Kätilö kehui, että olen pitkästä aikaa normaalin kokoinen synnyttäjä
Niin, muut siis ilmeisesti tosi isoja. Tosin minunkin paino oli +80 kg ja 20 kg tuli lähtöpainosta... Jotenkin huolestuttava suunta tämäkin...
Kommentit (143)
Laihduttakaa lihavat tädit! Hampurilaiset, keksit ja makkarapötköt nyt lukkojen taakse ja avain kaivoon.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä nykyisin naisten paino nousee noin valatavasti raskausaikana. Minulla nousi 8 kiloa.
Niinpä. Itselläni muutama vuosikymmen sitten 7,6 kg
Olin sairaalassa 5 vrk. ja lähtöpainoni sieltä oli 62 kg
Ensimmäisen aikaan nousi 9 kg ja lähtiessä olinkin jo 59 kg
Tosin kaikki oli ennen toisin. Ruoat ja imetyksetkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä moni painaa yli 100 kg loppuraskaudessa.
No ei todellakaan!!! Sehän tarkoittaa että lähtöpaino on km 90 kiloa mikä on jo todella sairaalloinen paino.
Olen saanut 4 lasta ja viimeisellä kerralla painoin synnytykseen mennessä 65,5 kg, 3 aikaisemmalla kerralla alle 60kg, heti synnytyksen jälkeen n 55kg.
Siihen aikaan hyvä jos oli 1 vähän ylipainoinen synnyttäjä osastolla.
Normaali painonnousu raskaudessa on 8-10kg.
AP, ihanaa että sait itsellesi jotain tärkeää itsetunnon kohotusta sillä että sinua kehuttiin hoikaksi. Se oli sinulle niin tärkeää että tulit kehumaan asialla nettiin. Onhan se niin tässä meidän maaillmassa, että hoikka tarkoittaa että olet myös ahkera ja hyvä ihminen jolla on arvot kunnossa.
Tosin kannattaa varoa ettei tartuta mahdollisia syömishäiriöasenteita lapseen huolimattomilla kommenteilla esimerkiksi omasta peilikuvasta tai muiden ei niin täydellisestä ulkonäöstä.
Terv normaalipainoinen joka ei saa mitään egobuustia siitä että joku muu on isompi
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan sama miksi se lääkäri kehui hoikkuuttani ja selkärankaani. :D Toki ikävää jos lihaville kommentoi myös painoa jotenkin. Olen aina ollut hoikka ja kuullut siitä, joten itsetuntokin on kunnossa. Vaikka aina ne kommentit ei ole niin positiivisia.
Näin on. Enemmän kertovat tekijän motiiveista. Mikäli kyseessä on synnytys ja epiduraali, ei se tilanne muutu siitä sillä hetkellä mihinkään oli lihava tai laiha. Mikäli ei kykene hoitamaan lihavia, kyse on silloin ammattitaidon puutteesta. Lihavan haukkuminen lihavaksi voi sen sijaan edesauttaa synnytysmasennuksen alkamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo voi pitää paikkaansa. Minullekin 10v sitten sanottiin vastaavaa. Tai siis kun laitettiin epiduraalia, niin totesi että kuinka helppoa se on minulle laittaa, kun olen hoikka. En muista enää niitä sanamuotoja, mutta vähän jäi käsitys, että harvinaisempaa nykyään. Tai siis silloin jo.
Eikö se kerro enemmän sen epiduraalin laittajan kyvyttömyydestä kuin osaamisesta? Jokainen täyspäinen tajuaa 75 % Suomen kansalaisista olevan ylipainoisia. Mikäli on hoitsu tai lääkäri, joka luulee suurimman osan heidän potilaistaan olevan normaalipainoisia tai laihoja, on jollain tavalla vialla päästään.
Luetun ymmärtäminen. Missään kohdassa ei lue, että lääkäri ei osaisi laittaa epiduraalia ylipainoiselle tai että luulisi, että potilaat ovat useimmiten normaalipainoisia.
Se vaan on faktaa, että hoikalle epiduraalin laittaminen on helpompaa.
Montako epiduraalia olet laittanut?
Anestesialääkäri on laittanut aika monta. Jos anestesialääkäri sanoo, että hoikalle se epiduraali on helpompi laittaa, miksi et usko? Koska loukkaa tunteitasi?
Onhan se tökeröä kommentoida noin. Hän voi tehdä vain hommansa. Lääkäri vaikuttaa asenteelliselta tai tosiaan sitten ammattitaidottomalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä nykyisin naisten paino nousee noin valatavasti raskausaikana. Minulla nousi 8 kiloa.
No, ihmiset on erilaisia... Se 15 kg on oikeasti ihan normaali painonnousu ja monilla se 10 kg lähtee jo miltei heti, kun pääsee synnäriltä. Monella lihavalla nimenomaa nousee vähän.
15 kiloa on jo tosi paljon:
vauva km 3,5kg
veren määrän lisäys äidillä 2 kg
veden määrä km 1,5 kg
rintojen kasvu loppuaikana 500g
istukka 750g
Noista tulee yhteensä 8kg 250g. Loppu on rasvakudosta ja nestettä äidin kudoksissa
Mää painoin Heidekenin synnärillä 6 kg ja mää olin normaalipainoinen! Syntymämerkiä ei tarvittu - karjalais-geeni tunistettu sekoituksena rantarosvoinen affenanmaalainen.
Miksi AP otit kommentin kehuna?
Lapseni on pahasti alipainoinen sairauden takia. Hänelle on valittu osa lääkkeistäkin tarkoituksella siten, että niiden yleinen sivuvaikutus olisi painon nousu. Mutta paino ei vaan nouse.
Lapsesta (nyt jo teini) sanotaan kyllä aina tutkimuksissa, että on helppo tutkia kun kaikki tuntuu ja näkyy niin hyvin. Mutta kehuna en ole sitä koskaan pitänyt.
Se on vain toteamus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ihmiset on erilaisia... Se 15 kg on oikeasti ihan normaali painonnousu ja monilla se 10 kg lähtee jo miltei heti, kun pääsee synnäriltä. Monella lihavalla nimenomaa nousee vähän.
15 kiloa on jo tosi paljon:
vauva km 3,5kg
veren määrän lisäys äidillä 2 kg
veden määrä km 1,5 kg
rintojen kasvu loppuaikana 500g
istukka 750g
Noista tulee yhteensä 8kg 250g. Loppu on rasvakudosta ja nestettä äidin kudoksissa
Sun list5auksessa vauva on pahan alipainoinen! Jos vcauvan paino ei ala numerolla 6 niin keskoskaapiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo voi pitää paikkaansa. Minullekin 10v sitten sanottiin vastaavaa. Tai siis kun laitettiin epiduraalia, niin totesi että kuinka helppoa se on minulle laittaa, kun olen hoikka. En muista enää niitä sanamuotoja, mutta vähän jäi käsitys, että harvinaisempaa nykyään. Tai siis silloin jo.
Eikö se kerro enemmän sen epiduraalin laittajan kyvyttömyydestä kuin osaamisesta? Jokainen täyspäinen tajuaa 75 % Suomen kansalaisista olevan ylipainoisia. Mikäli on hoitsu tai lääkäri, joka luulee suurimman osan heidän potilaistaan olevan normaalipainoisia tai laihoja, on jollain tavalla vialla päästään.
Luetun ymmärtäminen. Missään kohdassa ei lue, että lääkäri ei osaisi laittaa epiduraalia ylipainoiselle tai että luulisi, että potilaat ovat useimmiten normaalipainoisia.
Se vaan on faktaa, että hoikalle epiduraalin laittaminen on helpompaa.
Hyvä tietää. Näin lihavana voi alkaa pelkäämään sitä. Toivottavasti en ikinä.jousu siihen tilanteeseen. Voiko lääkäriltä kysyä, osaako hän varmasti laittaa piikin selkäytimeen myös lihaville?
Vierailija kirjoitti:
Laihduttakaa lihavat tädit! Hampurilaiset, keksit ja makkarapötköt nyt lukkojen taakse ja avain kaivoon.
Miksi? Koska sinä? Lihava vauvana tulee olemaan lihava jossain vaiheessa aikuisena. Joten se siitä. Maailmassa on paljon muutakin kuin yrittää pysyä hoikkana toisten takia. Olen nyt 55 vuotiaana lihava. En syö hampurilaisia, en keksejä, enkä makkaroita. En tykkää niistä.
Lihoin raskauden aikana 70 kiloiseksi. En imettänyt, joten kilot lähti hitaasti. Nyt ne on tullut takaisin. En halua luopua ruuasta kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä kyse ole "itsensä palkitsemisesta" syömisillä?
No miksi ei saisi palkita itseään syömisillä?! Se on raskaana ollessa ainoa asia mitä saa tehdä. Ja muutenkin raskausaika on ihan hel vetilistä ja masentavaa. Yritä siinä nyt samalla pitää pää kasassa pelkkää salaatttia syömällä.
Ehkä on tärkeämpää voida henkisesti hyvin ja pudottaa ne kilot sitten kun olo on muuten hyvä, eli synnytyksen jälkeen.
Huomaa, että olet mies, kun et yhtään tajua.
Kaikki kai on mahdollista.
Omassa painossani oli aina jotain vikaa. Liian vähän, liian paljon, noussut liikaa, noussut liian vähän. Pahoinvoinnin aikaan oli liian vähän, mutta kun juuri ennen seuraavaa käyntiä alkoi hillittää ja vihdoinkin sai syötyä ja juotua kropan täyteen, nousu olikin niin pahasta. Seuraavalla kerralla sitten vähemmillä syömisillä ja juomisilla vastaanotolle ja haukut siitä, kun paino ei ole noussut. Totesin, että ihan miten vaan ja seuraaville käynneille söin ja joinkin niin edellisen päivän ja aamun, että varmasti tulee kunnon lukemat vaakaan.
Onneksi olen vela niin ei tarvitse kenenkään kätilön pahoittaa mieltä läskeistäni.
Tästä on jo aikaa, mutta minulle ultraa ja muita tutkimuksia loppuraskaudessa tehnyt lääkäri kans kehui, että onpa helppoa tutkia, kun olet noin hoikka.
Ei varmaan ollut lukenut mun papereista, että neuvola oli lähettänyt mut kyseisiin tutkimuksiin, koska en syönyt paljon mitään ja oksensin koko ajan. Oli siis epäilys siitä, että sikiö on liian pieni.
Minulla ei ollut mitään laihuusihannointiongelmaa, enemmänkin ahdistuksen vuoksi en pystynyt syömään tai pitämään ruokaa sisälläni. Siitä huolimatta pidin tuota lääkärin kommenttia aika mauttomana, koska olin itsekin huolissani vauvasta enkä raskauskiloista.
Samalla reissulla muuten psykologi jututti minua. Tapaamisen jälkeen menin sinne huoneeseen, missä oli muitakin äitejä. Psykologi tuli huoneeseen ja huikkasi siinä kaikkien kuullen: "Ai niin, onko sulla itsetuhoisia ajatuksia." Vastaan, että ei, koska mitä muutakaan sen yleisön edessä. "Joo en ajatellutkaan, tää on sellainen kysymys, mikä on pakko kysyä."
Ja näin aloin ymmärtää, että kaikenlaisia tunareita löytyy kaikenlaisista työtehtävistä. Että parempi koittaa pysytellä ihan itse kartalla asioista ja pärjätä mielellään yksin.
Itse kun olin synnyttämässä olin todella pieni, 64 kg viimeisilläni. Sain kuulla siitä päivittelyä.
Kun näin muut synnyttäneet äidit niin painoiat varmaan just sen 100 kg.
Kiinnostava ketju koska olen ollut huolestunut, miksen liho raskausaikana :O
Mulle pantiin 15v sitten ja oli ylipainoa. Silti sujahti paikalleen näppärästi. Itse siinä ihmettelin että sehän oli nopea juttu.