Opettaja, paljonko palkkasi on?
Mitä opetat, paljonko tienaat? Oletko tyytyväinen palkkaasi?
Kommentit (298)
Tämä tieto on provo. Historian ja yhteiskuntaopin opettajan palkka ei ole koskaan 5650,-. Piste.
Toista vuotta luokanopettajana. Kaksoispätevyys, luokanvalvoja, TVA-lisä ja koulun kehittämispalkkio. Brutto 3700€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulun äikänope muutamalla ylitunnilla ja lisävastuulla: Brutto noin 5400 € / kk, netto noin 3300 € / kk. Olen tyytyväinen.
Sulla on rahakkaat lisävastuut.
Itse olen peruskoulun yläluokkien äikänope kolmella vuosilisäansiolla, luokanvalvojuudella ja erityistehtävällä, 4200 e/kk bruttona.
On rahakkaat lisävastuut tosiaan. Aineenopettajan peruspalkka on kuitenkin jotain 3000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän opettajan palkka ole ehkä parhaasta pääastä, mutta lomat on.
Ajatelkaa, tavalliseen työssäkäyvään verratuna n. 2kk ylimääräistä lomaa.
Se on todella paljon. Eli tuohon suhteutettuna opettajan palkka ei aina ole huono!
Totta tuo. Puolet vuodesta lomaa.
Kesäloma 8-9 viikkoa, syysloma 1 viikko, joululoma kaksi viikkoa, hiihtoloma viikon. Puoli vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Täällähän humoristisia summia esitetään. Katsoin kuittini: 3732 e, verojen yms. jälkeen.
Oho! Missä tuollaiset palkat? Sinulla on brutto oltava reilusti yli viisi tonnia.
3200e/kk yläkoulun aineenopettaja, brutto
1250 €, mutta minulla on vain vähän tunteja. Kiva lisä kuitenkin eläkkeen päölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokanopettajan koulutus on todella helppo.
Ei kuulu yliopistoon, AMK-tasoinen koulutus se on.
Tosiaan. Harvassa yliopistokoulutuksessa istutaan lattialla ja taputetaan käsiä rytmissä yhteen. Ja saadaan opintoviikkoja nokkahuilun soitosta.
Tämä. Välillä heitellään vähän palloa ja virkataan.
Eikun meillä vaan pyöritellään papereitaopisjelussa- ja sitten oppilaiden kanssa pyöritellään papereita ja silmiä, kin ne ei tajua paperista lukemalla, miten se silmukka tehdään.
Meidän koulussa liikunta, käsityö, musiikki opetetaan niin, että istutaan penkissä ja luetaan papereista, kuinka hommat hoidetaan!
kaikki istuvat rauhallisesti kuusi tuntia päivässä kiltisti pulpeteissaan. Välituntisin istutaan ulkona.
Opettajan homma ln kyllä enimmäkseen kasvatusta. Ne oppilaat ei toimi nappia painamalla. Ne oppilaat ei toimi niinkuin numerot paperilla. Ne liikkuu ja vaatii ja haluaa ja kiukuttelee ja iloitsee. Opettajan kohde on ihminen, kokonaisuus.
Täällä vähätellään taito-ja taideaineita. Ihminen on kokonaisuus. Kokemalla ja tekemällä opitaan paljon. Lukemalla opitaan, mutta ei ihminen ole tietokone.
Ihminen on kokonaisuus.
Nelisen tonnia. Kokemuslisät, 20 viikkotuntia.
Yläasteen aineenope, aika raskaata hommaa noin muuten, mamuvaltainen koulu, mikä tarkoittaa kieöten opelle varsin työlästä työsarkaa.
Saavatko likaisen ja vaarallisen työn lisää kun opettavat nykyisin kaikenlaisia hulluja, kielitaidottomia ja jengiläisiä?
Aika huonot on opettajien liksat 😀. Sentään akateemisia. Putkimieskin tienaa enemmän.
Minulla on ajatuksena opiskella ammatillisen opettajan pedagogiset opinnot ja siirtyä ammattikoulun puolelle varhaiskasvatuksesta. Säilyisivätkö ansaitut ikälisäni vai aloittaisinko niiden kerryrtämisen alusta? Paljonko ammatillinen opettaja (hoiti, kasvatus ja ohjaus) tienaa?
Yläkoulun aineenopettaja 3300, siinä on jotain tvata. Ensimmäisen ikälisän saan ensi elokuussa.
Opetan reaaliaineita ja opetustuntien suuresta määrästä johtuen en halua ottaa paljoa lisätunteja. Sitten välillä lisäksi jotain tukiopetuksia ja sijaisuuksia.
Lukio matikka 4900€/kk, ei kokemuslisiä, mutta muuta extraa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Lukuvuonna 23-24 noin 5800.
Lukio. Kaikki ikälisät. Pari ylituntia. Ryhmänohjausta ja pari työryhmää. Isot ryhmät ja paljon kirjoittajia.
Tuon lisäksi annan vaihtelevasti tukaria, josta brutto yleensä 100-200 kuussa.
Tää on mun kommentti. Lukuvuonna 24-25 peräti 6600. Vähän lisää vielä opetusta ja muita palkattuja tehtäviä tuli tälle lukuvuodelle.
Vuonna 2024 tienasin ekan kerran yli 80 tonnia. 83 aika tarkkaan.
Näissä pitäisi aina mainita missä laitoksessa tai koulussa opettaa, mitä ja mitkä ovat TUNNIT kun nuo tuntimäärät opettajilla vaihtelevat koulujen ja sattuman mukaan todella paljon.
Ei se autonkuljettajan 5 tonnin liksakaan kovin hyvä ole jos viikkotunnit on 140.
4500, yläkoulun äikänope. Ylitunteja ja lisiä jonkun verran.
Todella tyytyväinen olen palkkaan. Työpäivät opetustunneissa keskimäärin 4 h, massiiviset lomat. Vuositasolla teen yli kaksi kuukautta vähemmän töitä kuin ns. normityöajoilla oleva ja silti tienaan kirkkaasti päälle mediaanin. Opettajat valittavat ihan liikaa.
No sitten se työajan ulkopuolinen työ, jota myös on. Totta. Siihen voi kuitenkin vaikuttaa. Kokemuksen myötä saatat onnistua pedagogiikassa ja arviointityössä varsin hyvin pienemmälläkin puurtamisella opetustuntien ulkopuolella. Äidinkielessä on pienin opetusvelvollisuus, joten palkka on myös paras. Mutta on tämä kyllä työläs aine myös. Sisällöt hyvin laajat ja korjaustaakka aika suuri, jos on paljon oppilaita.