Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minun on nykyään vaikea ymmärtää, että miksi joku haluaa myrkyttää ja sekoittaa aivokemiansa alkoholilla. Tulee surullinen ja ahdistunut olo alkoholin käytöstä.

Vierailija
18.03.2023 |

Olen itsekin käyttänyt runsaasti alkoholia ja tunnen alkoholisteja todella paljon, läheisimpiä ovat vanhemmat.
Myös muutama miesystävä on ollut alkoholisti. Eli ymmärrän sinällään toki riippuvuuden ja miten hyvä olo siitä voi tulla sekä miten se voi alkaa määrittelemään elämää.

Kun kuitenkin katson lintuperpektiivistä alkoholinkäyttöä vaikka itselläni mitä se on ollut, niin tulee sellainen reaktio, että mitä hienoa siinä on myrkyttää itseään ja sekoittaa oma päänsä juomalla. Tulee jopa ahdistunut ja surullinen olotila kun mietin miksi olen sellaista harrastanut ja niin paljon. Elämä on paljon parempaa ilman alkoholia ja on vain järjetöntä miettiä, että olen oikeasti pilannut elämääni sen vuoksi.
Ihan kuin olisi herännyt ja nykyään en halua juoda enää lainkaan. Tulee huono olo jo pelkästään siitä, että kuvittelen juovani.
Siinä kun ei vaan ole mitään järkeä olla päissään, tuhlata rahojaan, nolata itseään ja aiheuttaa muutakin haittaa elämässä.

Ehkä suren omaa elämääni sen myötä miten olen tuhlannut aikaani ja tuhonnut terveyttäni sekä muita asoita alkoholin vuoksi, kenties siksi reaktioni on tämä koska suren asiaa. Saako kukaan tästä kiinni?
Yhtenä kertana tosiaan vain koko juominen alkoi olemaan järjenvastaista ja edelleen ajattelen samoin.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryyppääminenhän on parasta hauskaa. Tänään taas vähän viiniä, lauantaina sitten enemmän ja kavereiden kanssa baariin. 

Vierailija
62/94 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa mitä sanotte, mutta olen ylpeä siitä, etten ole koskaan edes maistanut alkoholia (enkä käyttänyt muitakaan päihteitä).

N39

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua jäi askarruttamaan, että miten sä sinne lintuperspektiiviin kiipeät, ja kuinka korkealla pitää olla, että näkee hyvin..? 🧐

Se riittää, että on muita ylempänä.

Vierailija
64/94 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos selvinpäin olisi hauskaa niin päihteitä ei juuri käytettäisi. Aikuisen elämä on niin huonoa että sen takia joutuu ottamaan ettei pää leviäisi.

Fiksu tekisi elämälleen jotain eikä ryyppäisi oloaan vielä paskemmaksi.

Vierailija
65/94 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi on hermomyrkky. Vaikka kuinka hienostelisi ja joisi hienosta lasista viiniä, totuus on se, että nielee myrkkyä. Aivotutkijat sanovat, ettei mitään turvallista rajaa ole.

Näinhän se on. Ihan sama asia kuin vetäisi nenäänsä vähän piriä erityisen hienolta, kullatulta lautaselta. Kuinka sivistynyttä ja kulturellia. Ja kukin tehköön mitä tykkää, en mä ketään tuomitse vaikka en itse käytä mitään (lopetin alkoholinkäytön kokonaan kun lasten myötä tuli luonnollinen tauko kohtuukäyttöönkin, sen jälkeen en vaan enää kokenut mitään ideaa juomisessa kun olen jo nuorena ollut sellainen että tulee tosi pahat krapulat melko pienestäkin.)

Vierailija
66/94 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä ja etenkin tupakasta. Ahdistavaa oli kuunnella koko lapsuus äidin tupakkäyskää kun tupakointi alistus aloitetaan jo tosi nuorena. Itse sai miettiä että miksi mun äiti polttaa ja yskii eikä lopeta vaikka pyytäisin lopettamaan. :( hirveää huolta lapselle kantaa tuollaista. 

Vierailija
67/94 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä AA alkueuforiaa raitistumisesta, kyllä se siitä tasaantuu kun aikaa kuluu, suurinosa raittiista ihmisistä repsahtaa juomaan, myös ne AAlaiset jossain vaiheessa.

Vierailija
68/94 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei tupakointialistus vaan valistus! 

Vierailija
69/94 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä ja etenkin tupakasta. Ahdistavaa oli kuunnella koko lapsuus äidin tupakkäyskää kun tupakointi alistus aloitetaan jo tosi nuorena. Itse sai miettiä että miksi mun äiti polttaa ja yskii eikä lopeta vaikka pyytäisin lopettamaan. :( hirveää huolta lapselle kantaa tuollaista. 

:D :D

Taisit olla aika erikoinen lapsi muillakin tavoilla.

Vierailija
70/94 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan tosi hyvin kiinni ajatuksestasi, AP. Omille vanhemmille alko alkoi maistua eläkeiässä ja se aiheutti itselle kovan vastareaktion. En halua pilata omia aivoja ja terveyttä moiseen, vaikkem muiden toimintaan voikaan vaikuttaa. Kallistakin vielä.

Eläkkeellä saa ottaa niin paljon kuin haluaa. Velvoitteet on tehty ja on vain vanhuus jäljellä. 

Näin seitsemänkymppisenä absolutistina ei ole mukava seurata vierestä alkoholisoituneita ikätovereita. Itse käyn kävelyllä ja jumppaan joka päivä, alkoholia paljon käyttävät ystäväni tuskin pysyvät enää pystyssä. Vanhuuskin voi olla laadullisesti hyvin erilaista, eikä aina ole kyse pelkästään perimästä.

Mitä siitä kävelystä ja raittiudesta saa? Ei niin yhtään mitään. Alkoholista saa sentään humalan. Se on typerää kun alkoholi on ainoa laillinen päihde. Myös vähiten haitallisen päihteen pitäisi olla laillista. Vanhana ei ole enää muita nautintoja kuin päihteet. Minä en aio viettää vanhuuttani selvinpäin.

Vierailija
71/94 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jokaisella on oma polku ja vaikeahan se on käsittää miksi joku haluaa "turruttaa" elämänsä päihteillä. Se on kuitenkin jokaisen yksilön oma valinta ja sen pitäisi olla vapaassa maassa mahdollista. Kautta aikojen joillain ihmisillä on ollut into päihtyä, samoin joillain eläimillä. Just for fun. Antaa jokaisen kukan kukkia. Toi on vähän niin kuin mielipiteet: jokaisella on omansa ja se pitää vain hyväksyä.

Vierailija
72/94 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä tekstistäni voisi niin moni provosoitua ja löytää kohtia, jotka saattavat ärsyttää koska olen lokeroinut tämän nyt vain näemmä runsaasti alkoholia juoviin. Toki jokaisen käyttö on hyvin erilaista ja ehkei tämä koske heitä, jotka eivät juo humaltuakseen.  -ap 

Mä väitän, että kaikki juovat humaltuakseen vaikka muuta väittäisivätkin. Vai miksei nuo "ei-humaltuakseen" juovat vaihda kaikki sitten alkoholittomiin? Kyllä siitä se pikkuinen piristys/hyvänolontunne tulee kun juo alkoholia, ja se on se juttu johon jäädään koukkuun. 

Koska alkoholittomat viinit ovat pahanmakuisia. Niin viinit kuin oluetkin on vuosisatojen aikana kehitetty niin, että niiden alkoholiprosentti tuo maun parhaiten esiin - enkä nyt puhu mistään suomalaisista lager litkuista, joista puuttuu maku. Sama kuin juustoissa, ei nekään parane, jos rasvaprosenttia mennään muuttamaan juustotyypin perinteisestä rasvaprosentista.

Vierailija
73/94 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan tosi hyvin kiinni ajatuksestasi, AP. Omille vanhemmille alko alkoi maistua eläkeiässä ja se aiheutti itselle kovan vastareaktion. En halua pilata omia aivoja ja terveyttä moiseen, vaikkem muiden toimintaan voikaan vaikuttaa. Kallistakin vielä.

Eläkkeellä saa ottaa niin paljon kuin haluaa. Velvoitteet on tehty ja on vain vanhuus jäljellä. 

Näin seitsemänkymppisenä absolutistina ei ole mukava seurata vierestä alkoholisoituneita ikätovereita. Itse käyn kävelyllä ja jumppaan joka päivä, alkoholia paljon käyttävät ystäväni tuskin pysyvät enää pystyssä. Vanhuuskin voi olla laadullisesti hyvin erilaista, eikä aina ole kyse pelkästään perimästä.

Mitä siitä kävelystä ja raittiudesta saa? Ei niin yhtään mitään. Alkoholista saa sentään humalan. Se on typerää kun alkoholi on ainoa laillinen päihde. Myös vähiten haitallisen päihteen pitäisi olla laillista. Vanhana ei ole enää muita nautintoja kuin päihteet. Minä en aio viettää vanhuuttani selvinpäin.

Se, että on seitsemänkymppisenä vielä täysin itsenäinen ja omatoiminen, tuo minulle iloa joka päivä. Voin nauttia eläkepäivistäni menemällä minne huvittaa. Minun ei tarvitse miettiä, onko jonnekin kauppaan/museoon/teatteriin esimerkiksi liian jyrkät portaat. Toimintakykyni on samalla tasolla kuin 20 vuotta sitten. Toki ymmärrän, että iän myötä vaivoja tulee kaikille, mutta tällä hetkellä tilanne on tämä. Samanikäisen paljon alkoholia käyttävän tasapaino on huono, kävely hidasta ja töpöttävää, joten hänen ei tee mieli enää käydä missään. Mitä iloa sellaisista eläkepäivistä oikeasti on?

Vierailija
74/94 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä jokaisella on oma polku ja vaikeahan se on käsittää miksi joku haluaa "turruttaa" elämänsä päihteillä. Se on kuitenkin jokaisen yksilön oma valinta ja sen pitäisi olla vapaassa maassa mahdollista. Kautta aikojen joillain ihmisillä on ollut into päihtyä, samoin joillain eläimillä. Just for fun. Antaa jokaisen kukan kukkia. Toi on vähän niin kuin mielipiteet: jokaisella on omansa ja se pitää vain hyväksyä.

On oma päätös joo mut yhteiskunta maksaa seuraamukset. 

Vierailija
75/94 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että on seitsemänkymppisenä vielä täysin itsenäinen ja omatoiminen, tuo minulle iloa joka päivä. Voin nauttia eläkepäivistäni menemällä minne huvittaa. Minun ei tarvitse miettiä, onko jonnekin kauppaan/museoon/teatteriin esimerkiksi liian jyrkät portaat. Toimintakykyni on samalla tasolla kuin 20 vuotta sitten. Toki ymmärrän, että iän myötä vaivoja tulee kaikille, mutta tällä hetkellä tilanne on tämä. Samanikäisen paljon alkoholia käyttävän tasapaino on huono, kävely hidasta ja töpöttävää, joten hänen ei tee mieli enää käydä missään. Mitä iloa sellaisista eläkepäivistä oikeasti on?

On olemassa monta välimuotoa täysraittiuden ja alkoholin suurkulutuksen välillä. Kaikki tuntemani kohtuullisesti alkoholia käyttävät kulkevat seitsemänkymppisinä hyvin portaissa, moni pelaa golfia, osa nostelee puntteja kuntosalilla. Kohtuullinen käyttö tässä tarkoittaa kaikkea satunnaisesta lasillisesta juhlissa useaan lasilliseen viikossa. 

Vierailija
76/94 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsiäisenä suomalaiset vetää ihan kohtuullisesti alkoholia. 

Vierailija
77/94 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa ne viralliset riski käytön rajat. Jos niistä menee yli kovin usein työviikolla niin silloin on varmuudella ongelma.

Eli naiselle 12 annosta. Yhtenä iltana jos juo kaiken niin siinä onkin sitten aivan tauluissa. Ja semi kännit sixpacilla kahtena iltana on sekin aika paljon. Koko viikonloppu juopottelua.

Tunnen joitain naisia jotka juo samaa tahtia viinasta tykkäävien miesten kanssa ja orveltävät örkkeinä kun miehet on huppelissa

Vierailija
78/94 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on niin paha olla omien ajatusten kanssa että pitää vähän saada taukoa niistä. Se toimii niinkuin ibuprofeeni fyysiseen kipuun.

Vierailija
79/94 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän nyt edelleen 51-vuotiaana alkoholia, eikä tule surullinen olo kenenkään muunkaan käytöstä. Jokaisen oma asia. Itse en ole ikinä juonut oikeastaan niin paljon, että se olisi mitenkään surullista. 

No joo, opiskelijana tuli biletettyä aika railakkaasti muutama vuosi, mutta se oli mukavaa, ja opinnotkin tuli silti hoidettua, joten ei kaduta. Hyviä muistoja. Ja puolisonkin löysin sieltä bileistä, ja hänen kanssaan olen vieläkin.

Aikuisella iällä taas käyttö on ollut varsin hillittyä. Joskus kylmä olut terassilla, tai viiniä ruoan kanssa. Ehkä joskus juhannuksena tai vappuna enemmänkin juotavaa nyt kun lapset on jo pois kotoa, mutta en edes silloin ole koskaan sekoillut tai katunut juomisiani.

Vierailija
80/94 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on vaikea ymmärtää miten joku haluaa olla aina selvinpäin? Ihmiset ovat aina halunneet päihteitä. Niistä kun saa nautintoa ja rentoutumista. Olen ollut pitkiä aikoja ilman päihteitä. Siinä menee vain hermot kun ei saa millään rentouduttua. Lisäksi se on jäätävän tylsää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi