Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä/tuttavaperheen luo kylään meneminen ilman etukäteen sopimista.

Vierailija
18.03.2023 |

Eli että pölähdetään vain oven taakse sunnuntai-iltana koko perheen voimin, että heiii tultiin käymään! Tämä oli ihan normaalia vielä 90-luvulla. Nykyään tuntuu aiheuttavan lähinnä välirikkoja tuollainen "törkeys". Miksi tämä on nykyään niin vihattua?

Kommentit (120)

Vierailija
21/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just eilen juttelin asiasta kälyn kanssa, ollaan siis läheisiä mutta harvoin on viimeaikoina kahviteltu. Ollaan molemmat huonoja kutsumaan ja todettiin että kutsusta vierailu on jotenkin jäykkä tilaisuus. Paljon hauskempaa ja etenkin rennompaa on vain paikalle pölähtäminen! Sovittiin, että toistemme luo saa aina tulla katsomaan, mikä tilanne ja jos ei suurempaa ohjelmaa ole, voidaan kupposet juodakin siinä extempore. Nykyään kaikki on niin laskelmoitua, on kiva tietää että on edes muutama paikka, jonne voi aina mennä jos ihmisiä haluaa nähdä.

Ok, jos jollekin sellainen on muka rennompaa. Itse koen hyvin kiusallisena, jos en ole saanut valmistautua vieraiden tuloon. Joskus anoppi on huomauttanut pyykkitelineestä ja siitä, ettei ole mitään kastamista kahvin kanssa, ei ollut edes maitoa tuolloin, kun ei sitä kukaan meillä käytä. Juu, otin itseeni ja pidän anoppia idioottina.

Anoppisi todellakin on idiootti! Meidän kylässä/piirissä on vanhanajan ajatus, että talo elää tavallaan ja vieraat tulee ja menee ajallaan. Pitää ottaa asenne, että jos tulee yllätysvieras, jatkat touhujasi ja vieras itse päättää, jääkö vaiko ei. Ja kirjoittamaton sääntö on, ettei yllätysvieras mainitse sanalla tai katseellaankaan mahdollisia sotkuja. Mitäs tuli ilmoittamatta. Itse olen anopin vieraillessa mennyt kesken kaiken suihkuun, että tukka ehtii kuivua ennen nukkumaanmenoa. Ei ole häntä tuntunut haittaavan ja ollaankin sen verran läheisiä, ettei haittaa vaikka näkeekin mut kylpytakissa.

Joo, kyllä tuollaista ajatusta meidänkin piireissä on, mutta itse en vaan siedä ajatusta, että kotiini tulisi kutsumatta ihmisiä, kun en ole siivonnut ja muuten valmistautunut. En myöskään halua hyppiä puolipukeissa kenenkään edessä enkä myöskään itse haluaisi tällaista nähdä ja kokisin, että tulin huonoon aikaan.

Vierailija
22/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on melkoisen moukkamaista ilmestyä toisen oven taakse vaatimaan seuraa ja kestitystä mitään ilmoittamatta ja kysymättä, sopiiko se. Mun lapsuudessani tämä oli kuitenkin ihan tavallista, että sunnuntaina riesoinamme oli koko päivän tuttavaperhe, joka ilmestyi varoittamatta meille päiväksi lojumaan, vaikka meillä olisi ollut muita menoja. Jossakin vaiheessa lakkasimme "olemasta kotona", kun tuttu auto kaarsi pihaan.

Näin vanhempana en avaa ovea yllätysvieraille. Onneksi ystäväni ovat sen verran fiksuja, että soittavat ja kysyvät ensin, sopiiko tulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on puhelimet ja lähes kaikilla aina mukana. Ei ole minkäänlaista tekosyytä miksei muka olisi voinut sopia etukäteen tai edes soittaa tien päältä ja kysyä "oletteko kotona, voidaanko tulla käymään kun ollaan lähistöllä".

Tottakai, ymmärrän tämän täysin. Mutta lähinnä haen nyt sitä, että miksi se on niin kiellettyä pölähtää yhtäkkiä kylään. Pelätäänkö sitä, että jos vaikka sattuu oleman korkki auki ja piilojuoppoilut käynnissä eikä täten haluta ketään yllättäen näkemään. Vai voiko olla jotain niinkin pinnallista, kun ollaan kotona lökäpöksyissä ja ilman meikkiä, että ei haluta kenenkään näkevän? Tai että jos on astiat tiskaamatta tai muuta vastaavaa, eikä haluta kenenkään näkevän kuinka "epäsiistiä" on? Tällaisia mä haen, syitä, että miksi se on niin kamalaa jos ystävä ilmestyy yhtäkkiä oven taakse ilmoittamatta ennakkoon. Sen ymmärrän, jos tuikituntematon ilmestyy ovelle, mutta että ystävä. 

No eipä ole kiva jos vieraita tulee just ku ollaan menossa saunaan.

Vierailija
24/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ennen pölähdettiin vaan koska ei ollut mitään keinoa etukäteen sopia. Ei ollut puhelimia. Kyllähän se ennenkin saattoi tulla kiusallinen tilanne kun ei oikein olisikaan sopinut.

Vierailija
25/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ennen pölähdettiin vaan koska ei ollut mitään keinoa etukäteen sopia. Ei ollut puhelimia. Kyllähän se ennenkin saattoi tulla kiusallinen tilanne kun ei oikein olisikaan sopinut.

On niitä puhelimia ihan saatanan kauan ollut jo.

Vierailija
26/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on melkoisen moukkamaista ilmestyä toisen oven taakse vaatimaan seuraa ja kestitystä mitään ilmoittamatta ja kysymättä, sopiiko se. Mun lapsuudessani tämä oli kuitenkin ihan tavallista, että sunnuntaina riesoinamme oli koko päivän tuttavaperhe, joka ilmestyi varoittamatta meille päiväksi lojumaan, vaikka meillä olisi ollut muita menoja. Jossakin vaiheessa lakkasimme "olemasta kotona", kun tuttu auto kaarsi pihaan.

Näin vanhempana en avaa ovea yllätysvieraille. Onneksi ystäväni ovat sen verran fiksuja, että soittavat ja kysyvät ensin, sopiiko tulla.

Mua ärsyttää nykyään sekin että mulle soitetaan kesken kaiken oman jonkun kivan tekemisen tai rentoutumishetken ja sitten vaaditaan että mun pitäisi alkaa kuuntelemaan toisen valitusmonologeja tai ylipäätään esittämään seurallista ja kiinnostunutta just sen ihmisen asioista. Kun laittaisivat viestiä! Mutta eivät laita kun ei heillä ole todellisuudessa mitään kerrottavaa. Kunhan vaan jaarittelevat. Ja keskeyttävät mun oman ajan.

Vierailija
27/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on puhelimet ja lähes kaikilla aina mukana. Ei ole minkäänlaista tekosyytä miksei muka olisi voinut sopia etukäteen tai edes soittaa tien päältä ja kysyä "oletteko kotona, voidaanko tulla käymään kun ollaan lähistöllä".

Tottakai, ymmärrän tämän täysin. Mutta lähinnä haen nyt sitä, että miksi se on niin kiellettyä pölähtää yhtäkkiä kylään. Pelätäänkö sitä, että jos vaikka sattuu oleman korkki auki ja piilojuoppoilut käynnissä eikä täten haluta ketään yllättäen näkemään. Vai voiko olla jotain niinkin pinnallista, kun ollaan kotona lökäpöksyissä ja ilman meikkiä, että ei haluta kenenkään näkevän? Tai että jos on astiat tiskaamatta tai muuta vastaavaa, eikä haluta kenenkään näkevän kuinka "epäsiistiä" on? Tällaisia mä haen, syitä, että miksi se on niin kamalaa jos ystävä ilmestyy yhtäkkiä oven taakse ilmoittamatta ennakkoon. Sen ymmärrän, jos tuikituntematon ilmestyy ovelle, mutta että ystävä. 

Koska se on järjettömän törkeää käytöstä.

Kotirauha.

Nykyään myös työt ovat sellaisia, ettei todellakaan ole mitään virka-aikoja.

Vierailija
28/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just eilen juttelin asiasta kälyn kanssa, ollaan siis läheisiä mutta harvoin on viimeaikoina kahviteltu. Ollaan molemmat huonoja kutsumaan ja todettiin että kutsusta vierailu on jotenkin jäykkä tilaisuus. Paljon hauskempaa ja etenkin rennompaa on vain paikalle pölähtäminen! Sovittiin, että toistemme luo saa aina tulla katsomaan, mikä tilanne ja jos ei suurempaa ohjelmaa ole, voidaan kupposet juodakin siinä extempore. Nykyään kaikki on niin laskelmoitua, on kiva tietää että on edes muutama paikka, jonne voi aina mennä jos ihmisiä haluaa nähdä.

Ok, jos jollekin sellainen on muka rennompaa. Itse koen hyvin kiusallisena, jos en ole saanut valmistautua vieraiden tuloon. Joskus anoppi on huomauttanut pyykkitelineestä ja siitä, ettei ole mitään kastamista kahvin kanssa, ei ollut edes maitoa tuolloin, kun ei sitä kukaan meillä käytä. Juu, otin itseeni ja pidän anoppia idioottina.

Anoppisi todellakin on idiootti! Meidän kylässä/piirissä on vanhanajan ajatus, että talo elää tavallaan ja vieraat tulee ja menee ajallaan. Pitää ottaa asenne, että jos tulee yllätysvieras, jatkat touhujasi ja vieras itse päättää, jääkö vaiko ei. Ja kirjoittamaton sääntö on, ettei yllätysvieras mainitse sanalla tai katseellaankaan mahdollisia sotkuja. Mitäs tuli ilmoittamatta. Itse olen anopin vieraillessa mennyt kesken kaiken suihkuun, että tukka ehtii kuivua ennen nukkumaanmenoa. Ei ole häntä tuntunut haittaavan ja ollaankin sen verran läheisiä, ettei haittaa vaikka näkeekin mut kylpytakissa.

Joo, kyllä tuollaista ajatusta meidänkin piireissä on, mutta itse en vaan siedä ajatusta, että kotiini tulisi kutsumatta ihmisiä, kun en ole siivonnut ja muuten valmistautunut. En myöskään halua hyppiä puolipukeissa kenenkään edessä enkä myöskään itse haluaisi tällaista nähdä ja kokisin, että tulin huonoon aikaan.

Ymmärrän kyllä, ei meilläkään ole aina sopiva hetki vastaanottaa. Ja riippuu niin paljon siitä, kuka siellä oven takana on! Jos on huono hetki, sanomme vaan suoraan että oltiin just lähdössä. Hyvä vieras ymmärtää, milloin tuli huonoon aikaan. Tuo taito on tainnut kokea hieman inflaatiota kyläilykulttuurin huvetessa.

Vierailija
29/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat on vaan muuttunu. Lapsuudenperheessä vielä ysärillä mekin vaan mentiin johonkin kylään että terve😄 Ja jos ei oltu vaikka kotona niin sitten ei. Joissakin paikoissa oli vielä sellainen pieni puinen laatikko mihin voi kirjoittaa terveiset jos ei satuttu olemaan kotona😊

Vierailija
30/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä pahempi versio tuosta on se, kun tullaan suoraan vain sisään soittamatta edes ovikelloa, jos ovi ei ole lukossa siis. 🤯 Toivottavasti tämä tapa on kuollut pois ja vaipunut sinne tunkkaiseen historiaan.

Vierailija
31/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tuo ennen vanhaankaan ok kaikille? Mun äiti joskus on sanonut, että olipa tosi kiva kun joku oli oven takana tulossa kylään kun itse on kylpytakki päällä juuri suihkuun menossa/tulossa.

Tätäpä. Ei ole ollut ok tuolloinkaan. Toisaalta muistan, että mummulaani saattoi pölähtää yllätysvieraita, mutta tämä siksi, että he olivat lähes koko ajan ulkona maatilahommissa eikä ollut kännyköitä, niin ei heitä saanut juuri muutoin lankapuhelimella kiinni kuin illalla eikä silloin ollut enää tapana soitella.

Kyllähän se saattoi joskus aluksi ihmetyttää, että mitä ihmettä tuleeko nuokin nyt taas meille kylään, kun näkyi auto kaartavan pihaan, mutta ei siitä mitään alettu valittamaan. Aina hyvillä mielin oltiin. Aikuiset joi kahvia ja lapset pelasi nintendoa ja kaikilla oli hauskaa yhdessä. Tämä siis vielä 90-luvun puolessa väliä.

Vierailija
32/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yrittäjä ja teen kotona töitä. En todellakaan aina niin, että työpäivä olisi se miehen sukulaisten hahmottama ma-pe kello 7-15.

Viimeksi paloi käämit ihan kokonaan kun appivanhemmat ryyhelsi (kännykät taskussa) meille sunnuntaiaamuna ennen kasia ja kun sanoin, että mies vie nyt vanhempansa jonnekin, koska minulla on tekemistä ja tarvitsen työrauhaa, appi kehtasi haukkua minut pystyyn siitä!

Että omassa itse maksamassani kodissani en eläkään heidän rytminsä mukaan. Minulla oli töitä rästissä, koska perhe oli just ollut viikon sairaana.

Vierailija
33/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein sama asia on jos soitetaan tyyliin tunnin päästä tulossa, oletteko kotona. Meille voi tulla lähes aina, järjestetään kyllä sopimaan vierailut jos tiedetään vähän aikaisemmin kuin tuntia ennen. Eikö ihmiset tosiaan tiedä tuntia pidemmälle mitä aikovat tehdä? Kun siis olen saanut paskaa niskaani tästä jos meille ei sovi aina yllätysvierailut vaan haluaisin tietää vähän aikaisemmin kuin tuntia ennen ettei tarvi aina menoja perua jne.

Ja tykkään kyllä vieraista. Silloinkin jos tulee yllättäin ja sattuu sopimaan meille. Mutta aina ei sovi yllätyskyläily ja sekös ihmetyttää joitakin suuresti. Samat ihmiset eivät sitten omaan kotiinsa päästä ketään ikinä mutta itse ovat aina menossa joka paikkaan..

Vierailija
34/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käytä alkoholia lainkaan, siivoan päivittäin niin, ettei mulla ole koskaan sotkuista/likaista, koronan ja etätöiden alkaessa ostin paljon kivoja kotivaatteita ja totuin myös meikittömään elämään. En siltikään tykkäisi yhtään, että joku tulee yllättäen. 

Mun mielestä on törkeän itsekästä kuvitella, että kaikilla on aina aikaa ja mielenkiintoa mulle, sen kun vaan suvaitsen pölähtää oven taakse. En yhtään pysty samaistumaan siihen, mitä kulkee tällaisten yllätyskyläilijöiden päässä, varsinkin kun puhelin on nykyään tosiaan jo kaikilla aina mukana eli tulostaan voi kysyä etukäteen.

Vierailija
35/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että 80-luvulla mentiin mummon kanssa kyläilemään milloin minnekin ilman etukäteen sopimista. Mummo, kuskiksi lähtenyt tätini ja minä. Kohteessa sitten laittoivat kahvit ja ottivat pakasteesta esim. jäätelöä tarjottavaksi. Kaikilla oli tosi siistiä ja tuntuivat ilahtuvan käynnistä. Ihania aikoja ne oli. Nykyään ei tehdä yllätysvierailuja.

Vierailija
36/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käytä alkoholia lainkaan, siivoan päivittäin niin, ettei mulla ole koskaan sotkuista/likaista, koronan ja etätöiden alkaessa ostin paljon kivoja kotivaatteita ja totuin myös meikittömään elämään. En siltikään tykkäisi yhtään, että joku tulee yllättäen. 

Mun mielestä on törkeän itsekästä kuvitella, että kaikilla on aina aikaa ja mielenkiintoa mulle, sen kun vaan suvaitsen pölähtää oven taakse. En yhtään pysty samaistumaan siihen, mitä kulkee tällaisten yllätyskyläilijöiden päässä, varsinkin kun puhelin on nykyään tosiaan jo kaikilla aina mukana eli tulostaan voi kysyä etukäteen.

Musta on jopa narsistista luulla itsestään niin liikoja että voi tuosta vaan alkaa vaatia toisten ihmisten huomiota ja ängetä heidän vapaa-ajan viettonsa keskelle ja että näillä kyseisillä henkilöillä riittäisi mielenkiinto tämän asioita kohtaan. Todella itsekäs ajattelutapa.

Vierailija
37/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää nykyään sekin että mulle soitetaan kesken kaiken oman jonkun kivan tekemisen tai rentoutumishetken ja sitten vaaditaan että mun pitäisi alkaa kuuntelemaan toisen valitusmonologeja tai ylipäätään esittämään seurallista ja kiinnostunutta just sen ihmisen asioista. Kun laittaisivat viestiä! Mutta eivät laita kun ei heillä ole todellisuudessa mitään kerrottavaa. Kunhan vaan jaarittelevat. Ja keskeyttävät mun oman ajan.

Tähän on ihan helppo ratkaisu! Et vastaa puhelimeen. Eihän puheluihin tarvi vastata. Meillä on  ystävien kanssa aina tapana, ettei vastata, jos ei juuri silloin ole haluja ja aikaa puhua. Sit vaan laitetaan viesti perään, jos on tärkeää asiaa, joka pitää saada kuulla tai johon reagoida. Eli en vastaa ikinä, jos ei huvita :D Sit soitan sopivassa hetkessä takaisin ja sanon, että "olit soittanut, mitä mielessä". 

Vierailija
38/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi tekee tätä. Ei ikinä voi kysyä etukäteen, vaan pölähtää paikalle jonain arki-iltana kahdeksan aikaan. En ole erityisen vastaanottavainen tällaiseen, enkä todellakaan kiinnostunut seurustelemaan ja keittämään jotain kahvia tuohon aikaan. Meillä on aamulla aikainen herätys ja menemme yleensä jo kymmenen jälkeen nukkumaan. Anoppi taas kukkuu kaikki yöt ja nousee puolen päivän jälkeen.

Kerran kävi ovella kun olimme saunassa. Onneksi emme kuulleet ovikelloa, puoliso olisi saanut varmaan raivarin jos olisi kömpinyt saunasta kesken kaiken. Anoppi oli sitten jättänyt jonkin pussukan oven taakse ja soitti kyllä jälkeenpäin.

Vierailija
39/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy vieraita ainoastaan lasten syntymäpäivillä, koska meillä on pieni koti. Vuokrat on kalliita.

Vierailija
40/120 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on ihan helppo ratkaisu! Et vastaa puhelimeen. Eihän puheluihin tarvi vastata. Meillä on  ystävien kanssa aina tapana, ettei vastata, jos ei juuri silloin ole haluja ja aikaa puhua. Sit vaan laitetaan viesti perään, jos on tärkeää asiaa, joka pitää saada kuulla tai johon reagoida. Eli en vastaa ikinä, jos ei huvita :D Sit soitan sopivassa hetkessä takaisin ja sanon, että "olit soittanut, mitä mielessä". 

Ei vaan sitten soittavat esim. mun lapsille että sano sille äidillesi että vastaa!!! Ja kun lopulta puhutaan, mitään asiaa ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä