Milloin hankitte vauvantarvikkeita?
Meille on syntymässä vauva toukokuussa ja meillä on melkein jo kriisi siitä, milloin hankitaan vauvalle tarvikkeita. Minun mielestäni niitä olisi fiksua hankkia jo nyt suht hyvissä ajoin, koska nyt saisi etsiä ja harkita rauhassa. Lisäksi nyt jaksan vielä ihan hyvin esimerkiksi kierrellä kaupoissa. Lapsen isän mielestä sen sijaan kaiken ehtisi myöhemminkin ja ei ole mikään kiire, näin hän on sanonut jo koko alkuvuoden. Ei toki vielä olekaan, mutta en halua että tuleekaan kiire. En halua olla tilanteessa, missä vauva syntyy esimerkiksi etuajassa ennen kuin on vielä hankittu kaikkea tarpeellista.
Esimerkiksi vaatteita olen hankkinut koko raskausaikana jo jonkin verran, kun on löytynyt sopivia. Tietysti olen itse jo katsellut niitä suurempia hankintoja, vaunuja, turvakaukaloa, sänkyä jne. Olisi kuitenkin kiva saada toiseltakin jotain mielipidettä tai että toinen edes jotenkin ilmaisisi sen, että asia kiinnostaisi. Nyt tuntuu, että lapsen isää ei edes kiinnosta, koska ainoat mielipiteensä on ne kyllä ne ehtii -jutut.
Miten nämä on sujuneet teillä muilla?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
En ole muuten yhtään taikauskoinen, mutta mä en vaan kyennyt hankkimaan yhtään mitään lapsille ennen kuin olivat syntyneet. Jotenkin oli jo sellainen huoli, että jos syntymättömästä lapsesta kauheasti iloitsee ja pitää asiaa ikään kuin varmana niin jotain menee sitten pieleen... Ei mitään järkeä, tiedän, mutta lähipiirissä on useampikin vauva syntynyt kuolleena (mm. toinen kaksosista ja ovathan nämä olleet selvä vähemmistö syntyneistä vauvoista, mutta silti lunta tiedän). Joten en ostanut mitään etukäteen kolmessa raskaudessa eikä kyllä mieskään. Esikoinen vielä syntyi etuajassa niin, että ei ollut edes turvakaukaloa tai vaatteita, missä viedä kotiin sairaalasta. Toisen raskauden aikana ostin sentään sähköisen rintapumpun etukäteen, mutta en varsinaisesti vauvalle mitään. Tiedän, että on järjetöntä, mutta joku hullun vahva tunne kummitteli, että olisi parempi olla hankkimatta mitään etukäteen ja saihan ne tarvittavat tosi nopeasti lapsen synnyttyä kipaistua kaupasta.
Sanoisin, että tämä kuitenkin toimii vähemmistölle. Aika harvalla natsaa kaikki, että tämä onnistuu: helppo synnytys, vointi kaikinpuolin hyvä, vauvan vointi hyvä, lyhyt matka vaatekauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole muuten yhtään taikauskoinen, mutta mä en vaan kyennyt hankkimaan yhtään mitään lapsille ennen kuin olivat syntyneet. Jotenkin oli jo sellainen huoli, että jos syntymättömästä lapsesta kauheasti iloitsee ja pitää asiaa ikään kuin varmana niin jotain menee sitten pieleen... Ei mitään järkeä, tiedän, mutta lähipiirissä on useampikin vauva syntynyt kuolleena (mm. toinen kaksosista ja ovathan nämä olleet selvä vähemmistö syntyneistä vauvoista, mutta silti lunta tiedän). Joten en ostanut mitään etukäteen kolmessa raskaudessa eikä kyllä mieskään. Esikoinen vielä syntyi etuajassa niin, että ei ollut edes turvakaukaloa tai vaatteita, missä viedä kotiin sairaalasta. Toisen raskauden aikana ostin sentään sähköisen rintapumpun etukäteen, mutta en varsinaisesti vauvalle mitään. Tiedän, että on järjetöntä, mutta joku hullun vahva tunne kummitteli, että olisi parempi olla hankkimatta mitään etukäteen ja saihan ne tarvittavat tosi nopeasti lapsen synnyttyä kipaistua kaupasta.
Sanoisin, että tämä kuitenkin toimii vähemmistölle. Aika harvalla natsaa kaikki, että tämä onnistuu: helppo synnytys, vointi kaikinpuolin hyvä, vauvan vointi hyvä, lyhyt matka vaatekauppaan.
No, kyllähän sitä jotenkin pärjää aina, vaikkei olisi mitään valmiina, mutta paljon hankalampaa se on niin. Ja tosiaan mitä syrjempänä asuu, sitä enemmän pitää varautua. Jos asuu kaupungissa jossa Prisma on auki suunnilleen 24/7, niin sieltähän sitä voi käydä hakemassa melkein kaiken tarpeellisen milloin vaan. Ainakin jos tietää mitä ostaa. Ja on se puoliso joka voi käydä kaupoilla, eikä ole niin väliä millaista laatua ne tavarat on ja paljonko ne tulee maksamaan. Helpommalla ja useimmiten myös halvemmalla pääsee jos varautuu (kohtuudella).
Silloin tulee hankittua kun halvalla saa. Vasta huutokaupasta jäi uusi syöttötuoli.
Onhan se vauvatavaran hankinta osa sitä pesänrakennustakin, toimintaa joka konkretisoi lapsen tuloa. Myös sille miehelle, joka ei koe sen lapsen kasvua omassa kropassaan niinkuin nainen. Vauvalle tehdään tilaa sinne kotiin, tulee ne vaunut, nukkumapaikka, hoitopaikka, vaatteita jne muistuttamaan siitä että kohta täällä on uusi perheenjäsen. Lisäksi on täysin mahdollista että vauva syntyy jo ennen laskettua aikaa, joudut vuodelepoon tai tulet muuten niin kipeäksi ettet pysty enää kaupoilla kiertelemään. Eli nyt vaan sanot sille miehelle että kipin kapin ostoksia tekemään ja miettimään mitä hankitaan. Ei sitä tavaraa tarvitse hirveitä määriä ostaa jos ei halua, mutta ne perustarpeet.
Iskä vaan kirjoitti:
Vaunut, sänky, hoitopöytä ja turvakaukalo kannattaa hankkia etuajassa, niin ei sitten tarvii kiireessä ostaa sitä mitä saa ja mahdollisimman kalliilla.
VINKKI: Turvakaukalo, jonka saa yhteensopivasti vaunuihin on MUST eli täytylö. Ja sitten kannattaa pohtia toi Isofix-kiinnitys vai vyöt.
VINKKI2: Ostakaa pinnasänky, jossa laverin korkeutta voi säätää. Tämä jos ei halua kurotella alussa sinne pohjalle.
Jos on siihen massia, niin kahdet vaunut eli järeämmät ja sitten mahdollisimman pieneen nippuun menevät matkavaunut.
Yritä saada miehesi innostumaan noitten härveleitten teknologiasta niin jo saattaa alkaa tapahtua. Kysy siltä vaikka tosta Isofix-asiasta, että "Onkohan meidän autossa tollanen valmiina?"
Tämä siis kahden lapsen isän näkemys.
PS
Olitte miten ekologisia tai vastuullisia tahansa niin unohtakaa ne kestovaipat.
Toisen isän mielipide:
Näissä lastenvarusteiden teknologioissa isän ainut oikea mielipide on: Olet oikeassa, rakas!
Itse erehdyin joskus sanomaan jonkun mielipiteen jostain rattaiden valinnasta ja opin kerrasta, että en tiedä mistään mitään. Tästä syystä terveellä itsesuojeluvaistolla varustettu isä hankkii hyvissä ajoin ennen lapsen syntymää ne äidin valitsemat varusteet eikä todellakaan lähde itsenäisesti shoppailemaan lapsen syntymän jälkeen.
PS. Kestovaipoista olet täysin oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvakaukalo ainakin pian hankintaan. Kai ne vaunutkin on helpompi hommata nyt, kuin sitten vauvan ollessa käsissä?
Äitiyspakkauksella pärjää aika pitkälle, tosin aiemmin siinä ei kyllä ihan vastasyntyneelle sopivia vaatteita ollut vaan isompia. Tähän kannattaa varautua siis, samoin muutama korvikepurkki ja tuttipullo varalle (steriloi etukäteen). Aiemmin osastolta jaettiin vaipanvalmistajien pakkauksia joilla pääsi hyvin alkuun, liekö vielä käytäntönä. Niissä oli myös talkkia ja voiteita, mitä ei kannata etukäteen hommata.
Mukavaa odotusaikaa.
Äitiyspakkauksella on varmaan joskus pärjännyt aika pitkälle, mutta ei nykyään. Siinä on muutama perustarvike ja muutama vaate, mutta jos ei ehdoin tahdoin halua tehdä elämästään vaikeaa, niin ei kannata yrittää pärjätä äitiyspakkauksen tavaroilla.
Minusta ei kannata etukäteen ostaa kaappeja täyteen esim vaatteita. Kotonahan siinä ollaan vauvan kanssa ja pesukone on keksitty. Hommaa sitten kun tietää mitä tarvitsee.
Kuka on kotona, kuka ei.
Itse liikuin paljon kodin ulkopuolella jo viikon ikäisen kesävauvan kanssa. Aluksi ulkoilua ja kaupassakäyntiä, mutta ekan kuukauden aikana vierailtiin vauvan kanssa mm. isovanhemmilla ja vaikka ja missä asioilla. Enimmäkseen vauva tietty oli vaunuissa, mutta kyllä itse ainakin halusin pukea vauvan ihan sopivankokoisiin ja asianmukaisiin vaatteisiin. Ei käynyt mielessäkään, että istuisin kotona pesemässä niitä paria bodya vuorotellen. Helpointa oli, että ekojen kuukausien vaatteet oli valmiina.
Äitiyspakkauksella ei nykyään tosiaan pitkälle pärjäillä. Jokainen voi ihan itse katsoa nykysisällön ja todeta, että ensinnäkin tarvikemäärä kokonaisuudessaan on vähentynyt huomattavasti ja samoin vaatteiden määrä. Esimerkiksi tämän vuoden äitiyspakkaus sisältää vain kaksi kokojen 50-56 bodya, mistä niistäkin vain toinen on kietaisubody, mikä on vastasyntyneelle paras. Sitä yhtä tai jopa niitä kahta bodyako pitäisi istua pesemässä kotona ekat pari kuukautta? Ei kiitos.
Tässä paras vinkki: kannattaa hyödyntää isovanhempien innostus tulevasta lapsenlapsesta mahdollisimman hyvin. Meille kustansivat vaunut, eikä tarvinnut kitsastella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on nyt 2 kk vanha esikoinen ja olin hankkinut kaikki tarvikkeet hyvissä ajoin valmiiksi, viimeisetkin 1 kk ennen laskettua aikaa. Ostin suurimman osan käytettynä, joten otti aikansa kytätä torista haluamiaan tuotteita. Olen tyytyväinen, että tein näin, koska loppuraskauden tukaluudessa en olisi jaksanut mitään ylimääräistä enkä varsinkaan vauvan synnyttyä, kun pieni takiainen on iholla ja rinnalla koko ajan. Eikä infektioalttiin vauvan ja revenneen alapään kanssa edes kannata lähteä ihmisten ilmoille. Vaatteetkin pitää käyttöönottopestä jne, helpompaa se on tehdä ilman vauvaa. Mieheni on nyt erittäin osallistuva isä, mutta tarvikkeiden hankinnassa oli täysin hyödytön (kyllä ne ehtii). Jos mieheni olisi ollut vastuussa ei vauvalla olisi ollut syntyessään mitään.
Tämä! Olin ihan jalaton 6 viikkoa ennen synnytystä. Sen verran rankka synnytys, että ei käynyt mielessäkään lähteä ekaan 2 kuukauteen vain shoppailemaan jonnekin. Kannattaa Varautua, jos vaikka käy yhtä huono tuuri vaivojen suhteen kuin minulla.
Minä luulin olevani hyvin varautunut lastenvaatteiden kanssa, mutta pienimmät hankkimani lastenvaatteet oli kokoa 56, jotka olin sille 50,5cm pituisena syntyneelle vauvalle ihan jättimäisiä, niin piti sitten lähteä heti synnäriltä päästyä ostoksille hakemaan 50cm kokoisia vaatteita. Oletin jotenkin että lapsi on pitkä, kun kaikki suvun vauvat on olleet syntyessään isoja ja ne 56 kokoiset vaatteet jää heti pieneksi. Vielä mitä, esikoinen käytti ekan kuukauden melkein niitä 50cm vaatteita ja vasta sitten toisen kuukauden noita 56 kokoisia :D
Tosiaan asuttiin keskustassa muutaman minuutin päässä kaupoista, niin jätin nukkuvan vauvan isille ja juoksin ostoksille tikkieni kanssa. Tikit sitten meni ja repesi kun lähdin niin rivakasti liikkumaan, mutta ainakin kykenin liikkumaan. Tokassa synnytyksessä lähti niin reippaasti verta, että olin ekan viikon aika huonossa hapessa ja repesin myös pahemmin, mutta kaikkea oli jäljellä esikoisen jäljiltä niin ei onneksi tarvinnut edes harkita ostoksille lähtöä. En olisi ollut siihen kykeneväinen.
Vähän bonustietona kuopus ei mahtunut niihin koon 50 vaatteisiin kuin pari päivää ja ne 56 vaatteetkin jäi alle kuukaudessa pieniksi, että kaikki synnytykset ja vauvat on erilaisia ja kaikkeen kannattaa varautua. Myös siihen, ettei imetys sujukaan ja pitää käydä ostamassa pulloja ja korviketta. Parempi että on valmiina kotona, vaikka sujuisikin hyvin.
Miksi mies ei voinut lähteä ostoksille vaan pitää riskeerata omaa terveyttä jonkun vauvanvaatteen takia?
Vaatteiden määrästä on moni maininnut. Itse pelkäsin ostaneeni turhan paljon kokoa 50-56, kun sanottiin etteivät ole käytössä kuin hetken. Vauva syntyi lopulta lasketun ajan jälkeen ja painoi 4 kg, mutta koon 50 bodytkin olivat alkuun kuin säkkejä päällä. Kasvoi hyvin, mutta vasta noin 6 viikon iässä reilu viisikiloisena alkoi koko 50 jäädä pieneksi ja siirtyi kokoon 56. Lisäksi pulautteli paljon, joten bodyja saattoi mennä viisikin päivässä. Onneksi olin hamstrannut vaatteita niin ei tarvinnut pyykkikonetta pyörittää kolmesti päivässä. Ei tullut edes kalliiksi, kun näitä pieniä kokoja sai hyväkuntoisena kirppikseltä 0,5-2 e/kpl ja voi myydä samalla rahalla vielä eteenpäinkin. Kovin yksilöllistä toki minkä kokoisia ja mallisia vauvat ovat, mutta ei ole mikään selviö että 2-4 kpl pieniä bodyja riittää.
Minun miestä ei kiinnostanut mitkään hankinnat ja sanoi että hanki itse kun kerta jotain haluat ja tiedät paremmin mitä tarvii.. ei muutenkaan hoitanut sitten lasta ja tuli ero. Nojoo niihin hankintoihin niin hankin kaiken aikavälillä 15-25 raskausviikkoa. Rattaat oli viimeinen ja ne saapui 26 viikolla sitten.
Neuvolassa työntekijä kyseli viikolla 24 että mitä kaikkea ollaan hankittu valmiiksi nyt ja ollaanko mitenkään valmistauduttu (mies oli jotain "loistavia" kommentteja neuvolassakin heittänyt..) ja huolesta varmaan kyseli se työntekijä.
Sanoin että ei hätää aivan kaiken olen hankkinut ja rattaat tulossa. Vastaukseen hän vaikutti ei-yllättyneeltä vaan sellaiselta "hyvä niin että on hankinnat ihan just valmiina kun raskaus tässä vaiheessa" Eli ilmeisesti ihmiset yleensä aika aikaseen on kaiken hankkinut valmiiksi?
Mikä on tietysti todella hyvä koska voi sattua pikkukeskonen kohdalle, minullekin tuli yllättäen keskonen! Minkälisäksi loppuraskaudessa odottavan äitin meno voi olla aaaaika tukala... :) tsemppiä sinne ja toivottavasti menee kaikki hyvin eikä tule kiirettä syystä tai toisesta. Jotkut ovat kommentoineet hankintojen tarpeellisuudesta niin itselle kaikki oli erittäin tarpeen vaikka hankin hyvin paljon. Varmaan vaihtelee mitä kukin tarvitsee :) itse piti ainakin mennä varman päälle kun oli totaaliyh menoa sitten vauvan kanssa, sillon en olis voinut enää hankintoja metsästää :D!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on nyt 2 kk vanha esikoinen ja olin hankkinut kaikki tarvikkeet hyvissä ajoin valmiiksi, viimeisetkin 1 kk ennen laskettua aikaa. Ostin suurimman osan käytettynä, joten otti aikansa kytätä torista haluamiaan tuotteita. Olen tyytyväinen, että tein näin, koska loppuraskauden tukaluudessa en olisi jaksanut mitään ylimääräistä enkä varsinkaan vauvan synnyttyä, kun pieni takiainen on iholla ja rinnalla koko ajan. Eikä infektioalttiin vauvan ja revenneen alapään kanssa edes kannata lähteä ihmisten ilmoille. Vaatteetkin pitää käyttöönottopestä jne, helpompaa se on tehdä ilman vauvaa. Mieheni on nyt erittäin osallistuva isä, mutta tarvikkeiden hankinnassa oli täysin hyödytön (kyllä ne ehtii). Jos mieheni olisi ollut vastuussa ei vauvalla olisi ollut syntyessään mitään.
Tämä! Olin ihan jalaton 6 viikkoa ennen synnytystä. Sen verran rankka synnytys, että ei käynyt mielessäkään lähteä ekaan 2 kuukauteen vain shoppailemaan jonnekin. Kannattaa Varautua, jos vaikka käy yhtä huono tuuri vaivojen suhteen kuin minulla.
Minä luulin olevani hyvin varautunut lastenvaatteiden kanssa, mutta pienimmät hankkimani lastenvaatteet oli kokoa 56, jotka olin sille 50,5cm pituisena syntyneelle vauvalle ihan jättimäisiä, niin piti sitten lähteä heti synnäriltä päästyä ostoksille hakemaan 50cm kokoisia vaatteita. Oletin jotenkin että lapsi on pitkä, kun kaikki suvun vauvat on olleet syntyessään isoja ja ne 56 kokoiset vaatteet jää heti pieneksi. Vielä mitä, esikoinen käytti ekan kuukauden melkein niitä 50cm vaatteita ja vasta sitten toisen kuukauden noita 56 kokoisia :D
Tosiaan asuttiin keskustassa muutaman minuutin päässä kaupoista, niin jätin nukkuvan vauvan isille ja juoksin ostoksille tikkieni kanssa. Tikit sitten meni ja repesi kun lähdin niin rivakasti liikkumaan, mutta ainakin kykenin liikkumaan. Tokassa synnytyksessä lähti niin reippaasti verta, että olin ekan viikon aika huonossa hapessa ja repesin myös pahemmin, mutta kaikkea oli jäljellä esikoisen jäljiltä niin ei onneksi tarvinnut edes harkita ostoksille lähtöä. En olisi ollut siihen kykeneväinen.
Vähän bonustietona kuopus ei mahtunut niihin koon 50 vaatteisiin kuin pari päivää ja ne 56 vaatteetkin jäi alle kuukaudessa pieniksi, että kaikki synnytykset ja vauvat on erilaisia ja kaikkeen kannattaa varautua. Myös siihen, ettei imetys sujukaan ja pitää käydä ostamassa pulloja ja korviketta. Parempi että on valmiina kotona, vaikka sujuisikin hyvin.
Miksi mies ei voinut lähteä ostoksille vaan pitää riskeerata omaa terveyttä jonkun vauvanvaatteen takia?
Tämä. Vain palstalla voi tulla peukkuja viestille, josta käy ilmi miehen olevan kyvytön köymään kaupassa edes silloin kun nainen on vasta synnyttänyt. Miksi se mies ei voinut ostaa niitä vauvan vaatteita?
Meillä vauva oli syntyessään 47 cm pitkä ja käytti kokoa 50 ekat pari kuukautta. 56 oli varmaan 2-4 kk ikäisenä. Siis pieniä bodyja tarvittiin todellakin. Varsinkin, kun vauva pulautteli usein jopa 3-4 bodya päivässä pyykkiin.
Ihan vasta lopussa aloin keräämään tavaroita vauvalle, muistaakseni olin jo jäänyt vapaille. Juuri mitään ei edes tarvinnut hankkia uudena, kun lähes kaiken sai tutuilta halvalla tai ilmaiseksi
Kannattaa ehdottomasti ostaa jokunen vaate. Niitä voi mennä alussa pyykkiin useammat päivässä. Mut se on ihan miten helppoa tai vaikeaa haluaa elämästään tehdä, itse arvostin sitä että sai alkuun keskittyä vauvaan eikä tavaran haalintaan. Isompia vaatteita ja jotain leikkimattoa, sitteriä, tuttipullonlämmitintä ym. härveliä ehtii kyllä hankkia, mutta muutama vaatesetti, vaipat, harsot, vilttiä/peittoa, joku hoitoalusta ja turvakaukalo+vaunut kannattaa olla valmiina. Ehkä tuttipullo, rintapumppu ja tutti myös, tai ainakin käydä sen miehen kanssa marketin hyllyllä katsomassa mistä niitä saa että mies osaa sitten käydä sieltä hakemassa jos tuleekin kiireellinen tarve.