Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS pääkirjoitus: "Etätyö voi heikentää työhyvinvointia"

Vierailija
13.03.2023 |

En uskonut kun joku väitti vanhassa keskustelussa yks päivä, että Hesarilla agendana puolustaa lähityötä. Nyt uskon. Tämän päivän pääkirjoituksessa ("Työpaikkojen on mietittävä vetovoimaansa") lukee näin:
- Vaikka moni pitää etätyötä kuin saavutettuna etuna, se voi heikentää työhyvinvointia. Monilla työpaikoilla on tapahtunut sosiaalista köyhtymistä: kun osa haluaa jatkaa etätöissä, työpaikalle palaaville ei ole tarjolla aiemmassa määrin yhteenkuuluvuutta ja kohtaamisia, jotka ruokkisivat työn imua, iloa ja uuden kehittämistä.

Kommentit (110)

Vierailija
1/110 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi ja voi myös parantaa.

2/110 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On työpaikkoja, joissa pandemian alussa oli etätyöpakko. Ei etätyö sovi läheskään kaikille. Kotona voi olla puoliso vanhempainvapaalla ja pieniä lapsia. Asunnosta ei ehkä löydy sopivaa tilaa tehdä töitä. Niskaa särkee, kun työasento on huono. Tai seinänaapurissa tehdään remonttia ja koko päivän porataan seiniä. Voi olla myös yksinasuvia, joiden ainoat ihmiskontaktit ovat työkaverit ja kaupan kassa. 

Omalla työpaikallani etätyö on ollut mahdollista jo toistakymmentä vuotta. Niillä, jotka tekevät etätöitä, on kunnolliset työpisteet kotona ja lisäksi työrauha. Kun pandemia alkoi, meillä ei ollut pakko jäädä etätöihin. Toimistollekin sai mennä, jos halusi. Ne, jotka kaipaavat sosiaalisia kontakteja kahvitaukojen ja yhteisten työpaikkalounaiden muodossa, menevät toimistolle. Ne taas, jotka eivät kaipaa ja joilla on kotona työhuone työpisteineen sekä työrauha, tekevät etätöitä. Ei toimistolla tarvitse kaikkien käydä, ihan riittää, että osa käy. Ja etätyö on mahdollistanut sen, ettei ole pakko asua neukkukuutiossa lähiössä vaan on voinut muuttaa jonnekin mukavampaan paikkaan. Yksi työkaverini asuukin talvet Espanjassa ja tekee sieltä töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/110 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AI hesarissakin kaivataan nyt iloa, valoa ja olavia?

Vierailija
4/110 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartiotornikin tuputtaa nykyään lukijoille vähemmän oman uskonlahkonsa agendaa kuin HS.

Vierailija
5/110 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei mitään oikeasti uutta kehitetä keskustelemalla, vaan keskittymällä työntekoon.

Vierailija
6/110 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö voi heikentää.

Lähityö heikentää.

Vierailija
7/110 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokonttori ei kyllä yli 20 vuoden kokemuksella koskaan ruokkinut työn imua ja iloa. Täysin päinvastoin.

Olihan siellä niitä höpöttäjiä, joiden tarinointi alkoi aamulla ja päättyi illalla ja varmasti se heille työniloa loi. Toisille sitten ei. Eikä yritykselle tulosta.

Vierailija
8/110 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vaativaa asiantuntijatyötä tekevänä (heh heh) voin sanoa, että töiden teko kotoa on ihan mahtava homma. Kyllä siellä toimistollakin voi piipahtaa kerran viikossa.

Vierailija
9/110 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan aiheesta on olemmassa tutkimustietoakin, eikä Hesarin mutu-tietoa. Tutkimusten mukaan etätyö lisää työhyvinvointia, 50% kokee terveydentilansa paremmaksi ja yli 50% kokee vähemmän stressiä. Lisäksi etätyö koetaan tehokkaammaksi.

On varmasti hyvin henkilökohtaisia eroja, mutta tutkimusotannat näissä tutkimuksissa ovat suuret.

Vierailija
10/110 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ilmeisesti hätä yrittää saada ihmiset liikkumaan kivijalkakaupoilla. 

Lamaa parhaiten ehkäisisi kuitenkin tuotteiden ja palveluiden järkevä/kohtuullinen hinnoittelu ja korkojen lasku. Tämä lama johtuu nyt inflaatiosta (johtuu yritysten ahneudesta), eikä etätyöstä.

Vierailija
11/110 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun saa keskittyä omaan tekemiseen eikä viereisen pöydän Pirjon kissan kuulumisiin. Se on voi voi Pirjolle, joka kärsii kun ei saa kertoa minulle mitä Miuku teki edellisenä päivänä. Minjä väristä kissanpaska oli ja miten se tuijotti ikkunasta talitinttejä. No, elämä on välill julmaa.

Vierailija
12/110 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

On työpaikkoja, joissa pandemian alussa oli etätyöpakko. Ei etätyö sovi läheskään kaikille. Kotona voi olla puoliso vanhempainvapaalla ja pieniä lapsia. Asunnosta ei ehkä löydy sopivaa tilaa tehdä töitä. Niskaa särkee, kun työasento on huono. Tai seinänaapurissa tehdään remonttia ja koko päivän porataan seiniä. Voi olla myös yksinasuvia, joiden ainoat ihmiskontaktit ovat työkaverit ja kaupan kassa. 

Omalla työpaikallani etätyö on ollut mahdollista jo toistakymmentä vuotta. Niillä, jotka tekevät etätöitä, on kunnolliset työpisteet kotona ja lisäksi työrauha. Kun pandemia alkoi, meillä ei ollut pakko jäädä etätöihin. Toimistollekin sai mennä, jos halusi. Ne, jotka kaipaavat sosiaalisia kontakteja kahvitaukojen ja yhteisten työpaikkalounaiden muodossa, menevät toimistolle. Ne taas, jotka eivät kaipaa ja joilla on kotona työhuone työpisteineen sekä työrauha, tekevät etätöitä. Ei toimistolla tarvitse kaikkien käydä, ihan riittää, että osa käy. Ja etätyö on mahdollistanut sen, ettei ole pakko asua neukkukuutiossa lähiössä vaan on voinut muuttaa jonnekin mukavampaan paikkaan. Yksi työkaverini asuukin talvet Espanjassa ja tekee sieltä töitä.

Teetkö sinä etätöitä? Olen mielenkiinnolla lukenut kirjoituksiasi tällä palstalla, sillä myös minä huolehdin iäkkäistä vanhemmistani.

Vierailija
13/110 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ilmeisesti hätä yrittää saada ihmiset liikkumaan kivijalkakaupoilla. 

Lamaa parhaiten ehkäisisi kuitenkin tuotteiden ja palveluiden järkevä/kohtuullinen hinnoittelu ja korkojen lasku. Tämä lama johtuu nyt inflaatiosta (johtuu yritysten ahneudesta), eikä etätyöstä.

Kyllä. Nyt ilmeisesti halutaan edistää pikkukauppojen ja lounaspaikkojen suosiota.

Onko lehden mainostajat vaatineet?

Vierailija
14/110 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minun pitää mennä sinne avokonttorille, jotta muilla olisi työyhteisöllistä kivaa ja sitten teen työt kotona, koska jonkun ja joskus pitää nekin tehdä.

Minusta voitaisiin tehdä niin, että lähityöstä saisi erityisen bonuksen, koska lähipäivänä ei ehditä yhdessäolon takia koskemaan töihin.

Vierailija
15/110 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kyllä heikentäisi pitkät työmatkat hyvinvointia paljon enemmän. Varsinkin, kun saan bussimatkoista migreenejä. Kiva potea niitä harva se päivä.

Vierailija
16/110 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö parantaa joidenkin hyvinvointia. Varsinkin jos tahti ei ole liian kiivas ja aika pitkä. Valinnan mahdollisuuksia?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teetkö sinä etätöitä? Olen mielenkiinnolla lukenut kirjoituksiasi tällä palstalla, sillä myös minä huolehdin iäkkäistä vanhemmistani.

Teen. Olen tehnyt jo 10 vuotta. Aloitin etätyöt vakavan sairastumiseni jälkeen, kun fyysisesti liikuin vielä rollaattorin kanssa, mutta pää alkoi hajota kotona kökkimiseen. Ensin pari tuntia töitä päivässä, sitten neljä tuntia ja puolisen vuotta myöhemmin kokopäiväisesti. Mun tiimiläisistäni kukaan ei ollut pääkaupunkiseudulla, joten tuntui sen jälkeenkin turhalta mun lähteä Helsingin toimistolle, kun silloin Skypen ja nykyisin Teamsin kautta kuitenkin kaikki palaverit. 

Mulla on sikäli hyvä tilanne, että suuri osa työkavereistani on jo ollut tilanteessa, jossa iäkkäät vanhemmat aiheuttavat huolta. Ja koska mun vanhemmat asuvat tässä samassa taloyhtiössä, voin yleensä mennä kesken päivänkin käymään, jos niillä on jokin hätä. Viesti vaan Teamsiin, että poistun hetkeksi. Ja töitä voin jatkaa sitten sen jälkeen, kun ei tarvitse kytätä kelloa, että nyt on pakko lähteä töistä kotiin viemään koiraa ulos. 

Vierailija
18/110 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustojen kauppakeskuksista puuttuu asiakkaita, kun työläiset ei mene niihin maleksimaan ruokatunnilla. Jää heräteostokset tekemättä.

Ihmiset tekee ruuatkin itse kotona.

Vierailija
19/110 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen. Olen tehnyt jo 10 vuotta. Aloitin etätyöt vakavan sairastumiseni jälkeen, kun fyysisesti liikuin vielä rollaattorin kanssa, mutta pää alkoi hajota kotona kökkimiseen. Ensin pari tuntia töitä päivässä, sitten neljä tuntia ja puolisen vuotta myöhemmin kokopäiväisesti. Mun tiimiläisistäni kukaan ei ollut pääkaupunkiseudulla, joten tuntui sen jälkeenkin turhalta mun lähteä Helsingin toimistolle, kun silloin Skypen ja nykyisin Teamsin kautta kuitenkin kaikki palaverit. 

Mulla on sikäli hyvä tilanne, että suuri osa työkavereistani on jo ollut tilanteessa, jossa iäkkäät vanhemmat aiheuttavat huolta. Ja koska mun vanhemmat asuvat tässä samassa taloyhtiössä, voin yleensä mennä kesken päivänkin käymään, jos niillä on jokin hätä. Viesti vaan Teamsiin, että poistun hetkeksi. Ja töitä voin jatkaa sitten sen jälkeen, kun ei tarvitse kytätä kelloa, että nyt on pakko lähteä töistä kotiin viemään koiraa ulos. 

Ja samalla pystyt myös riskiä saada korona ja viedä se vanhemmillesi.

Samaa varon minäkin. Korona ei ole kadonnut minnekään.

Vierailija
20/110 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa avokonttoreita enkä työmatkoja täpötäysissä lähijunissa tai busseissa. Mutta oli lähitöissä muutakin joka on tosiaan poissa etätöistä. Mutta kaikilla ei ehkä ole kokemusta sellaisesta työpaikasta jossa on sosiaalisuutta hyvässä mielessä ja hyvä henki. Ei suurin osa minunkaan työpaikoista ole ollut sellaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme