Onko vielä jotain työtä jossa pystyy rauhassa olemaan autisti ilman että pitää esittää neurotyypillistä?
Pystyn esittämään mutta tuntuu jotenkin epäreilulta että joutuu tekemään kaksinkertaisen työn normaaleihin verrattuna, palkka kuitenkin sama.
Kommentit (43)
Miten voi esittää neuro epätyypillistä, ettei leimaannu tylyksi paski..aiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tällaista peen jauhantaa en oikein jaksaisi. Voisin olla hyvä työntekijä paikassa jossa voisi keskittyä siihen itse asiaan. Ap
Ei voi. Sen takia olen itse siivooja vaikka on korkeakoulututkinto ihan toiselle alalle.
Siivoojana kauppakeskuksessa pystyn työskentelemään aika itsenäisesti, keskityn vain työhöni ja harvoin tulee kukaan sanomaan mitään koska olenhan vain siivooja eli siis ikään kuin näkymätön.
Olen kääntäjä ja teen töitä yksin kotona omalla toiminimellä. Kaikki asiakkaat sähköpostin päässä, ei henkilökohtaista kanssakäymistä eikä edes puheluita (jos soittavat, en vaan vastaa, laitan sähköpostia). Naputtelen tekstit ja lähetän. Kirjanpidon teen itse mutta se on toiminimelle tosi simppeli. Jos en tykkää asiakkaasta, dumppaan ne niin etten vaan ota niiltä töitä enää. Olen tietääkseni neurotyypillinen, en vaan ole kiinnostunut ihmisistä.
Olet joko niin hyvä, ettei kukaan välitä, tai niin huono, ettei kukaan välitä.
Keskitie on se vaikein.
Mä en oo mm. ikinä ollut työelämässä tämän asian takia. Ruotsissa sentään burgerit pääsee eläkkeelle sen asian johdosta helposti. Ei tää maailma ole autisteja varten.
Lähihoitajana olen nykyään. Niin kova pula työntekijöistä, että kyllä tällä alalla töitä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, ettet ole autisti? Muussa tapauksessa saatat olla vain itsekeskeinen narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Esim. siivoustyö?
Usein niissäkin vaaditaan asiakaspalveluhenkisyyttä, energisyyttä, yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja jne.
Jonnekin Lappiin / Kainuuseen rajavartijaksi, niin saat olla yksin luonnon rauhassa :)
Sopisiko itsenäinen etätyö, jossa kommunikointi tietokoneen välityksellä?
Tai jos sulla on joku erityismielenkiinnonkohde, niin voisiko siitä löytyä sinulle sopivaa itsenäistä puuhaa, jossa voisit keskittyä vain siihen?
Tai joku rekkakuski, veturinkuljettaja tms.
Vierailija kirjoitti:
Millainen on neurotyypillinen?
Tavis
Tällaisena melko totisena, joskaan ei täysin huumorintajuttomana persoonana on melko raskasta olla sellaisessa työpaikassa, jossa kollegoina läpänheittäjiä. Vaikka he saavatkin suuren yleisön, tai ainakin sen tietyn porukan (joka nauraa aina katketakseen kaikelle) hekottamaan, niin itseäni naurattaa ehkä 1/10 jutuista, enkä silloinkaan nauraa räkätä vedet silmissä, vaan hieman hymähtelen. Siinä sitten koet huonoa omaatuntoa kun et osallistu täysillä hauskanpitoon ja olet niiiin vakava ja tylsä.
Metsäkoneen kuljettaja. Järjestelmällistä hommaa ja voi kuunnella vastamelukuulokkeilla vaikka äänikirjaa samalla.
Yliopiston virat ja virkamiehet. Kaikilla ihmisillä pitäisi olla oikeus noin stressittömään työhön. Ja tässä vertaan stressi tasoa markkina vetoisiin työpaikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Sen takia olen itse siivooja vaikka on korkeakoulututkinto ihan toiselle alalle.
Siivoojana kauppakeskuksessa pystyn työskentelemään aika itsenäisesti, keskityn vain työhöni ja harvoin tulee kukaan sanomaan mitään koska olenhan vain siivooja eli siis ikään kuin näkymätön.
Siivousfirmojen työpaikkailmoituksissa kysellään aina sellaisen iloisen ja sosiaalisen perään. Miten sait töitä?
Vierailija kirjoitti:
Olen kääntäjä ja teen töitä yksin kotona omalla toiminimellä. Kaikki asiakkaat sähköpostin päässä, ei henkilökohtaista kanssakäymistä eikä edes puheluita (jos soittavat, en vaan vastaa, laitan sähköpostia). Naputtelen tekstit ja lähetän. Kirjanpidon teen itse mutta se on toiminimelle tosi simppeli. Jos en tykkää asiakkaasta, dumppaan ne niin etten vaan ota niiltä töitä enää. Olen tietääkseni neurotyypillinen, en vaan ole kiinnostunut ihmisistä.
Mitä kaikkea käännät ja pärjäätkö taloudellisesti ihan ok? Netissä on juttua, että kääntäjänä ei tienaa millään tarpeeksi. Ylelläkin jopa juttuja, että tonnin kuussa.
Ei ole. On vain yksittäisiä työpaikkoja ja/tai yksittäisiä pomoja, jotka ymmärtävät.
Joku pomo voi suhtautua negatiivisesti jopa introverttiin pakkauslinjastolla.
Kunpa minulla olisi hyvä liikeidea, niin palkkaisin ihmisiä, joiden potentiaalia monet eivät näe.