Mistä alkaen c lonkkaisilla koirilla on alettu teettää pentuja?
Aivan järkiään cc lonkkaisia koiria ja teetetään ihan kasvattajana pentuja 🤨
Kommentit (69)
Tampereella nähty paljon (pieniä ja muita) koiria joilla jalat kääntyneet väärään asentoon kaarevasti ja ei normaali jalan rakenne. Myös tassutulehduksia, hoitamattomia. Koira kävelee vaikeasti. Koirien terveyteen pitäisi kiinnittää huomioita ja jalostukseen. Pentutehtailu eu-alueella kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Tampereella nähty paljon (pieniä ja muita) koiria joilla jalat kääntyneet väärään asentoon kaarevasti ja ei normaali jalan rakenne. Myös tassutulehduksia, hoitamattomia. Koira kävelee vaikeasti. Koirien terveyteen pitäisi kiinnittää huomioita ja jalostukseen. Pentutehtailu eu-alueella kuriin.
Samaa mieltä, että koirien ja muidenkin eläinten terveyteen pitää kiinnittää enemmän huomiota. Ei ole oikein, että ihmiset teettää koiria miten sattuu ja valmiiksi jo huonolla terveydellä varustetuista koirista. On käppyrää jalkaa, sairasta selkää, lonkkavikaa, aivot ei mahdu päähän, hengitys ei kulje jne.
Katselin pentua ja lähes kaikilla emä tai isä on c tai b. Hyvin vähän a-lonkka -koirien pentuja. Onko niitä niin vähän? Omituinen markkina, että myydään ja pennutetaan näitä.
uskaltaako ostaa, jos on c/b ja toinen on venäjältä a/a
Olen ostamassa kennelistä pentua, hinta 2600 e. Emä on venäjältä, lonkat a/. Onko luotettava?
Itse harkitsen erästä hyvinkin terveeksi sanottua rotua (mm. Hanki koira sivustolla) ja katsoin Kennelliiton jalostustietojärjestelmästä erään hakitsemani kasvattajan pentujen vanhempien terveystietoja, niin emolla merkintä lonkkaniveldysplasia C/C ja isällä A/A, isä vielä joku ulkomainen koira. Onko tuo emon C/C siis huono juttu pentujen kannalta, jos isällä A/A?
Vierailija kirjoitti:
Corgeilla saa käyttää vaikka D-lonkkaista ja riittää, että yhdistetään C-lonkkaiseen 😢
Ei sit tarvii ihmetellä, että tervelonkkaisten osuus corgiroduissa on järkyttävän alhainen. Aina keksitään joku hyvä syy käyttää huonolonkkaisia ns. jalostukseen, vaikka niiden käyttö ei näytä tuovan terveyttä rotuun. Ennemmin C-D-lonkkaisen jälkeläisissä E-lonkkaisia kuin vaikka B-lonkkaisia.
Niitä hyvälonkkaisia on niin vähän, että jos vain niitä käytetään niin alkaa sisäsiittoisuuden ongelmat kasaantumaan. Toinen terveempi vaihtoehto olisi tuoda lisää ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostamassa kennelistä pentua, hinta 2600 e. Emä on venäjältä, lonkat a/. Onko luotettava?
No niin luotettava kuin venäläiset yleensäkin..
Toi on kamala pettymys sille, joka haluaa kouluttaa ja kilpailla sen kanssa. Pitäisi olla aikaa siis kasvattajalla päästää lähellä luovutusikää kaikki pennut tutustumaan mahdolliseen ostajaan.
Kokeneelle on helppo erottaa arat ja ujot yksilöt tomerista toimijoista. Rohkeat tulevat samantien tutustumaan uusiin ihmisiin ja antavat ottaa syliin sekä silitellä joka puolelta.
Itse valitsen saksanpaimenkoirani juuri tuolla tavoin. Rohkeita koiria tuli, joilla ei koskaan mennyt häntä koipien väliin ja nauttivat koulutuksesta. Yhteistyö on silloin saumatonta.