Onko muita, jotka välttelee taksin ottamista viimeiseen asti sosiaalisista syistä?
Itsellä työreissu ja suunnittelen matkan taittamista mieluummin julkisilla lähes 3h + 20min kävely kuin istuisin tunnin taksissa.
Ja joo, ei ole pakko puhua kuskin kanssa ja voisin ottaa läppärin ja kuulokkeet korville, mutta silti se jaettu suljettu tila ahdistaa. Olisi vaivaannuttavaa.
Busseilla saan olla tuntematon ja vetäytyä penkkiin äänikirjaa kuunnellen. Vaikka pitää vaihtaa bussia, sekin tuo valinnan vapautta. Voin käydä kahvilla ja kaupoissa. Tuntuu seikkailulta. Toisin kuin taksissa jökötys.
Kommentit (64)
Minä en enää uskalla ottaa taksia. Ennen takseihin saattoi luottaa, ei enää. Ei edes päivällä, koska liikaveloitus on niin yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en enää uskalla ottaa taksia. Ennen takseihin saattoi luottaa, ei enää. Ei edes päivällä, koska liikaveloitus on niin yleistä.
Itse asiassa tilanne on viime aikoina vähän parantunut. Olen ottanut taksin useasti lentokentältä kotiin viime aikoina ja ainakin siellä hinnat ovat ihan samoja nykyään kuin ennen. Ja kuskin kanssa voi sopiakin hinnan. Lisäksi jos epäilyttää niin voit käyttää aina vaikka Taksi Helsinkiä tai jotain muuta tunnettua "vanhaa" taksifirmaa ja heillä on hyvät appit ja muut joilla homma hoituu sujuvasti.
Pelkään henkilöautossa liikennettä ja onnettomuutta. Bussissa ei pelota.
Mulle on tuntemattomat tarjonneet kyytiäkin jossain maantien varrella kävellessäni. Ei tartte auttaa! Enkä nouse tuntemattomien kyytiin, en edes vanhempien naisten.
Onneksi itselläni ei ole tuollaisia ongelmia, että tavalliset arkipäiväisen asiat aiheuttaisivat minulle ahdistusta. Pikemminkin käytän taksia aniharvoin, joten tuntuisi suorastaan luksukselta istua takissa, varsinkin pitkä matka.
Viimeaikaisten kokemusten perusteella välttelen takseja.
Aika moni varmasti kulkee omalla autolla mieluummin kuin julkisilla - nimenomaan sosiaalisista syistä. Eivät vaan myönnä asiaa. Eli tosi yleinen ilmiö lienee.
Christiiina kirjoitti:
Onneksi itselläni ei ole tuollaisia ongelmia, että tavalliset arkipäiväisen asiat aiheuttaisivat minulle ahdistusta. Pikemminkin käytän taksia aniharvoin, joten tuntuisi suorastaan luksukselta istua takissa, varsinkin pitkä matka.
Ei kannata olla ylimielinen muiden ongelmille, joskus voi nakki napsahtaa vielä omalle kohdalle. Jos sua ei nyt pelota jokin asia, niin se ei tarkoita että olet loppuelämäsi pelosta vapaa.
Kyllä välttelen sosiaalisista syistä. Vainoava exäni on nimittäin ammatiltaan taksinkuljettaja.
En mäkään tykkää matkustaa yksin taksilla. Tosin aniharvoin ylipäätään tarvetta taksiin ja jo hintasyistä minusta ihan ok käyttää julkisia vaikka menisikin tupla-aika.
Hieman vaikea uskoa, että matka, joka kestää taksilla tunnin, kestäisi julkisilla kolme tuntia ja sittenkin joutuisi kävelemään 20 min. Ellei nyt sitten yritä sunnuntai-iltana Espoon perukoilta jonnekin Itä-Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Hieman vaikea uskoa, että matka, joka kestää taksilla tunnin, kestäisi julkisilla kolme tuntia ja sittenkin joutuisi kävelemään 20 min. Ellei nyt sitten yritä sunnuntai-iltana Espoon perukoilta jonnekin Itä-Helsinkiin.
Tule joskus käymään kehä-3:n ulkopuolella
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan käynyt ulkomailla?
En käytä enää taksia kuin äärimmäisessä hädässä jos olen yksin liikkeellä koska en tunne oloani turvalliseksi. Taksiuudistuksen aikaansaannos sillä ennen ei näin ollut.
Meillä täällä pikkukaupungissa on edelleen asialliset taksikuskit. Osaavat lukea asiakkaasta, haluaako hän jutella vai istua hiljaa. Sairaita ja vanhuksia kyydittäessä myös huolehtivat, että asiakas pääsee sisälle kotiinsa. (niin kuin heidän kuuluukin tehdä).
Helsingissä taksikuskit eivät nykyään juuri yritä jutella, suurin osa ajelee mielellään vain määränpäähän. Isolla osalla kielitaito ei riitä small talkiin. Ehdottomasti suurinta osaa ei edes kiinnosta. Kyyti on pisteestä A pisteeseen B, mistään bullshitin jauhamisesta ei makseta.
Bussissa ei mitenkään ole turvallisempaa. Bussit ovat nykyään täynnä kaikenlaisia sekakäyttäjiä joilta voi odottaa mitä tahansa. Itse en menisi Helsingissä viikonloppu-iltana runkolinjabussin kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että on hieman vaivaannuttavaa mutta mielestäni kohdallasi kyse on jo sosiaalisesta fobiasta, jota voisi hieman työstää. Sitä paitsi kuskit ovat varmasti tottuneet asiakkaisiin jotka eivät puhu. Itse juttelen toisinaan jos olen sillä tuulella että tekee mieli jutella ja aistin kuskista saman. Myös ns ulkomaalaistaustaisten kuskien kanssa. Mutta toisinaan vetäydyn esim kännykkäni pariin. Voithan sanoa että sinulla on kiireinen työtehtävä ja otat läppärin ja kuulokkeet esiin, ei sitä kukaan epäile, ja ehkä kuski saa itsekin mukavan lepotauon asikkaiden horinoista.
Ei sille kuskille tartte mitään selitellä, kyllä taas tekemällä tehdään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä taksikuskit eivät nykyään juuri yritä jutella, suurin osa ajelee mielellään vain määränpäähän. Isolla osalla kielitaito ei riitä small talkiin. Ehdottomasti suurinta osaa ei edes kiinnosta. Kyyti on pisteestä A pisteeseen B, mistään bullshitin jauhamisesta ei makseta.
Bussissa ei mitenkään ole turvallisempaa. Bussit ovat nykyään täynnä kaikenlaisia sekakäyttäjiä joilta voi odottaa mitä tahansa. Itse en menisi Helsingissä viikonloppu-iltana runkolinjabussin kyytiin.
Helsingissä jokainen taksikuski puhuu suomea, pitää valita oikea yhtiö ja se on TaksiHelsinki. Käytän paljon takseja ja varmaan kaikkia kansallisuuksia on ollut ja jokainen puhunut suomen kieltä, yleensä hyvin.
Mammat ei jaksa kävellä.