Kun nukahtaminen kestää tunteja
Liikun päivittäin normaalisti, syön suositusten mukaan. En juo kofeiinia, en käytä tupakkatuotteita. Vaihdan lakanat kerran viikkoon, tuuletan makuuhuoneen ennen nukkumaanmenoa. Makuuhuone on sopivan pimeä. En mene hikisenä nukkumaan, yövaatteet ei kiristä tai hierrä. En käytä ruutuja sängyssä, poislukien vesisateen äänen kuuntelu pimeällä ruudulla. Tämä ääni rauhoittaa minua enemmän kuin hiljaisuus, jossa omat äänet käy liian voimakkaiksi. Nukahtaminen kestää useita tunteja, välillä joutuu aloittamaan alusta nukahtamisprosessin. Keho herättää itsensä säpsäyttämällä, jos vahingossa nukahtaa liian nopeasti. Tätä on jatkunut niin pitkään kuin muistan. Rättiväsyneenäkään en saa heti unta, tällöin tilanne vaan pahenee. Välillä en ehdi nukkua kuin pari tuntia, vaikka menisi yhdeksältä nukkumaan väsyneenä. Tuntuu, että ongelmaani ei oikein ymmärretä. Onko palstalla samoista oireista kärsiviä ja miten olette saaneet helpotusta?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Up
Mene tyhmä uppaaja ulos! Joka kerta kun bongaan sut, ilmiannan sinut!
up : )
Olen iltavirkku. Luonnollinen rytmini on mennä nukkumaan puolenyön-yhden aikaan ja herätä siinä kymmeneltä aamupäivällä. Sellaisessa rytmissä saan ihan hyvin unta jo puolen tunnin päästä sänkyyn menosta. Valitettavasti töissä pitää olla kahdeksalta, joten minun on herättävä jo kuuden jälkeen aamulla. Siksi minun on pakko yrittää mennä nukkumaan jo yhdeksän-kymmenen aikaan. Vaikka menisinkin, makaan horteessa ja kieriskelen pari tuntia, ennen kuin uni tulee. Näin ollut aina. En saa unta ajoissa. Kokeilin joskus melatoniinia, mutta minulle tuli siitä ikäviä sivuoireita. Huippasi ja päätä särki.
Olen armollinen itselleni ja hyväksyn sen, että joudun odottamaan unta aina sen kaksi tuntia. Viikonloppuisin sitten otan univelat takaisin ja nousen vasta puoliltapäivin.