Voiko puuroa syödä kevyenä ateriana? Mitä sen kanssa lisukkeena?
Muistelen että aikanaan koulussa oli ohrapuuroa ja mehukeittoa lounaana.
Mitkä puurot käyvät kevyestä ateriasta tai käyvätkö? Syötkö koskaan puuroa vai onko se liian köyhää ruoaksi? Mitä laitat puuron lisukkeeksi?
Kommentit (113)
Itse korvaan usein ruoan kaurapuurolla, mutta laitan toki sen sekaan nälkää hillitsemään raejuustoa ja syön lisäksi aina puoli kourallista (n. 10) pähkinää.
Ohrasuurimopuuro on ihan parasta. Ja täyttävääkin. Sopii oikein hyvin ateriaksi.
Puurossakin voi olla ihan reilusti proteiinia.
Veteen keitetyssä kaurapuurossa on jo 5grammaa. Jos keittää maitoon niin on tuplat.
Jos vielä samalla aterialla on jotain muuta niin voi olla oikein proteiinipitoista. Eikä kaikkia päivän ravintoaineita tarvitse yhdelle aterialle. Voi syödä pitkin päivää.
Huvittavia nää puuron hehkuttajat. Kuitenkin syövät kaikkea oikeasti ravitsevaa sen lisäksi, mutta ylistävät juurikin puuroa :)
Vierailija kirjoitti:
Itse korvaan usein ruoan kaurapuurolla, mutta laitan toki sen sekaan nälkää hillitsemään raejuustoa ja syön lisäksi aina puoli kourallista (n. 10) pähkinää.
Et korvaa mitään, vaan syöt kaurapuuroa. Ruokaa sekin on.
Vierailija kirjoitti:
Aamu/ilta/välipalana ok.
Pääateriana ei.
Kyllä riispuuro on niin tuhtia ruokaa, että sopii kotioloissa pääruuaksikin.
Etenkin täysmaitoon keitettynä
Lisäksi leipää jollakin päällysteellä, vaikkapa kananmunilla, ja varmasti lähtee nälkää.
Ja yleensä puuroa syödään jonkun mehukeiton eli
marjasopan kanssa, meillä se syödään usein mustikkasopan kanssa, johon lisään joko vadelmia tai mansikoita.
Teen marjakeittoja myös mustaviinimarjoista ja mansikoista ja vadelmista.
Nälkäiset teinipojat syövät kaiken, viimeistä lusikallista myöten. Pojat ovat myös syksyisin mukana marjanpoiminnassa.
Mitä enemmän pystyy ruuassa säästämään, sitä isommat viikkorahat pojille voi antaa.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavia nää puuron hehkuttajat. Kuitenkin syövät kaikkea oikeasti ravitsevaa sen lisäksi, mutta ylistävät juurikin puuroa :)
Niin? Ap kysyi puurosta. Miksi ei saisi sanoa, että puuro on hyvää?
Vierailija kirjoitti:
Veteen keitetyssä kaurapuurossa on jo 5grammaa. Jos keittää maitoon niin on tuplat.
Jos vielä samalla aterialla on jotain muuta niin voi olla oikein proteiinipitoista. Eikä kaikkia päivän ravintoaineita tarvitse yhdelle aterialle. Voi syödä pitkin päivää.
Pitkin päivää syöminen on tosi haitallista terveyttä ajatellen.
Miksi niin paljon ollaan huolissaan siitä että nälkä pysyy pois? Ei keitoissakaan ole paljoa energiaa per annos mutta sitten syödään tarvittaessa vaikka alkusalaatti, pähkinöitä, leipää, energiapitoinen juoma tms. Joskus edellinen ateria on ollut todella raskas eikä silloin ehkä kaipaa kovin energiapitoista tai kovasti täyttävää.
Joka aamu puuroa+leseitä. Siemeniä,marjoi/bonne sosetta sekaa,rypsii 2-3rkl. Kaakaojauhetta.
Seos lautaselle,vedenkeittimel vesi kuumaks,kuuma vesi hiutaleseos lautaselle,sekoitus. Kypsyy ihan ok
Lisäks hedelmiä,vihanneksia,maitoo jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkin päivää syöminen on tosi haitallista terveyttä ajatellen.
Juuei. Säännöllinen syöminen nimenomaan on terveellistä. Se, että ahtaa kerran päivässä koko päivän ruuat, ei ole terveellistä.
Ei mene ja ei pidä nälkää. On kuin rehua.
Kerran viikossa ehkä joillekin "ateriana". Muuten kai monipuolinen ruokavalio hyvä. Puuro on enemmän välipala tai kuitu. Silti on erilaisia ruokavalioita, voihan joillakin olla syy miksi syö enemmän puuroa.
Vierailija kirjoitti:
Joka aamu puuroa+leseitä. Siemeniä,marjoi/bonne sosetta sekaa,rypsii 2-3rkl. Kaakaojauhetta.
Seos lautaselle,vedenkeittimel vesi kuumaks,kuuma vesi hiutaleseos lautaselle,sekoitus. Kypsyy ihan ok
Lisäks hedelmiä,vihanneksia,maitoo jne
Kuulostaa aika hirveältä sotkulta jo laitat kaiken tuon sekaisin.
Mä teen kaurapuurosta erittäin tuhdin seuraavasti:
2dl kaurahiutaleita, keitän mikrossa kypsäksi
Lisään:
2dl keitettyjä mustapapuja tai linssejä (itse keitetyt suolattomat parempia)
1 banaani
1 rkl raakakaakaonibsejä
1-2dl marjoja
Tuo on niin tuhti annos, että 6-7h menee helposti siivoustyössä ennen kuin on seuraavan kerran nälkä. Juju on kuitujen määrässä, pavut pitää nälkää ihan mielettömän kauan.
(Jos et ole syönyt palkokasveja säännöllisesti, masussasi ei ole niitä pilkkovia mikrobeja ja saatat häkeltyä ilmavaivojen määrästä. Aloita siis lisäämällä vaikka 1 rkl / annos aluksi, jotta ne sopivat mikrobit kasvaa sinne ensin. Lisää sitten vasta papujen/linssien määrää.)
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin paljon ollaan huolissaan siitä että nälkä pysyy pois? Ei keitoissakaan ole paljoa energiaa per annos mutta sitten syödään tarvittaessa vaikka alkusalaatti, pähkinöitä, leipää, energiapitoinen juoma tms. Joskus edellinen ateria on ollut todella raskas eikä silloin ehkä kaipaa kovin energiapitoista tai kovasti täyttävää.
Miksi pitää syödä ruokaa, joka ei pidä nälkää? Jos ei ole nälkä, ei tarvitse syödä mitään.
Puuroja on monenlaisia. Itse teen monesti tuorepuuroa. Oikein hyvä ateria esim. aamupalkaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen kaurapuurosta erittäin tuhdin seuraavasti:
2dl kaurahiutaleita, keitän mikrossa kypsäksi
Lisään:
2dl keitettyjä mustapapuja tai linssejä (itse keitetyt suolattomat parempia)
1 banaani
1 rkl raakakaakaonibsejä
1-2dl marjojaTuo on niin tuhti annos, että 6-7h menee helposti siivoustyössä ennen kuin on seuraavan kerran nälkä. Juju on kuitujen määrässä, pavut pitää nälkää ihan mielettömän kauan.
(Jos et ole syönyt palkokasveja säännöllisesti, masussasi ei ole niitä pilkkovia mikrobeja ja saatat häkeltyä ilmavaivojen määrästä. Aloita siis lisäämällä vaikka 1 rkl / annos aluksi, jotta ne sopivat mikrobit kasvaa sinne ensin. Lisää sitten vasta papujen/linssien määrää.)
Ei kuulosta lainkaan tuhdilta. Kyllä minulla olisi jo puolilta päivin nälkä, jos tuollaisen aamulla 7 aikaan vetäisin. Teen fyysistä työtä.
Ateria on kokonaisuus. Ei riisikään pelkiltään ole kunnon ateria, mutta osana kokonaisuutta oikein hyvä aterian komponentti.