Arki ilman autoa - kokemuksia ja fiiliksiä?
Olen 36-vuotias yksin asuva nainen, enkä omista autoa tai ajokorttia. Tällaisina päivinä, kun tiet ovat peilijäässä ja koetat rahdata kahta ostoskassia ja postista noudettua pakettia kävellen - itkupotkufiilis. Kauppaan on jonkin verran matkaa, ja bussiyhteyttä ei tällä välillä ole. Vastaavia tilanteita on arjessa lukuisia; isompien tavaroiden kuljetukset, eläinlääkärikäynnit, lääkärikäynnit jne. Mikäli omaisin tällaisessa tilanteessa lapsia ja olisin yh-vanhempi, repisin varmasti jo pelihousuni.
Millaisia fiiliksiä teillä muilla on arjesta ilman autoa?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mitään ilman autoa... auton hankkiminen/pitäminen vain on hullun kallista tässä maailman kalleimmassa ja köyhtyvässä maassa...
-polttoaine
-itse auto
-huollot
-renkaat
-katsastukset
-verot
-vakuutukset
-pesu
Siinä on aivan valtava potti vuodessa kun elää maailman kalleimmassa maassa suhteessa tuloihin...
Tämä nimenomaan. Tällaisessa taloustilanteessa etenkin, kun kaikki on nyt todella kallista ja vakituinen työllistyminen haastavaa.. Auto ei ole missään nimessä itsestäänselvyys. Ap
Ei todellakaan ole... ja kun on lapsia on pakko maksaa kaikki nuo kulut muuten eläminen on mahdotonta... sitten pitää lukea mediasta että me olemme maailman onnellisimmat kun hallinto sanoo niin - vaikka todellisuudessa täytyy jatkuvasti miettiä millä kaikki maksetaan tässä kehitysmaassa...
Ihan totta kyllä. Valtavan moni asia on kriisissä nykyhetkessä. En ainakaan tunne itseäni kovin onnelliseksi kaiken selviytymisen keskellä. Koska siltä arki juuri nyt tuntuu. Toivottavasti mennään pian parempaan suuntaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisissa tapauksissa itselläni on kasaan taitettava kärry, jonka avulla isommat paketit saa helposti yksin kuljettaa. Sekä tottakai reppu selässä.
Ihmettelen, jos olet ollut pitkään ilman autoa, mutta silti et ole tälläisiä perusjuttuja tajunnut käyttää helpottaaksesi elämääsi?No eipä ole tullut mieleen, että alkaisin vetelemään kärryä perässäni. Repun toki omistan. Isot paketit kulkevat usein polkupyörän avuin. Nasevaa pätemistä sinulta, mutta kiitos nyt kuitenkin kommentistasi. Ap
Ihan voin sanoa, itse 20 vuotta autottomana Helsingin kantakaupungissa asuneena, että kyllä se "mummokärry" on oikein kätevä. Ei tyylikäs, mutta sillä saa isommat paketit ja ostokset helposti kuljetettua. Sellaiset siis, joita olisi liian painava kantaa tai kuskata pyörällä. Kannattaa ostaa sellainen, jossa on isot pyörät, niin kulkee lumessa ja sohjossakin. Vaikka Clas Ohlsonilta.
Mutta autottomuus arjessa varmasti toimii eri tavalla eri asuinpaikoissa. Helsingin kantakaupungissa autosta olisi låhinnä haittaa ja kustannuksia, kaikki toimii helpoin kun kulkee jalan, pyörällä tai julkisilla. Ja kyllä, käytän myös tuollaista "mummokärryä", vaikka olen vasta vähän päälle 30. Ja kotiinkuljetuksen voi tilata isommille esineille.
Ymmärrän kyllä, että erilaisessa asuinpaikassa on haastavampaa.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mitään ilman autoa... auton hankkiminen/pitäminen vain on hullun kallista tässä maailman kalleimmassa ja köyhtyvässä maassa...
-polttoaine
-itse auto
-huollot
-renkaat
-katsastukset
-verot
-vakuutukset
-pesu
Siinä on aivan valtava potti vuodessa kun elää maailman kalleimmassa maassa suhteessa tuloihin...
Tämä nimenomaan. Tällaisessa taloustilanteessa etenkin, kun kaikki on nyt todella kallista ja vakituinen työllistyminen haastavaa.. Auto ei ole missään nimessä itsestäänselvyys. Ap
Ei todellakaan ole... ja kun on lapsia on pakko maksaa kaikki nuo kulut muuten eläminen on mahdotonta... sitten pitää lukea mediasta että me olemme maailman onnellisimmat kun hallinto sanoo niin - vaikka todellisuudessa täytyy jatkuvasti miettiä millä kaikki maksetaan tässä kehitysmaassa...
Ihan totta kyllä. Valtavan moni asia on kriisissä nykyhetkessä. En ainakaan tunne itseäni kovin onnelliseksi kaiken selviytymisen keskellä. Koska siltä arki juuri nyt tuntuu. Toivottavasti mennään pian parempaan suuntaa. Ap
Samat ajatukset siis... Pitäisikin pyytää sua syömään jokin ilta kun olen itsekin sinkkuna :) :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-polttoaine
-itse auto
-huollot
-renkaat
-katsastukset
-verot
-vakuutukset
-pesu
Samat ajatukset siis... Pitäisikin pyytää sua syömään jokin ilta kun olen itsekin sinkkuna :) :)
Ihanaa! Tilataanko eväät kotiinkuljetuksella vai kärrätäänkö kaupasta, peilijäällä liukastellen? Ap
Espoossa asun ja koskaan en ole autoa omistanut enkä aio hankkiakaan. Mulla on 2 lasta, nyt jo lukio-ikäisiä, eikä heidänkään syntymisensä inspiroinut auton hankkimiseen. Hyvin on saatu kaikki lasten harrastekuskaukset ja muut hoidettua julkisilla. Toki joitakin harrastuksia on valittu sillä kriteerillä, että niitä voi harrastaa kävelyetäisyydellä.
Isommat tavarat on hankittu kotiinkuljetuksilla, tarvittaessa on käytetty taksia ja joskus on vuokrattu auto tarpeeseen. Hyvin ollaan tosiaan selvitty ja kaupassa kävellen käyminen on ihan hyvää reippailua. Bussillakin pääsisi, mutta jää monesti ottamatta.
No jos asuu kaupan ja työpaikan vieressä tulee toimeen ilman autoa.Itse en ole kumpaakaan niin lähellä.
Ei tule toimeen täällä maakunnissa ilman autoa. Täällä Ei ainakaan ole sujuvaa joukkoliikennettä. Oi sitä onnen päivää, kun pääsi töihin menemään aamulla omalla autolla ja vielä kauppaan ilman, että tuot ostokset pyörällä. En luovu koskaan, ellei korttia oteta pois. Työnteolla rahoitin autokoulun ja auton.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule toimeen täällä maakunnissa ilman autoa. Täällä Ei ainakaan ole sujuvaa joukkoliikennettä. Oi sitä onnen päivää, kun pääsi töihin menemään aamulla omalla autolla ja vielä kauppaan ilman, että tuot ostokset pyörällä. En luovu koskaan, ellei korttia oteta pois. Työnteolla rahoitin autokoulun ja auton.
Ihan hyvin pärjää Joensuussa ilman autoa, kaikkialle on lyhyt matka, täällä on mm.hyvät pyörätiet.
Autoton ja yh täällä..3 lastani on jo nyt aikuisia ja heillä ajokortit ja autot,kuskailee minua kauppaan jos on jotain painavaa mutta olin autoton myös kun he olivat pieniä..lääkäriin mentiin yleensä taksilla mutta muuten bussilla/käveltiin..kaupasta pulkalla talvisin ruokaa..kyllä sitä pärjää
Aaah, kyllä taas kannatti olla yksityisautoilija, niin saa ajaa auton suoraan peltomarketin oven eteen. Ihmeellistä miten kukaan haluaa tarpoa tuolla loskapaskassa ja räntäsateessa vapaaehtoisesti :D
Vierailija kirjoitti:
Aaah, kyllä taas kannatti olla yksityisautoilija, niin saa ajaa auton suoraan peltomarketin oven eteen. Ihmeellistä miten kukaan haluaa tarpoa tuolla loskapaskassa ja räntäsateessa vapaaehtoisesti :D
Eivät tiedä paremmasta. Silloin, kun auto on huollossa varaan sijaisauton. En ole pyöräillyt enää yli kolmeenkymmeneen vuoteen. Haluaako joku vaihdepyörän ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ja vielä parempi on ajaa marketin parkkihalliin niin pysy autokin kuivemnpana ja puhtaampana kauppareissun ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ja vielä parempi on ajaa marketin parkkihalliin niin pysy autokin kuivemnpana ja puhtaampana kauppareissun ajan.
Tai sitten vaan kaikessa rauhassa kotisohvalla näpyttelee tilauksen ja joku muu kerää ostokset ja toimittaa ne kotiovelle.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten vaan kaikessa rauhassa kotisohvalla näpyttelee tilauksen ja joku muu kerää ostokset ja toimittaa ne kotiovelle.
Toki näinkin. Tuota tilausta vain ei saa ainakaan isoimmilta kauppaketjuilta kotiin samana päivänä. Wolt Marketista kyllä ja kai Odaltakin.
Minä koen silläviisiin, että automobiilin tarve on vahvasti yhteydessä ihmisen luonteeseen. Eräs sukulaiseni x ei ole ikinä omistanut ajokorttia enkä tiedä olisiko hän ollut terveytensä puolesta sopiva ajamiseen. Ehkä, ehkä ei. Ei hän ole koskaan mitään mielenkiintoakaan näyttänyt autoilua kohtaan. Uskon, että hän on elänyt ihan tyytyväisenä ilman autoa eikä se ole häntä haitannut.
Itse taas olen täysin vastakohta. Olen aina tiennyt, että HALUAN automobiilin. Koskaan en ole epäröinyt. Olen mukavuudenhaluinen ja rakastan ajamista. En kävisi ikinä missään, jos en omistaisi automobiilia. Kynnys julkisten kanssa säätämiseen on korkea eikä se ole muutenkaan sama asia.
Minä olen valmis tekemään asioita, jotta voin ylläpitää automobiilia, eli tarvittaessa tekemään lisää töitä tai karsimaan jonkin pienen menon, jotta säästyy hieman enemmän rahaa, joka menee autoiluun. Samalla tietysti v.....ttaa se kamalat kulut, joita automobiili aiheuttaa. En vain voisi elää ilman.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki näinkin. Tuota tilausta vain ei saa ainakaan isoimmilta kauppaketjuilta kotiin samana päivänä. Wolt Marketista kyllä ja kai Odaltakin.
Se on totta. Mä tilasin yli neljän vuoden ajan kerran viikossa kotiinkuljetuksella Citymarketista ja tietty sitä joutui aina katsomaan, ettei mitään oleellista jäänyt puuttumaan. Ainakaan sellaista, mitä ei tuosta noin 100 m päässä olevasta pienestä lähikaupasta olisi saanut. Mulla on kyllä sellainen käsitys, että ainakin joissain marketeissa (oisko ollut joku Prisma??) saisi toimituksen samalle päivällekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli auto alla päivittäin ainakin 20 vuotta. Työmatka autolla n.15 minuuttia, nyt kahdella busalla tunnin. Kyllä on varmasti helpompaa noin, kun ei ole autosta ollutkaan tavallaan riippuvainen, kun tällä tavoin, ykskaks luopua siitä helppoudesta. Itse sain yllätyksekseni epilepsian, ja toivon, että lääkkeet toimivat, ja tulee sekin pvä, että saan jälleen autoilla töihin, ja muutoinkin olla itsenäinen liikkumisessani, kyttäämättä aikatauluja.,
Ah, työmatkat kahdella bussilla. Väsyneenä kiireen keskellä bussin odottelu on kurjaa - tai täydemmässä bussissa matkustaminen ylipäätään.
En silti voi sanoa, että on ollut helpompaa, kun autoa ei ole koskaan ollut. Samoja asioita on toistanut vuodesta toiseen, eikä niihin varsinaisesti ole tottunut. Usein turhauttaa ja uuvuttaa. Tällä hetkellä huomaan, että autottomana sumpliminen on alkanut kiireisen arjen ohella verottamaan aina vain enemmän, joskin auton hankkiminen on tässä tilanteessa vielä taloudellisesti mahdotonta. Tulevaisuudessa toki harkitsen vakavasti tämän hommaamista.
Vaan voimia epilepsian kanssa! Toivottavasti lääkkeet alkavat pian toimimaan sinulla.Ap
Kiitos 😘
-1
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta on sekä autottomuudesta että autollisesta elämästä ja voin rehellsiesti sanoa, etten vaihtaisi enää autottomaan elämään vaikka asunkin suuressa kaupungissa, jossa on ihan ok julkiset yhteydet. Elämä on niin paljon helpopaa autollisena, suosittelen.
Tämäpä tämä, mutta kun elämää ei voi ennustaa..
-1
Efter att som barn ha åkt buss till skolan, tog man körkort genast efter armén dit man gick frivilligt för att bli av med den genast. Under studietiden hade man sporadiskt råd med bil.
Sedan man har börjat jobba har det alltid funnits en eller flera bilar i hushållet. I en buss, spårvagn eller tåg stiger en endast in i om det är nödfall. Senast prövade man för kanske ett årtionde sedan att ta bussen till jobbet i centrum. Det händer igen.