Onko epänormaalia haluta 50-vuotiaana pois työelämästä?
Kommentit (161)
Ei ole. Epänormaalia on haluta tuhlata vähiin käyvää aikaansa töissä. Ihan hulluksi on homma mennyt. Työnantajapuoli tuntuu kuvittelevan, että ihmiset ovat väsymättömiä koneita.
Olen muutaman vuoden päästä 50v ja olisin jo nyt valmis jos nyt en eläkkeelle niin ainakin tekemään lyhyempää työaikaa, mutta kun ei oikein talous anna myöten niin...enpä tiedä.
Ja sitä en edes uskalla ajatella, että tätä pitäisi jaksaa eläkkeelle pääsyyn asti, herranjumala siihenhän on vielä n.20+v 😱🤯
T. Varhaiskasvattaja
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen siirtymistä elämästä nautiskeluun heti kun se on taloudellisesti mahdollista.. Kukaan ei jälkeen päin mietiskele miksen tehnyt enempää työtä. Rahaa tarvitaan elämiseen yllättävän vähän kun on asunto ja auto hankittuna. T: tk-lääkäri jolla siirtymävaihe menossa
På vilket sätt utesluter ett jobb njutning av livet? Det gäller att skaffa ett jobb som man trivs med och gärna gör. Då funderar man inte på hur man skall slippa det.
Jäisin heti pois, jos olisi varaa. Töitä kyllä jaksan tehdä, vaikka onkin fyysinen työ kyseessä. Päivät ovat vain pitkiä, 9.5h ja siihen vielä 1h työmatkaan. N52
Olen 25 ja kyllästynyt työntekoon. En halunnut töihin alun perinkään. Mutta tehtävähän sitä on joten ei auta lusmuta. Lottovoitosta vain haaveilen.
Ei, jos sen tekee omilla rahoillaan!
Haaveilen eläkkeestä tai työstä, jota haluaisin tehdä. Tämä nykyinen työ ei ole sellainen. Nainen 57
Tulisi lottovoitto niin mielellään jäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On outoa. Mitä ihmettä tekisin kaikella sillä ajalla, kun töissä ollessakin saa miettiä vapaa-ajalle tekemistä.
Esim. lenkkeily, kuntosali, kalastus, metsästys, hiihtely, matkustelu, basson soitto, kielten opiskelu, kahvittelu Strindbergillä...
Salilla ehdin käydä muutenkin ja nuo muut kuulostavat todella tylsältä. Mitä hauskaa on möllöttää yksin jossain kahvilassa?
Olen 31-vuotias ja pohdin, miten pääsen työelämästä eroon. Nyt odotan vanhempainvapaata ja pohdin uusia opintoja. Työ vaatii niin hirveästi ja minulla on niin paljon muutakin tekemistä kuin käydä töissä. Töiden takia muulle ei ole tarpeeksi aikaa ja jaksamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On outoa. Mitä ihmettä tekisin kaikella sillä ajalla, kun töissä ollessakin saa miettiä vapaa-ajalle tekemistä.
Sinulla on tylsä ja suorastaan paska elämä jos työ on sinun ainut aktiviteettisi.
Paska elämä taitaa olla sillä, joka ei haluaisi olla työelämässä mutta on taloudellisesti pakotettu siihen.
Vierailija kirjoitti:
No ei. Työelämä on nykyään kamalaa.
Näin on, se on todella surullista ja pitäisi olla isompi poliittinen kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Huomattavan moni suunnittelee tuon asian jo kaksikymppisestä alkaen ja poistuu työelämästä VIIMEISTÄÄN viiskymppisenä, kun tarpeeksi rahaa on kasassa.
Suomen kielessä ei ole sanaa tälle asialle, niin uusi on tämä ajatus suomalaisille.
"Työelämästä vetäytyminen" on eri asia kuin eläkkeelle jääminen. Retirement vs. pension.
Nämä on näitä nykyajan nuorten juttuja. Minä olen 70 luvulla syntynyt eikä minun varhais aikuisuudessa tunnettu mitään firettämisiä ja downsiftaamisia, ei kellään ollut osakkeita eikä rahastoja. Kukaan ei kuvitellutkaan että olisi muuta kuin työ eläkeikään asti tehtävänä. Nämä nuoret on fiksumpia nykyään ihan vain siksi kun näkevät elämän eri tavalla kuin aiemmat sukupolvet. Olisinpa minäkin tajunnut suunnitella talouteni jo parikymppisenä niin olisi tilanne ihan eri nyt. Mutta eihän semmoisista mitään puhunut kukaan siihen aikaan
Osastoni vanhimmat eli 6-kymppiset tekevät eniten toimistotöitä.
Nuorilla on paljon maanantai- ja perjantaisairauksia, mm. mt-ongelmia.
Täysin normaalia. Kaikki varakkaiden miesten puolisot on jo jääneet tuossa iässä.
Olen 34 ja työelämä tuntuu imevän kaiken energian. En jaksa pitää huolta kunnolla esim. kodin siivoamisesta. Tekisin mielelläni edes osa-aikaista työtä, jos sen palkka vain riittäisi kohtuulliseen elämiseen.
Olen kohta 52 ja tarkoitus olisi pikkuhiljaa siirtyä tekemään vain vähän töitä. Onneksi on taloudellisesti mahdollista.
Aika siirtyä nelipäiväiseen työviikkoon. Muistakaa kysyä tästä ennen äänestämistä.
On se aika harvinaista että tämä halu iskee vasta noin myöhään.
2020-luvun Suomessa on jo 140 000 työikäistä jotka ovat kokonaan työmarkkinoiden ulkopuolella. Eivät siis työssä eivätkä työttöminä tai opiskelemassa tms.
Ainakin kymmeniä tuhansia nuoria on lisäksi ihan vaan himmailemassa ilman aikomustakaan opiskella saati sitten mennä koskaan töihin