Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin hankitte vauvantarvikkeita?

Vierailija
13.03.2023 |

Meille on syntymässä vauva toukokuussa ja meillä on melkein jo kriisi siitä, milloin hankitaan vauvalle tarvikkeita. Minun mielestäni niitä olisi fiksua hankkia jo nyt suht hyvissä ajoin, koska nyt saisi etsiä ja harkita rauhassa. Lisäksi nyt jaksan vielä ihan hyvin esimerkiksi kierrellä kaupoissa. Lapsen isän mielestä sen sijaan kaiken ehtisi myöhemminkin ja ei ole mikään kiire, näin hän on sanonut jo koko alkuvuoden. Ei toki vielä olekaan, mutta en halua että tuleekaan kiire. En halua olla tilanteessa, missä vauva syntyy esimerkiksi etuajassa ennen kuin on vielä hankittu kaikkea tarpeellista.

Esimerkiksi vaatteita olen hankkinut koko raskausaikana jo jonkin verran, kun on löytynyt sopivia. Tietysti olen itse jo katsellut niitä suurempia hankintoja, vaunuja, turvakaukaloa, sänkyä jne. Olisi kuitenkin kiva saada toiseltakin jotain mielipidettä tai että toinen edes jotenkin ilmaisisi sen, että asia kiinnostaisi. Nyt tuntuu, että lapsen isää ei edes kiinnosta, koska ainoat mielipiteensä on ne kyllä ne ehtii -jutut.

Miten nämä on sujuneet teillä muilla?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotin tuplia ja sain lahjoituksena suvusta kaikenlaista vaatetta, mitään en ostanut itse. Mies kävi ostamassa vauvansängyt kun olin sairaalassa ja tiedettiin, että kaksi vauvaa on kotiin tulossa. Turvakaukalot vuokrattiin ja mies kävi ostamassa istuimet siinä vaiheessa, kun ne voitiin ottaa käyttöön. Tuplarattaat ostin, kun lapsilla oli ikää noin 4 kk.

Eli ihan hyvin pärjättiin, vaikka meillä ei ollut vauvaperheen kotia kesästä asti, kun lapset syntyivät lokakuussa.

Miten pärjäsitte ilman rattaita, vai vaunuja?, ekat 4kk? Ette liikkuneet missään?

Vierailija
22/74 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turvakaukalot, vaunut, yms isommat hankinnat kannattaa hankkia nyt kun on aikaa.

Vaatteita sun muuta krumeluuria on mun mielestä turha haalia kun enimmäkseenhän vauva nukkuu ja syö ja kakkii elämänsä alkuajan. Siinä vaiheessa helpoin vaatekappale on perus body, eikä mikään hassun hauska pandakarhuasusetti missä on söpöt hanskat ja tossut ja irralliset korvat.

T. Kolmen pienen isä

Ihan perusbodyja olenkin hankkinut, näitä pienempiä kokoja lähinnä. Toki isommatkin koot tulee käyttöön aika pian. Olen ostanut lähinnä aleista ja kirppareilta.

Pienen lapsen tuleville vanhemmille kaupataan ties minkälaista hilavitkutinta.

Loppupeleissä enimmäkseen tarvitaan rättiä, vaippaa ja vaihtovaatetta.

Ilman tuttipullon automaattista lämmityskonetta ja motorisoitua, melodioilla varustettua sitteriä olen tullut toimeen oikein mainiosti. Kaikenlaista sitä meillekin hankittiin, joka jäi sitten ensikokeilun jälkeen hyllyyn.

T. Kolmen pienen isä

Setuttipullon lämmityslaite on käyevä.

Valmis pullo jääkaapissa, ääntä, kun kuuluu, pullo lämmittimeen ja hakemaan vauva.

Motorisoitu sitteri oli kultaakin kalliimpi kolikkivauvan kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvikkeiden tarpeellisuushan vaihtelee ihan perheen tarpeiden mukaan.

Esimerkiksi meillä ei oltaisi pärjätty ilman rintareppua, vaikka monelle muulle se onkin ollut kuulemma turhake.

Vierailija
24/74 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hankittiin pari kuukautta ennen vauvan syntymä.

Vierailija
25/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, nyt on ainakin vaunut tilattu.

Vierailija
26/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on tulossa toinen syyskuussa, olen ostanut jotakin vaatetta pienimuotoisesti kirpparilta kun olen käynyt. Esikoisen (nyt 5 v.) jäljiltä on vaatetta riittämiin. Vaunuja, kantoliinaa ja turvalaukaloa silmäilen tori.fi:stä viikoittain, ostan heti kun tulee sopiva vastaan. Olen todella huono ostamaan uutena mitään, siksi jotkut hankinnat ovat ehkä pidempiä projekteja...

Vierailija
27/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt 2 kk vanha esikoinen ja olin hankkinut kaikki tarvikkeet hyvissä ajoin valmiiksi, viimeisetkin 1 kk ennen laskettua aikaa. Ostin suurimman osan käytettynä, joten otti aikansa kytätä torista haluamiaan tuotteita. Olen tyytyväinen, että tein näin, koska loppuraskauden tukaluudessa en olisi jaksanut mitään ylimääräistä enkä varsinkaan vauvan synnyttyä, kun pieni takiainen on iholla ja rinnalla koko ajan. Eikä infektioalttiin vauvan ja revenneen alapään kanssa edes kannata lähteä ihmisten ilmoille. Vaatteetkin pitää käyttöönottopestä jne, helpompaa se on tehdä ilman vauvaa. Mieheni on nyt erittäin osallistuva isä, mutta tarvikkeiden hankinnassa oli täysin hyödytön (kyllä ne ehtii). Jos mieheni olisi ollut vastuussa ei vauvalla olisi ollut syntyessään mitään.

Vierailija
28/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvakaukalot, vaunut, yms isommat hankinnat kannattaa hankkia nyt kun on aikaa.

Vaatteita sun muuta krumeluuria on mun mielestä turha haalia kun enimmäkseenhän vauva nukkuu ja syö ja kakkii elämänsä alkuajan. Siinä vaiheessa helpoin vaatekappale on perus body, eikä mikään hassun hauska pandakarhuasusetti missä on söpöt hanskat ja tossut ja irralliset korvat.

T. Kolmen pienen isä

Tällä linjalla. Vaunut ja kaukalo kannattaa hankkia nyt. Vauva voi sitä paitsi syntyä myös yllättäen ja etukäteen (itselleni kävi näin). Hankkisin myös vähän vaatteita, mutta malttia niissä. Vauva pärjää yllättävän vähällä ja kirpparit on auki jatkossakin.

Vierailija
29/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata odotella sitä miestä, hän herää todellisuuteen todennäköisesti vasta vauvan synnyttyä. Meillä turvakaukalon tilaaminen jäi niin viime hetkiin, että ei ehditty saada sitä, vaan piti käydä hakemassa kaupassa esillä ollut kappale, että saatiin vauva kotiin. Syntyi kuukauden ennen laskettua aikaa.

Vierailija
30/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuota juuri en halua, että joudutaan ottamaan nyt vaan joku, koska kiire.

Ongelma on, miten saada lapsen isäkin tähän mukaan ja toimimaan nyt hyvissä ajoin.

Miten palsta voi tässä auttaa? Vain sinulla on puheyhteys mieheen, jotten olet ainoa meistä joka voi hänelle puhua.

Jos miestä ei kiinnosta, aina voit tehdä hankinnat yksinkin.

Vierailija
31/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi vaikka kirjastosta Tom Malmquistin kirja: - Joka hetki olemme yhä elossa

Sen luettuaan, tai jo ennen kuin saa kirjan luettua loppuun, miehellesi saattaa tulla kiire hankkia valmiiksi kaiken mahdollisen, mitä vauva  tarvitsee. 

Tuo kirja on nimittäin tosikertomus siitä, kun kaikki ei mene suunnitelmien mukaan. Toki tuo on ääritapaus, mutta vähempikin "pieleenmeno" riittäisi aiheuttamaan sen, että mies joutuisi oikeasti ottamaan vastuuta esim. niistä vauvantarvikkeiden hankkimisista.

Vierailija
32/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Kolmen pienen isä

Ihan perusbodyja olenkin hankkinut, näitä pienempiä kokoja lähinnä. Toki isommatkin koot tulee käyttöön aika pian. Olen ostanut lähinnä aleista ja kirppareilta.

Pienen lapsen tuleville vanhemmille kaupataan ties minkälaista hilavitkutinta.

Loppupeleissä enimmäkseen tarvitaan rättiä, vaippaa ja vaihtovaatetta.

Ilman tuttipullon automaattista lämmityskonetta ja motorisoitua, melodioilla varustettua sitteriä olen tullut toimeen oikein mainiosti. Kaikenlaista sitä meillekin hankittiin, joka jäi sitten ensikokeilun jälkeen hyllyyn.

T. Kolmen pienen isä

Setuttipullon lämmityslaite on käyevä.

Valmis pullo jääkaapissa, ääntä, kun kuuluu, pullo lämmittimeen ja hakemaan vauva.

Motorisoitu sitteri oli kultaakin kalliimpi kolikkivauvan kanssa

Meidän vauva ei koskaan suostunut syömään pullosta, joten lämmityslaite olisi ollut ihan turha

Ja hän vain huusi sittereissä, turhaksi jäi sekin.

Meillä kantoliina, kantoreppu ja rintapumppu olivat ihan ehdottomia, mutta turha näitäkään on hankkia etukäteen, ellei jostain syystä tiedä tarvitsevansa.

Vierailija
33/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunut, sänky, hoitopöytä ja turvakaukalo kannattaa hankkia etuajassa, niin ei sitten tarvii kiireessä ostaa sitä mitä saa ja mahdollisimman kalliilla.

VINKKI: Turvakaukalo, jonka saa yhteensopivasti vaunuihin on MUST eli täytylö. Ja sitten kannattaa pohtia toi Isofix-kiinnitys vai vyöt.

VINKKI2: Ostakaa pinnasänky, jossa laverin korkeutta voi säätää. Tämä jos ei halua kurotella alussa sinne pohjalle.

Jos on siihen massia, niin kahdet vaunut eli järeämmät ja sitten mahdollisimman pieneen nippuun menevät matkavaunut.

Yritä saada miehesi innostumaan noitten härveleitten teknologiasta niin jo saattaa alkaa tapahtua. Kysy siltä vaikka tosta Isofix-asiasta, että "Onkohan meidän autossa tollanen valmiina?"

Tämä siis kahden lapsen isän näkemys.

PS

Olitte miten ekologisia tai vastuullisia tahansa niin unohtakaa ne kestovaipat.

Vierailija
34/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin pikkuhiljaa käydä ostamassa vaatteita ja harsoja kirppareilta ehkä 4-5 kk ennen laskettua aikaa. Nyt onkin kiva, kun on vaatetta noin 68-74 kokoon asti. Ja halusin nimenomaan ostaa vaatteet käytettyinä. Ihan muutaman vaatteen joutui ostamaan uutena, kun vauvan syntymän jälkeen ilmeni tarvetta eikä miehellä ollut kiinnostusta lähteä pyörimään kirppareille.  Vaunut ja turvakaukalo hankittiin 1,5 kk ennen laskettua aikaa ja pinnasänky löytyi kans käytettynä samoihin aikoihin. En todellakaan ollut kiinnostunut pyörimään kaupoissa vauvan syntymän jälkeen vaikka ihan hyväkuntoinen olinkin. Mies sai hoitaa esim. ruokaostokset useamman viikon ajan.

Alkuun ajattelisin että vauvalla on hyvä olla tarpeeksi sopiva kokoisia perusvaatteita ja harsoja. Itse en ollut hankkinut edes imetysliivejä ennakkoon, koska tuntui hankalalta arvioida sopivaa kokoa. Mies sitten sai käydä ostamassa niitä ja liivinsuojia vauvan syntymän jälkeen, kun totesin etten pysty olemaan ilman liivejä/imetystoppia ollenkaan, maito vaan valui solkenaan. Myös imetystyynyn totesin hyödylliseksi sen jälkeen kun vauva oli syntynyt. Nyt tosin sekin jäänyt jo käyttämättömäksi kun vauva on jo sen verran iso (4 kk).

Vierailija
35/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan ne tarvittaessa vaikka parissa päivässä ostettua. Sinänsä mikään pakko ei ole käyttää siihen kuukausitolkulla aikaa. Vaikka monet niin tekeekin.

Vierailija
36/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki menee hyvin, ja "mikä tahansa" kelpaa, voi ne tarvikkeet hankkia vaikka vauvan syntymän jälkeenkin.

Mutta jos homma menee eloonjäämiskamppailuksi, joko äidin tai vauvan tai molempien osalta, siinä ei isälläkään välttämättä riitä aikaa ja energiaa kaupoissa kierrellä. Joten silloin on kelpuutettava se, mitä anoppi katsoo tarpeelliseksi ostaa.

Vierailija
37/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on nyt 2 kk vanha esikoinen ja olin hankkinut kaikki tarvikkeet hyvissä ajoin valmiiksi, viimeisetkin 1 kk ennen laskettua aikaa. Ostin suurimman osan käytettynä, joten otti aikansa kytätä torista haluamiaan tuotteita. Olen tyytyväinen, että tein näin, koska loppuraskauden tukaluudessa en olisi jaksanut mitään ylimääräistä enkä varsinkaan vauvan synnyttyä, kun pieni takiainen on iholla ja rinnalla koko ajan. Eikä infektioalttiin vauvan ja revenneen alapään kanssa edes kannata lähteä ihmisten ilmoille. Vaatteetkin pitää käyttöönottopestä jne, helpompaa se on tehdä ilman vauvaa. Mieheni on nyt erittäin osallistuva isä, mutta tarvikkeiden hankinnassa oli täysin hyödytön (kyllä ne ehtii). Jos mieheni olisi ollut vastuussa ei vauvalla olisi ollut syntyessään mitään.

Tämä! Olin ihan jalaton 6 viikkoa ennen synnytystä. Sen verran rankka synnytys, että ei käynyt mielessäkään lähteä ekaan 2 kuukauteen vain shoppailemaan jonnekin. Kannattaa Varautua, jos vaikka käy yhtä huono tuuri vaivojen suhteen kuin minulla.

Vierailija
38/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, ja vaunuja ja turvakaukaloahan ei edes saa usein heti mukaan, vaan ne pitää tilata ja tilausajat on viikkoja.

Vaunut ja turvakaukalon saa kyllä muutamassa päivässä näistä lastentarvikeliikkeistä, jos ei tilaa mitään kustomoitua Bugaboota tai Emmaljungaa miljoonine varaosineen.

Me tilattiin starttipaketti esikoiselle Vaunulasta joskus pari kuukautta ennen laskettua aikaa. Siinä sai rattaat, turvakaukalon, pinnasängyn, ammeet sun muut kaikki tarvittavat aina reunapehmusteita myöten niin ei tarvinnut paljon etsiskellä sitten enää mitään uutta.  Se pinnasänky oli kyllä sitten vielä kokoamatta siinäkin vaiheessa kun laskettuun aikaan oli vain muutama viikko aikaa :D Veljeäni ja hänen puolisoaan häiritsi se, miten otettiin niin chillisti sen homman kanssa, joten kävivät sen kasaamassa omaksi ilokseen.

Vauvan vaatteita ostin kun oltiin ylitetty raskauden puoliväli. Vähitellen shoppailin kaikkea kivaa ja vähän kaikenlaisia kokoja. Mies ei oikeastaan mitään ostanut, minä hankin ja puolet maksatin. Edelleen menee aika samalla lailla, että minä hoidan hankinnat ja puoliksi maksetaan.

Vierailija
39/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies saattaa vielä pelätä, että jotain sattuu, eikä vauvaa tulekaan. Ja miehelle odotus on mahan päälle tuntuvista potkuista huolimatta epätodellisempi asia siihen asti, kun vauva syntyy. Ja mies ei välttämättä ihan ajattele, kuinka vaikea ihan loppuvaiheessa on kierrellä ostoksilla. Saatikka silloin, jos vauva syntyy reilusti etuajassa.

Kannattaa reilusti (ilman passiivis-aggressiota) sanoa, että ne pitäisi hommata lähiviikkoina, milloin mennään?

Vierailija
40/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoissa voi ainakin katselukierrokset aloittaa. Viimeisen kuukauden varaan ei kannata jättää jos on vaikka vuodepotilaana. Itse ostin ajoissa, mikä oli hyvä koska vika kuukausia oli ihan hirveä. Tosian ostin aivan liikaa, eli aluksi kannattaa ostaa vain pakollinen (esim. vaunut, turvakaukalo, sänky, setteri, amme) ja jokunen vaate ja liina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän