juuri heille töitä, kun ei ole edes postinjakajalle eikä kaupan kassalle. Pitääkö asua itsepäisesti siellä Perähikiällä kun tietää että siellä ei ole töitä?
Pitääkö ihmisen aina ja joka hetki olla onnellinen ja mukavissa unelmatöissä vai kelpaisiko joku muukin työ kuin se ysiluokalla haaveista syntynyt ammatinvalinta ? Voisiko mennä vielä aikuisena kouluun, oppisopimuksella töihin tai kurssittaa itseään johonkin muuhun hommaan?
Lähipiirissäni on muutama työtön ihminen. Toinen on iältään nuori ja lukenut itselleen juuri ammatin, mutta vaikuttaa siltä että ilman korkeakouluopintoja alalta ei tuolla paperilla löydy mitään työtä. Jatko-opiskelupaikkaa ei tippunut edellisessä haussa. Hakemuksia hän lähettelee sekä vaatimusten mukaan että vapaaehtoisesti mutta työtä ei vaan löydy. Haettu on muidenkin alojen töitä mutta koska kokemusta ei ole, ei tule kutsua edes työhaastatteluun.
Toinen työtön on tehnyt elämässään töitä viime vuosiin asti, hajottanut selkänsä noissa töissä eikä pysty enää sen kaltaisiin hommiin. Pystyy kuitenkin muunlaista työtä tekemään ja omaa ajokortinkin. Alkoholisoitunut sittemmin, laittelee TE-toimiston pakotuksen alaisena 4 hakemusta kuukaudessa työpaikkoihin mutta tiedän että todellisuudessa hänestä ei ole enää ikinä töihin eikä hän suurista puheistaan huolimatta enää aio eikä halua työtä tehdäkään. Kaikki tuet ja rahat hakee mitä yhteiskunnasta irti saa ja kitisee vielä kun on hankalaa hakea ja kuinka Kela kyttää tiliotteita. Liian vähän saa rahaakin mielestään. Liitossa ei tietenkään ole ollut ( sehän maksaa!) Hän on kuulemma veroina maksanut aikanaan niin paljon yhteiskunnalle rahaa että kokee voivansa maata kotona loput 20 vuotta.
Tässä siis kaksi erilaista tarinaa työttömyydestä. Toinen tekisi ja menisi jos olis työtä, toinen ei aio mennä ja karttelee kaikin keinoin työntekoa.
Mene ja tiedä.
Niin. Olin siivoojana opiskelun ohella. Opiskelin IT-alaa. Viimeisimpinä vuosina siivousfirmaan vedettiin linjaus, että lattianhoitokonetta ei enää saa käyttää muut kuin laitoshoitajan koulutuksen käyneet. Eli vaikka olin yksin monet kesät aiemmin poistanut lattiavahoja ja laittanut uudet vahat, en ollut enää pätevä tekemään sitä yhtäkkiä.
Valmistumiseni tienoilla esimieheni sanoi minulle suoraan, että eivät enää palkkaisi minua uudelleen, koska hakeutuisin kuitenkin saman tien oman alan töihin. Eli hän suoraan sanoi, että minusta tulisi ylikoulutettu heidän silmissä. Ja kyseessä oli kansainvälinen iso firma, jonka tunnusvärit ovat sininen ja valkoinen...
Käytin 6,5 vuotta elämästäni opiskellakseni tietotekniikkaa ja jos joudun nykyisestä asiantuntijatyöstäni työttämäksi, tämä tietotaito pitäisi heittää kankkulan kaivoon ja minun tulisi hakea siivoustyöpaikkoja, joista minulle on sanottu että en kelpaa enää heille korkean koulutukseni takia?
Salli mun nauraa.
raataja kirjoitti:
Tunnen monia pitkäaikaistyöttömiä, joille ei kelpaa muut, kuin pimeät työt. Raskasta elättää näitä työnvieroksujia ja väkisin tulee mieleen onko tuet liian suuria, kun asunto, lääkkeet, sähkö ym ym ovat näille ilmaisia.
Mikään ei ole työttömälle ilmaista. Sitä paitsi jos joku ei halua tehdä töitä niin sinä et voi sille mitään vaikka vetäisit joka päivä tuollaisia itkupotku-raivareita. Työhalukkaita työttömiä on paljon mutta vapaita työpaikkoja aivan liian vähän ja ne vapaat paikat meneävät aina työpaikan vaihtajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei työttömiä päästettäisi työpaja tyyppisesti vaikuttamaan työllisyyden ongelmiin ja pullonkauloihin? Parhaita asiantuntijoita asiassa.
Työttömiin suhtaudutaan alentuvasti ja halveksivasti - heitä pidetään epäonnistuneina ja huonoina ihmisinä. Sen takia heitä ei voi päästää päättämään omista asioistaan eikä kehittämään omia olojaan, vaan kaikkien aloitteiden ja toimenpiteiden pitää tulla parempien ja ymmärtäväisten ihmisten taholta. Jos jotain toista vähemmistöä kohdeltaisiin samalla tavalla ja siitä ryhmästä puhuttaisiin samaan tyyliin kuin työttömistä, asiasta olisi jo nostettu iso haloo, mutta työttömien kohdalla kaikki epänormaali ja epäasiallinen onkin normaalia.
Itse olin palkkatuella kaupungin yksikön päällikön sihteerinä. Olin esim. kokouksissa kirjoittamassa muistioita.
Ei opeteta
Ei opeteta
Kyllä opetetaan. Silloin ei tarvitse katsoa näppäimistöä ollenkaan ja kirjoittaa nopeasti. Kokouksissa pitää olla nopea kirjoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät EIVÄT maksa veroja, työttömyystuki ei ole itse tienattua eli tuottavaa rahaa.
Eivät eläkeläisetkään maksa veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei opeteta
Ei opeteta
Kyllä opetetaan. Silloin ei tarvitse katsoa näppäimistöä ollenkaan ja kirjoittaa nopeasti. Kokouksissa pitää olla nopea kirjoittamaan.
Siis pitikö sinun oikeasti käydä koulussa asti opettelemassa kymmensormijärjestelmä? Itse en ole koskaan sitä missään opiskellut vaan olen opetellut sen aivan itse.
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö siis, että työttömät eivät maksa edes arvonlisäveroa? Aika tökeröä juttua jopa sinulta.
Johtaja alkaisi miettiä, että kuka on lähisukulainen ja mitä hän on mennyt haukkumaan.