Kauhean kipeä kovettuma tai syylä jalkapohjassa. Miten pääsee eroon?
Kävin alkusyksystä jalkahoitajalla, joka huomasi jalkapohjassa kovettuman. Epäili syyläksi. Se ei ollut vaivannut mitenkään. Hän hioi siitä, rapsutteli pois ja sanoi, että nyt sen ei pitäisi hetkeen vaivata. Kävi päinvastoin. Alkoi vaivaamaan ja muuttui kipeäksi. Olen jotain syylälaastaria kokeillut eikä pysy paikallaan yhtään. Jalkapohja on varsin liikkuva, pitkin päivää joka askeleella. Miten tuosta pääsee eroon? Jalkahoitajalle en tasan enää mene.
Kommentit (44)
Sivele halkaistulla valkosipulilla, jota kannattaa käyttää sisäisestikin.
Miksi alunperin menit sinne hoitoon jos mitään ongelmaa ei ollut?
Ilmastointiteippiä päälle tukahduttamaan kiusankappale.
Jalkaterän amputointi on tehokas keino.
Ei enää syylät jalkapohjassa vaivaa.
Jäädytykset (lääkärin ja itse tehtynä apteekin tuotteilla), jalkahoitajat, syylälaastarit ja muut olen kokenut turhaksi. Ainoastaan ilmastoititeipin pala syylän päälle ja vaikka laastarilla kiinnittää sen niin ettei se irtoa. Parin päivän välein vaihtaa teipin ja rapsuttaa siinä välissä kuolleen syylän pois. Viikko-pari niin kiusa on poissa. Varo uusia tartuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alunperin menit sinne hoitoon jos mitään ongelmaa ei ollut?
Ai jalkahoitajalle vai? Kyllä minä olen kerran tai pari vuodessa käynyt jalkahoitajalla, samoin kosmetologilla ja käsihoidossa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Jäädytykset (lääkärin ja itse tehtynä apteekin tuotteilla), jalkahoitajat, syylälaastarit ja muut olen kokenut turhaksi. Ainoastaan ilmastoititeipin pala syylän päälle ja vaikka laastarilla kiinnittää sen niin ettei se irtoa. Parin päivän välein vaihtaa teipin ja rapsuttaa siinä välissä kuolleen syylän pois. Viikko-pari niin kiusa on poissa. Varo uusia tartuntoja.
Miten herkästi nuo syylät tarttuu? Mietin, että olisinko saanut uimahallista. Käyn kerran viikossa allasjumpassa. Meillä on lukioikäiset lapset eikö kummallakaan tietääkseni ole koskaan ollut syyliä, eikä miehellänikään.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriin, mars
En ole ap, mutta tuskin kukaan jonkun syylän takia lääkäriin aikaa varaa. Eiköhän niillä ole vähän tärkeämpääkin tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten herkästi nuo syylät tarttuu? Mietin, että olisinko saanut uimahallista. Käyn kerran viikossa allasjumpassa. Meillä on lukioikäiset lapset eikö kummallakaan tietääkseni ole koskaan ollut syyliä, eikä miehellänikään.
-ap
Hyvinkin herkästi. Uimahalli erittäin otollinen paikka saada erilaisia sieni-infektioita yms.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriin, mars
En ole ap, mutta tuskin kukaan jonkun syylän takia lääkäriin aikaa varaa. Eiköhän niillä ole vähän tärkeämpääkin tekemistä.
Helpoiten syylästä pääsee eroon menemällä lääkäriin, joka jäädyttää syylän pois.
Muistelen, että mummo laittoi kuusen pihkaa syylän päälle reilun kerroksen. En muista, mikä lehti siihen päälle laitettiin suojaksi, olisiko ollut ratamo. Sitten tiukka puuvillasukka. Mummo osasi luonnon parannuskeinot.
Jalkapohjan iho on hankala, itse käytin pitkään ja toistuvasti reseptivapaata apteekin jäädytystököttiä, ennen kuin pääsin jalkapohjan syylästä eroon, uimahallista sain omani. Moni ehdotti ns ve rille raaputtamista ensin, en lähtenyt sellaiseen. Lääkärillä voisi olla tehokkaampi väline, ei tarvitse olla aina joku sydäri tai syöpä, että elämänlaatuaan tarvitsee parantaa lääkärikäynnillä.
Vierailija kirjoitti:
Muistelen, että mummo laittoi kuusen pihkaa syylän päälle reilun kerroksen. En muista, mikä lehti siihen päälle laitettiin suojaksi, olisiko ollut ratamo. Sitten tiukka puuvillasukka. Mummo osasi luonnon parannuskeinot.
Ratamo - tuo luonnon oma laastari. Toimii myös muihin ihovaurioihin. Jos esim. tulee pieni palovamma niin sylkäisy ratamonlehdelle ja lehti vamman päälle. Toimii.
Miulta jouduttiin leikkaamaan iso syylä jalkapohjasta paikallispuudutuksessa. Pienemmät syylät käsiteltiin jollain aineella.
Jäädytyshoitoa ei kylläkään yleensä käytetä jalkapohjien syyliin. Käsien syyliin ennemminkin. Jalkapohjien syyliä hoidetaan asetyylihapolla, jota on esim. niissä laastareissa
Vierailija kirjoitti:
Jäädytyshoitoa ei kylläkään yleensä käytetä jalkapohjien syyliin. Käsien syyliin ennemminkin. Jalkapohjien syyliä hoidetaan asetyylihapolla, jota on esim. niissä laastareissa
Todellakin käytetään. Minulta on poistettu syylä jalkapohjasta kolmesti jäädyttämällä. Muuta vaihtoehtoa ei edes harkittu.
Noita tulee, jos jaloissa on haavaumia tai huonot kengät vaurioittaneet ihoa. Virus menee ihorikon kautta. Kannattaa nyt katsoa, ettei ainakaan kengät hierrä. Syyläkynä on hyvä, saa apteekista.
Mene lääkäriin jäädyttämään syylä ja lääkärin ohjeilla jälkihoito.