Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokralla ei saa korjata asunnon vikoja?

Vierailija
10.06.2025 |

Moni kommentoi, että vuokralla asuessa ei voi kitata ja maalata reikiä piiloon. Että pitäisi keksiä miten piilottaa kymmeniä jälkiä seinästä. Ja lopulta koko seinä on reikiä täynnä, kun laitetaan vaan lisää tauluja.

Enpä ole elämäni aikana saanut yhtään valitusta vuokranantajalta asunnon korjauksista. Edellisessä vuokrakodissa maalasin ja korjasin  yhden välioven, joka oli todella rumasti rikki ja maalit lohjenneet,  useamman seinän kittasin ja  maalasin maalarinvalkoisella. Myös uuden pesualtaan vaihdatin vessaan, koska vahingossa pudotin siihen lasisen pullon ja altaaseen tuli halkeama. ( Tästä ilmoitin heti, mutta vuokranantajaa asia ei kiinnostanut.)

Kiitokset sain muuttaessa asunnon siististä kunnosta ja takuuvuokran takaisin. Kaikki korjaukset kerroin asunnon tarkastuksen yhteydessä.

Asuin asunnossa 6 vuotta, joten parinkympin maalipurkit ei siinä paljoa haitannut, koska minähän niitä seiniä jouduin joka päivä katselemaan. Allas oli alle satasen ja senhän olisin joutunut takuuvuokrasta maksamaan asennuksineen, joten ois ollut varmasti kalliimpi vaihtoehto. ( Tuttu putkiasentaja laittoi sen paikalleen.)

Sitä tässä vaan, että järki käteen niiden kellastuneiden ja reikiä täyteen ammuttujen seinien piilottelussa. Valkoinen siisti seinä on paljon tyylikkäämpi vaihtoehto. Tietenkään ei saa toisen omaisuutta tuhota tai tehdä luvatta muutoksia. Ammattimaisesti tehdyt korjaukset sen sijaan tuskin vuokranantajaa suututtaa. 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä mutta asiasta kannattaa keskustella vuokranantajan kanssa ennen kuin alkaa mitään tehdä.

Aika harva vuokranantaja suhtautuu negatiivisesti jos siistit asuntoa. Moni maksaa materiaalitkin.

Vierailija
2/23 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan että arvuuttelee asiaa, voi myös soittaa vuokranantajalle ja kysyä lupaa pienen pintaremontin tekoon. Ei ole iso vaiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä kysyn aina uudelta vuokralaiselta haluaako kitata ja maalata asunnossa, minä tarjoan maalit ja välineet. Aina ovat halunneet vähän rempata asunnossa.

Vierailija
4/23 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinä ehkä joo, mutta ei tosiaan kannata rohkaista ketään toistaitoista näihin remontteihin. 

Maailmassa on jo ihan riittävästi näitä asuntoswaippaajia. Täysin loppuunkulunutta tekniikkaa kustomoidaan valkoisella maalilla ja myydään eteenpäin suuremman hölmön periaatteella.

Vierailija
5/23 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä mutta asiasta kannattaa keskustella vuokranantajan kanssa ennen kuin alkaa mitään tehdä.

Aika harva vuokranantaja suhtautuu negatiivisesti jos siistit asuntoa. Moni maksaa materiaalitkin.

Kannattaa sopia vuokranantajan kanssa. Itse olen esim huoneen maalannut ja sain yhden kuukauden ilmaiseksi. Korjannut purtuja listoja ja toinen vuokranantaja antoi 50 euroa. Saat ehkä tehdä mutta jos haluut kirkuvan punaisen seinän niin ehkä menee omilla kustannuksilla...

Vierailija
6/23 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sinä ehkä joo, mutta ei tosiaan kannata rohkaista ketään toistaitoista näihin remontteihin. 

Maailmassa on jo ihan riittävästi näitä asuntoswaippaajia. Täysin loppuunkulunutta tekniikkaa kustomoidaan valkoisella maalilla ja myydään eteenpäin suuremman hölmön periaatteella.

Me asuttiin kerran väliaikaisesti kunnan vuokrarivarissa (talon rakennusaika). Edellisen asukkaan lapset olivat piirrelleet seiniin, mistä näytöllä jo kommentoin kunnalle, edelliset asukkaat lupasivat maalata piirrokset piiloon. Olivat sitten valinneet eri sävyisen valkoisen ja maalanneet vain sen kohdan, missä oli se piirros, ei koko seinää.

Vierailija
7/23 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kommentoi ettei saa? Jaa. Enpä ole törmännyt. Itse useammassakin kämpässä fiksannut paikkoja ja hyvin usein vuokranantaja on maksanut materiaalit. Yksikään ei ole kieltänyt laittamasta asuntoa. Nykyisessä maalasin osan seinistä violetiksi ja vuokraisännän mielestä ne ovat "julmetun hienot" 😀 Niin kyllä onkin. Seuraavaksi laitan kylppäriä, vuokraisäntä maksaa esim. uuden peilikaapin.

Vierailija
8/23 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsenäisesti ei saa tehdä, onhan kyseessä jonkun toisen omaisuus. Sen sijaan luvan kysymällä saa useinkin tehtyä pientä pintaremppaa.

Vierailija
9/23 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooei. Tumpelot ja asiasta mitään tietämättömät maalailevat vähän seiniä, karmeja, ovia, kattoja... Väärä maali, väärä sävy, ilman asianmukaisia suojauksia ja pohjatöitä. Ei todellakaan paranna asunnon ilmettä! Kiva niitä persseilyitä sitten seuraavan asukkaan katsella.

Vierailija
10/23 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooei. Tumpelot ja asiasta mitään tietämättömät maalailevat vähän seiniä, karmeja, ovia, kattoja... Väärä maali, väärä sävy, ilman asianmukaisia suojauksia ja pohjatöitä. Ei todellakaan paranna asunnon ilmettä! Kiva niitä persseilyitä sitten seuraavan asukkaan katsella.

Vierailija
11/23 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuokra-asuntosi ei ollut omakotitalo, toimit pesualtaan kanssa väärin sillä sen rikkoutumisesta olisi tullut ilmoittaa isännöitsijälle, joka olisi järjestänyt ammattilaisen vaihtamaan uuden taloyhtiön laskuun.

Vierailija
12/23 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralainen ehdotti tai kysyi värin vaihtoa seiniin.  Ostin maalit ja vuokralainen maalasi, hyvitin kuukauden vuokran työstä yksiössä.  Ei ihan kympin arvoinen jälki mutta kelpasi.  Maalaaminen on yllättävän vaikeaa jos siistin meinaa ja itse en pysty.

Vierailija
13/23 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikka tulee eristää huomionauhoin ja muuttaa korjausta odottamaan p paikalle autoon.

Vierailija
14/23 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan että arvuuttelee asiaa, voi myös soittaa vuokranantajalle ja kysyä lupaa pienen pintaremontin tekoon. Ei ole iso vaiva.

Hei mummo! Nykyään ei soiteta. Nykyään lähetetään viesti tai sähköposti. 

Vierailija
15/23 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vuokra-asuntosi ei ollut omakotitalo, toimit pesualtaan kanssa väärin sillä sen rikkoutumisesta olisi tullut ilmoittaa isännöitsijälle, joka olisi järjestänyt ammattilaisen vaihtamaan uuden taloyhtiön laskuun.

Totta toinen puoli.  Ei taloyhtiö maksa jos itse rikottu, mutta lupa on oltava.

Vierailija
16/23 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee ehkä maksettavaksi pari vahinkoa jota sattunut vuokra-asunnossa jossa tosin on yhtä jos toistakin ei korjattua vahinkoa ja erilaisia asumisesta johtavia kulumia jo edellistenkin asukkaiden jäljiltä, asunnon omistaja vaihtunut muuttoni jälkeen eikä ole yksityishenkilö vaan yhtiö.Minä ehkä joudun kaivamaan aiheuttamieni vahinkojen takia kuvettani muuttaessani, sillä en edes osaa korjata vahinkojani enkä ole edes maksanut takuuvuokraa, koska sovittiin aikanaan silloisen vuokranantajan kanssa näin koska suostuin muuttaessani siivoamaan edellisen asukkaan jäljiltä aivan hirveään siivoon jätetyn asunnon. 

Vierailija
17/23 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee ehkä maksettavaksi pari vahinkoa jota sattunut vuokra-asunnossa jossa tosin on yhtä jos toistakin ei korjattua vahinkoa ja erilaisia asumisesta johtavia kulumia jo edellistenkin asukkaiden jäljiltä, asunnon omistaja vaihtunut muuttoni jälkeen eikä ole yksityishenkilö vaan yhtiö.Minä ehkä joudun kaivamaan aiheuttamieni vahinkojen takia kuvettani muuttaessani, sillä en edes osaa korjata vahinkojani enkä ole edes maksanut takuuvuokraa, koska sovittiin aikanaan silloisen vuokranantajan kanssa näin koska suostuin muuttaessani siivoamaan edellisen asukkaan jäljiltä aivan hirveään siivoon jätetyn asunnon. 

..............

Siinä muutama piste kun sinulta näyttää lopuuneen kesken

Vierailija
18/23 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja maksattanut minulla monta sataa takuuvuokrasta. Asiasta juteltiin sekä isännöitsijän ja vuokranantajan kanssa eikä mitään tehty. Allas oli silti samanlainen kuin edellinenkin, joten en koe tehneeni väärin. -ap

Vierailija
19/23 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri ero on onko yksityinen vai kunnan/järjestön. Jos yksityinen saa useinkin.  Jos kunnan (Heka, HOAS, mitä näitä on) Niin vastaus on yksiselitteisesti et saa

Vierailija
20/23 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

..............

Siinä muutama piste kun sinulta näyttää lopuuneen kesken

Niuho😞