Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tietääkö kukaan faktaa TEKIJÄNOIKEUKSISTA?

Vierailija
24.11.2006 |

Tai jos joku tietää sivuston, jolla faktaa...

Minut on juuri laittomasti irtisanottu (pitkä stoori!) enkä aio niellä tätä ihan tuosta vaan. Olen työsuhteen aikana kuvannut työyhteisöstäni paljon kuvia eri käyttötarkoituksiin. Saako työyhteisö nyt käyttää kuviani tuosta vaan, eli siirtyykö tekijänoikeudet työsuhteen mukana työnantajalle?

En ole itse asiasta varma, epäolyksi mulla on. Kertokaa jos tiedätte.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

http: //www. kuvastory. fi/oikeus. htm

Vierailija
2/4 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin työssäni sellaisen asian kanssa silmätysten että tekijänoikeudet olivat työntekijän, kun työsopimuksessa ei lukenut mitään tekijänoikeuksien luovuttamisesta. Tässä oli kyse koodityöstä, jonka hän teki vielä spesifien ohjeiden mukaan eli käytännössä teki vain kirjoitustyön. Käytti sitten samaa tuotetta omiin kilpaileviin tarkoituksiinsa. Kantapään kautta tuli opittua...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuvannut pääosin itse hankkimallani sponsorikameralla, jonkin verran omalla digillä ja kerran tai kaksi työnantajan kameralla. Lähes kaikki kuvat ovat mulla. Tämä on iso asia minulle, sillä aion käydä sotaan heitä vastaan tuon laittomuuden takia ja tiedän, että kuvat ovat heille erittäin tärkeitä. Aion tapella kuvista tosissaan jos vaan minulla on siihen oikeus...

Kiitos, käyn lukeen kuvastonkin sivuja, en tullutkaan niitä ajatelleeksi!

Vierailija
4/4 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin kuvastoon ja siellä olikin vastassa aivan superupea nainen. Neuvoi hyvin ja kertoi sen minulle kaikkein tärkeimmän tiedon:

Valokuvan tekijänoikeus syntyy aina vain tekijälle, oikealle henkilölle (eli kuvaajalle tässä tapauksessa) eikä ikinä yhteisölle. Koska mulla ei työsopparin työtehtäväkuvauksessa ole mainittuna valokuvausta, voidaan tuo tekemäni valokuvaus ajatella enemmänkin omaksi harrastukseksi, josta työnantaja on hyötynyt. Koska työnantaja ei myöskään ole tarjonnyt työsuhde-etuna kameraa käyttööni, ovat kuvat vain mun. Näin ollen työnantajalla ei ole mitään oikeuksia ottamiini valokuviin. Ei pienintäkään!

Olen huojentunut, sillä sota tästä syttyy ja minulla on nyt yksi valttikortti kädessäni. Kiitos sinulle joka vinkkasit kuvastosta!!!!! Kiitos kiitos!!

ap