Minulla todettiin jokin aika sitten keliakia ja ei hemmetti keliakiatuotteet on kalliita!
Ravintolassakin joudun maksamaan enemmän kuin muut. Miten tässä voi säästää? Perunaakaan ei aina jaksaisi syödä kun pottu tulee korvista. Unohtamatta että tuotteet maistuvatkin pahalta.
Kommentit (233)
Ei kenenkään ole pakko syödä viljatuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillisesti tällaisiin ketjuihin tulee aina noin 500 näsäviisastelijaa ilmoittamaan, että ihminen ei tarvitse leipää mihinkään, ja pasta on epäterveellistä, ja mitään pullaa nyt ei ainakaan kannata ikinä syödä, ja luontaisesti gluteenittomasti voi syödä ihan hyvin riisiä, pottua ja porkkanaa ja pärjätä niillä, ja ne kaikki tsiljoonat ruoka-aineet joihin on lisätty vehnää voi ihan huoletta jättää pois eikä se vaikuta elämään mitenkään, ja niin edelleen.
Unohtavat, että kaikki mikä tekee monista ihan normaalisti käytössä olevista ruoka-aineista kalliimpia, tekee myös monipuolisesta syömisestä aina vaikeampaa ja laskee elämänlaatua. Monella ei ole aikaa ja varaa hifistellä terveysruokien kanssa, vaan yhtenä arkiruokana on voinut olla vaikka monien rakastama makaronilaatikko. No, se jää nyt sitten pois tai sitten moninkertaistuu hinnaltaan. Ruisleivästä saa ihan helposti terveellisen välipalan laittamalla sen väliin kaikenlaista. No, se välipalaleipä jää nyt pois tai moninkertaistuu hinnaltaan.
Monikaan ihminen ei jaksa leipoa omia leipiä, varsinkin jos on rankka työ eikä leipomisessa ole hyvä eikä siitä tykkää. Eikä gluteenitonta leipää nyt kovin halvalla saa itse tehtyäkään (tiedän, koska olen itse keliaakikko ja leivon). Normileipää saa tehtyä paljon halvemmalla.
Totta kai gluteenittomasti pystyy syömään kohtuu edullisesti jos käyttää kekseliäisyyttä. Mutta monella ei sitä kekseliäisyyttä juuri ruuanlaiton suhteen ole, vaikka muissa asioissa olisikin. Suomalainen arkiruoka on aika pitkälti rakentunut gluteenillisten viljojen ympärille. Monilla köyhemmillä käy valitettavasti niin, että keliakiadiagnoosin myötä ruokavaliosta karsiutuu paljon vaihtoehtoja pois eikä mitään tule tilalle. Kekseliäällä ruokavalio voi vaikka rikastuakin, mutta keskivertoihmisellä se kyllä köyhtyy. Ja joillakin se johtaa myös siihen, että gluteenittomasta ruokavaliosta alkaa lipsua, millä voi olla todella vakavia terveydellisiä seurauksia.
Tämä. Mä ostin monivitamiineja kun alkoi tuntua siltä, että en pysty enää syömään tarpeeksi terveellisesti kun normaali leipä jäi pois.
En tykkää laittaa ruokaa enkä leipoa, joten syön vain sitä mitä helposti saa. Ja kun on jo pohjalla pitkä lista muitakin allergioita.Monivitamiinia koska ei leipää? Mitä siinä leivässä on, mitä ei muusta ravinnosta saa? Että ihan monivitamiinin tarve?
B-ryhmän vitamiineja ja rautaa.
Ja niitä ei mielestäsi siis saa muualta kuin leivästä?
Olen allerginen lähes kaikille juureksille ja hedelmille. Vihanneksistakin käy vain suunnilleen kurkku.
No se on kyllä ikävä tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö luontaisesti gluteenittomasti. Ei oo vaikeeta eikä välttämättä kallista. Turhaa vehnähiilarihöttöä ei tartte kukaan.
Syön luontaisesti gluteenittomasti, ja siihen sattuu kuulumaan myös mm. leipä.
Mutta ei vehnäleipä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö luontaisesti gluteenittomasti. Ei oo vaikeeta eikä välttämättä kallista. Turhaa vehnähiilarihöttöä ei tartte kukaan.
Mutta ei vehnäleipä.
Eikä ruis- tai ohraleipä, vaan luontaisesti gluteeniton leipä.
Syö luontaisesti gluteenittomia asioita. Kasvikunnan tuotteet, maitotuotteet, kananmuna, liha, kana, kala, riista, riisi, kaura.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon on luonnostaan gluteenitonta ruokaa. Hyvin usein tuotteissa lukee merkinnät laktoosittomuudesta ja gluteenittomuudesta. Myös sellainen tuote, joissa noita merkintöjä ei ole voi kuitenkin olla tuollainen. Kauppaan kannattaa mennä ajan kanssa ja lukea ne tuoteselosteet huolella. Luonnostaan gluteenittomia ovat mm. liha, kana, kala, makkara, juusto, peruna, vihannekset, juurekset, kasvikset, hedelmät, marjat, salaatti, paljon maitotuotteita, sipsejä, jäätelöitä. Noissa ei siis myöskään ole mitään lisää kun normaaliruokana myydään.
Monisssa MAKKAROISSA kyllä on gluteenia.
Mä olen nyt lisännyt sipsien ja munuen syöntiä etten ihan näänny nälkään.Missä makkarassa on muka gluteenia? Itse en tiedä yhtään merkkiä.
Mustassa makkarassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kenenkään ole pakko syödä viljatuotteita.
Ärsyttää kun keliaakikoiden oletetaan elävän pelkällä pullalla ja leivällä, mutta asiahan ei niin ole. Yksipuolinen ruokavalio on haitaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei se sairautena kalleimmasta päästä ole. Moneen muuhun autoimmuunitautiin on paljon kalliimmat lääkkeet, voiteet ja hoidot.
Olisikin olemassa lääke jotta voisi syödä tavallista ruokaa mutta vaan kun ei ole. Ei keliakiaa voi eikä pidä verrata muihin autoimmuunisairauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normi elovena puurohiutaleet eivät käy vaan keliaakikolle pitää olla erikseen gluteenitonta puhdistettua kauraa.
Silti annoshinta jää johonkin 20 senttiin eli todella halpaa syötävää se puuro edelleen on.
Normi kaurapuurohiutale
Prisma 1,49 euroa
Kcm elovena 2,29 euroa
Gluteeniton kaurapuurohiutale
Prisma 1,31 euroa
Kcm elovena 2,85 – 3,09 euroa riippuen tuotteesta ja koosta
En tiedä onko jo sanottu, mutta osta leipäkone. Vaikka se mielletään turhakkeeksi niin keliaakikolle se on pelastus. Ei tarvitse itse vääntää leipää tai ostaa kaupasta kalliilla.
Jos pidät leipomisesta niin virtasalmen viljatuotteella on hyviä jauhoja(nettimyynti).
Meillä lapsella keliakia myös ja todellakin hän syö kaikkea, mukaan lukien leipä joka on kallista. Lapsen lempparileipä maksaa noin 5€/4kpl. Saamme lapsen keliakian vuoksi alinta vammaistukea ja en oikein ymmärrä miksi tämä tuki poistuu kun lapsi täyttää 16 v. Sairaus kun itsessään ei poistu ja sen vuoksi tulee lisäkuluja helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sairautena kalleimmasta päästä ole. Moneen muuhun autoimmuunitautiin on paljon kalliimmat lääkkeet, voiteet ja hoidot.
Olisikin olemassa lääke jotta voisi syödä tavallista ruokaa mutta vaan kun ei ole. Ei keliakiaa voi eikä pidä verrata muihin autoimmuunisairauksiin.
Jostain luin juttua jokin aika sitten, että lääkettä ollaan kehittämässä. En nyt millään muista mistä luin, mutta lääkkeen markkinointiin saattaa mennä vuosikymmeniäkin helposti.
Keliaakikon äiti
https://www.tuni.fi/fi/ajankohtaista/keliakiaan-loytyi-uusi-lupaava-laa…
Tässä lääkehoidosta juttu
Vierailija kirjoitti:
Jos pidät leipomisesta niin virtasalmen viljatuotteella on hyviä jauhoja(nettimyynti).
Meillä lapsella keliakia myös ja todellakin hän syö kaikkea, mukaan lukien leipä joka on kallista. Lapsen lempparileipä maksaa noin 5€/4kpl. Saamme lapsen keliakian vuoksi alinta vammaistukea ja en oikein ymmärrä miksi tämä tuki poistuu kun lapsi täyttää 16 v. Sairaus kun itsessään ei poistu ja sen vuoksi tulee lisäkuluja helposti.
Kuinka paljon tuo tuki on euroissa?
Lapsen alin vammaistuki on nykyään 102,85€. On järkyttävää, että aikuiset eivät saa enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
https://www.tuni.fi/fi/ajankohtaista/keliakiaan-loytyi-uusi-lupaava-laa…
Tässä lääkehoidosta juttu
Kiitos.
Ai saa kuitenkin yli 100 euroa kuussa alaikäisenä!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja se on minusta paljon. Ennemmin sitä rahaa tulisi pienentää ja siirtää myös sinne aikuisvuosillekin.
Keliaakikon äiti
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ikinä saanut, ei lapseni saanut vaikka sairastui keliakiaan jo 1990-luvulla ollessaan pieni. Ainoa tuki oli jossain vaiheessa 21 euroa mutta ei mitään 100 euroa.