Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin hankitte vauvantarvikkeita?

Vierailija
13.03.2023 |

Meille on syntymässä vauva toukokuussa ja meillä on melkein jo kriisi siitä, milloin hankitaan vauvalle tarvikkeita. Minun mielestäni niitä olisi fiksua hankkia jo nyt suht hyvissä ajoin, koska nyt saisi etsiä ja harkita rauhassa. Lisäksi nyt jaksan vielä ihan hyvin esimerkiksi kierrellä kaupoissa. Lapsen isän mielestä sen sijaan kaiken ehtisi myöhemminkin ja ei ole mikään kiire, näin hän on sanonut jo koko alkuvuoden. Ei toki vielä olekaan, mutta en halua että tuleekaan kiire. En halua olla tilanteessa, missä vauva syntyy esimerkiksi etuajassa ennen kuin on vielä hankittu kaikkea tarpeellista.

Esimerkiksi vaatteita olen hankkinut koko raskausaikana jo jonkin verran, kun on löytynyt sopivia. Tietysti olen itse jo katsellut niitä suurempia hankintoja, vaunuja, turvakaukaloa, sänkyä jne. Olisi kuitenkin kiva saada toiseltakin jotain mielipidettä tai että toinen edes jotenkin ilmaisisi sen, että asia kiinnostaisi. Nyt tuntuu, että lapsen isää ei edes kiinnosta, koska ainoat mielipiteensä on ne kyllä ne ehtii -jutut.

Miten nämä on sujuneet teillä muilla?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvakaukalo ainakin pian hankintaan. Kai ne vaunutkin on helpompi hommata nyt, kuin sitten vauvan ollessa käsissä?

Äitiyspakkauksella pärjää aika pitkälle, tosin aiemmin siinä ei kyllä ihan vastasyntyneelle sopivia vaatteita ollut vaan isompia. Tähän kannattaa varautua siis, samoin muutama korvikepurkki ja tuttipullo varalle (steriloi etukäteen). Aiemmin osastolta jaettiin vaipanvalmistajien pakkauksia joilla pääsi hyvin alkuun, liekö vielä käytäntönä. Niissä oli myös talkkia ja voiteita, mitä ei kannata etukäteen hommata.

Mukavaa odotusaikaa.

Vierailija
42/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies saattaa vielä pelätä, että jotain sattuu, eikä vauvaa tulekaan. Ja miehelle odotus on mahan päälle tuntuvista potkuista huolimatta epätodellisempi asia siihen asti, kun vauva syntyy. Ja mies ei välttämättä ihan ajattele, kuinka vaikea ihan loppuvaiheessa on kierrellä ostoksilla. Saatikka silloin, jos vauva syntyy reilusti etuajassa.

Kannattaa reilusti (ilman passiivis-aggressiota) sanoa, että ne pitäisi hommata lähiviikkoina, milloin mennään?

Jatkan vielä. Ja sanoa nuo syyt, miksi ne olisi hyvä hankkia lähiaikoina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tehdä niitä lapsia vastoin miehen tahtoa vaan etsiä sellainen mies, joka itsekin haluaa perheen.

Vierailija
44/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskä vaan kirjoitti:

Vaunut, sänky, hoitopöytä ja turvakaukalo kannattaa hankkia etuajassa, niin ei sitten tarvii kiireessä ostaa sitä mitä saa ja mahdollisimman kalliilla.

VINKKI: Turvakaukalo, jonka saa yhteensopivasti vaunuihin on MUST eli täytylö. Ja sitten kannattaa pohtia toi Isofix-kiinnitys vai vyöt.

VINKKI2: Ostakaa pinnasänky, jossa laverin korkeutta voi säätää. Tämä jos ei halua kurotella alussa sinne pohjalle.

Jos on siihen massia, niin kahdet vaunut eli järeämmät ja sitten mahdollisimman pieneen nippuun menevät matkavaunut.

Yritä saada miehesi innostumaan noitten härveleitten teknologiasta niin jo saattaa alkaa tapahtua. Kysy siltä vaikka tosta Isofix-asiasta, että "Onkohan meidän autossa tollanen valmiina?"

Tämä siis kahden lapsen isän näkemys.

PS

Olitte miten ekologisia tai vastuullisia tahansa niin unohtakaa ne kestovaipat.

Vinkit on niin perhekohtaisia, että en tiedä kannattaako kuunnella.

Rattaisiin sopiva turvakaukalo - osan mielestä korvaamaton, meille oli turha. Oltiin autottomia silloin ja harvoille autoreissuille otettiin kuitenkin kaukalo & vaunut mukaan kokonaisuudessaan. Ei ollut meille must niin kuin ei olleet matkarattaatkaan.

Pinnasänky, jonka korkeutta voi säätää, oli myös turha. Tehtiin pinnasängystä "sivuvaunu" parisänkyyn ja pohja patjoinen oli aina sillä samalla tasalla kuin meidän sängyn patja.

Kestovaipat taas oli meistä tosi toimivia ja näppäriä....

Vierailija
45/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pikkuvauvan kanssa voi kauppoja kierrellä, ettei vauva saa mitään flunssaa. Eli vaunut, turvakaukalo ja vaatetta kannattaa hankkia etukäteen. Verkkokaupoista voi toki myös tilata.

Paljon lapsiperheille kaupataan kyllä turhaakin tavaraa. Vaipan voi vaihtaa turvallisesti lattialla lattialämmityksen ja pehmusteen päällä. Ei tipahtamisvaaraa ja mukavan lämmin paikka vauvalle. Vauvan kanssa voi hyvin käydä suihkussa. Ammetta meillä ei ole ollut lainkaan. Vauvat nukkuvat yleensä parhaiten rinnalla. Eli pinnasänky on ollut meillä täysin turha. Tutteja ei ole meillä syönyt yksikään lapsista.

Tuttipullo ja korviketta kannattaa ostaa ensimmäisiksi päiviksi, koska maidon nousu voi kestää 3-5 päivää.

Kolmen äiti

Vierailija
46/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ostamassa kuopukselle vaunut n. 12h ennen kuin hän syntyi :D jossain raskaushormonipuuskassa päätin myydä esikoisen vanhat vaunut pois muutama viikko ennen laskettua ja hankkia eri merkkiset. Onnistui se noinkin, vaikka supistelut vähän häiritsi vaunuostoksiin keskittymistä. Mutta pääosin niitä vauvakamoja tuli haalittua suunnilleen siitä rakenneultrasta eteenpäin. Pienimpiä kokoja vaatetta, harsoja, sitteri, kantoväline, turvakaukalo, hoitoalusta jne. Halusin ostaa mahdollisimman paljon käytettynä ja silloin ei kannata jättää viime tippaan, kun ei niitä aina heti löydy. No, joitain ostoksia joita olin ajatellut jäi kyllä silti tekemättä, kun esikoinen alkoi syntyä jo 37+2 viikolla. Hyvin pärjättiin ja vähän turhakkeitakin oli, mutta eipä se haitannut kun oli ne käytettynä hankkinut ja sai sitten käytännössä samalla hinnalla myytyä eteenpäin kun huomasi turhaksi.

Vierailija
47/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on nyt 2 kk vanha esikoinen ja olin hankkinut kaikki tarvikkeet hyvissä ajoin valmiiksi, viimeisetkin 1 kk ennen laskettua aikaa. Ostin suurimman osan käytettynä, joten otti aikansa kytätä torista haluamiaan tuotteita. Olen tyytyväinen, että tein näin, koska loppuraskauden tukaluudessa en olisi jaksanut mitään ylimääräistä enkä varsinkaan vauvan synnyttyä, kun pieni takiainen on iholla ja rinnalla koko ajan. Eikä infektioalttiin vauvan ja revenneen alapään kanssa edes kannata lähteä ihmisten ilmoille. Vaatteetkin pitää käyttöönottopestä jne, helpompaa se on tehdä ilman vauvaa. Mieheni on nyt erittäin osallistuva isä, mutta tarvikkeiden hankinnassa oli täysin hyödytön (kyllä ne ehtii). Jos mieheni olisi ollut vastuussa ei vauvalla olisi ollut syntyessään mitään.

Tämä! Olin ihan jalaton 6 viikkoa ennen synnytystä. Sen verran rankka synnytys, että ei käynyt mielessäkään lähteä ekaan 2 kuukauteen vain shoppailemaan jonnekin. Kannattaa Varautua, jos vaikka käy yhtä huono tuuri vaivojen suhteen kuin minulla.

Minä luulin olevani hyvin varautunut lastenvaatteiden kanssa, mutta pienimmät hankkimani lastenvaatteet oli kokoa 56, jotka olin sille 50,5cm pituisena syntyneelle vauvalle ihan jättimäisiä, niin piti sitten lähteä heti synnäriltä päästyä ostoksille hakemaan 50cm kokoisia vaatteita. Oletin jotenkin että lapsi on pitkä, kun kaikki suvun vauvat on olleet syntyessään isoja ja ne 56 kokoiset vaatteet jää heti pieneksi. Vielä mitä, esikoinen käytti ekan kuukauden melkein niitä 50cm vaatteita ja vasta sitten toisen kuukauden noita 56 kokoisia :D

Tosiaan asuttiin keskustassa muutaman minuutin päässä kaupoista, niin jätin nukkuvan vauvan isille ja juoksin ostoksille tikkieni kanssa. Tikit sitten meni ja repesi kun lähdin niin rivakasti liikkumaan, mutta ainakin kykenin liikkumaan. Tokassa synnytyksessä lähti niin reippaasti verta, että olin ekan viikon aika huonossa hapessa ja repesin myös pahemmin, mutta kaikkea oli jäljellä esikoisen jäljiltä niin ei onneksi tarvinnut edes harkita ostoksille lähtöä. En olisi ollut siihen kykeneväinen.

Vähän bonustietona kuopus ei mahtunut niihin koon 50 vaatteisiin kuin pari päivää ja ne 56 vaatteetkin jäi alle kuukaudessa pieniksi, että kaikki synnytykset ja vauvat on erilaisia ja kaikkeen kannattaa varautua. Myös siihen, ettei imetys sujukaan ja pitää käydä ostamassa pulloja ja korviketta. Parempi että on valmiina kotona, vaikka sujuisikin hyvin.

Vierailija
48/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata tehdä niitä lapsia vastoin miehen tahtoa vaan etsiä sellainen mies, joka itsekin haluaa perheen.

.

Älä ap kuuntele näitä. Myös miehen mielenliikkeitä voi yrittää ymmärtää ja löytää niistä ajatusta.

Vierailija
49/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskä vaan kirjoitti:

Vaunut, sänky, hoitopöytä ja turvakaukalo kannattaa hankkia etuajassa, niin ei sitten tarvii kiireessä ostaa sitä mitä saa ja mahdollisimman kalliilla.

VINKKI: Turvakaukalo, jonka saa yhteensopivasti vaunuihin on MUST eli täytylö. Ja sitten kannattaa pohtia toi Isofix-kiinnitys vai vyöt.

VINKKI2: Ostakaa pinnasänky, jossa laverin korkeutta voi säätää. Tämä jos ei halua kurotella alussa sinne pohjalle.

Jos on siihen massia, niin kahdet vaunut eli järeämmät ja sitten mahdollisimman pieneen nippuun menevät matkavaunut.

Yritä saada miehesi innostumaan noitten härveleitten teknologiasta niin jo saattaa alkaa tapahtua. Kysy siltä vaikka tosta Isofix-asiasta, että "Onkohan meidän autossa tollanen valmiina?"

PS

Mun mies ei ollut tippaakaan kiinnostunut mistään vaunujen ja turvakaukaloiden teknologiasta ja on vuosien jälkeen edelleen ihan surkea esim kiinnittämään turvaistuinta (vyökiinnitteinen) autoon, vaikka muuten on kätevä käsistään. Mutta kestovaippoja se kehui maasta taivaisiin kaikille kavereilleenkin. Tosin minä ne enimmäkseen pyykkäsin että ehkä siksi 😅 miehen rooli oli näissä vauvatavaraostoksissa lähinnä sanoa että ok, on tuo varmaan hyvä, osta vaan jos semmoinen tarvitaan. Hän on myös just tuota "ei sillä ole kiire" - sorttia ja kokemuksesta tiedän että jos jää odottamaan miehen aloitetta niin se kiire kyllä sitten tulee. Ihan hyvä isä ja mies kuitenkin.

Vierailija
50/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuossa kirjoittikin, että koon 56 vaatteet olivat liian isoja. Meillä kävi myös niin. Olin kuullut, että äitiyspakkauksella pärjää aluksi, mutta entä kun lapsi on hoikkis. Äitiyspakkauksen pienet vaatteet on melkoisen isoja (ainakin meidän lapsien syntymävuosina). Kannattaa hommata pari pientäkin settiä. Pari siksi, ettei harmita, jos vauva onkin iso. Mutta siltä varalta, että on sirpukka. Varsinkin esikoisesta ei tiedä etukäteen.

Vierailija
51/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iskä vaan kirjoitti:

PS

Rattaisiin sopiva turvakaukalo - osan mielestä korvaamaton, meille oli turha. Oltiin autottomia silloin ja harvoille autoreissuille otettiin kuitenkin kaukalo & vaunut mukaan kokonaisuudessaan. Ei ollut meille must niin kuin ei olleet matkarattaatkaan.

Pinnasänky, jonka korkeutta voi säätää, oli myös turha. Tehtiin pinnasängystä "sivuvaunu" parisänkyyn ja pohja patjoinen oli aina sillä samalla tasalla kuin meidän sängyn patja.

Tietenkään et tee autoon sopivalla lastenvaunujen turvakaukalolla juurikaan mitään jos et käytä autoa.... Matkavanujakaan harvemmin tarvitsee jos ei matkustele... Veikkaisin, että jokainen osaa päätellä tuon itse, paitsi sinä. Laitan siis vielä erikseen: Minun vinkit vaunujen suhteen pätevät jos omistat auton ja/tai liikut enemmän myös vauva-aikana.

Minun vinkki pinnasängyn suhteen pätee jos et nuku perhepedissä tai halua nikkaroida jotain omia häkkyröitä.

Onkos nyt parempi?

Sitten vielä sellanen universaali totuus:

Jokainen, joka väittää kestovaippojen olevan "toimivia ja näppäriä" valehtelee tahallaan. Mun piireissä on useampi perhe, joka aloitti urheasti noilla, mutta jossain kohtaa luopui noista kohtuuttoman suuren vaivan takia.

Vierailija
52/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvakaukalo ainakin pian hankintaan. Kai ne vaunutkin on helpompi hommata nyt, kuin sitten vauvan ollessa käsissä?

Äitiyspakkauksella pärjää aika pitkälle, tosin aiemmin siinä ei kyllä ihan vastasyntyneelle sopivia vaatteita ollut vaan isompia. Tähän kannattaa varautua siis, samoin muutama korvikepurkki ja tuttipullo varalle (steriloi etukäteen). Aiemmin osastolta jaettiin vaipanvalmistajien pakkauksia joilla pääsi hyvin alkuun, liekö vielä käytäntönä. Niissä oli myös talkkia ja voiteita, mitä ei kannata etukäteen hommata.

Mukavaa odotusaikaa.

Äitiyspakkauksella on varmaan joskus pärjännyt aika pitkälle, mutta ei nykyään. Siinä on muutama perustarvike ja muutama vaate, mutta jos ei ehdoin tahdoin halua tehdä elämästään vaikeaa, niin ei kannata yrittää pärjätä äitiyspakkauksen tavaroilla.

Vierailija
53/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole muuten yhtään taikauskoinen, mutta mä en vaan kyennyt hankkimaan yhtään mitään lapsille ennen kuin olivat syntyneet. Jotenkin oli jo sellainen huoli, että jos syntymättömästä lapsesta kauheasti iloitsee ja pitää asiaa ikään kuin varmana niin jotain menee sitten pieleen... Ei mitään järkeä, tiedän, mutta lähipiirissä on useampikin vauva syntynyt kuolleena (mm. toinen kaksosista ja ovathan nämä olleet selvä vähemmistö syntyneistä vauvoista, mutta silti lunta tiedän). Joten en ostanut mitään etukäteen kolmessa raskaudessa eikä kyllä mieskään. Esikoinen vielä syntyi etuajassa niin, että ei ollut edes turvakaukaloa tai vaatteita, missä viedä kotiin sairaalasta. Toisen raskauden aikana ostin sentään sähköisen rintapumpun etukäteen, mutta en varsinaisesti vauvalle mitään. Tiedän, että on järjetöntä, mutta joku hullun vahva tunne kummitteli, että olisi parempi olla hankkimatta mitään etukäteen ja saihan ne tarvittavat tosi nopeasti lapsen synnyttyä kipaistua kaupasta.

Vierailija
54/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole muuten yhtään taikauskoinen, mutta mä en vaan kyennyt hankkimaan yhtään mitään lapsille ennen kuin olivat syntyneet. Jotenkin oli jo sellainen huoli, että jos syntymättömästä lapsesta kauheasti iloitsee ja pitää asiaa ikään kuin varmana niin jotain menee sitten pieleen... Ei mitään järkeä, tiedän, mutta lähipiirissä on useampikin vauva syntynyt kuolleena (mm. toinen kaksosista ja ovathan nämä olleet selvä vähemmistö syntyneistä vauvoista, mutta silti lunta tiedän). Joten en ostanut mitään etukäteen kolmessa raskaudessa eikä kyllä mieskään. Esikoinen vielä syntyi etuajassa niin, että ei ollut edes turvakaukaloa tai vaatteita, missä viedä kotiin sairaalasta. Toisen raskauden aikana ostin sentään sähköisen rintapumpun etukäteen, mutta en varsinaisesti vauvalle mitään. Tiedän, että on järjetöntä, mutta joku hullun vahva tunne kummitteli, että olisi parempi olla hankkimatta mitään etukäteen ja saihan ne tarvittavat tosi nopeasti lapsen synnyttyä kipaistua kaupasta.

Sullahan on aika hurjat piirit. Suomessa tuollainen kuolleena syntyminen on tooodella harvinaista.

Vierailija
55/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskä vaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iskä vaan kirjoitti:

PS

Tietenkään et tee autoon sopivalla lastenvaunujen turvakaukalolla juurikaan mitään jos et käytä autoa.... Matkavanujakaan harvemmin tarvitsee jos ei matkustele... Veikkaisin, että jokainen osaa päätellä tuon itse, paitsi sinä. Laitan siis vielä erikseen: Minun vinkit vaunujen suhteen pätevät jos omistat auton ja/tai liikut enemmän myös vauva-aikana.

Minun vinkki pinnasängyn suhteen pätee jos et nuku perhepedissä tai halua nikkaroida jotain omia häkkyröitä.

Onkos nyt parempi?

Sitten vielä sellanen universaali totuus:

Jokainen, joka väittää kestovaippojen olevan "toimivia ja näppäriä" valehtelee tahallaan. Mun piireissä on useampi perhe, joka aloitti urheasti noilla, mutta jossain kohtaa luopui noista kohtuuttoman suuren vaivan takia.

Meidän pinnasänky oli säädettävällä pohjalla ja irrotettavalla laidalla, ja se oli just hyvä kun sen pohjan sai sopivalle korkeudelle parisängyn viereen ja laidan irti "sivuvaunuksi". Sit isompana pohja alas ja laita paikalleen, ja lopuksi laita pois ja pinnasänky toimi vielä juniorisänkynä. Ikean malli, käytettynä ostettiin.

Ja ei, en valehtele kun sanon että kestovaipat toimi hyvin. Tottakai ne on työläämpiä kuin kertakäyttöiset mutta niissä on myös hyvät puolensa. Rahan säästö oli merkittävä ja pyykkikone pesi ne suht vaivattomasti.

Vierailija
56/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sullahan on aika hurjat piirit. Suomessa tuollainen kuolleena syntyminen on tooodella harvinaista.

Siis nimenomaan ja kun on vielä normaalisti sujunut raskaus ja tervettä elämää eläneet äidit niin onhan se aika järkytys kun se ilolla odotettu vauva kuoleekin kohtuun ihan viime metreillä. Varmaan sitä nähtyä jäänyt semmoinen kauhu, että ei raskausaikana vielä osaa ollenkaan iloita vaikka tilastollisesti se nyt on aivan harhaista pelätä.

Vierailija
57/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä elokuun alussa laskettuaika. Ollaan nyt pikkuhiljaa alettu ostelemaan tavaroita. Ihan täysin sen takia, että:

1. Niitä on helpompi haalia vähitellen, kuin kerrallaan.

2. Maksuja saa jaettua useammalle kuukaudelle.

3. On paljon rennompaa kun kaikki on ajoissa valmista.

4. Kuka on niin itsetuhoinen, että haluaa esim. viimeisellä kuulla juosta kaupoissa ja stressata kun on sitä, tätä ja tuota ostettavaa

5. Kuka ihme on vielä itsetuhoisempi ja alkaa siihen rumbaan vauvan synnyttyä?!?!? Miksi ei ajoissa? Onko joku syy?

Ymmärrän kun aikaisemmissa kommenteissa oli joku kaksosten vanhempi, joka osti rattaatkin vasta lasten ollessa 4kk, niin tuskin on liikkunut paljoa pois kotoa vauvojen kanssa. Mutta esim. Minulle joka lenkkeilytän kolmea koiraa päivittäin, rattaiden käyttömukavuus täytyy olla melko korkea. Eli on pakko hieman perehtyä ja ne on oltava valmiina.

Olen myös tarkka lasteni vaatteista, joten en pistä heille päälle mitä sattuu, vaan on mukava ajan kanssa valita. Tämäkin on asia mihin haluan lapseni kasvattaa, eli että mietitään mitä laitetaan päälle, jotta näytetään siistiltä. Olkoonkin ettei vauvat välitä. Näkee hän kuvista kuitenkin mitä on ollut päällä (poisluettuna ulkoilun rymyojankaivuuhiekassapyörimis-hetket, jolloin mennään käytäntö edellä). On ollut mukava huomata, että alakouluikäinen poikani katsoo hieman mitkä vaatteet sopii yhteen ja mainitsee jos pitää paikata reikiä yms.

Mieheni tietää etten missään nimessä halua jättää tavaroiden hankintaa viimehetkeen ja olen sen hänelle perustellut. Hän itse myös hoki tuota "kyllä kerkeää"-fraasia kunnes kysyin, että meinaako juuri pistää yhdessä kuussa monta tonnia haisemaan vauvan tarvikkeisiin vai pitäisikö katsella torista, vertailla ja miettiä ajan kanssa mitä ostetaan ja mistä.

Vierailija
58/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestovaippailu on hyvin perhekohtainen asia. Monella toimii esikoisen aikana, kun härdelliä on vähemmän. Minä puolikestoilin ekan kanssa, tokan kanssa taisin yrittää vähän aikaa. Tulossa olevan kolmannen kanssa saatan jättää välistä. Tässä välissä tullut elämään monta aikaavievää asiaa.

Vierailija
59/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukavaa odotusaikaa.

Äitiyspakkauksella on varmaan joskus pärjännyt aika pitkälle, mutta ei nykyään. Siinä on muutama perustarvike ja muutama vaate, mutta jos ei ehdoin tahdoin halua tehdä elämästään vaikeaa, niin ei kannata yrittää pärjätä äitiyspakkauksen tavaroilla.

Minusta ei kannata etukäteen ostaa kaappeja täyteen esim vaatteita. Kotonahan siinä ollaan vauvan kanssa ja pesukone on keksitty. Hommaa sitten kun tietää mitä tarvitsee.

Vierailija
60/74 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet sanoo että äitiyspakkauksella pärjää ja ihan pienimpiä vaatteita ei kannata ostaa... No, voi käydä niin että se lapsi syntyykin jo ennen laskettua ja on pienikokoinen. Ei ole kiva yrittää epävarmana tuoreena vanhempana käsitellä pientä ja hentoa vauvaa jos sen vaatteet on jätti suuria. Hommaa ainakin muutama 50 kokoinen vaate, vaikka kirppikseltä, noin pieniä saa ihan priimakuntoisena eikä sit harmita jos käyttö jää vähäiseksi/olemattomaksi. En tiedä miten nykyään, mutta mun lapsen syntyessä äp-vaatteet sopi n. 3kk-1,5v ikäiselle (pari vaatetta per koko), kun lapsi oli ja on siro ja pienikokoinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi