Ystävä/tuttavaperheen luo kylään meneminen ilman etukäteen sopimista.
Eli että pölähdetään vain oven taakse sunnuntai-iltana koko perheen voimin, että heiii tultiin käymään! Tämä oli ihan normaalia vielä 90-luvulla. Nykyään tuntuu aiheuttavan lähinnä välirikkoja tuollainen "törkeys". Miksi tämä on nykyään niin vihattua?
Kommentit (120)
Itse en pidä yllätysvieraista enkä avaa ovea jos ei tulosta ole ilmoitettu.
Tykkään olla kotona rauhassa ja aina alasti.
Eikä meillä ole mitään vierasvaraa, kun syön ne kuitenkin itse.
Tykkään kutsua itse vieraita silloin harvoin kun kutsun. Ja toki silloin puen päälle x)
Nykyään on kuitenkin puhelimet, joilla kysyä sopiiko tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi tekee tätä. Ei ikinä voi kysyä etukäteen, vaan pölähtää paikalle jonain arki-iltana kahdeksan aikaan. En ole erityisen vastaanottavainen tällaiseen, enkä todellakaan kiinnostunut seurustelemaan ja keittämään jotain kahvia tuohon aikaan. Meillä on aamulla aikainen herätys ja menemme yleensä jo kymmenen jälkeen nukkumaan. Anoppi taas kukkuu kaikki yöt ja nousee puolen päivän jälkeen.
Kerran kävi ovella kun olimme saunassa. Onneksi emme kuulleet ovikelloa, puoliso olisi saanut varmaan raivarin jos olisi kömpinyt saunasta kesken kaiken. Anoppi oli sitten jättänyt jonkin pussukan oven taakse ja soitti kyllä jälkeenpäin.
Monesti tällaisessa on kyse vallan näyttämisestä. Hän kun on miehesi äiti, niin hän saa kyllä tulla poikansa kotiin milloin haluaa. Toisaalta hienoa, jos miehesi on sitä tyyppiä, että sanoo äidilleen suoraan.
Hän on kyllä muuten oikein ystävällinen ja tulemme hyvin toimeen, ei pahaa sanaa sanottavana. Tässä käyttäytymisessä on vain jokin outo sokea piste.
Aivan ilmiselvää vallankäyttöä tuo on. Ei suostu kunnioittamaan sitä että sinä kuulut poikansa kotiin ja hän ei.
Ehkäpä suurimpana syynä on vieraiden rasittavuus. Voin vaan kuvitella miten rasittava ihminen tälläinen yllätyskyläilijä on. Ei sellaista halua kotiinsa ikänä, vähiten yllätyksenä.
Ennen varmasti olivat yhtä rasittavia. Myös ennen ihmisiä ärsytti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi tekee tätä. Ei ikinä voi kysyä etukäteen, vaan pölähtää paikalle jonain arki-iltana kahdeksan aikaan. En ole erityisen vastaanottavainen tällaiseen, enkä todellakaan kiinnostunut seurustelemaan ja keittämään jotain kahvia tuohon aikaan. Meillä on aamulla aikainen herätys ja menemme yleensä jo kymmenen jälkeen nukkumaan. Anoppi taas kukkuu kaikki yöt ja nousee puolen päivän jälkeen.
Kerran kävi ovella kun olimme saunassa. Onneksi emme kuulleet ovikelloa, puoliso olisi saanut varmaan raivarin jos olisi kömpinyt saunasta kesken kaiken. Anoppi oli sitten jättänyt jonkin pussukan oven taakse ja soitti kyllä jälkeenpäin.
Monesti tällaisessa on kyse vallan näyttämisestä. Hän kun on miehesi äiti, niin hän saa kyllä tulla poikansa kotiin milloin haluaa. Toisaalta hienoa, jos miehesi on sitä tyyppiä, että sanoo äidilleen suoraan.
Minun anoppini teki tuota samaa. Tuli kutsumatta ja suunnilleen telaketjuin vain tunkeutui peremmälle.
Puhui myös aina "Matin asunnosta", vaikka oikeasti asunto oli minun.
Vierailija kirjoitti:
Siis joku kyselee tällaisia? Ei ole kyse piilojuopottelusta, vaan ihan vaan siitä, että haluan kotonani olla rauhassa, ellei muuta ole sovittu! Ei meidän perhe kaipaa yllätysvieraita viikonloppuisin. Viikot menee töissä ja lasten jutuissa, niin viikonloppuisin hengähdetään ja tavataan muita, JOS erikseen sovitaan. Itselläni ei ole koskaan tullut mieleenkään pölähtää kenenkään kotiin ilmoittamatta!
Lienet länsisuomalainen?
Suuri osa ihmisistä arvostaa ja haluaa omaa aikaa joka on enenevässä määrin monilla hyvin vähäistä. Se aika kun sais olla kotona rauhassa ei välttämättä haluta että kotiin pölähtää kutsumatta vieraita joiden kanssa pitää sitten seurustella ja laittaa jotain tarjottavaa. Tai jos koti on vähän sekainen niin se hävettää.
Lisäksi isäntäväestä voi olla tosi kiusallista jos ei ole mitän tarjottavaa, pelkkää kahvia esim.
Ja vielä, minusta on tosi epäkohteliasta edes yrittää ängätä toisten kotiin ns lupa lysymättä. Itselläni tästä tullut jo vähän ongelma, kun en kehtaa edes ehdottaa että tulisin käymään vaan odotan kutsua ja kun sitä ei tule, niin yhteydenpito kivoihinkin ystäviin ja tuttuihin jää whats app in varaan. Se on myös harmi.
Vierailija kirjoitti:
Melkein sama asia on jos soitetaan tyyliin tunnin päästä tulossa, oletteko kotona. Meille voi tulla lähes aina, järjestetään kyllä sopimaan vierailut jos tiedetään vähän aikaisemmin kuin tuntia ennen. Eikö ihmiset tosiaan tiedä tuntia pidemmälle mitä aikovat tehdä? Kun siis olen saanut paskaa niskaani tästä jos meille ei sovi aina yllätysvierailut vaan haluaisin tietää vähän aikaisemmin kuin tuntia ennen ettei tarvi aina menoja perua jne.
Ja tykkään kyllä vieraista. Silloinkin jos tulee yllättäin ja sattuu sopimaan meille. Mutta aina ei sovi yllätyskyläily ja sekös ihmetyttää joitakin suuresti. Samat ihmiset eivät sitten omaan kotiinsa päästä ketään ikinä mutta itse ovat aina menossa joka paikkaan..
Olen samaa mieltä kanssasi! Lisäksi jos tullaan tunnin varoitusajalla, niin olisi fiksua tuoda mukana tarjottavat: kahvit/teet ja kastettavat. 'Mutta kun ei meille mitään tarvitse tarjota', niih!
Niin, ennen oli se sanonta, että "talo elää tavallaan, vieraat tuee ajallaan", eli ei otettu turhaa stressiä siitä, onko nyt jotain tarjottavaa. Jos ei ollut, pantiin leipää pöytään. Tosin silloin oli tapana pitää sitä vierasvaraa, kahvileipiä syötiin muutenkin enemmän, luulen. Yhteisyyttä oli, ja koettiin että ystävät on ilo...Ihmiset nauttivat toistensa seruasta, mutta nyt on nyt, ankeaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ennen oli se sanonta, että "talo elää tavallaan, vieraat tuee ajallaan", eli ei otettu turhaa stressiä siitä, onko nyt jotain tarjottavaa. Jos ei ollut, pantiin leipää pöytään. Tosin silloin oli tapana pitää sitä vierasvaraa, kahvileipiä syötiin muutenkin enemmän, luulen. Yhteisyyttä oli, ja koettiin että ystävät on ilo...Ihmiset nauttivat toistensa seruasta, mutta nyt on nyt, ankeaa.
Ehkä ennen ihmiset osasivat käyttäytyä? Mieti nykyään vaikka näitä nettitrolleja, sellaisenko haluaisit yllätysvierailulle kotiisi paasamaan omasta agendastaan?
Tuli mieleen, että ihmiset olivat enemmän riippuvaisia toisistaan ja toistensa avusta, ainakin maalla. Siitä sitten seurasi, että paras oli olla väleissä ihmisten kanssa, joihin voi joutua tukeutumaan jossain asiassa. Sellaista keskinäisriippuvuutta.
Rasittavalla sukulaisellani oli tapana tulla ilmoittamatta penskojensa kanssa ovelleni. Siinä yllätysvierailijat puskee sisään olettaen, että meille nyt aina voi tulla kelloajasta riippumatta. Kohteliasta olisi tuoda tullessaan jotain purtavaa tarjolle. Aina tyhjin käsin tullaan ja odotellaan tarjoilua.
Tuo tyyppi on rasittava, koska hän luulee olevansa niin haluttua seuraa, että hänen ei tarvitse kysellä etukäteen, sopiiko tulla kylään. Hän on tehnyt tuota ikänsä.
Nykyään asun aika kaukana hänestä. Hän ilmoitusluotoisena asiana kertoi minulle, että älä ihmettele, jos hän tulee jonain päivänä tänne uuteen kotiini. Sanoin, että käynnistä sinun pitää ensin kysyä minulta. Tuumas, että riittääkö jos tuntia ennen ilmoittaa. Vastasin että ei riitä, koska en päivystä täällä kotona, jos hän sattuisi tulemaan meille. Meillä on välimatkaa satoja kilometrejä, niin kyllä siinä voi paria päivää ennen kysyä ollaanko kotosalla. Tyyppi olettaa saavansa yösijan ilmoittamalla, että jää yöksi. Puolisoni kanssa olen sopinut, että kutsumattomia vieraita ei päästetä sisälle.
Yksi sukulainen tapasi yllätyskyläillä, toi aina kahvileivät mukanaan, jopa ruokaa ja itsetehtyä leipää. Ei usein, mutta lakkasin kuitenkin avaamasta ovea, koska olin pyytänyt, että ilmoittaa etukäteen jos on tulossa. Hän vaan sanoi ettei ennenkään kysytty etukäteen. Ei ne tuomiset tehneet yllätyskyläilystä kivempaa.
Toimii, jos on etukäteen keskusteltu että näin on ok toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on puhelimet ja lähes kaikilla aina mukana. Ei ole minkäänlaista tekosyytä miksei muka olisi voinut sopia etukäteen tai edes soittaa tien päältä ja kysyä "oletteko kotona, voidaanko tulla käymään kun ollaan lähistöllä".
Tottakai, ymmärrän tämän täysin. Mutta lähinnä haen nyt sitä, että miksi se on niin kiellettyä pölähtää yhtäkkiä kylään. Pelätäänkö sitä, että jos vaikka sattuu oleman korkki auki ja piilojuoppoilut käynnissä eikä täten haluta ketään yllättäen näkemään. Vai voiko olla jotain niinkin pinnallista, kun ollaan kotona lökäpöksyissä ja ilman meikkiä, että ei haluta kenenkään näkevän? Tai että jos on astiat tiskaamatta tai muuta vastaavaa, eikä haluta kenenkään näkevän kuinka "epäsiistiä" on? Tällaisia mä haen, syitä, että miksi se on niin kamalaa jos ystävä ilmestyy yhtäkkiä oven taakse ilmoittamatta ennakk
Mieti lähinnä sitä mikä vika sinussa on, kun tahdot pölähtää jonkun kotiin kutsumattomat vieraana. Sen sijaan, että kutsuisit vieraat omaan kotiisi.
Oletko se klassinen tirkistelijä, joka tonkii kaikki kyläpaikan kaapit heti kun se vain on mahdollista?
Tottakai, ymmärrän tämän täysin. Mutta lähinnä haen nyt sitä, että miksi se on niin kiellettyä pölähtää yhtäkkiä kylään. Pelätäänkö sitä, että jos vaikka sattuu oleman korkki auki ja piilojuoppoilut käynnissä eikä täten haluta ketään yllättäen näkemään. Vai voiko olla jotain niinkin pinnallista, kun ollaan kotona lökäpöksyissä ja ilman meikkiä, että ei haluta kenenkään näkevän? Tai että jos on astiat tiskaamatta tai muuta vastaavaa, eikä haluta kenenkään näkevän kuinka "epäsiistiä" on?
Jotkut ihmiset harrastavat esimerkiksi seksiä tai itsetyydytystä ollessaan yksin kotona
Asioita joita saatan tehdä yksin kotona:
- Pelleillä jotain todella typerää jota en kehtaa kirjoittaa edes tänne
- Elää kuin sika pellossa, ei mitään normaaleja arkisotkuja
- Hemmotella itseäni seksuaalisilla nautinnoilla
- Itkeä ja kirjoittaa päiväkirjaa
- Viettää harvinaista iltaa yksin ja olen odottanut sitä ehkä kaksi kuukautta suunnitellen huolella
- Kirjoittaa vauva.fi:hin
Mikä näistä on sellainen hetki, jolloin haluat soittaa ovikelloani? Mua hämmentää eikä nämä ihmiset koskaan tee yksin kotonaan mitään sellaista, joka ei kestä yllätysvieraita?
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on puhelimet ja lähes kaikilla aina mukana. Ei ole minkäänlaista tekosyytä miksei muka olisi voinut sopia etukäteen tai edes soittaa tien päältä ja kysyä "oletteko kotona, voidaanko tulla käymään kun ollaan lähistöllä".
Puhelimet tähän juuri ovat syynä. Halutaan rauhassa olla puhelimilla ilman, että kukaan tulee kylään häiritsemään.
Ei ollut kasarillakaan tuollaista tapaa meillä. Jos joku tuli kutsumatta, häntä puhuteltiin ovella eikä pyydetty sisälle.
Sinänsä tämä ei ole ongelma, koska eihän vieraita ole pakko vastaanottaa. Yksi sukulainen tätä edelleen joskus yrittää, useimmiten jututan häntä vain ovenraossa. On se kumma miten vaikeaa on soittaa etukäteen.
Oletko nyt ihan tosissasi?
Ei siinä tarvitse olla mitään esittämääsi syytä, vaan ihan se, että sunnuntai-iltana (tai iltaisin työpäivänkin jälken) haluaa rauhoittua ja olla oman perheen kesken.
Se ei liity siisteyteen tai ulkonäköön.