"Mitä järkeä on esimerkiksi siinä, että Yle hankkii ulkomaisia sarjoja", kysyy persujen Sebastian Tynkkynen
"Ihmiset maksavat Netflixistä, HBO:sta tai muusta vastaavasta siksi, että voivat itse valita mieluisat sarjat. Eivät he halua maksaa samaan aikaan Ylelle siitä, että se voi valita ulkomaisten sarjojen joukosta omasta mielestään suomalaiselle sopivat"
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/PoytakirjaAsiakohta/Sivut/PTK_61+2022…
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin nähdä vanhoja hyviä kotimaisia sarjoja. Ei aina Metsoloiden ja Kotikadun uusintaa. 1980-2010 on tehty jos minkalaista kotimaista sarjaa, näytettäis niitä enemmän uusintoina.
Ylelle saa laittaa ohjelmatoiveita: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/05/04/ohjelmatoiveeni-miten-se-etenee
Miksi pitäisi elää toivomusten varassa, kun voi aivan hyvin vaan maksaa siitä mitä haluaa katsoakin?
Mistä suoratoistopalvelusta katsot vaikka suomalaisia 50-luvun elokuvia tai suomalaisia 80-luvun dokumentteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleltä tulee kaikkein parhaat sarjat. Miksi persut haluaa kurjistaa ihmisten elämää? En todellakaan jaksa katsoa mainoskanavien roskaviidettä.
Et ole opetellut lukemaan? Lue aloitus ajatuksen kanssa. Toki ymmärrän, että haluat olla tahallaanväärinymmärtäjien joukossa.
Jos vanhukset pakotetaan tuijottamaan jotain temppareita, niin ei se ihan oikein ole. Helpompi kaikille, että maksu menee verona. Vero myös takaa, että tarjonta pysyy jatkossakin laadukkaana.
Vierailija kirjoitti:
Tynkkynen luulee että joka jampan ja mummon mökissä näkyy Netflix ja HBO ja Viasat jne....hän on täysin vieraantunut todellisuudesta. Haluammeko maksaa palkkaa moiselle hölmölle. Mitä järkeä siinä on?
Tässä yksi mummo kirjoittaa, ylen lisäksi näkyy ilmaiseksi mm. mtv, nelonen, sub, tv5, liv, jim, kutonen, tlc, star, ava, hero, frii, inez, national geographic. Enkä näe mitään järkeä siinä että ylen kanavilta tulee samoja ohjelmia kuin mainoskanavilta tai jotain au pairit reality roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin nähdä vanhoja hyviä kotimaisia sarjoja. Ei aina Metsoloiden ja Kotikadun uusintaa. 1980-2010 on tehty jos minkalaista kotimaista sarjaa, näytettäis niitä enemmän uusintoina.
Ylelle saa laittaa ohjelmatoiveita: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/05/04/ohjelmatoiveeni-miten-se-etenee
Miksi pitäisi elää toivomusten varassa, kun voi aivan hyvin vaan maksaa siitä mitä haluaa katsoakin?
Miltähän kanavalta toivoisin viittomakielisiä uutisia? Netflix? Disney? HBO?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tynkkynen luulee että joka jampan ja mummon mökissä näkyy Netflix ja HBO ja Viasat jne....hän on täysin vieraantunut todellisuudesta. Haluammeko maksaa palkkaa moiselle hölmölle. Mitä järkeä siinä on?
Tässä yksi mummo kirjoittaa, ylen lisäksi näkyy ilmaiseksi mm. mtv, nelonen, sub, tv5, liv, jim, kutonen, tlc, star, ava, hero, frii, inez, national geographic. Enkä näe mitään järkeä siinä että ylen kanavilta tulee samoja ohjelmia kuin mainoskanavilta tai jotain au pairit reality roskaa.
Melko huvittavaa että puhut reality roskasta listatessasi TLC:n vaihtoehdoksi Ylelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keneltäkään ei jäisi siis mitään pois, mitä haluaa katsoa, erona vaan entiseen olisi, että sitten jokainen maksaisi vain siitä mitä itse tahtoo nähdäkin, eikä mistään muista jutuista, ei itselleen saati muiden puolesta.
Ylen tarkoitus on palvella suomalaisia monipuolisesti, ei vain sujuvasti suoratoistopalveluita käyttäviä nuoria. Sinun mielessäsi keskiverto suomalainen on varmaan kolmekymppinen diginatiivi mies, ja tälle katsojatyypille omainen mediakulutus olisi yleistettävissä joka pirtin mummoon ja lapseen. Ei ole.
Olen käyttänyt telkkariani jo 20 vuotta pelkästään tietokoneen näyttönä, ei ole tosiaankaan millään muotoa vaikeaa teknologiaa oli sitten lapsi tai mummo.
Nykyään näistä käyttiksistä on tehty niin yksinkertaisia, että voi vaan täyttää näytön vaikkapa pikakuvakkeilla ja pärjää jo niillä vähintään yhtä mainiosti kuin telkkarilla ja kaukosäätimelläkin, oikeastaan paremmin, koska näistä saa tosiaan niin yksinkertaisia, että jopa täysin dementoitunut vanhuskin oppii hetkessä käyttämään tietokoneen ja netin tarjoamia mahdollisuuksia, juuri niitä, mitä mummu itse haluaakin siinä käytettävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keneltäkään ei jäisi siis mitään pois, mitä haluaa katsoa, erona vaan entiseen olisi, että sitten jokainen maksaisi vain siitä mitä itse tahtoo nähdäkin, eikä mistään muista jutuista, ei itselleen saati muiden puolesta.
Ylen tarkoitus on palvella suomalaisia monipuolisesti, ei vain sujuvasti suoratoistopalveluita käyttäviä nuoria. Sinun mielessäsi keskiverto suomalainen on varmaan kolmekymppinen diginatiivi mies, ja tälle katsojatyypille omainen mediakulutus olisi yleistettävissä joka pirtin mummoon ja lapseen. Ei ole.
Olen käyttänyt telkkariani jo 20 vuotta pelkästään tietokoneen näyttönä, ei ole tosiaankaan millään muotoa vaikeaa teknologiaa oli sitten lapsi tai mummo.
Nykyään näistä käyttiksistä on tehty niin yksinkertaisia, että voi vaan täyttää näytön vaikkapa pikakuvakkeilla ja pärjää jo niillä vähintään yhtä mainiosti kuin telkkarilla ja kaukosäätimelläkin, oikeastaan paremmin, koska näistä saa tosiaan niin yksinkertaisia, että jopa täysin dementoitunut vanhuskin oppii hetkessä käyttämään tietokoneen ja netin tarjoamia mahdollisuuksia, juuri niitä, mitä mummu itse haluaakin siinä käytettävän.
Suosittelen sinulle uraa UX-spesialistina, kun näytät ymmärtävän käyttöpolkuja ja keskimääräisen vanhuksen navigointikykyjä niin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä suoratoistopalvelusta katsot vaikka suomalaisia 50-luvun elokuvia tai suomalaisia 80-luvun dokumentteja?
Mikä estää perustamasta sellaista palvelua, missä on tarjolla haluamiasi ohjelmia maksua vastaan, jos rahasta on kiinni, niin voittehan sellaisen perustaa samanmielisten kanssa?
Millä perusteella kaikkien pitäisi maksaa siitä, mitä monikaan muu ei edes katso kuin sinä?
Yle: uutisia, dokumentteja ja jonkin verran asiaohjelmia ja paljon urheilua. Lapset katsovat lastenohjelmia. Kissa katsoo avaraa luontoa ja muita eläinohjelmia. 163 euroa joten ei paha.
Lisäksi Disney ja HBO jotka yhdessä maksavat enemmän kuin Yle. Pienenä lisänä nämä suoratoistopalvelut ovat mukavia mutta eivät ainoana sisällöntarjoajana joten eivät voi koskaan Yleä korvata. Edes vähän samaan päästäkseen pitäisi tilata vielä vaikkapa Viaplay ja Cmore jolla brittisarjat ja osa urheilusta ja vielä ehkä jokin muu suoratoistopalvelu. Vieläkin jäisi uutiset esimerkiksi pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko huvittavaa että puhut reality roskasta listatessasi TLC:n vaihtoehdoksi Ylelle.
Minkä sille mahtaa että se on kanavaluettelossa. Ja nimenomaan reality roskaa ei ylelle tarvita, eiköhän sitä tule noilta mainoskanavilta riittävästi.
Ruokarealityjä katson, mutta ei ylelle tarvita mitään Gordon Ramsayn ruokatähti haussa -ohjelmiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen sinulle uraa UX-spesialistina, kun näytät ymmärtävän käyttöpolkuja ja keskimääräisen vanhuksen navigointikykyjä niin hyvin.
Toki voin neuvoa ja auttaa tuossa, mutta vastineeksi haluan että yleen menneet rahat palautetaan oikeille omistajilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On esimerkiksi sarjoja joita ei löydy mistään suoratoistopalvelusta vaikka olisi siitä valmis maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää perustamasta sellaista palvelua, missä on tarjolla haluamiasi ohjelmia maksua vastaan, jos rahasta on kiinni, niin voittehan sellaisen perustaa samanmielisten kanssa?
Millä perusteella kaikkien pitäisi maksaa siitä, mitä monikaan muu ei edes katso kuin sinä?
Samanmielisten? Tarkoitatko ihmisten, joita kiinnostaa suomalainen kulttuuriperintö? Miksi olet noin epäisänmaallinen? Yllättävää Tynkkyseltä ja sinulta!
Ihmisillä on eri mielenkiinnon kohteita ja niiden määräkin vaihtelee yksilöittäin.
Jos sinä ja jotkut muut haluaa katsoa vaikka nyt sit niitä vanhoja leffoja ja dokkareita, niin senkus katsotte ja maksatte siitä itse että se onnistuu, muita ei tule kustannuksien kattamiseen pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On esimerkiksi sarjoja joita ei löydy mistään suoratoistopalvelusta vaikka olisi siitä valmis maksamaan.
Mutta ylen suoratoistopalvelusta löytyy, eli ylellä on tallenteet joita haluat katsoa?
Meinaatko että jos yle lakkautettaisiin ja yksityistettäisiin, se kaikki kerätty ohjelmadata hävitettäisiin ennen sitä, vai mihin nyt oikein vetoat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laadukas historiallinen sarjakin voi sivistää. Opit viihteen varjolla menneestä ajasta. Maksukanavilta tulee aivan järjetöntä kuraa.
Samat sarjat ja paljon enemmän on tarjolla muualla, nytkin katson youtubesta mustekaloista kertovaa dokumenttia, ja ihan pelkällä nettimaksun hinnalla.
Kukaan ei minua voi pakottaa katsomaan kuraa, mutta ainoastaan yle pakottaa minut maksamaan siitä, katsoin heidän ohjelmia tai en.
Youtubesta! Oikeasti. Alustalta, jossa ei ole minkäänlaista sisällön kontrollia. Netflixissäkin on sentään jotain, vaikka tavoite on lähinnä tehdä rahaa, mutta youtubessa ei ole päätoimittajaa, tai ketään joka ottaa vastuun ja kontrolloi yhtään mitään. Voin tehdä tuonne hyvin dokumentin Suomessa yleisesti esiintyvistä vaaleanpunaisista jättiläismustekaloista. Ilmaiseksi sitä voit kyllä katsoa. Yhtä hyvä kun ilmaiset lounaat yleensäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ylen suoratoistopalvelusta löytyy, eli ylellä on tallenteet joita haluat katsoa?
Meinaatko että jos yle lakkautettaisiin ja yksityistettäisiin, se kaikki kerätty ohjelmadata hävitettäisiin ennen sitä, vai mihin nyt oikein vetoat?
Ylelle toiveen lähettämällä jotkut sarjat ovat tulleet uusintoina. Ulkomaalaisia sarjoja joten tallenteet ovat muualla mutta Yle ainoa joka toteuttaa toiveita hankkimalla esimerkiksi sarjoja uudelleen lähetettäväksi . Kansainväliset suoratoistopalvelut eivät sitä tee. Otetaan vaikkapa sarja Tie Avonleaan. Ei löydy mistään. Ylelle toive on ainoa mahdollisuus nähdä kyseinen sarja joskus uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laadukas historiallinen sarjakin voi sivistää. Opit viihteen varjolla menneestä ajasta. Maksukanavilta tulee aivan järjetöntä kuraa.
Samat sarjat ja paljon enemmän on tarjolla muualla, nytkin katson youtubesta mustekaloista kertovaa dokumenttia, ja ihan pelkällä nettimaksun hinnalla.
Kukaan ei minua voi pakottaa katsomaan kuraa, mutta ainoastaan yle pakottaa minut maksamaan siitä, katsoin heidän ohjelmia tai en.
Youtubesta! Oikeasti. Alustalta, jossa ei ole minkäänlaista sisällön kontrollia. Netflixissäkin on sentään jotain, vaikka tavoite on lähinnä tehdä rahaa, mutta youtubessa ei ole päätoimittajaa, tai ketään joka ottaa vastuun ja kontrolloi yhtään mitään. Voin tehdä tuonne hyvin dokumentin Suomessa yleisesti esiintyvistä vaaleanpunaisista jättiläismustekaloista. Ilmaiseksi sitä voit kyllä katsoa. Yhtä hyvä kun ilmaiset lounaat yleensäkin.
Miksi siellä pitäisi olla jotain erityistä sisällön kontrollointia?
Katsomani mustekala-dokkari näyttäisi olevan PBS:n tuotantoa, tiedäthän, jenkkilän "ylen" ?
PS:n kannoista esim. luontoon ja luonnonsuojeluun liittyen kyllä huomaa, ettei siellä paljon katsota laadukkaita ulkomaisia dokumentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yle lähetti sarjan Hiidenvirta uusintana kun toivottu. En varmasti ollut ainoa toivoja mutta niin vain tuli uudelleen. Palvelivat asiakkaita hankkimalla sarjan uudelleen. Tuskin se heidän varastoissaan enää oli. Vähän vaikea nähdä että Netflix tarjoaisi samaa.
Tämä! Lisään ne A- Studiot ja MOTit ja muut.