Se tunne kun sun yläasteaikainen koulu"kaveri" kertoo lehtijutuissa olleensa koulukiusattu vaikka oli kiusaaja
Se tunne kun sun yläasteaikainen koulu"kaveri" kertoo lehtijutuissa olleensa koulukiusattu vaikka oli kiusaaja ja sä itse olit se kiusattu. Tää kiusaaja on näemmä menestynyt sittemmin, ja jokaisessa lehtijutussa väittää olleensa kiusattu, vaikka oli itse kiusaajien puolella kun mua kiusattiin ja mun piti vaihtaa luokkaa enkä malttanut odottaa yläasteen loppua, jotta pääsin kiusaajista eroon.
Kommentit (37)
Samoja kokemuksia. Se tunne, kun luet lehtijuttua suosituksi tulleesta muusikosta ja muistat miten kiusasi yläasteella.
Vierailija kirjoitti:
Jos ne on netissä ne jutut, saattaisin avautua hiukan kommenttiosiossa. Että kuinka ne asiat oikeasti meni.
Minä taas en. Siitähän saa vaan k*sipään tsemppaajien vihat niskaansa. Turhaa ajan ja voimavarojen tuhlausta.
Yllättävän usein ihmiset kuvittelee tuntevansa jonkun julkkiksen ja tarmolla sitten puolustavat tätä.
T. Erään k*sipääjulkkiksen ex-ystävä, tällä palstallakin mustamaalattu
Aika varauksella voi suhtautua näihin julkkiksiin jotka ratsastaa tuolla olin koulukiusattu-jutulla. Luultavasti ovat tosiaan olleet kiusaamassa ja napanneet itselleen hyvän uhrin tarinan sit siitä.
Muistan kun minua yritettiin kiusata. Vedin iskuja kiusaajan leukaan, kiusaaja joutu moneksi viikoksi sairaalaan. Sen jälkeen ei kiusattu. Reksi tuli puhumaan minulle että miksi löin sitä tyyppiä, vastasin että koska koulussa on niin idiootti reksi joka ei puuttunut kiusaamiseen. Reksi lähti aika hiljaa siitä kävelemään pois.
Meillä yläkoulussa 90-luvulla oli aika monella paha olla. Jengi vlttuili, tölvi, alisti, sulki ulkopuolelle, töni, etuili ja mitä vielä ihan porukan laidasta laitaan. Koulussa oli myös runsaasti ongelmia ulk0maalaisten kanssa. Ihan mahdoton sanoa, kuka kiusasi ja ketä. Terkut vaan jos tunnistit :P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla molempia, ihmiset myös kokee asiat eri lailla.
Mikään kokemamme vääryys ei oikeuta vahingoittamaan muita. Mikään ei oikeuta väkivaltaan.
Tää on kyllä turhaa idealismia ja johtaa vaan idealistin tuhoutumiseen. Viime kädessä jokainen itse vastaa omasta turvallisuudestaan.
Käy kuvioon noin yleisesti. Cancel-, metoo-, tiktok-, somekulttuuriin sisältöä tuotettaessa mikä olisikaan varsinkaan menestyjälle parempi "mitali rintaan" kuin kyyneleen kanssa päätyä mediaan kiusauksen uhrina vaikka olisi itse ollut tekijä.
"Se tunne" todellakin, kukapa haluaisi nykyelämäänsä valottaa kiusaajalleen niiden vuosien jälkeen jotta paljastaisi todellisen asianlaidan. Ehkä se voisi olla tosin se kaivattu revanssi. Nykyään? Uhriutuva kiusattu, mikä hänen statiikka mediassa olisi you name it.
Todellisuudessa todellisten kiusattujen elämankertomuksia ei lue suuri yleisö koska ne on kovaa luettavaa eikä tie ole aina mennyt uran huipulle että on hieno duuni, tesla kiiltää, on valokuvamalli-vaimo ja design-kotikin, vaan on niitä ihmisiä joita on vuosia kiusattu eli väkivallalla kaltoinkohdeltu koulussa tai muualla.
Voi olla että on ollut jossain vaiheessa itse kiusattu ja haluaa tuoda sen julki ja kannustaa muita kiusattuja. Se että on päättänyt jättää puhumatta siitä et on itse myös kiusannut on kyllä halpamaista, olisi puhunut myös siitä.
Itse ollut pitkään kiusattu ja myöhemmin kiusasin itse. Osaksi koska tunsin helpotusta siitä etten ollut itse kiusattavana ja osaksi koska koin että nämä joita kiusasin olisivat olleet jotenkin minua vastaan mikä oli ihan oman häiriintyneen pään kehittelemiä harhakuvia.
Ei ole kiusaaminen koskaan oikein mutta aina ei voi olettaa että kasvava ja varsinkin häiriintynyt nuori osaisi ajatella fiksusti. Onneksi ihmiset voivat muuttua vaikka jotkut sitä eivät haluakaan uskoa.
Ap, koita käsitellä asia ettei se enää veisi sinulta energiaa, mennyttä kun ei voi muuttaa. Jos olisin sinun asemassa niin kieltämättä tekisi mieli pudottaa tämä menestyjä vähän maan pinnalle. Onhan tuo oikeasti törkeää että puhuu vain kuin olisi ollut kärsijä vaikka ollut itse myös aiheuttamassa sitä. Mitä jos laittaisit sille yv? Tai jos luulet sen auttavan niin julkaise nimi? Mieti mikä olisi kaikkien kannalta paras ratkaisu.
AP puhutko Koutaniemestä? Hän oli tunnettu kiusaaja mutta puhunut itsestään julkisuudessa kiusattuna.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla molempia, ihmiset myös kokee asiat eri lailla.
Se on juuri näin. Mutta uhriutuja näkee vain minä minä minä ja vielä kerran minä. Kiusatuksi joutuminen voi olla siht pieni tapahtuma, mielessä paisuteltu, josta haetaan perustelu loppuiän uhriutumiselle.
Mulla on sama juttu, tunnetaankohan sama henkilö. Tekisi välillä mieli kommentoida avautumisiinsa etteikö oikeasti muista miten asiat oikein meni mutta ei ole mielestäni edes sen arvoinen
Englanniksi sanottuna olemme siirtyneet from the age of dignity to the age of victimhood. Ihmiset jotka ei oikeasti ole uhreja vaan esittää sellaista. Tapa olla esillä.
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuushäiriöiset tekevät tuota, että vaihtavat roolit päinvastaisiksi.
Vaikka se tuntuu ällistyttävältä ja loukkaavalta, niin kannattaa mieluummin asennoitua siihen tietolähteenä. Noin toimivat eivät hoksaa paljastavansa kaikki tekonsa puheissaan. Se mistä muita syyttävät on todellisuudessa heidän omia tekojaan. On hauskaa kuunnella mitä kaikkea paljastavat.
Näin se juuri menee. Itsellä on kokemusta samanlaisesta kuin ap:lla, kouluaikoina minua kiusannut uhriutuu julkisesti olleensa kiusattu. Hänellä on melko valikoiva muisti. Aluksi se ihmetytti mutta nyt osaan jo suhtautua tähän hänen touhuun huvittuneesti, selkeästi jotain persoonallisuushäiriötä käytöksessä on taustalla koska hän oli ilkeä ja manipuloiva jo lapsena ja tämä on vaan ihan sitä samaa jatkumoa.
Eikä minun mielestäni kannata alkaa näille kertomaan totuuksia, kyllä ne tietää miten asiat oikeasti meni. Persoonallisuushäiriöiset hakee tarkoituksella konfliktia ja reaktiota uhreistaan. Ei anneta niille sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusatut voivat olla myös kiusaajia. Häviä toiselle pura katkeruutta vielä heikompaan.
Ei kiusattu ole heikko. Kiusaaja on. Vielä heikompi se jota on kiusattu ja tietoisesti sen saman pskan pahan olon siirtää eteenpäin.
Ikävä kyllä tosielämässä kiusatuksi valikoituu usein joukkion heikoin, ja kiusaajilla on aivan tutkitusti keskimäärin muita parempi itsetunto.
T. Entinen kiusattu itsekin.
Jos ne on netissä ne jutut, saattaisin avautua hiukan kommenttiosiossa. Että kuinka ne asiat oikeasti meni.