Miten en saa autossa peruutusvaihdetta päälle?
Hommasin tänään käytetyn auton ja muuten auto toimii moitteetta. Paitsi en saa pakkia päälle. Se on tässä autossa edessä 1 vaihteen vieressä. Eli ylhäällä on R, 1, 3, 5. Ja alhaalla 2, 4 & 6.
Autoliikkeessä pihalla koeajon jälkeen testasin itse pakkia, mutten hoksannut miten se toimii. Kysyin myyjältä neuvoa & hän sen sai moitteetta toimimaan ja luulin, että samalla tavalla saan sen itsekin toimimaan. Vaan väärässä olin.
Onneksi muutamassa kaupassa voi ajaa ruudussa eteenpäin, ettei tarvitse peruuttaa.
Mutta tämä taloyhtiön piha on onneton. Kullakin on oma tolppa-paikka ja tässä ei voi eteenpäin mennä. Ainoastaan peruuttamalla on omalta paikalta poistuttava tielle. Niinpä jouduin jättämään auton tien reunaan. Että voin jatkaa matkaa suoraan eteenpäin.
Kommentit (53)
Meillä joskus ei saa pakkia silmään ja siihen auttaa se, että laittaa ensin ykköselle ja ajaa vaik sen 10cm eteenpäin, jalka jarrulle ja sit saa pakin päälle. Vm 2000 Toyota.
Vierailija kirjoitti:
Et sitten ekaa kertaa vieraalla/uudella autolla liikenteeseen lähtiessä käynyt läpi vaihdelaatikkoa, pissapojan/pyyhkimien toimintaa, peilien säätöä, käsijarrua, hätävilkkujen namiskaa ym?!
Parempikin ettet saa sitä koslaasi liikenteeseen.
Paljon vuokra-autoja käyttävänä ja muuten vanhoilla autoilla ajavana nämä ovat perusasiat: kokeilen kaikki vaihteet, valot, vilkut, penkin ja peilien säädön ym.
Baanalle vain! Auton laitteisiin ehtii usein tutustua jo ennenkuin rysähtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni osti uuden auton ja kun lähdin sillä ekaa kertaa liikenteeseen, piti todellakin kaivaa manuaali hanskalokerosta ja tutkia, miten pakin saa päälle.
Olen se blondivitsien blondi ja olin hyvin vähällä lähteä hakemaan naapurista miehen apuun kun en tajunnut mistä RENKAASTA ohje selittää, meen ulos potkimaan renkaita vai häh. Vaihdekepissä on siis rengas jota pitää nostaa että pakin saa päälle. Löytyihän se sitten ja pääsin matkaan.
Käännän työkseni käyttöohjeita ja olisin todellakin käyttänyt tossa selvyyden jotain muuta sanaa kuin rengas.
Raivostuttavaa että käyttöohjeita "kääntävät" henkilöt jotka eivät ole kohdetta koskaan edes nähneet, saatikka opetelleet käyttämään, termitkin hukassa,
Käyttöohjeet on huonoja, koska ne käännetään halvalla ja nopeasti. Sillä ei millään muullakaan alalla saa hyvää, miksi sillä saisi hyvän käännöksen? No ei saa. Jos haluat hyvän, se joko maksaa tai kestää tai molempia. Ja kun kuluttajat vaatii halpaa ja heti, sitä tulee!
Ja meille kääntäjille ei aina edes kerrota, minkä hilavitkuttimen ohjetta milloinkin käännetään.
Bonusongelmana lähdeteksti voi olla ihan tuubaa. Jonkun saksalaisen insinöörin kiireessä väsäämä pökäle, jossa on järjettömiä lauseita, puuttuvia sanoja ja saksan kielioppi.
Kysy asiakkaalta selvennystä? Deadline on nyt ja asiakas on brittiläinen käännöstoimisto, joka alihankkii kymmenien kielien käännökset freelancereilta ympäri maailmaa, toimistossa kukaan ei tiedä tekstistä tai tuotteesta mitään ja yrittää huomenna saada loppuasiakasyrityksestä kiinni jonkun joka tietää jotain. 99 % vastaus on "käännä vaan niin kuin siinä lukee".
Eikö käännöksiä voi teettää niillä tyypeillä jotka sen vempeleen on suunnitellut ja tietää siitä jotain? Ei, koska kukaan ei maksa siitä ja se pitää saada markkinoille nyt.
Olen kallis ja laadukas joten pääsääntöisesti tuotan vain priimaa mutta välillä saa sellaiset reunaehdot että hohhoijjaa.
Et sä voi ajaa tai käyttää autoa ilman, että käyttäisit peruutusvaihdetta. Vaikka parkkeeraisit kadulle, voi joku muu oarkkeerata eteesi niin lähelle, ettet pääse pois peruuttamatta itse hieman. Harjoittelu tekee mestarin, eli käytä vaihdetta. Pian opit autosi kiemurat.
Painetaan kevyesti jarrua ja valitsin siirretään R-asentoon.
Vierailija kirjoitti:
Opeleissa 6 vaihteinen manuaali on tunnetusti vika herkkä, joissain aatamin aikaisissa myös 5 vaihteinen (olikohan 2002 saakka).
Onneksi meillä on automaattivaihde ja 5 vuoden takuu. Reilu 4 vuotta takuuta jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni osti uuden auton ja kun lähdin sillä ekaa kertaa liikenteeseen, piti todellakin kaivaa manuaali hanskalokerosta ja tutkia, miten pakin saa päälle.
Olen se blondivitsien blondi ja olin hyvin vähällä lähteä hakemaan naapurista miehen apuun kun en tajunnut mistä RENKAASTA ohje selittää, meen ulos potkimaan renkaita vai häh. Vaihdekepissä on siis rengas jota pitää nostaa että pakin saa päälle. Löytyihän se sitten ja pääsin matkaan.
Käännän työkseni käyttöohjeita ja olisin todellakin käyttänyt tossa selvyyden jotain muuta sanaa kuin rengas.
Raivostuttavaa että käyttöohjeita "kääntävät" henkilöt jotka eivät ole kohdetta koskaan edes nähneet, saatikka opetelleet käyttämään, termitkin hukassa,
Käyttöohjeet on huonoja, koska ne käännetään halvalla ja nopeasti. Sillä ei millään muullakaan alalla saa hyvää, miksi sillä saisi hyvän käännöksen? No ei saa. Jos haluat hyvän, se joko maksaa tai kestää tai molempia. Ja kun kuluttajat vaatii halpaa ja heti, sitä tulee!
Ja meille kääntäjille ei aina edes kerrota, minkä hilavitkuttimen ohjetta milloinkin käännetään.
Bonusongelmana lähdeteksti voi olla ihan tuubaa. Jonkun saksalaisen insinöörin kiireessä väsäämä pökäle, jossa on järjettömiä lauseita, puuttuvia sanoja ja saksan kielioppi.
Kysy asiakkaalta selvennystä? Deadline on nyt ja asiakas on brittiläinen käännöstoimisto, joka alihankkii kymmenien kielien käännökset freelancereilta ympäri maailmaa, toimistossa kukaan ei tiedä tekstistä tai tuotteesta mitään ja yrittää huomenna saada loppuasiakasyrityksestä kiinni jonkun joka tietää jotain. 99 % vastaus on "käännä vaan niin kuin siinä lukee".
Eikö käännöksiä voi teettää niillä tyypeillä jotka sen vempeleen on suunnitellut ja tietää siitä jotain? Ei, koska kukaan ei maksa siitä ja se pitää saada markkinoille nyt.
Olen kallis ja laadukas joten pääsääntöisesti tuotan vain priimaa mutta välillä saa sellaiset reunaehdot että hohhoijjaa.
Paitsi että vempeleen suunnittelija tai asiantuntija EI tee hyvää ohjetta.
Sen tekee tumpelo joka on omin käsin opetellut käyttämän vempelettä.
Haluaisin nähdä, kun kokeilet sisu merkkistä kuorma-autoa eaton-fuller merkkisellä loovalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että vempeleen suunnittelija tai asiantuntija EI tee hyvää ohjetta.
Sen tekee tumpelo joka on omin käsin opetellut käyttämän vempelettä.
Mä yritän niin parhaani kuin voin manuaaleja kääntäessä miettiä että miten tämä asia olisi mahdollisimman selvä. Mutta kuten sanottu, kääntäjähän ei koskaan sitä laitetta edes näe. Mulla on kiireisenä päivänä työn alla puoli tusinaa manuaalia ja asiakkaat on ympäri maailmaa, hyvä kun saan tiedon onko tää joku teollisuusmurskain vai kahvinkeitin.
Koronatestin kuin tein kotona niin tyrskähdin kyllä kun paketista putkahti vastaan käännöstä jota olin itse käsitellyt yhtenä vaiheena käyttöohjeen tuotantoprosessissa. No siinä oli mielenkiintoista nähdä että ai tää on tämän näköinen tökkeli.
Joskus kuuntelin, kun nuoret kaverit sanoi, et enää koskaan ota manuaali(lootaa). Ihmettelin.
Kun setävainaa kertoi, hänen lankomiehellään oli "hilterinkosto", synkronoimaton: pitkän suoran jälkeen ylämäki ja mutka, vaihtoi suoraan 4:lta 2:lle, välikaasulla (veto jatkuu).
Itse en sitä välikaasuvaihtoa koskaan oppinut, ei vaikka kuinka harjottelin (traktorilla siis). Toiset osaa, toiset ei. (ei sitä kyllä oppinut isänikään ....)
Pointti: autoloota heittää pienemmän/isomman silmään, mut "yli" ei anna hyppiä.
(rallimiehiä .... :)))
Vierailija kirjoitti:
Joskus kuuntelin, kun nuoret kaverit sanoi, et enää koskaan ota manuaali(lootaa). Ihmettelin.
Kun setävainaa kertoi, hänen lankomiehellään oli "hilterinkosto", synkronoimaton: pitkän suoran jälkeen ylämäki ja mutka, vaihtoi suoraan 4:lta 2:lle, välikaasulla (veto jatkuu).
Itse en sitä välikaasuvaihtoa koskaan oppinut, ei vaikka kuinka harjottelin (traktorilla siis). Toiset osaa, toiset ei. (ei sitä kyllä oppinut isänikään ....)
Pointti: autoloota heittää pienemmän/isomman silmään, mut "yli" ei anna hyppiä.
(rallimiehiä .... :)))
Kun on yhteensä 8 saappia omistanut ja loppuun ajanut 40v aikana, niin on välikaasulla vaihtaminenkin tullut tutuksi. Mies ei koskaan oikein hiffanut sitä, jyrsi vaan rattaita pahempaan kuntoon. Pitää kuunnella ja tunnustella, kyllä se vaihde sieltä löytyy ilman rynnimistä. Kolmosella liikkeelle lähtö onnistuu hyvinkin, nelosella huonommin. Jarruttomalla autolla ajoa en suosittele, mutta sekin on pari kertaa kokeiltu. Valottomalla ajaminen yöllä on ikävää, silloinkin paras pysyä pois yleisiltä teiltä.
Yleensä hermostuminen ja hätiköinti aiheuttaa ongelmia. Kun lopettaa tekemisen ja puhaltelee vähän aikaa, niin onnistuu paremmin kuin paniikissa runnomalla.
Auto takaisin liikkeeseen ja selvittävät ongelman. Pakin pitää toimia.
Vaihdata vaihdelaatikon oljyt.