Kysymys heille, jotka eivät koskaan käytä valmisruokia tai tilaa ruokaa valmiina
Mitä ruokia teet niinä päivinä, kun kokkaaminen on jotakuinkin viimeinen asia, mitä kiinnostaisi tehdä (ja jääkaapissa tai pakastimessa ei ole myöskään mitään valmista tarjottavaksi).
(eikä tarvitse vastata, jos olet niitä onnellisia, joita ruoan valmistaminen alusta lähtien kiinnostaa aina ja joka päivä)
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän viisi minuuttia laittamalla uunivuokaan riisiä, kasviksia, broilerinkoipia ja lihalientä. Uuni hoitaa loput.
Tilatahan täällä landella ei edes voi kun noista kylän pizzerioista ei saa kotiinkuljetusta eikä täällä mitään Wolteja tai Foodoraa edes ole. Eli ite pitää hakea jos vaikka rullakebabin haluaisi.
Kuka tuollaista alkaa tehdä nälissään? Kypymiseen menee ihan liian paljon aikaa.
Tuollaisessa menee enintään tunti. Jos ei jaksa odottaa voi ottaa leivän ennen kuin ruoka valmistuu. Nämä on ihan normaaleja asioita suurimmalle osalle. Ei siihen nälkään kuole jos tunnin joutuu odottamaan.
Eri
No kyllä kuolee, kun on viimeksi aamiaisen syönyt. Ei muuta kuin kananmunat pannulle alta aika yksikön.
Joo no se leipä. Ja miksi kukaan muutenkaan olisi koko päivän syömättä.
Liian kiire päivä eikä ole ehtinyt syömään. En myöskään syö leipää.
Onpa vaikea elämä. Tsemppiä.
On todella poikkeuksellista että pakkasessa ei olisi mitään koska teen aina isomman satsin ja laitan pakkaseen (eli ei vaan jämiä vaan tqtkoitukseööa teen pakkaseen asti). Esim. broiskua jos paistan niin paista enemmän ja kuutioin pakkaseen jolloin saan nopean broilerisalaatin, pastan tai jonkin tortilla/taco-viritelmän. Mutta jos pakkanenkin olis tyhjä niin varmaan munakas, lämpimät leivät ja joku pasta olisi ne nopeat ruuat.
En itse kokkaa kunnolla kuin viikonloppuna ja yhtenä päivänä viikosta, muuten otetaan pakkasesta aiemmin pakastettua kotiruokaa.
Oon alkanut tekemään itse sitä, että pakastimeen valmistan joka kuukausi ison määrän uunivihanneksia ja -juuria tuoreista vaihenneksista, joissa on juuri niitä vihanneksia joista minä pidän. Nämä on siis kuorittu ja pilkottu valmiiksi, ettei tarvitse muuta tehdä, kuin heittää kulhoon, öljyä, mausteet ja uuniin.
Sitten proteiinia valmistan yleisemmin niin, että sitä on 3 päiväksi. Jos sattuu sen 3 päivän jälkeen päivä, ettei jaksa oikein mitään tehdä, niin sen lisäksi on kalapuikkoja pakastimessa, että voi heittää niiden pakastejuureksien ja vihannesten kylkeen.
Jos olen yksin kotona, tai ketään muutakaan kotona olevaa ei kiinnosta kokata, syön salaattia ja voileipää.
Silloin kun koko porukka on kotona, eikä minua kiinnosta kokata, delegoin sen homman jollekin muulle perheenjäsenelle. Oikeastaan ärsyttävintä kokkaamisessa on sen miettiminen, että mitä kokkaan. Nuoriso onneksi haluaa itse päättää, mitä kokkaa. Mutta puolisoni joskus kysyy minulta, mutta ei sitten kuitenkaan tee sitä, mitä minä suunnittelen. Sitä paitsi, jos suunnittelen ruoan, ei sen tekeminen enää mikään iso juttu ole.
Munakas on se perusruoka kun en jaksa tehdä mitään. Jos taas en jaksa edes sitä, niin sitten voileipää ja teetä. Tai juustoa, banaani, sipsejä, kokista, suklaata, pakastemansikoita - mitä nyt sattuu käteen osumaan.
Onneksi lapset ovat jo teinejä, niin osaavat itse tehdä itselleen ruokaa, tai ainakin niitä voileipiä.
Mutta käytännössä teen 13 päivänä kahden viikon aikana ruuan, se voi olla myös iso satsi ruokaa, joka riittää sitten useammaksi päiväksi (mutta silloin niinä muinakin päiviä on "kunnon ruoka" joten se ei mene tähän kategoriaan).
Eineksettömyys ei meillä johdu aatteesta eikä oikeastaan edes vähävaraisuudesta. Meillä vaan on paljon hankalia/erikoisia allergioita, niin on vain helpompi tehdä ruoka itse kuin etsiä sitä neulaa heinäsuovasta, että löytyykö jokun eines, jossa ei ole niitä juuri meidän allergeeneja, joita ei lasketa yleisallergeeneiksi ja joita ei ole pakko merkitä ainesluetteloon (joudun siis ihan oikeasti ottamaan yhteyttä valmistajiin ja selvittämään kaikki mitä siihen sapuskaan on tungettu). Ihan laiskuuttani teen mielummin itse sitten sapuskat.
Munakas, nistipataa, eilistä ruokaa jne. Meitä on kaksi aikuista, harvoin sattuu niin ettei kumpaakaan huvita ruuanlaitto.
Vierailija kirjoitti:
Munakas on se perusruoka kun en jaksa tehdä mitään. Jos taas en jaksa edes sitä, niin sitten voileipää ja teetä. Tai juustoa, banaani, sipsejä, kokista, suklaata, pakastemansikoita - mitä nyt sattuu käteen osumaan.
Onneksi lapset ovat jo teinejä, niin osaavat itse tehdä itselleen ruokaa, tai ainakin niitä voileipiä.
Mutta käytännössä teen 13 päivänä kahden viikon aikana ruuan, se voi olla myös iso satsi ruokaa, joka riittää sitten useammaksi päiväksi (mutta silloin niinä muinakin päiviä on "kunnon ruoka" joten se ei mene tähän kategoriaan).
Eineksettömyys ei meillä johdu aatteesta eikä oikeastaan edes vähävaraisuudesta. Meillä vaan on paljon hankalia/erikoisia allergioita, niin on vain helpompi tehdä ruoka itse kuin etsiä sitä neulaa heinäsuovasta, että löytyykö jokun eines, jossa ei ole niitä juuri meidän allergeeneja, joita ei lasketa yleisallergeeneiksi ja joita ei ole pakko merkitä ainesluetteloon (joudun siis ihan oikeasti ottamaan yhteyttä valmistajiin ja selvittämään kaikki mitä siihen sapuskaan on tungettu). Ihan laiskuuttani teen mielummin itse sitten sapuskat.
Ihan mielenkiinnosta, mitä on ne aineet, joita ei tarvitse merkitä ainesluetteloon? Itse olen luullut, että niihin pitää merkitä kaikki. Kyllähän vesikin on monessa luettelossa, vaikka sille ei kukaan ole allerginen. Liittyykö se pitoisuuksiin/määriin?
mm.mausteet, et enää tiedä mitä ruoassa on. Vaikka säilykkeen(muun kuin kalkkunasäilykkeen) kalkkunalientä
Teen munakokkelia mieluummin kuin munakasta. Leipää, tai lämpimän leivän mikrossa. Jälkkäriherkuksi on kaapissa aina säilykehedelmiä, makeannälkään löytyy kondensoitua maitoa ( vamiiksi keitettyä) ja pakasteesta marjoja.
Wokkivihanneksia pakasteesta, kuivattuja sieniä ja jotain maustekastiketta nopeasti pannulla.
Banaaniviipaleita on myös pakastimessa nice creamia varten.
Ohrapuuro hiutaleista tulee itsellään alle puolessa tunnissa, siihen hilloa tai marjoja.
pakastimesta porsaanjauhelihaa ja pakastekasviksia pannulle ja voileipä.
En jaksanut odottaa että riisi valmistuu.
Kaura- tai ruispuuroa, tai kypsennän perunoita ja muita kasviksia mikrossa. Kylmänä ruokana syön leipää ja salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, mitä on ne aineet, joita ei tarvitse merkitä ainesluetteloon? Itse olen luullut, että niihin pitää merkitä kaikki. Kyllähän vesikin on monessa luettelossa, vaikka sille ei kukaan ole allerginen. Liittyykö se pitoisuuksiin/määriin?
Moni ei-yleisallergeeni, mutta meille vaarallinen/haitallinen (jollekulle meidän perheestä) on piilotettu esimerkiksi sanan mausteet taakse, samoin luontaiset aromit yleensä tarkoittaa sitä, että sinne on piilotettu jotain ikävää. Perussellerit ja sinapinsiemenet kyllä on luetteloitu, ja soijalesitiinit.
Sipuli on ainakin sellainen, joka noiden salasanojen takaa löytyy lähes aina. Kun on viikon viettänyt vessassa sen takia, ettei viitsinyt tarkistaa sitä valmistajalta, niin en enää uudestaan halua kokeilla.
Tosiaan ei ole vielä tullut päivää etten jaksaisi kokkailla 2x mutta teen yleensä ylimääräistä mistä jää 1-2 annosta pakkaseen.
Sieltä sitten kiirepäivänä otetaan jos ei ehdi/viitsi tehdä muuta
Kyllä se meillä on yleensä paistettua kananmunaa. Munia on meillä aina. Vanhoja leivänkänttyjäkään en heitä pois voi laittaa paahtimeen tai muutamaksi sekunniksi mikroon.
Tai keitettyä makaronia
Tai kaurapuuroa.
Meillä ei ole lapsia, joten ei niin väliä vaikka joskus söisi "köyhemmin".
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina pakasteessa pitkiä vihreitä papuja. Sulatan ja paistan niitä pannulla ja viereen paistan kananmunan. Jos on vielä tomaattia ja raejuustoa, niin jee!
Toinen vakkari on tonnikalasalaatti, lisukkeeksi lehtikaalia ja porkkanasuikaleita, oliiveja, maissia tai muita säilykeasioita, mitä nyt kaapeista löytyykään sillä hetkellä.
Kiitti. Teenpä tuon ekan kohta. Vihreitä papuja löytyy ja munia.
Täällä monesti mainittu munakas, tai sitten tonnikalapurkki oliiviöljyssä yleensä löytyy + linssipastaa, ehkä tomaattimurskaakin. Mutta joskus kyllä ihan vaan jätän syömättä, pääsee helpommalla ja tekee aivan hyvää
Spagetti ja nakit tai valmislihapullat.
Pestopastaa. Eli keitän jotain pastaa mitä kaapissa on ja sekaan pestoa. Molempia on aina kaapissa. Sekaan voi heittää jotain mitä sattuu olemaan esim pähkinöitä, juustoa, kananmunaa...
Keitän spagettia tai riisiä ja paistan kaveriksi esim kanafileesuikaleita, kirsikkatomaatteja kaveriksi.
Liian kiire päivä eikä ole ehtinyt syömään. En myöskään syö leipää.