Työhaastettelussa kysytty raskaaksi tulemista
Radionovassa eräs kuuntelija kertoi, että häneltä kysyttiin työhaastattelussa Oulussa, aikooko tulla raskaaksi seuraan kolmen vuoden aikana. Veti hakemuksen pois.
Tuotahan ei saa kysyä, mutta kuinka monelta on kysytty siitä huolimatta? Mistähän sellaisen kristallipallon löytäisi, joka tietäisi tulevat raskaudet.
Tämä nyt koskee lähinnä hedelmällisessä iässä olevia naisoletettuja, saa toki miesoletetutkin kertoa. :)
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienyrittäjän kannattaa aina ottaa uudet työntekijät ensin vuokralle. Siinä ehtii kätevästi tutustua työntekijään ja ongelmat hoitaa joku muu.
Eli se kulu ei haittaa, jos vuokrafirmalle pitää maksaa moninkertaisesti verrattuna itse palkattuun? Ja mitä se aluksi tarkoittaa? Luuletko, ettei työntekijä voi jäädä myöhemmin perhevapaalle?
Vuokrafirmat toimivat itseasiassa yllättävän pienellä katteella ja vuokratyöntekijästä työnantaja tosiaan maksaa ainoastaan siitä mitä saa. Erityisesti sellaisille pienyrittäjille, jotka miettivät ensimmäisen ja toisen työntekijän palkkaamista vuokratyöntekijä on erittäin hyvä palvelu, koska silloin ei tosiaan tule riskiä sairauslomista tai perhevapaista. Ja alulla esimerkiksi yhtä vuotta tai muuta sellaista aikaa, jonka aikana työntekijän luotettavuuden ehtii varmistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienyrittäjän kannattaa aina ottaa uudet työntekijät ensin vuokralle. Siinä ehtii kätevästi tutustua työntekijään ja ongelmat hoitaa joku muu.
Eli se kulu ei haittaa, jos vuokrafirmalle pitää maksaa moninkertaisesti verrattuna itse palkattuun? Ja mitä se aluksi tarkoittaa? Luuletko, ettei työntekijä voi jäädä myöhemmin perhevapaalle?
Vuokrafirmat toimivat itseasiassa yllättävän pienellä katteella ja vuokratyöntekijästä työnantaja tosiaan maksaa ainoastaan siitä mitä saa. Erityisesti sellaisille pienyrittäjille, jotka miettivät ensimmäisen ja toisen työntekijän palkkaamista vuokratyöntekijä on erittäin hyvä palvelu, koska silloin ei tosiaan tule riskiä sairauslomista tai perhevapaista. Ja alulla esimerkiksi yhtä vuotta tai muuta sellaista aikaa, jonka aikana työntekijän luotettavuuden ehtii varmistaa.
Tirsk! Ajattelitko, että yhden tai kahden vuoden ajan ollut työntekijä ei jää perhevapaalle? Tai mitä ikinä tarkoitat luotettavuudella?
On kyselty perhettä ja että miksi en ole muuttanut Oulusta Helsinkiin töiden perässä. Eläkeikää lähentyvä mies haastattelijana ihmetteli miten viihdyn tylsässä Oulussa kun hänen saman ikäinen tyttärensä oli muuttanut helsinkiin hakemaan menoa ja meininkiä ja töitä. Hain siis työharjoittelu paikkaa aikuisopiskelijana, ja he olivat valitsemassa harjoittelijaa, joka jäisi heille töihin.
Ei ole kysytty, mutta olen itse käyttänyt tätä valttina. Eli olen sanonut suoraan että olen lapset maailmaan osaltani tehnyt. Koen että se on ollut merkittävä asia työllistymisen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Olin valmistumassa ammattiin ja hakemassa ensimmäistä oman alan työtä, äitiyslomansijaisuutta kaupungille. Naisesimies kysyi, olenko raskaana. Kysymys tuli niin yllättäen, etten tajunnut olla vastaamatta. Kerroin, etten ole. Sain sijaisuuden, mutten todellakaan halunnut jatkaa myöhemmin hänen alaisuudessaan. En nyt muutenkaan aikonut raskautua pariin vuoteen, ennenkuin saan ensin työkokemusta lama-aikana.
Tämä tapahtui Oulussa 90-luvun alussa.
No olisi outoa jos raskaana oleva eli kohta äitiyslomalle lähtevä valittaisiin äitiysloman sijaiseksi. Minusta on kyllä tuossa jo ihan hyvä kysyä.
Jokaikinen kerta.
Nykyään vaan tuijotan haastattelijaa niin kauan, että kysyy jotain muuta tai lopettaa haastattelun. Jos paikka jää saamatta siksi, ettei avaa yksityisasioitaan, en edes halua sellaista työpaikkaa ja tiedänpähän jatkossa olla hakematta.
Kai se haluaa vielä itse pistää haastatelvan paksuksi, siksi kysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin valmistumassa ammattiin ja hakemassa ensimmäistä oman alan työtä, äitiyslomansijaisuutta kaupungille. Naisesimies kysyi, olenko raskaana. Kysymys tuli niin yllättäen, etten tajunnut olla vastaamatta. Kerroin, etten ole. Sain sijaisuuden, mutten todellakaan halunnut jatkaa myöhemmin hänen alaisuudessaan. En nyt muutenkaan aikonut raskautua pariin vuoteen, ennenkuin saan ensin työkokemusta lama-aikana.
Tämä tapahtui Oulussa 90-luvun alussa.
No olisi outoa jos raskaana oleva eli kohta äitiyslomalle lähtevä valittaisiin äitiysloman sijaiseksi. Minusta on kyllä tuossa jo ihan hyvä kysyä.
On laitonta kysyä myös määräaikaisiin tehtäviin. Sijaisellekin pitää tarvittaessa hankkia sijainen. Samat lait koskevat kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Hallitusneuvotteluissa ei taidettu kysyä tulevilta ministereiltä, aikooko hankkiutua raskaaksi tai jopa isäksi hallituksessa ollessaan.
Vanhempainvapaata pitäneet ministerit itseasiassa menettivät paikkansa ja palkkansa vapaan ajaksi, joten itse asiassa he olivat huonommassa asemassa, kuin tavallinen työntekijä vanhempainvapaalla
Hain kolmen kuukauden kesätyötä, haastattelemassa kaksi hipahtavaa tätiä. Olin nuori (ja mainittakoon, että myös neitsyt). Keskustelu meni jotenkin näin:
Haastattelija1: Onkos sinulla muuten poikaystävää?
Minä: Eeei.
Haastattelija2: Ei ole siis kollia mouruamassa oven takana, heh heh?
H1: Vielähän kesäkollin ehtisi hankkia!
Minä: ...
H2: Jaana* täältä meiltä sai muuten juuri vauvan. Oletko sinä raskaana?
Minä (kauhuissani): En!
H1: Voii, vauvat on niin ihania, Jaanan vauva on tosi söpö. Ja raskausvatsat on niin ihania. Me aina taputeltiin Jaanan masua. Olis kiva jos olisit raskaana.
Ei löytynyt yhteistä säveltä, poistuin erittäin järkyttyneenä. Nyt nelikymppisenä jo naurattaa, vaikka olihan tuo törkeä tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tirsk! Ajattelitko, että yhden tai kahden vuoden ajan ollut työntekijä ei jää perhevapaalle? Tai mitä ikinä tarkoitat luotettavuudella?
Tarkoitan sitä, että sarjasaikuttaja ei jaksa näytellä kunnon työntekijää esimerkiksi kahta vuotta. Kahden vuoden työsuhteen jälkeen on mielestäni myös ihan kohtuullista lähteä perhevapaille kun on osoittanut työnantajalle että ei hankkinut työpaikkaa pelkäksi selkänojaksi vaan aikoo oikeasti myös tehdä sinne töitä.
Minulta kysyttiin asiaa kiertäen, vastasin sen hetkisen tilanteen mukaan ettemme saa lapsia. Sain paikan ja olin kolme vuotta töissä kunnes raskauduin vaikkei sen pitänyt olla mahdollista. Palasin töihin hoitovapaalta tietäen että olin taas raskaana. Palatessa työnantaja totesi että kai tää nyt oli sit ainut, valehtelin sujuvasti että ihme olisi jos kahdesti osuisi kohdalle. Jäin hyvillä mielin puoli vuotta myöhemmin äippälomalle ja sit hoitovapaalle, irtisanouduin viimeisellä hoitovapaaviikolla 😅
Kela maksaa äitiyslomalaiselle.
Luulisi hammaslääkäreiden tienaavan sen verran hilloa, että on varaa useampaan hoitajaan.