Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhaastettelussa kysytty raskaaksi tulemista

Vierailija
16.03.2023 |

Radionovassa eräs kuuntelija kertoi, että häneltä kysyttiin työhaastattelussa Oulussa, aikooko tulla raskaaksi seuraan kolmen vuoden aikana. Veti hakemuksen pois.

Tuotahan ei saa kysyä, mutta kuinka monelta on kysytty siitä huolimatta? Mistähän sellaisen kristallipallon löytäisi, joka tietäisi tulevat raskaudet.

Tämä nyt koskee lähinnä hedelmällisessä iässä olevia naisoletettuja, saa toki miesoletetutkin kertoa. :)

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta on kysytty työhaastattelussa ihan suoraan että onko miestä ja lapsia ja jos ei ole aionko hankkia. Vastasin, että ei ole, niin haastattelija onnitteli sanoen että olen täydellinen hakija ja sanoi samaan syssyyn että toivottavasti en koskaan avioidu enkä hanki lapsia. Haastattelusta lähdin itkien kotiin.

Oiskohan pitäny sanoa haastattelijalle: Ei, tykkään irtosuhteista ja seksistä varattujen kanssa. Nytkin pyöritän 6 eri naimisissa olevaa miestä. Näytät jotenkin tutulta? Olenkohan nähnyt kuvasi jonkun lompakossa?

Vierailija
22/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ollut talossa kaksi kesää, kun vakituinen paikka aukeni. Pääsin toiselle kierrokselle ja pomo vihjaisi, että minun pitäisi tuoda esiin, etten ole aikeissa tehdä lapsia. Muut hakijat kun olivat miehiä ja hakemamme paikkaa olivat viimeiset 10 vuotta miehittäneet äitiyslomalaiset. Ymmärrän kyllä työnantajan halun saada vihdoin työntekijä, joka keskittyy työntekoon eikä perheen perustamiseen. Edellinen työntekijä teki tosiaan neljä lasta työsuhteen aikana ja nosti sitten kytkintä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltti mies kirjoitti:

No saa kysyä. Ei kannata palkata ketään joka aikoo lapsia tehdä ja sitten pitää jäädä työstä pois. Työnantajalle tulee isoja kuluja koska joutuu etsii uuden työntekijän.

Ja näin se naisten syrjintä työmarkkinoilla näyttäytyy.

Vierailija
24/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta on kysytty työhaastattelussa ihan suoraan että onko miestä ja lapsia ja jos ei ole aionko hankkia. Vastasin, että ei ole, niin haastattelija onnitteli sanoen että olen täydellinen hakija ja sanoi samaan syssyyn että toivottavasti en koskaan avioidu enkä hanki lapsia. Haastattelusta lähdin itkien kotiin.

Oiskohan pitäny sanoa haastattelijalle: Ei, tykkään irtosuhteista ja seksistä varattujen kanssa. Nytkin pyöritän 6 eri naimisissa olevaa miestä. Näytät jotenkin tutulta? Olenkohan nähnyt kuvasi jonkun lompakossa?

:D Muuten kyllä, mutta en ole kiinnostunut lepakkoseksistä, koska haastattelija oli nainen.

Vierailija
25/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ollut talossa kaksi kesää, kun vakituinen paikka aukeni. Pääsin toiselle kierrokselle ja pomo vihjaisi, että minun pitäisi tuoda esiin, etten ole aikeissa tehdä lapsia. Muut hakijat kun olivat miehiä ja hakemamme paikkaa olivat viimeiset 10 vuotta miehittäneet äitiyslomalaiset. Ymmärrän kyllä työnantajan halun saada vihdoin työntekijä, joka keskittyy työntekoon eikä perheen perustamiseen. Edellinen työntekijä teki tosiaan neljä lasta työsuhteen aikana ja nosti sitten kytkintä.

Kysyttiinkö lastenhankinnasta miehiltä? Mies voi pitää lähes kolme vuotta perhevapaata/lapsi. Jos vain naisten lisääntyminen kiinnostaa, kyse on sukupuoleen perustuvasta syrjinnästä.

Vierailija
26/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tasa-arvovaltuutettu on lausunnossaan todennut, että vanhemmuuteen tai perheenhuoltovelvollisuuteen liittyvien seikkojen, kuten esimerkiksi perhesuhteiden tai siviilisäädyn, kysyminen työhönoton yhteydessä on tasa-arvolain vastaista.

Tasa-arvolain vastaisina kiellettyjä kysymyksiä työhaastattelutilanteessa ovatkin kysymykset raskaudesta, lastenhankkimissuunnitelmista, lasten lukumäärästä ja lastenhoidon järjestämisestä. Menettelyä ei voi oikeuttaa myöskään sillä, että kysymyksiin vastaaminen on vapaaehtoista. Työnhakijalla ei ole velvollisuutta kertoa raskaudestaan."

Vierailija
27/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa jos kysyy? Vastata saa mitä haluaa ja kyllähän työnantaja tietää, että nainen voi tulla raskaaksi suunnitteli tai ei. Ehkä haetaan vain reaktiota.

Minusta työnantajalka on oikeus kysyä mitä katsoo tarpeelliseksi. Eri asia sako tyydyttäviä tai rehellisiä vastauksia.

Kiellettyjä kysymyksiä eli minä ainakin vastaan mitä mieleen tulee. Itsepähän sitä kerjäävät. Kaksi kertaa kysytty. Toisella kerralla kerroin inhoavani lapsia joten ei koskaan suunnitteilla lapsia. Toisella kertaa kun haastattelun aikana jo selvinnyt ettei minun työpaikkani kerroin poikaystäväni kanssa yrittävämme koko ajan. 

28/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on kerran kysytty työhaastattelussa , että olenko minä raskausvastainen, kun en halua omia lapsia. Haastattelija oli 60+ ikäinen nainen

Vierailija
29/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luoja! Asiattomia kysymyksiä kysytään ja samaan aikaan kärsitään vauvapulasta. Voi hyvää päivää nyt sentään!

Vierailija
30/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyttiin suoraan 10v sitten, kun hain työpaikkaa, naimisissa olevana 26-vuotiaana naisena, että aionko hankkia lapsia. Kysyjä oli eläkeikää lähestyvä mies. Valehtelin, että ei ole ajankohtaista ja sain työpaikan. Oikeasti olin yrittänyt tulla raskaaksi jo kaksi vuotta, josta vuoden ajan lapsettomuushoidoissa. Lopulta onnistuin lapsen saamisessa 2v myöhemmin.

Vierailija
31/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne miehet ei sitten olleet kukaan perheellisiä tai aikeissa lisääntyä?

Vierailija
32/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tasa-arvovaltuutettu on lausunnossaan todennut, että vanhemmuuteen tai perheenhuoltovelvollisuuteen liittyvien seikkojen, kuten esimerkiksi perhesuhteiden tai siviilisäädyn, kysyminen työhönoton yhteydessä on tasa-arvolain vastaista.

Tasa-arvolain vastaisina kiellettyjä kysymyksiä työhaastattelutilanteessa ovatkin kysymykset raskaudesta, lastenhankkimissuunnitelmista, lasten lukumäärästä ja lastenhoidon järjestämisestä. Menettelyä ei voi oikeuttaa myöskään sillä, että kysymyksiin vastaaminen on vapaaehtoista. Työnhakijalla ei ole velvollisuutta kertoa raskaudestaan."

Entä jos yritys ja haastattelija on ulkomaalainen, saako silti kysyä tätä?

Vierailija
33/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunta haki työntekijää ja menin haastatteluun. Eka kysymys oli onko lapsia ja perhettä.

Vierailija
34/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos yritys ja haastattelija on ulkomaalainen, saako silti kysyä tätä?

Suomessa on voimassa Suomen lait.

Vierailija
35/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kysytty että onko miesystävää tai lapsia, olin silloin 24v ja vasta valmistunut ammattiin. Pöllämystyneenä vastasin että on poikaystävä josta tuli jatkokysymys lasten suunnittelusta, vastasin että ei kun juuri vasta valmistuin. En saanut työpaikkaa mutta se johtui synnyinkaupungistani. Se joka paikan sai oli tuttavani ja hän kertoi että haastattelija oli sanonut etteivät palkkaa muualta kaupunkiin muuttaneita vaan pitää olla juuri siitä kaupungista kotoisin. En olisi halunnut olla tuollaisessa työpaikassa ja löysinkin pian paikan jonka sain.

Vaasa ?

Vierailija
36/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa jos kysyy? Vastata saa mitä haluaa ja kyllähän työnantaja tietää, että nainen voi tulla raskaaksi suunnitteli tai ei. Ehkä haetaan vain reaktiota.

Minusta työnantajalka on oikeus kysyä mitä katsoo tarpeelliseksi. Eri asia sako tyydyttäviä tai rehellisiä vastauksia.

Voihan sitä kysyä, mutta hakijan ei tarvitse vastata, koska asia ei kuulu työnantajalle. Silloin tuskin saa paikkaa, mutta valehtelemalla voi saadakin. Varmasti sitä valehtelee jos työpaikan todella kipeästi tarvitsee, eri asia sitten onko se hyvä työpaikka, jos noin typeriä kiellettyjä kysymyksiä kysyvät, kertoo paikan arvoista ja ilmapiiristä.

Vierailija
37/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyttiin suoraan 10v sitten, kun hain työpaikkaa, naimisissa olevana 26-vuotiaana naisena, että aionko hankkia lapsia. Kysyjä oli eläkeikää lähestyvä mies. Valehtelin, että ei ole ajankohtaista ja sain työpaikan. Oikeasti olin yrittänyt tulla raskaaksi jo kaksi vuotta, josta vuoden ajan lapsettomuushoidoissa. Lopulta onnistuin lapsen saamisessa 2v myöhemmin.

Näin itsekin kohta kaksi vuotta yrittäneenä ja puoli vuotta hoidoissa olleena nousee jo savu korvista tähän miten ihmiset kyselee ja kommentoi sitä miten lapsia "tehdään" tai "hankitaan" jollain selkeällä ja hallitulla aikataululla samaan tapaan kuin hankittaisiin pesukone tai auto.

Vierailija
38/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maz kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kysytty että onko miesystävää tai lapsia, olin silloin 24v ja vasta valmistunut ammattiin. Pöllämystyneenä vastasin että on poikaystävä josta tuli jatkokysymys lasten suunnittelusta, vastasin että ei kun juuri vasta valmistuin. En saanut työpaikkaa mutta se johtui synnyinkaupungistani. Se joka paikan sai oli tuttavani ja hän kertoi että haastattelija oli sanonut etteivät palkkaa muualta kaupunkiin muuttaneita vaan pitää olla juuri siitä kaupungista kotoisin. En olisi halunnut olla tuollaisessa työpaikassa ja löysinkin pian paikan jonka sain.

Vaasa ?

Turku

Vierailija
39/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kysytty, jäin ensin sanattomaksi, mutta sanoin sitten ettei ole suunnitelmissa. Äijä vaan jotain siihen, että no mutta sinähän olet juuri oikeassa iässä!

Onneksi en päässyt kyseiseen paikkaan. Tajusin vasta jälkeenpäin kunnolla, miten törkeää tuo oli.

Vierailija
40/74 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyttiinkö lastenhankinnasta miehiltä? Mies voi pitää lähes kolme vuotta perhevapaata/lapsi. Jos vain naisten lisääntyminen kiinnostaa, kyse on sukupuoleen perustuvasta syrjinnästä.

Ei minulta kysytty, neuvottiin vaan tuomaan asiaa esiin. Ketään ei mielestäni ole syrjitty. Mulle vaan tehtiin selväksi, että haluttiin työntekijä, joka oikeasti kykenee tekemään työn. Olin tuolloin vielä parikymppinen ja perheen perustaminen oli ihan aidosti mielessä. En tiedä kuka paikan sai, koska päätin olla sitä hakematta. Ei mulla olisi kestänyt luonne mennä aiheuttamaan lisää vaikeuksia, kun tiesin miten ikävä tilanne oli tuossa yrityksessä ollut.

Siis en mitenkään puolustelee sukupuolisyrjintää mutta onhan yrittäjällä nyt oikeus ihan kysymättäkin ottaa töihin mies eikä nainen, jos pelkää palkatun äitiyslomalle jäämistä. En ole 25 v työurani aikana nähnyt yhdenkään miehen pitävän kolmen vuoden vanhempainvapaata, en mitään sinne päinkään. Tuollainen neljän lapsen äiti ja hänen vaihtuvat tuuraajansa, mikäli sellaisia saadaan, eivät voi hoitaa työtehtävää yhtä hyvin kuin yksi työhön sitoutunut ihminen joka tulee paikalle päivästä ja vuodesta toiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän