Onko myös köyhällä oikeus saada lapsia? Niin usein syyllistetään köyhää jolla on lapsia...
Perustoimeentulotuella elävä esim. Kyllä heilläkin on oikeus kokea täydellinen onni lapsien myötä, sekä jatkaa sukua.
tukia saa kuitenkin korotettuna kun on lapsia.
Kommentit (151)
Ei elätiksi. Ensin työ. Sitten huvi ja lapset.
Onko köyhyys lapselle onni jos liikaa poikkee muista. Kantaa liian raskasta taakkaa perheen taloudellisen tilanteen takia. Hävettää köyhyys.
Onko oikein aikuisella ajatella voin omaa onnea eikä sitä mitenkä se köyhyys vaikuttaa muihin perheen jäseniin.
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän köyhien tehdä lapsia, että rikkaille on orjia tekemään pazkaduunit pazkapalkalla, mutta ne pitää sitten itse pystyä elättämään, ei yhteiskunta.
Miksi on väärin käyttää yhteiskunnan myöntämiä avustuksia, jos täyttää ehdot? Tämän logiikka ei koskaan ole täysin minulle auennut. Hyvin yhteiskunnan tuet näyttävät lapsilisien ja vanhempainrahojen muodossa rikkaillekin kelpaavan, vaikka ei niitä olisi pakko ottaa vastaan.
Btw, rikkaiden lapset maksavat yhteiskunnalle myös maltaita. Suomessa kukaan ei oikeasti elätä lapsiaan itse. Neuvolat, lasten ilmaiset lääkärikäynnit ja päivähoito ovat kalliita palveluita. Yksittäiset maksut eivät todellakaan kata niitä. Työttömän lapsi voi olla yhteiskunnalle jopa halvempi, jos työtön on kotona hoitamassa lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän köyhien tehdä lapsia, että rikkaille on orjia tekemään pazkaduunit pazkapalkalla, mutta ne pitää sitten itse pystyä elättämään, ei yhteiskunta.
Miksi on väärin käyttää yhteiskunnan myöntämiä avustuksia, jos täyttää ehdot? Tämän logiikka ei koskaan ole täysin minulle auennut. Hyvin yhteiskunnan tuet näyttävät lapsilisien ja vanhempainrahojen muodossa rikkaillekin kelpaavan, vaikka ei niitä olisi pakko ottaa vastaan.
Btw, rikkaiden lapset maksavat yhteiskunnalle myös maltaita. Suomessa kukaan ei oikeasti elätä lapsiaan itse. Neuvolat, lasten ilmaiset lääkärikäynnit ja päivähoito ovat kalliita palveluita. Yksittäiset maksut eivät todellakaan kata niitä. Työttömän lapsi voi olla yhteiskunnalle jopa halvempi, jos työtön on kotona hoitamassa lapsiaan.
Ne sun rikkaasi maksavat kyllä veroillaan käyttämänsä palvelut.
Ei ole todellakaan onni olla ja elää köyhässä perheessä. Minä olen lama ajan lapsi ja kyllä vähintään joka viikko otti päähän, kun mihinkään harrastukseen ei ollut muka rahaa. Muiden vanhemmat oli töissä ja oli rahaa vaikka ja mihin. Ei se pelkkä ruoka riitä tällaisessa yhteiskunnassa hyvään elämään oli lapsi tai aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenttini oli sarkasmia. Mutta hyvä,kun herätti keskustelua.
Olen kasvanut neljän lapsen perheessä.
Meillä ei olisi ollut varaa noin moneen lapseen. Kaksi olisi saanut kohtuullisen lapsuuden. Nyt yksi sai kaiken, muut ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne sun rikkaasi maksavat kyllä veroillaan käyttämänsä palvelut.
No ei kaikki työssäkäyvät kyllä maksa. Esim. valtioiden ja kuntien palkkalistoilla olevien ihmisten palkka on yhteiskunnan kannalta ihan kokonaan miinusmerkkistä, tästä verosiivun leikkaaminen takaisin valtiolle on samantyylinen toimenpide kuin työttömyysrahojen verottaminen.
En halua olla tyly, mutta miksi pitää tehdä maailmaan lapsia huolehdittavakseen, jos ei edes itse pysty itsestään huolehtia? Eli siis elää yhteiskunnan rahoilla ja tekee lisää niitä jotka elävät. Mitä tästä maailmasta tulisi, jos kaikki ajattelisivat noin itsekkäästi? Jos ei palkkatöitä pysty tekemään, sitten mielestäni tulisi edes kolmannen sektorin hommia tehdä, eikä vain möllöttää kotona ja odotella tukipäivänä rahan napsahtamista tilille. Se ei myöskään ole terve esimerkki jälkikasvulle. Ei kyllä tullut mieleenkään siinä tilanteessa tehdä lisää lapsia, vaikka niitä enemmän olisinkin elämässä halunnut.
Ja kyllä, olen itsekin ollut oman aikani työtön yh-äiti, mutta koko sen ajan tiesin ja päätin, että "tähän en jää ja tällaista esimerkkiä en lapsilleni halua". Rankkaa oli, kun lopulta pääsin kouluun ja opiskelin illat ja yöt lasten mentyä nukkumaan, mutta ammattiin valmistuin ja nyt olen keskituloinen veronmaksaja ja ylpeä siitä että pystyn antamaan yhteiskunnalle takaisin.
Kyllä minä pohtisin vakavasti ja pitkään ennen lapsen hankkimista sitä, mitä minulla on ihan oikeasti tälle lapselle antaa muuta kuin rakkaus. Lasta ei hankita vain itseä varten vaan lapselle annetaan myös elämä. Millainen elämä sinulla on lapsellesi tarjota?
Vierailija kirjoitti:
Lapset ei ole ihmisoikeus. Vanhemmissa on havaittavissa jaksamisvajetta, kaikki vanhemmat eivät itsekään ole päässeet kiinni yhteiskuntaan, ja lisäksi huono-osaisuus periytyy joissain tapauksissa ylisukupolvisesti.
Kyllä se ainakin YK:n ihmissoikeuksien julistuksen mukaan on ihmisoikeus. Tsekkaa ainakin artiklat 2 ja 16.
https://ihmisoikeusliitto.fi/ihmisoikeudet/ihmisoikeuksien-julistus/
Vierailija kirjoitti:
En halua olla tyly, mutta miksi pitää tehdä maailmaan lapsia huolehdittavakseen, jos ei edes itse pysty itsestään huolehtia? Eli siis elää yhteiskunnan rahoilla ja tekee lisää niitä jotka elävät. Mitä tästä maailmasta tulisi, jos kaikki ajattelisivat noin itsekkäästi? Jos ei palkkatöitä pysty tekemään, sitten mielestäni tulisi edes kolmannen sektorin hommia tehdä, eikä vain möllöttää kotona ja odotella tukipäivänä rahan napsahtamista tilille. Se ei myöskään ole terve esimerkki jälkikasvulle. Ei kyllä tullut mieleenkään siinä tilanteessa tehdä lisää lapsia, vaikka niitä enemmän olisinkin elämässä halunnut.
Ja kyllä, olen itsekin ollut oman aikani työtön yh-äiti, mutta koko sen ajan tiesin ja päätin, että "tähän en jää ja tällaista esimerkkiä en lapsilleni halua". Rankkaa oli, kun lopulta pääsin kouluun ja opiskelin illat ja yöt lasten mentyä nukkumaan, mutta ammattiin valmistuin ja nyt olen keskituloinen veronmaksaja ja ylpeä siitä että pystyn antamaan yhteiskunnalle takaisin.
Olipas alentuvaa tekstiä. Hyi.
Miksi joku tekee lapsen jos ei voi tarjota hyvää elämää? Todella itsekästä.
Tarkkaan ainakin kannattaa miettiä!
Kyllä lapset pitäisi pystyä myös elättämään, jos heitä hankkii!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ei ole ihmisoikeus. Vanhemmissa on havaittavissa jaksamisvajetta, kaikki vanhemmat eivät itsekään ole päässeet kiinni yhteiskuntaan, ja lisäksi huono-osaisuus periytyy joissain tapauksissa ylisukupolvisesti.
Kyllä se ainakin YK:n ihmissoikeuksien julistuksen mukaan on ihmisoikeus. Tsekkaa ainakin artiklat 2 ja 16.
Höpö höpö. Kummassakaan ei lukenut, että on ihmisoikeus lisääntyä taloudellisesta köyhyydestä huolimatta. Kannattaa myös oppia lukemaan ennen lasten hankkimista.
Enemmän minulle on ollut lapsena väliä vanhemman luonteella kuin hänen tulotasollaan. On tosi tiukkoja ja kurjia vanhempia jotka eivät koskaan tee lastensa kanssa mitään. Esim pelaa korttia tai kysy edes kuulumisia. Raha on yliarvostettua varsinkin Suomessa, jossa ei kuitenkaan ketään jätetä nälkä kuolemaan. Jos on valmis tarjoamaan lapselle aikaa niin silloin voi hankkia lapsia. Jos ei niin sitten ei voi hankkia
Vierailija kirjoitti:
Miksi omit yh äiti? Jätit miehesi?
Kaikilla on oikeus hankkia lapsia. Kaikilla on myös oikeus miettiä ja suunnitella moneenko lapseen on varaa. Lapsella on oikeus syntyä perheeseen millä on varaa pitää hänestä hyvää huolta ja tarjota asialliset puitteet arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Kummassakaan ei lukenut, että on ihmisoikeus lisääntyä taloudellisesta köyhyydestä huolimatta. Kannattaa myös oppia lukemaan ennen lasten hankkimista.
Luepa uudestaan!
2. artikla: Jokainen on oikeutettu kaikkiin tässä julistuksessa esitettyihin oikeuksiin ja vapauksiin ilman minkäänlaista rotuun, väriin, sukupuoleen, kieleen, uskontoon, poliittiseen tai muuhun mielipiteeseen, kansalliseen tai yhteiskunnalliseen alkuperään, omaisuuteen, syntyperään tai muuhun tekijään perustuvaa erotusta.
16. artikla: Täysi-ikäisillä miehillä ja naisilla on oikeus solmia avioliitto ja perustaa perhe.
Suomessa ei välttämättä ole aina tulevaisuudessa hyvinvointivaltiota. Se tarkoittaa, että vanhana saadaksesi hoitoa/apua tarvitset PALJON rahaa- ellei sinulla ole lapsia. Okei joo tiedetään kaikki lapset eivät huolehdi sukunsa vanhuksista, mutta kuitenkin suurin osa tuntemistani ihmisistä pitää huolta perheestään. Omista lapsistaan, omista vanhemmistaan. Köyhät hankkikaa vähintään yksi lapsi. Nyt on vielä hyvä aika, sillä Suomessa ei ketään (varsinkaan lapsia) jätetä kuolemaan nälkään. Korostakaa lapselle opiskelun tärkeyttä, patistakaa jo teini-ikäisenä kesätöihin ja opettajaa liikunnallinen elämän tapa.