Ystävä/tuttavaperheen luo kylään meneminen ilman etukäteen sopimista.
Eli että pölähdetään vain oven taakse sunnuntai-iltana koko perheen voimin, että heiii tultiin käymään! Tämä oli ihan normaalia vielä 90-luvulla. Nykyään tuntuu aiheuttavan lähinnä välirikkoja tuollainen "törkeys". Miksi tämä on nykyään niin vihattua?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa ihmisistä arvostaa ja haluaa omaa aikaa joka on enenevässä määrin monilla hyvin vähäistä. Se aika kun sais olla kotona rauhassa ei välttämättä haluta että kotiin pölähtää kutsumatta vieraita joiden kanssa pitää sitten seurustella ja laittaa jotain tarjottavaa. Tai jos koti on vähän sekainen niin se hävettää.
Lisäksi isäntäväestä voi olla tosi kiusallista jos ei ole mitän tarjottavaa, pelkkää kahvia esim.Ja vielä, minusta on tosi epäkohteliasta edes yrittää ängätä toisten kotiin ns lupa lysymättä. Itselläni tästä tullut jo vähän ongelma, kun en kehtaa edes ehdottaa että tulisin käymään vaan odotan kutsua ja kun sitä ei tule, niin yhteydenpito kivoihinkin ystäviin ja tuttuihin jää whats app in varaan. Se on myös harmi.
Tässä yksi syy mielenterveysongelmiin ?(kun suututaan jos joku tulee yllätyksenä ovesi taakse)
Ja sekin että jos ystävä, tottakai voi tulla. Mutta jos se on joku kyläjuorupekka tai ilkee anoppi, asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa ihmisistä arvostaa ja haluaa omaa aikaa joka on enenevässä määrin monilla hyvin vähäistä. Se aika kun sais olla kotona rauhassa ei välttämättä haluta että kotiin pölähtää kutsumatta vieraita joiden kanssa pitää sitten seurustella ja laittaa jotain tarjottavaa. Tai jos koti on vähän sekainen niin se hävettää.
Lisäksi isäntäväestä voi olla tosi kiusallista jos ei ole mitän tarjottavaa, pelkkää kahvia esim.Ja vielä, minusta on tosi epäkohteliasta edes yrittää ängätä toisten kotiin ns lupa lysymättä. Itselläni tästä tullut jo vähän ongelma, kun en kehtaa edes ehdottaa että tulisin käymään vaan odotan kutsua ja kun sitä ei tule, niin yhteydenpito kivoihinkin ystäviin ja tuttuihin jää whats app in varaan. Se on myös harmi.
Surullista, yksin vaan jatkaa elämäänsä.
Nykyaika on jollain tavoin persiistä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, ymmärrän tämän täysin. Mutta lähinnä haen nyt sitä, että miksi se on niin kiellettyä pölähtää yhtäkkiä kylään. Pelätäänkö sitä, että jos vaikka sattuu oleman korkki auki ja piilojuoppoilut käynnissä eikä täten haluta ketään yllättäen näkemään. Vai voiko olla jotain niinkin pinnallista, kun ollaan kotona lökäpöksyissä ja ilman meikkiä, että ei haluta kenenkään näkevän? Tai että jos on astiat tiskaamatta tai muuta vastaavaa, eikä haluta kenenkään näkevän kuinka "epäsiistiä" on?
Jotkut ihmiset harrastavat esimerkiksi seksiä tai itsetyydytystä ollessaan yksin kotona
Tokko noilla harrastajilla avoimet ovet 😂
Minusta elämä on nykyään hektisempää. Kasarmilla ja ysärillä oli enemmän joutoaikaa ja jopa tylsääkin, arkista. Siksi oli kiva , kun joku vaikka tuli kylään ja toi vaihtelua arkeen..Nykyään taas tuntuisi häiriöltä, joku kivempi asia jäisi välistä vieraiden takia.
Mulla on vaativa sosiaalinen työ, omat harrastukset, lasten harrastukset, perhe ja koti hoidettavana. En todellakaan ehdi ja jaksa mitään yllätysvieraita. Jos joskus on luppo-aikaa, vietän sen juuri niin kuin minulle ja perheelleni sopii. Miten joku kehtaa ängetä sopimatta toisten riesaksi? Järkyttävän itsekästä mielestäni. Omat ystäväni ovat onneksi samoilla linjoilla kanssani kyläilyistä. Siksi ovatkin ystäviäni. Yleensä nähdäänkin ravintolassa tai kahvilassa eikä rasiteta toinen toistemme arkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksi syy mielenterveysongelmiin ?(kun suututaan jos joku tulee yllätyksenä ovesi taakse)
Höpö höpö. Mulla räjähtää pää, jos joku yrittää ängetä kylään juuri kun rentoudun työviikon päätteeksi, olen päikkäreillä tai teen jotain muuta kivaa esim. Ystävieni kanssa ENNALTA sovittuja juttuja. Yllätysvieraisiin jatkaisen välit enkä päästä heitä sisälle. Moukkia sellaiset. Hyi hemmetti.
Luokseni saa ilmoittamatta tulla. Enemmän pidän siitä että ilmoitetaan, ikävää jos en ole kotona kun vieraita tulee, eivät kyllä silloin sisällekkään pääse. Ilmoittaminen on tulostaan paljon parempi koska haluan että minulla on myös tarjoilua vierailleni.
Elämä on nykyään hektistä, kiireistä, on harrastuksia, epäsäännöllisiä työaikoja ja itse työelämä vaativampaa kuin ennen. Vapaa-aika on palautumiseen ja omien juttujen tekemiseen. Pitää saada olla joskus vain ihan rauhassa, hiljaisuudessa, touhuten omia juttujaan. En kestäisi, jos joku tunkisi kylään kesken touhujeni. Olin sitten suihkuun menossa, keskellä siivoousurakkaa tai ruoanlaittoa, elokuvaa, lapsen iltatoimia tms. Tai aikeissa lähteä johonkin tai juuri tullut kotiin jostakin, pitkä tehtävälista mahdollisesti edessä. Itsekästä, jos joku ajattelisi, että meidän kotiin voisi noin vain tulla ja että minulla olisi aikaa ja voimavaroja käyttää häneen, sopimatta siitä hyvissä ajoin etukäteen. En myöskään nauti kodin jatkuvasta tiptop-kunnossa pitämisestä, se olisi hyvin työlästä. Pienet lapset pitävät huolen siitä, että sotkujen siivoamista, hommaa ja pyykkitelineitä riittää, lähes mahdotonta yrittää pitää kaikkea jatkuvasti täysin siistissä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea on mennä kutsumatta kylään? Ellei puhelin rikki ja sattuu olemaan kulmilla, juuri kun auto sammuu, akku on loppu ja tarvisi tutuilta apua tms
Ei tuossa kyläilyasiassa puhelinkaan auta.
Hei, me tullaan teille tunnin päästä sopiiko? Sen sijaan hei, tulisitteko meille olen leiponut omenapiirakkaa. Miksi joku soittelee saanko tulla teille?
No jos vaikka välimatkaa on sen verran että isompi vaiva sillä kulkijalla
Millä kulkijalla? Sinä lähdet pitkän matkan päähän kylään, jonne olet ihan itse itsesi kutsunut? Niinkö?
Eiköhän tuossa tarkoitettu tilannetta ,jossa ollaan matkalla paikasta A paikkaan C ja siinä matkan varrella asuu joku tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on puhelimet ja lähes kaikilla aina mukana. Ei ole minkäänlaista tekosyytä miksei muka olisi voinut sopia etukäteen tai edes soittaa tien päältä ja kysyä "oletteko kotona, voidaanko tulla käymään kun ollaan lähistöllä".
Puhelimet tähän juuri ovat syynä. Halutaan rauhassa olla puhelimilla ilman, että kukaan tulee kylään häiritsemään.Tässä on kyllä totuuden siemen, vaikka useimmat eivät halua sitä omalla kohdallaan myöntää. 😆
Sinun kohdallasi ehkä. Minulla ei ole puhelin esillä kuin soittaessa/viestiä kirjoittaessa 1-3 krt päivässä.
Vauvapalsta yms.? Äläkä nyt saivartele, että käytät palstaa tietokoneella. Sama asia koneella tai puhelimella.
Se on kotirauhan rikkomista ,jos pölähtää kutsumatta toisen kotiin.
Mua ei hävetä mikään kodissani tai itsessäni. Mutta luulen, että jos ovella ilmoitan, että en halua nähdä nyt ketään, en jutella tai olla seurassa, niin ovella seisoja loukkaantuu. Se on ikävää mullekin, sillä en halua ketään loukata. Mutta omasta rauhastani en tingi silloin kun sitä tarvitsen. Terveyteni ja työkykyni on siitä kiinni.
Hätätilanteet on erikseen.
Ei se silloin ennen vanhaankaan ollut niin mieluisaa. Meillä maaseudulla 80-90-luvulla tosiaan poikkesi yllätysvieraita silloin tällöin. Usein vanhemmat ei innostuneet, painuivat usein takaovesta pihalle "töihin" kun näkivät auton ajavan pihaan ja käskivät lasten sanoa että nyt ovat kovin kiireisiä, eivät ehdi kahvia keittämään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea on mennä kutsumatta kylään? Ellei puhelin rikki ja sattuu olemaan kulmilla, juuri kun auto sammuu, akku on loppu ja tarvisi tutuilta apua tms
Hei, me tullaan teille tunnin päästä sopiiko? Sen sijaan hei, tulisitteko meille olen leiponut omenapiirakkaa. Miksi joku soittelee saanko tulla teille?
Millä kulkijalla? Sinä lähdet pitkän matkan päähän kylään, jonne olet ihan itse itsesi kutsunut? Niinkö?
Niin. Että on kohteliaampi tarjoutua kulkemaan vaikka satojen kilometrien matka kuin pyytää toinen tekemään se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Että on kohteliaampi tarjoutua kulkemaan vaikka satojen kilometrien matka kuin pyytää toinen tekemään se.&nb
Niinkö?
Tänne ei kyllä onnistu yllätysvierailut kun alakerran ovi on lukossa. Mikä onkin hyvä. Enkä pidä siitäkään että yritetään kutsua itseään kylään. Tämän takia poistin erään ystäväni kun oli kyselemässä milloin pääsee kylään, tähän läävään. En tykkää siitä että toisen kotia arvostellaan. Aivan varmasti olisi juorunnut kaikille kuinka hirveä siivo täällä oli. Joten poistin mieluummin hänet kaverilistalta. Poistui samalla stressi tästä tyypistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Että on kohteliaampi tarjoutua kulkemaan vaikka satojen kilo
Niinkö?
Niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, ymmärrän tämän täysin. Mutta lähinnä haen nyt sitä, että miksi se on niin kiellettyä pölähtää yhtäkkiä kylään. Pelätäänkö sitä, että jos vaikka sattuu oleman korkki auki ja piilojuoppoilut käynnissä eikä täten haluta ketään yllättäen näkemään. Vai voiko olla jotain niinkin pinnallista, kun ollaan kotona lökäpöksyissä ja ilman meikkiä, että ei haluta kenenkään näkevän? Tai että jos on astiat tiskaamatta tai muuta vastaavaa, eikä haluta kenenkään näkevän kuinka "epäsiistiä" on?
Jotkut ihmiset harrastavat esimerkiksi seksiä tai itsetyydytystä ollessaan yksin kotona
Tokko noilla harrastajilla avoimet ovet 😂
No mutta on se aika rasittavaa jos milloin vain saattaa ovikello soida ja pitää sitten miettiä onko valot päällä ja kurkkiiko ikkunoista
Minä olen kotoisin alueelta, jossa lasten kesken oli normaalia vain tupsahtaa toisten kotiin, edes ovikelloa soittamatta. Kajauttaa eteisestä "Onko Liisa kotona?"
Olen esimerkiksi tupsahtanut keskelle naapurin vanhempien mehevää huutoriitaa jne.