Onko muita, jotka välttelee taksin ottamista viimeiseen asti sosiaalisista syistä?
Itsellä työreissu ja suunnittelen matkan taittamista mieluummin julkisilla lähes 3h + 20min kävely kuin istuisin tunnin taksissa.
Ja joo, ei ole pakko puhua kuskin kanssa ja voisin ottaa läppärin ja kuulokkeet korville, mutta silti se jaettu suljettu tila ahdistaa. Olisi vaivaannuttavaa.
Busseilla saan olla tuntematon ja vetäytyä penkkiin äänikirjaa kuunnellen. Vaikka pitää vaihtaa bussia, sekin tuo valinnan vapautta. Voin käydä kahvilla ja kaupoissa. Tuntuu seikkailulta. Toisin kuin taksissa jökötys.
Kommentit (64)
Älä laita meikkiä ja pukeudu säkkiin.
Juu, olet oikeassa, taksin käyttäminen on tosiaan sosialismia!
Ap kuulostaa nauttivan seikkailusta ja jännityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on turvallisempi olo bussissa, en tiedä miksi.
Bussista pääsee pois, koska se pysähtelee. Taksiin saatat jäädä, jos kuski vaan ajelee kierrellen.
Nauratti mielikuva taksista, josta ei pääse koskaan pois, vaan kuski ajelee ikuisesti ympäriinsä kierrellen😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bussista pääsee pois, koska se pysähtelee. Taksiin saatat jäädä, jos kuski vaan ajelee kierrellen.
Nauratti mielikuva taksista, josta ei pääse koskaan pois, vaan kuski ajelee ikuisesti ympäriinsä kierrellen😂
Mun pahin painajainen 😓
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole hauskaa. Minulle on näin käynyt. Siitä ei onneksi seurannut kuin isompi lasku, mutta jälkeenpäin oikein säikähdin että mitä kaikkea olisi voinut tapahtua. Olin humalassa, mutta ei se oikeuta huijaamaan. Ja humalan vuoksi en osannut ottaa ylös mitään auton/kuskin tietoja.
En ihan viimeiseen asti välttele, mutta välttelen kyllä, jos muita vaihtoehtoja on.
Viikko sitten olin kaverilla kylässä, hän oli luvannut heittää minun kotiin, mutta väsähti sitten niin ettei halunnut lähteä ajamaan, ja sanoi että maksaa minulle taksin. Kieltäydyin ja sanoin että menen bussilla. Kauhean väittelyn jälkeen sain niin tehdä. Hänelle oli vaikea ymmärtää, että kukaan menisi vapaaehtoisesti bussilla, kun taas minulle, joka niitä säännöllisesti käytän, se ei ollut mikään ongelma. Ihan siinä vieressä oli sopivasti päätepysäkki, autot lähtivät kymmenen minuutin välein, yksi vaihto matkalla oli, mutta puolessa tunnissa olin kotona. Ei mikään ruuhkabussi vaan rauhallinen iltavuoro, ei vielä täynnä juoppoja. Yleensä tykkään istua bussissa. Katselen maisemia, ajattelen omiani ilman minkäänlaista seurusteluvelvollisuutta. Kaverilleni tämä oli ihan käsittämätöntä.
Taksia en ole vältellyt, ehkä siksi, että olen käyttänyt taksia vain äärimmäisessä kiireessä esim. lentokentälle, jolloin ei ole vaihtoehtoja, ei ehdi ajattelemaan koko asiaa.
Ruokakaupasta kotiin tilaamisen olen joskus jättänyt välistä vain siitä syystä, etten joudu tapaamaan tilauksen toimittajaa!
Tavallaan, kun en halua maksaa 10 kertaista summaa 10 kertaisesta epämukavuudesta.
Kerran olin (idässä) bussissa ainoa asiakas. Kuski huolehti ystävällisesti kyselemällä, mitä radiokanavaa haluaisin kuulla, ja onko bussin lämpötila matkustajalle mieluinen. Vaikka olen vähän ujo, niin myöntelin vain, että kaikki on hyvin.
Ei jäänyt traumoja, enemmänkin hauska muisto pitkästä matkasta bussilla.
Minulle on joskus väitetty, että taksissa ns. pelkääjän paikalle istahtaminen antaisi kuskille viestin, että olet seurallinen ja haluat jutella, kun taas takapenkin valitseminen tarkoittaa, että haluat vain kyydin ja istua rauhassa. Onko tässä perää? Siis tietysti jos on yksin matkassa niin noin.
En uskalla mennä taksiin yksin. Mitä jos se ajaa jonnekin syrjään ja ra is kaa ja tap paa? Muutama taksikuski on ehdotellut luonnossa maksamista ja kysellyt olenko menossa kotiin ja onko kotona poikaystävää. Arvaatte varmaan näiden kuskien ruskettumisen asteen tai geelikiharat.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on joskus väitetty, että taksissa ns. pelkääjän paikalle istahtaminen antaisi kuskille viestin, että olet seurallinen ja haluat jutella, kun taas takapenkin valitseminen tarkoittaa, että haluat vain kyydin ja istua rauhassa. Onko tässä perää? Siis tietysti jos on yksin matkassa niin noin.
Naisena en kyllä todellakaan istu etupenkille. Minusta se olisi juurikin niin, että kuski tulkitsee jotain. Minä en saa istua hiljaa edes takana. Kuskit aina yrittää joko heittää jotain tyhmää läppää tai sitten tulee kysymyspatteristo. Ulkkikset on hiljaisempia muuten, mutta niille pitää neuvoa reitti. Inhoan takseja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sosiaalisista syistä, vaan siksi että nykyään ei voi luottaa että matkan hinta on kohtuullinen, että kuljettaja ajaa oikeaan osoitteeseen tai edes että matkustaja ei tule ryöstetyksi ja raiskatuksi. (Äskettäin kelataksi kuljetti muistisairaan sukulaiseni väärään kaupunkiin, muutaman sadan metrin päähän Venäjän rajasta. Onneksi kyydittävä oli muistisairas niin ei tajunnut pelätä tulleensa muilutetuksi. Sitä en tiedä, maksoiko ylimääräisen 100 km ajon sairaanhoitopiiri vai taksiyritys.)
Kiittäkää Berneriä tästä.
Jep.
Aiemmin käytin taksia toisinaan, jos oli kiire tai paljon kantamuksia. Se ei silloinkaan edustanut minulle mitään ultimaattista ylellisyyttä, vaan oli toisinaan vain se käytännöllisin keino päästä paikasta A paikkaan B.
Nykyään tulee välteltyä ainakin tolpalta taksin ottamista. Kuskit eivät meinaa tietää minne olen menossa, hinnat ovat mitä sattuu, ja mikä pahinta, niin on ajotaitokin. Ilmeisesti kaikki eivät ole suorittaneet mitään liukkaan kelin harjoittelua.
Minun puolestani Suomessa saa olla ulkomaalaissyntyisia taksikuskeja miten paljon tahansa ja samoin taksialalla kilpailua, mutta odotan, että lakia ja suomalaista sopimuskäytäntöä ja käytöstapoja noudatetaan ja että ajotaito on priimaa! Tämän Berner romutti (eikä saamaton Harakka ole onnistunut korjamaan).
Kumpi mieluummin? 3h busseja vai 1h taksi? Tunti on jo niin pitkä saman tyypin kanssa, että en haluaisi olla kyydissä.
Eniten ihmetellään kun kävelen koko matkan tai pitkän matkan pysäkiltä. Mulle alle tunti on lyhyt matka kävellä. En oo tottunut pääsemään ovelta ovelle koskaan.
Hinta mua kirpaisee enemmän, kuin sosiaaliset syyt
Ei ole tuota ongelmaa. Käytän taksia aina kun vaan mahdollista, ei ole omaa autoa, eikä aina mahdollista saada kyytiä muualta.
Minä välttelen takseja viimeiseen asti. Lentokentälle lähtö aamuyöllä oli pakkotilanne ja onneksi sieltä tuli joku leppoisa "Markku". Hiljaa istuttiin ja kaikki meni hyvin.
Toinen tilanne, missä taksia tarvitsisin mutten uskalla käyttää, on humalassa. Mitään kaatokännejä en ota, mutta kyllä minusta näkee jos olen ottanut vaikka miten vähän. Ennemmin toikkaroin junalla tai bussilla kotiin.
Anopille on sattunut ikäviä kuskeja, hän näistä juuri kertoi. Anoppi asuu oikein mukavalla paikalla ja kuskit ovat udelleet häneltä, että onko tämä sinun koti. Anoppi aina valehtelee että ei ole, käyn vaan kylässä. Inhottavaa tuollainen utelu ja tarkkailu, että oliskos tuossa rikas puuma.