Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alma Hätönen hakee psykologiaa opiskelemaan. Mitä sinä ajattelit hakea opiskelemaan näin aikuisena?

Vierailija
16.03.2023 |

Hän haluaa sosiaalisen median tietojen mukaan joko puheterapeutiksi tai psykologiksi, mutta vain sen takia, koska haluaa myöhemmin psykoterapeutiksi. Nyt on kaupallisena yhteistyönä valmennuskurssi ja hakemus laitettu menemään.

Luuletteko, että tämä kasvattaa entisestään hakijamääriä psykalle, kun ala "trendaa" näin myös somessa? Ainakin valmennuskurssit saavat lisää mainosta.

Itse en välttämättä tuhlaisi aikaani valmennuskurssiin, sillä aivot saa kyllä ylikierroksille vielä sittenkin kun ne oikeat materiaalit tulevat.

Mitäs sinä aiot hakea opiskelemaan kolmekymppisenä tai vanhempana?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Almalta ei ole onnistunut edes amksta valmistuminen, tuskin pääsee yliopistoon tuollaiselle alalle.

Voiko siis hakea ensikertalaiskiintiössä?

Ei, jos on ottanut vastaan joskus opiskelupaikan korkeakoulussa.

Jos on ottanut sen vastaan 2014 tai sen jälkeen. Jos ottanut 2013 tai aiemmin eikä valmistunut, on ensikertalainen. En tiedä mikä raja on jos on valmistunut??

Vierailija
22/65 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päässyt opiskelemaan psykologiaa 

-ilman maksullista valmennusta

-ilman tilastomatematiikan osaamista

-ensimmäisellä yrityksellä

-yli 30-vuotiaana

-ei-ensikertalaisena

Luin artikkelit kerran läpi ja tein tarvittavan oppimistyön. Tähän kului kaksi viikkoa elämästäni. Aika moni muukin sisäänpäässyt vaikutti ihan tavalliselta ihmiseltä. Osa toki vähän ylisuorittamiseen taipuvaisia, mutta oikeastaan suurin osa ei vaikuta siltä lainkaan, päinvastoin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykologia on just seVITUNtrendiaine jonka pääsykokeissa näkee satoja aivan toistensa klooneja, nuoria elämää ja somea suorittavia naisia.

Saavatpahan vihdoin päänsä kuntoon ;)

Eivät useinkaan saa. Sehän siinä onkin. Psykologia ei ole taikasauva yhtään mihinkään, toki siitä voi hyvä olla perusteet hallussa mutta ammattina, enpä tiedä nykyisessä maailmassa. Tuo on vähän niitä harmaita tieteitä joka yrittää kovasti tulla vakavastiotetuksi. Siellä on neurotieteiden pohja mutta myös ajan trendejä mukailevaa, siis vallan tarpeita mielistelevää taipumusta kuten nämä onnellisuustutkimukset. Niinkuin tuo saataisiin vangittua häkkiin psykologian sisään.

Vierailija
24/65 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Only Fans esiintymistä.

Riitta-Liisa

Vierailija
25/65 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-yli 30-vuotiaana

-ei-ensikertalaisena

Luin artikkelit kerran läpi ja tein tarvittavan oppimistyön. Tähän kului kaksi viikkoa elämästäni. Aika moni muukin sisäänpäässyt vaikutti ihan tavalliselta ihmiseltä. Osa toki vähän ylisuorittamiseen taipuvaisia, mutta oikeastaan suurin osa ei vaikuta siltä lainkaan, päinvastoin. 

Oliko sulla hyvä yo-todistus ja milloin oli tämä?

Vierailija
26/65 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykologia on just seVITUNtrendiaine jonka pääsykokeissa näkee satoja aivan toistensa klooneja, nuoria elämää ja somea suorittavia naisia.

Eivät useinkaan saa. Sehän siinä onkin. Psykologia ei ole taikasauva yhtään mihinkään, toki siitä voi hyvä olla perusteet hallussa mutta ammattina, enpä tiedä nykyisessä maailmassa. Tuo on vähän niitä harmaita tieteitä joka yrittää kovasti tulla vakavastiotetuksi. Siellä on neurotieteiden pohja mutta myös ajan trendejä mukailevaa, siis vallan tarpeita mielistelevää taipumusta kuten nämä onnellisuustutkimukset. Niinkuin tuo saataisiin vangittua häkkiin psykologian sisään.

Pidän esimerkiksi kiintymyssuhdeteoriaa erittäin hyvänä psykologian alan saavutuksena. Sitä tutkimalla voi olla apua hyvin moneen mielenterveyden haasteeseen ja paljon muuhunkin. 

Vierailija
27/65 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-yli 30-vuotiaana

-ei-ensikertalaisena

Ihan ok todistus, mutta sillä ei tehnyt haussa mitään. En ole edes kirjoittanut psykologiaa, mutta yo-kokeista nyt oli aikaa jo lähes 15 vuotta. 

Pääsin kaksi vuotta sitten. 

Vierailija
28/65 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-yli 30-vuotiaana

-ei-ensikertalaisena

Onko vanha, sanotaanko yli viisi vuotta vanha ylioppilastodistus yhtä arvokas kuin uusi?

Vierailija
29/65 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-yli 30-vuotiaana

-ei-ensikertalaisena

Tämä on kuin veitsen isku palleaan niille lukuisille, jotka hakevat psykaa tai jotain muuta hyvin suosittua alaa lukemaan ties kuinka monetta kertaa...

Vierailija
30/65 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hain syksyllä -21 sairaanhoitajan opintoihin ja pääsin. Aloitin monimuoto-opinnot tammikuussa -22 ja ikää mulla oli tuolloin 42v. 

Vierailija
31/65 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo-todistuksella voivat hakea ainoastaan ne, jotka eivät ole suorittaneet Suomessa korkeakoulututkintoa, eivätkä ole ottaneet korkeakoulupaikkaa vastaan vuonna 2014 tai sen jälkeen. 

Jos on ottanut paikan vastaan ennen vuotta 2014, mutta ei ole suorittanut tutkintoa loppuun, on edelleen ensikertalainen. 

Yo-todistuksesta saa pisteitä tietyistä aineista, jotka on netistä haettavissa. Reaalista en tiedä mitään, luultavasti sillä ei saa pisteitä enää tänä päivänä tai jos saa, niin ei varmasti samalla tavalla kuin ainereaaleista. 

Vierailija
32/65 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Almalta ei ole onnistunut edes amksta valmistuminen, tuskin pääsee yliopistoon tuollaiselle alalle.

Voiko siis hakea ensikertalaiskiintiössä?

Ei, jos on ottanut vastaan joskus opiskelupaikan korkeakoulussa.

Jos syksyllä 2014 tai sen jälkeen ottanut vastaan tai valmistunut kotimaisesta yliopistosta/amk:sta, ei pääse ensikertalaiskiintiössä. Jos on tätä ennen ottanut vastaan mutta ei valmistunut tai sitten on valmistunut ulkomaisesta yliopistosta tms, on ensikertalainen.

Vierailija
33/65 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-yli 30-vuotiaana

-ei-ensikertalaisena

Tämä on kuin veitsen isku palleaan niille lukuisille, jotka hakevat psykaa tai jotain muuta hyvin suosittua alaa lukemaan ties kuinka monetta kertaa...

Ymmärrän, mutta oli se myös itselleni isku palleaan, kun näin opintopolusta, että olen päässyt opiskelemaan näinkin vähällä panostuksella. Tiedän hyvin, että monet hakevat vuosia pääsemättä ja kuluttavat rahaa valmennukseen vuodesta toiseen. 

Itse en ollut edes tehnyt avoimessa yhtään kurssia ennen opintojen alkua. 

Vierailija
34/65 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa jos voisin valita uudelleen ammattini menisin opiskelemaan toimittajaksi ja erikoistuin ulkomaan toimittajaksi tyyliin Rauli Virtanen.

Vierailija
35/65 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-yli 30-vuotiaana

-ei-ensikertalaisena

Ymmärrän, mutta oli se myös itselleni isku palleaan, kun näin opintopolusta, että olen päässyt opiskelemaan näinkin vähällä panostuksella. Tiedän hyvin, että monet hakevat vuosia pääsemättä ja kuluttavat rahaa valmennukseen vuodesta toiseen. 

Itse en ollut edes tehnyt avoimessa yhtään kurssia ennen opintojen alkua. 

Lisään senkin, että vieläkin minulla on epäuskoinen olo tapahtuneesta.

Vierailija
36/65 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseään menee sinne hoitamaan kuten useat aikuisiällä psykoterapeutiksi haluavat.

Vierailija
37/65 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän esimerkiksi kiintymyssuhdeteoriaa erittäin hyvänä psykologian alan saavutuksena. Sitä tutkimalla voi olla apua hyvin moneen mielenterveyden haasteeseen ja paljon muuhunkin. 

Täsmälleen samaa mieltä. On siellä todella sellaista timanttia minkä soisi saavan ääntään kuuluviin enemmän. Traumojen hoito on edistynyt ja monipuolistunut. Sen merkitystä ei tee mieli vähätellä.

Vierailija
38/65 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapeuttikoulutukseen voi hakea vasta sitten, kun on valmistumisen jälkeen ollut vähintään kaksi vuotta relevantissa työssä (yleensä asiakastyötä mt-puolella, tai vaihtoehtoisesti sossuilla esim. perheneuvolatyötä, puheterapeuttien vaatimukset ovat itselleni hämärän peitossa, sillä heillä on aika vähän mitään psykoterapiaan verrattavaa työtä mahdollista tehdä).

Sairaanhoitajan tutkinnon voi suorittaa 3,5 vuodessa, ja moni aikuisopiskelija kyllä kirii senkin jopa 2,5-3 vuoteen, etenkin jos on aiempia hyväksilukuja. 2 vuotta mt-hoitajana ja voi hakea psykoterapeuttikoulutukseen. Eli yhteensä nopeimmillaan n. viidessä vuodessa pääsee kouluttautumaan psykoterapeutiksi. 

Psykologin koulutus kestää 5,5 vuotta (ja pelkkä sisäänpääsy monella toiset viisi). Puheterapeutin tutkinto kestää 5 vuotta. Siitä voi laskea kuinka paljon kauemmin kestää päästä noilla papereilla psykoterapeuttikoulutukseen. 

Vierailija
39/65 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-yli 30-vuotiaana

-ei-ensikertalaisena

Itse pääsin lääkikseen lähempänä 40-vuotispäiviä kuin kolmekymppisiä. Ei-ensikertalaisena ja ilman mitään valmennuskursseja. Suoritin vain fykebi YO:n harjoituksen vuoksi kun vanhanmallinen reaali olla mulla alla vuosia sitten. Tämä oli 2016.

Vierailija
40/65 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millon te naiset tajuatte että opiskelemaan pääseminen ei tarkoita että saa hienon työpaikan???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan