Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikkojen kesälomaväännöissä eniten ärsyttävät (varhais)teinien vanhemmat

Vierailija
13.03.2023 |

Olen työskennellyt useammassakin työpaikassa ja jokaisessa on ollut tämä ilmiö:

Tietyt äidit ovat lastensa pikkulapsiaikana/päiväkotivuosina/ekoina kouluvuosina vedonneet siihen, että heidän täytyy olla lomalla koulujen loma-aikoina. Monissa työpaikoissa ovat saaneet tämän toiveensa läpi, koska kaikilla ei ole pieniä lapsia ollut. On ymmärretty, että pienten lasten kanssa hoitokuviot eivät ole aina yksinkertaisia ja lapset pärjäävät vasta isompina itsekseen. Työpaikoissa on ajateltu, että kukin vuorollaan ja nuokin lapset kasvavat isoiksi.

Kun näiden perheiden lapset ovat kasvaneet ja ovat 11-17-vuotiaita, niin vanhemmat eivät ole valmiita luopumaan noista loma-ajoista. Yhä vedotaan siihen, että lomat pitää aina saada koulujen loma-aikaan. Kesälomaksikaan ei kelpaa se, että loma alkaisi toukokuun lopulla ja jatkuisi juhannukseen. Lomalla halutaan olla juhannuksesta eteenpäin/heinäkuusta koulujen alkuun asti. Pahimmillaan nämä 11-17-vuotiaiden vanhemmat vievät joka vuosi ne syyslomaviikot, joululomat, hiihtolomat ja parhaat kesälomaviikot lapsiinsa vedoten. Sinkuille tai pienten lasten vanhemmille sitten sanotaan, että joku toinen kerta järjestyy sinulle loma tuohon kohtaan. Ihan oikeasti: normaali varhaisteini/teini pärjää kyllä koulujen loma-aikoina arkipäivän itsekseen. Ja jos isompien lasten kanssa haluaa lähteä johonkin reissuun, niin onnistuu se kesäkuun ensimmäisellä viikollakin, eikä vain juhannuksen jälkeen.

Ja ihan yhtä lailla muillakin työntekijöillä on oikeus noihin lomaviikkoihin, oli lapsia tai ei.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin jotkut Veeti 15 v ja Vilma 17 v haluaisi viettää kesälomaa porukoidensa kanssa. Ovat vaan iloisia, jos porukat eivät pyöri kotona koko ajan. 

Vierailija
2/59 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla vuorottelusysteemi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vuosia ollut se, joka on joustanut perheellisten takia ja viettänyt kesälomani toukokuussa ja elokuussa. Nyt kun olen itse pienen lapsen vanhempi, niin arvatkaa kahdesti, joustetaanko minun kohdallani. Toivoisin edes osittain lomaa heinäkuuksi parin vuoden ajan, koska lapsen päiväkoti on silloin kiinni. Ei kuulemma onnistu. Sen sijaan esimies lomailee parhaina lomaviikkoina, hänen lapsensa ovat jo 14 ja 12.

Vierailija
4/59 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin jotkut Veeti 15 v ja Vilma 17 v haluaisi viettää kesälomaa porukoidensa kanssa. Ovat vaan iloisia, jos porukat eivät pyöri kotona koko ajan. 

Tämä on totta mutta vanhemmat haluavat heinäkuun lomaksi koska ovat siihen tottuneet ja teinit ovat loistava tekosyy.

Vierailija
5/59 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastin aikanaan sitä, kun vanhemmat olivat töistä ja olimme veljeni kanssa lomalla koulusta. Sai nukkua myöhään, syödä milloin huvittaa ja tehdä päivän mitä huvittaa. En usko, että teinit ovat tuossa asiassa juuri muuttuneet.

Vierailija
6/59 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni asia, mutta kuitenkin:

Melko pienestä työporukastamme 2 joutuu olemaan töissä äitienpäivänä. Äitienpäivänä töihin määrättiin ne kaksi äitiä, joilla on kotona pieniä lapsia. Sen sijaan äitienpäivänä saavat olla vapaalla teinien vanhemmat. Tuossa olisin kaivannut tilannetajua esimiehiltä.

Arvata saattaa, että olen toinen noista työntekijöistä.

Vierailija
7/59 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapsia tykkäsin pitää lomat nimenomaan koulujen loma-aikojen ulkopuolella. Ei ruuhkia ja edullisemmat matkat. Kesäloma on parhaimmillaan elokuussa. Nyt kun lapset on teinejä on onneksi koulujen loma-ajat minulllakin. Pitää niiden teinienkin kanssa joskus saada olla.

Vierailija
8/59 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotivuosina ne lomat nyt on se ja sama. Varahoitoon olen minäkin lapsiani kiikuttanut. Sanoisin että pahin aika on ekasta luokasta eteenpäin.

Kunhan ei ole enää kouluikäisiä niin otan talviloman kaikkina muina viikkoina paitsi koulujen lomaviikkoina.. kaikki on silloin täynnä ja kallista. Kateellisena katson kun meidän työpaikan viisikymppiset lähtee talvilomalle pääsiäisenä, siinä tulee pitkä loma. Itsellä ei mahdollisuutta koska ei voi mihinkään lähteä, myöhäisimmät menee kympin aamuun ja aikasimmat tulee kotiin jo puoliltapäivin.

Vierailija
9/59 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vuosia ollut se, joka on joustanut perheellisten takia ja viettänyt kesälomani toukokuussa ja elokuussa. Nyt kun olen itse pienen lapsen vanhempi, niin arvatkaa kahdesti, joustetaanko minun kohdallani. Toivoisin edes osittain lomaa heinäkuuksi parin vuoden ajan, koska lapsen päiväkoti on silloin kiinni. Ei kuulemma onnistu. Sen sijaan esimies lomailee parhaina lomaviikkoina, hänen lapsensa ovat jo 14 ja 12.

Siis olet esimiehen sijainen vai mistä tämä purkaus?

Vierailija
10/59 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko pienestä työporukastamme 2 joutuu olemaan töissä äitienpäivänä. Äitienpäivänä töihin määrättiin ne kaksi äitiä, joilla on kotona pieniä lapsia. Sen sijaan äitienpäivänä saavat olla vapaalla teinien vanhemmat. Tuossa olisin kaivannut tilannetajua esimiehiltä.

Voi ei. Se on lapsille niin tärkeää että saa herättää äidin. Meillä oli joskus maitotila ja tietenkin sinne lypsylle mentiin oli pyhä taikka arki. Kun tulin tupaan niin 3-5v pyytivät että menen sohvalle nukkumaan ja he tulevat kakun ja kahvin kanssa herättämään.

Vierailija
11/59 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että 11 veelle on pitkä aika olla lähes koko kesä itsekseen kotona. Mutta joku lukioikäinen ei todellakaan kaipaa vanhempaa pitelemään kädestä.

Ehtiihän sitä viettää vaikka pari viikkoa lomaa kesäkuussa tai elokuussa ennen koulujen alkua.

Vierailija
12/59 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin oli pari kesää sitten, kun meillä oli 2v taapero. Aloitti huhtikuussa päiväkodin. Mies jäi tammikuusta huhtikuuhun isyyslomalle ja ilmoitti ennen lomalle jäämistä työparilleen, että toivoisi edes paria viikkoa heinäkuussa vapaaksi, ettei pieni joutuisi kesällä päivystyspäiväkotiin kun oli juuri aloittanut päiväkotitaipaleensa. Työpari kertoi ymmärtävänsä, olihan hän neljän teinin äiti. Esihenkilö ilmoitti heille, että kunhan jompi kumpi on töissä, niin voivat vapaasti päättää lomat kahden kesken. Mies vielä kommentoi, että ei haittaa kummat kaksi viikkoa, koska minä pystyin joustavasti olemaan kaksi viikkoa lomalla omalla ilmoituksella. Mies palasi töihin huhtikuussa ja huomasi, että työpari oli buukannut lomansa kattamaan juhannuksesta eteenpäin heinäkuun loppuun. Mies kysyi asiasta, niin vastaus oli, että "kun meidän teinillä ei ole kesätöitä, niin hänellä olisi niin tylsää yksin". Esihenkilökin valitteli, että lomat on jo lyöty lukkoon ja hän luotti, että työpari olisi ollut reilu, kun kerran mieskin kertoi, että asiasta oltiin yhteisymmärryksessä. Inhottava nainen....

Vierailija
13/59 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole esimiehen sijainen, mutta meidän kaikkien (esimiesten ja työntekijöiden) lomat menee samasta potista. Jos esimies lomailee joka vuosi parhaaseen aikaan, on se muilta pois.

T. Tuo aiempi

Vierailija
14/59 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahin oli pari kesää sitten, kun meillä oli 2v taapero. Aloitti huhtikuussa päiväkodin. Mies jäi tammikuusta huhtikuuhun isyyslomalle ja ilmoitti ennen lomalle jäämistä työparilleen, että toivoisi edes paria viikkoa heinäkuussa vapaaksi, ettei pieni joutuisi kesällä päivystyspäiväkotiin kun oli juuri aloittanut päiväkotitaipaleensa. Työpari kertoi ymmärtävänsä, olihan hän neljän teinin äiti. Esihenkilö ilmoitti heille, että kunhan jompi kumpi on töissä, niin voivat vapaasti päättää lomat kahden kesken. Mies vielä kommentoi, että ei haittaa kummat kaksi viikkoa, koska minä pystyin joustavasti olemaan kaksi viikkoa lomalla omalla ilmoituksella. Mies palasi töihin huhtikuussa ja huomasi, että työpari oli buukannut lomansa kattamaan juhannuksesta eteenpäin heinäkuun loppuun. Mies kysyi asiasta, niin vastaus oli, että "kun meidän teinillä ei ole kesätöitä, niin hänellä olisi niin tylsää yksin". Esihenkilökin valitteli, että lomat on jo lyöty lukkoon ja hän luotti, että työpari olisi ollut reilu, kun kerran mieskin kertoi, että asiasta oltiin yhteisymmärryksessä. Inhottava nainen....

Harvinaisen röyhkeältä kuulostava nainen... Silkkaa kiusantekoa tuollainen. Miten saitte asian selvitettyä? Joutuiko lapsi päivystyspäiväkotiin?

Vierailija
15/59 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomat pitää jakaa reilusti lisääntymisistä huolimatta. Itsellä ei ole koskaan ollut neljää viikkoa lomaa putkeen, heinäkuussa max. kaksi. Mutta ihan yhtä lailla kuin pienten lasten kanssa niin nyt 11-vuotiaan kanssa toivon lomia koulujen lomien ajoille (valinnan varaa on, koululaiset lomailee 13-14 viikkoa vuodessa ja minä en), koska vaikka ne lapset _pärjää_ ja osaa mikrottaa lihapullansa itse, heidän kanssaan minä haluan lomani viettää nyt kun se vielä on mahdollista. Tuntuisi tosi tyhmältä olla itse viikkoja lomalla lasten ollessa koulussa, vaikka kieltämättä muutama päivä joskus kelpaisi. Ja jää heille vielä se 8-9 viikkoa lomaa vuodessa ilman minua vaivoinani.

Huom. en katso että mulla olisi ketään muuta suurempi oikeus noihin lomiin, mutta sitä minä toivon ja lasten kanssa vietetyllä ajalla sen perustelen. Sitten käy miten käy. Ensi jouluna aion tarjoutua välipäiviksi töihin kun lasten loma kestää kerrankin täällä loppiaiseen, niin voin hyvin pitää tammikuun alusta pari päivää jos muut haluaa niitä välipäiviä.

Vierailija
16/59 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 5:ssä työpaikassa ja kaikissa on saanut päättää milloin lomani olen pitänyt. Joku on pitänyt nimetä tuuraajaksi ja aina on joku löytynyt joka ei juuri samaan aikaan ole lomaa pitänyt. Välillä joutunut joihinkin työpuheluihin vastaamaan lomalla, mutta niistä voi sitten pitää lisälomapäivän. It-alan etuja!

Vierailija
17/59 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokaa työpaikalla esiin tämä epäkohta. Jos oma esimies ei kuuntele, niin sitten HR tai luottamusmies. Se että on päättänyt lisääntyä, ei ole mikään oikeus viedä parhaita lomaviikkoja. Jos ei muu auta niin kiertävä systeemi. Työnantaja sen loma-ajankohdan päättää, ei työntekijä.

Itse aloitin koulun 1986 eikä omat vanhempani koskaan olleet hiihtolomalla itse lomalla. Syyslomasta puhumattakaan (tuli joskus ala-asteaikona). Kyllä siihen aikaan lapset pärjäsivät hetken ilman vanhempiakin. Komppaan vitosta. Todellakin oli parasta nukkua pitkään kun vanhemmat oli vielä töissä.

Vierailija
18/59 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pieniä? Ei niitä kolmevuotiaita äitienpäivä kiinnosta, seitsemänvuotiaita ehkä kiinnostaakin.

Vierailija
19/59 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka edes haluaa pitää samaan aikaan lomaa kuin kouluissa on loma? Minä en ainakaan pitäisi jos olisi mahdollista. Kesäloma on tietysti kouluissa aika pitkä ja tietysti paras lomakuukausi on heinäkuu. Mutta esim. matkat on niin paljon kalliimpia koululaisten lomien aikana kuin muuten ja sitten myös kaikki paikat on koululaisia täynnä lomien aikaan. Sitten kun lapseenkin isompia, niin taatusti pidän lomat silloin kun ei ole koulujen loma-aika.

Vierailija
20/59 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisen röyhkeältä kuulostava nainen... Silkkaa kiusantekoa tuollainen. Miten saitte asian selvitettyä? Joutuiko lapsi päivystyspäiväkotiin?

Koska minulla on joustavat työajat, tehtiin sitten niin, että lomailin kaksi viikkoa yksin taaperon kanssa ja kaksi viikkoa tehtiin limittäin töitä niin, että mies oli töissä 7-15, itse tein päikkäriaikaan pari tuntia ja sitten 15-17, sitten vietin vähän perheaikaa ja loput työajasta sitten illalla lapsen nukkuessa. Oli kyllä burnout lähellä ja kirosin tuont yönparin alimpaan helvettiin joka päivä😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä