Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arki ilman autoa - kokemuksia ja fiiliksiä?

Vierailija
16.03.2023 |

Olen 36-vuotias yksin asuva nainen, enkä omista autoa tai ajokorttia. Tällaisina päivinä, kun tiet ovat peilijäässä ja koetat rahdata kahta ostoskassia ja postista noudettua pakettia kävellen - itkupotkufiilis. Kauppaan on jonkin verran matkaa, ja bussiyhteyttä ei tällä välillä ole. Vastaavia tilanteita on arjessa lukuisia; isompien tavaroiden kuljetukset, eläinlääkärikäynnit, lääkärikäynnit jne. Mikäli omaisin tällaisessa tilanteessa lapsia ja olisin yh-vanhempi, repisin varmasti jo pelihousuni.

Millaisia fiiliksiä teillä muilla on arjesta ilman autoa?

Kommentit (103)

41/103 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei-kuski kirjoitti:

No miltäs siellä friend-zonen miehissä näyttää? Olisikos siellä kuskia tarvittaessa? 

Mulla on tästä hyvä esimerkki. On siis todella vain kaveri, mutta ollaan tunnettu 25 vuotta. Ensimmäistä kertaa pyysin viime viikolla kuskiksi, kun en saanut Prisman tuplabonuspäiviltä kuljetettua rullapatjaa kolmella bussilla + 2 km kävely bussipysäkiltä jyrkässä ja liukkaassa alamäessä kotiin.

Maksoin bensat, parkkimaksut, 100 euroa vaivanpalkkaa, niin kun oltiin pihamaalla perillä, alkoi mun talopoliisi, kyyläkyttänaapureiden aikana kiroilla, huutaa ja rähjätä, että olen hyväksikäyttäjä. Ja että hän ei enää ikinä auta kuskaamalla.

Että oli noloa ja häpesin.

Vierailija
42/103 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole tarvetta autolle eikä edes julkisille kuin joskus harvoin eri paikkakunnalle mennessä, kun lähikauppa on parin minuutin päässä, keskusta ja koulu kymmenen minuutin ja työpaikka vajaan 20 minuutin kävelymatkan päässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 46v autoton maaseudulta. Lähimpään taajamaan eli kauppaan ym on 5km. Työmatkaa toiseen suuntaan 60km, yht 3h/pv. Kaupassa käyn työpaikkakunnalla, ostan ja kannan vähän monta kertaa viikossa. Vaikeinta on lapsen menot, vapaa-aika ja lääkärit ym. Koska ne ovat lähitajamassa, josta/jonne ei iltaisin eikä viikonloppuisin pääse kuin kävellen. Ilman autoa pärjää, mutta kyllähän elämä on vähän tylsempää ja aikaavievää. Ja minulla on ollut auto aiemmin useita vuosia. Oli mukavampaa, mutta toisaalta: nyt ei tule yllättäviä kuluja koska jos bussi hajoaa se ei ole minun murheeni:D Eikä tule ostettua turhaan herkkuja, kun ei niitä jaksa kantaa.

Vierailija
44/103 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7437 kirjoitti:

ei-kuski kirjoitti:

No miltäs siellä friend-zonen miehissä näyttää? Olisikos siellä kuskia tarvittaessa? 

Mulla on tästä hyvä esimerkki. On siis todella vain kaveri, mutta ollaan tunnettu 25 vuotta. Ensimmäistä kertaa pyysin viime viikolla kuskiksi, kun en saanut Prisman tuplabonuspäiviltä kuljetettua rullapatjaa kolmella bussilla + 2 km kävely bussipysäkiltä jyrkässä ja liukkaassa alamäessä kotiin.

Maksoin bensat, parkkimaksut, 100 euroa vaivanpalkkaa, niin kun oltiin pihamaalla perillä, alkoi mun talopoliisi, kyyläkyttänaapureiden aikana kiroilla, huutaa ja rähjätä, että olen hyväksikäyttäjä. Ja että hän ei enää ikinä auta kuskaamalla.

Että oli noloa ja häpesin.

Tässä taisi olla mukana nyt hieman värikynää..

Vierailija
45/103 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi mitään ilman autoa... auton hankkiminen/pitäminen vain on hullun kallista tässä maailman kalleimmassa ja köyhtyvässä maassa...

-polttoaine

-itse auto

-huollot

-renkaat

-katsastukset

-verot

-vakuutukset

-pesu

Siinä on aivan valtava potti vuodessa kun elää maailman kalleimmassa maassa suhteessa tuloihin...

+parkkipaikka sekä kotona että töissä, yli 200 e vuodessa!

Vierailija
46/103 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton on viimeinen asia, josta luopuisin. Söisin ruaakseni vaikka pelkkää makaronia ja ketsuppia joka päivä, kunhan vain auto säilyisi. Karsea ajatus, että joutuisi elämään menojensa suhteen kelien tai jonkun paikallisliikenteen armoilla. Ei olisi minkään arvoista elämää, etkä voisi edes harrastaa moniakaan asioita. Minäkään en voisi käydä esim pilkillä, mitä tykkään tehdä talvisin. En voisi kulkea kylään jonkun tykö, jos ei paikallisliikenne ole optimaalinen tai vähintäänkin hyvä pyöräilykeli. Aivan perseestä ja piste.

Vierailija
47/103 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ostosten kuljetus kotiin on hankalaa ilman autoa.

Ostat vaikka tarjouspaalin talouspaperia ja raahaat pitkin kaupunkia. Maidot, mehut ja pesuaineet painaa repussa, että hiki virtaa.

Ostat maton ja kuljet rulla olalla bussipysäkille.

Tuntui masentavalta. Auto toi vapautta liikkumiseen muutenkin.

Silti tiedän, että jossain vaiheessa siihen ei ole enää varaa. Pelottaa jo nyt.

Vierailija
48/103 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa ilman autoa jo muutama kuukausi. Helppoa, mahtavaa ja rahaa säästyy.

Vierailija
49/103 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo autoa eikä korttia, mutta bussi kulkee alle 10 minuutin välein Prisman, S-marketin ja k-kauppojen eteen. Menee myös alepalle, mutta bussimatka kestää tällöin yli 10 minuuttia.

Vierailija
50/103 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myin auton pois ja hyvin pärjää autotta. Tilaan ruoat kotiinkuljetuksena ja julkisilla pääsen nopeasti töihin, kun kaksi kertaa viikossa käyn toimistolla. Pari kertaa vuodessa vuokraan auton, jos käyn reissussa. 

Vierailija
51/103 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aaah, kyllä taas kannatti olla yksityisautoilija, niin saa ajaa auton suoraan peltomarketin oven eteen. Ihmeellistä miten kukaan haluaa tarpoa tuolla loskapaskassa ja räntäsateessa vapaaehtoisesti :D

Täytyy tähän vielä lisätä, että julkisilla ja fillarilla kulkemistakin olen testannut. Ainakin Turussa työmatkan kulkeminen bussilla oli ihan hullua skeidaa, koska piti valita joko 2h kestävä työmatka, jolla pääsi lähelle, tai vähän lyhyempi, mutta 5km kävelyllä. Työpaikka ei siis sijainnut keskustassa, jonne kyllä olisi päässyt varsin kätevästi.

Onneksi työkaverini sääli minua ja pääsin sen talven hänen kyydillään, yksityisomisteisella henkilöautolla tietenkin.

Työttömänä olin yhden kesän pelkän fillarin varassa ja oli ihan kivaa kun oli lämmin ja hyvät säät. Syksyn tullen pääsin töihin ja 35km työmatkat toiselle paikkakunnalle taitoin taas omalla autolla.

Täytyy olla joko töissä naapurissa tai kaupungin keskustassa, tai olla masokisti jos ilman omaa kulkupeliä täällä sinnittelee.

Vierailija
52/103 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen laskeskellut, että minun kannattaa pitää bussilippua ja ajaa muutaman kerran kuussa taksilla, jos ja kun on joku iso tavara kannettavana tai liikuttava hankalaan aikaan. Olen muuttanut kaksi kertaa ihan työpaikan lähelle, jotta pystyn kulkemaan helposti töihin.

Säästyy rahaa, hermoja ja luonto.

Vierailija
53/103 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko ajan kun opiskelijoilla ja varusmiehilläkin oli varaa pitää autoa?

Vierailija
54/103 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi mitään ilman autoa... auton hankkiminen/pitäminen vain on hullun kallista tässä maailman kalleimmassa ja köyhtyvässä maassa...

-polttoaine

-itse auto

-huollot

-renkaat

-katsastukset

-verot

-vakuutukset

-pesu

Siinä on aivan valtava potti vuodessa kun elää maailman kalleimmassa maassa suhteessa tuloihin...

Tämä nimenomaan. Tällaisessa taloustilanteessa etenkin, kun kaikki on nyt todella kallista ja vakituinen työllistyminen haastavaa.. Auto ei ole missään nimessä itsestäänselvyys. Ap

Yhä useampi varjelee muksujaan orpo tai haavistovallalta.  Sänky ei natise.

Vierailija
55/103 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen laskeskellut, että minun kannattaa pitää bussilippua ja ajaa muutaman kerran kuussa taksilla, jos ja kun on joku iso tavara kannettavana tai liikuttava hankalaan aikaan. Olen muuttanut kaksi kertaa ihan työpaikan lähelle, jotta pystyn kulkemaan helposti töihin.

Tämä kuulostaa järkevältä! 

Osaisiko joku kertoa, kuinka paljon auton kulut ovat kuukaudessa keskimäärin? Osaisi hieman suhteuttaa, kuinka paljon varata kuukaudessa rahaa tämän tyyppiseen liikkumiseen sen sijaan, että maksaisi auton ylläpidosta?

Vierailija
56/103 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta, työ naapurikaupungissa, asunto lähiössä. Auto syö melkein kaikki rahat mitä jää asumisen ja ruuan jälkeen, mutta en jaksa sitä millaiseksi selviytysmistaisteluksi elämä menee ilman autoa.

Töissä pitää kulkea, kaupassa käydä, sukulaisia tapaamassa, lapsia viedä harrastuksiin ja turnauksiin ja heidän sosiaalisiin menoihin julkisilla jos menee niin joutuu lähes aina matkustamaan kahdella bussilla, odottelemaan vaihtoa, linjat on myöhässä, bussit aina täpötäynnä, kuskit vittuuntuneita. Ei kiitos.

Onneksi auto on sentään jo velaton. Ei muuten riittäis enää rahulit tässä maassa.

Vierailija
57/103 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku kertoa, kuinka paljon auton kulut ovat kuukaudessa keskimäärin? Osaisi hieman suhteuttaa, kuinka paljon varata kuukaudessa rahaa tämän tyyppiseen liikkumiseen sen sijaan, että maksaisi auton ylläpidosta?

Velaton bensa-auto. 300-400€/kk kaikkineen menee (sis. korjaukset, huollot, renkaat, pesut jne)

Vierailija
58/103 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauppalehden laskelmien mukaan autoon menee minimissäänkin 500 euroa/kk. Yleensä 500-1000 euroa/kk. Sisältäen siis kaiken, eli bensan, huollot, vakuutukset.

Vierailija
59/103 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velaton bensa-auto. 300-400€/kk kaikkineen menee (sis. korjaukset, huollot, renkaat, pesut jne)

Herranjestas!

Vierailija
60/103 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aliarvioit nyt. 500 euroa/kk on minimi. Et taida nyt laskea mukaan vakuutuksia yms. tai arvonalenemaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä